Cars & Stars - Brasileiros

En dag med glada miner hos Mercedes Benz 1983 och ett par unga grabbar har fått ta emot sina splitter nya S-klass Mercor. Och det är inte vilka grabbar som helst utan Brasliliens bästa racerförare.  
 
Nelson Piquet med 500SEL sedan
 
Emerson Fittipladi hade vid den här tiden gått över från Formel 1 till Indycarserien. .
 
Och en ung lovande förare som hade lyckats bra i Formel 3 och skule så småningom bli en av F-1 världens stora stjärnor, Ayrton Senna.

Labourdettes etapper

I en artikel daterad 1925 får vi se hur en "skiff" blir till i Henri Labourdettes karosseriverkstad.
Skiff/Esquif är en gammal benämning på liten träbåt, något motsvarande våran eka. Dessa båtliknande "skiffs" från Labourdette sattes på en rad olika chassin under 10 och 20-talet, nedan ett exempel på en Mercedes 1911.
 
 

Leons Lorena

I Brasilien dök det upp mängder med småfixare som gjorde egna karosser och även hela bilar i mindre skala. Dock var denna verksamhet var dock till stor del politiskt påbjuden, importmöjligheterna ströps från 1950-talet och framåt, under en lång period var det totalt importförbud av bilar från utlandet. Det förde dock en bra sak med sig, Brasilien byggde upp en helt egen bilindustri som idag är en av de största i världen, och mängder med små, underliga och exotiska bilar skapades.

 
Mest känd för allmänheten är ju Puma, och i dess spår dök det upp flera andra tillverkare som byggde främst på VW-bilar, en av dom var en chilenare som hette Léon Larenas Izquierdo. Sitt smeknamn Lorena tog han och satte på sin sportbil som presenterades 1968.
 
 
 
Aztec.

För modellen stod den amerikanska kitcaren Ferrer GT, som från början var en Fiberfab Aztec, som modifierades och såldes via Gary Ferrer. Under en period arbetade Leon hos Ferrer i Miami och en en kaross med i flytten till Brasilien. Här kom Leon att arbeta för firma Estructofibra i Rio de Janeiro, och den första Lorenakarossen byggdes där. Gjutformen följde med Leon till nästa bolag, Fibraplast i Sao Paolo som redan innan hade erfarenhet av att göra detaljer åt Puma, Dacon och flera andra bilar. Här blir historien något rörig. Fibraplast byggde en del karosser och monteringen skedde hos en Volkswagensäljare. Bilarna kunde fås med tre olika motorer och dessa gjordes i ordning av en annan verkstad. 1969 drog Leon sig ur projektet men Lorena fortsatte tillverkas blygsamt, i annan regi, åtminstone fram till 1971. 20-30 bilar skall ha gjorts kompletta och ytterligare något 30-tal såldes i byggsats. Utöver det levererades också ett okänt antal tomma karosser. Om Lorenan var en replika på en Ferrer som var en replika på en Aztec, så dök det i kölvattnet även upp en replika på Lorenan som hette Mirage som gjordes under några år i slutet av 70-talet.

Sedan 2010 byggs det även replikor på replokorna En av de lösa karosserna hittades 2008 av Luiz Fernando Lapagessei Sao Paolo, som gjorde nya gjutformar efter den och tillverkar ”nya” Lorenor på beställning.


Rekordfinal på Gräfsnäs

 
Gräfsnästräffarna är slut för i år, men sista torsdagen i parken slog alla rekord!
Sådär 400 bilar, kanske till och med uppemot 500 då många fick parkera utanför grindarna gör det här till en av Sverigs absolut största veckoträffar,  bildspel finns upplagda här:
http://www.klassiker.nu/traffreportage/sasongsfinal-pa-grafsnas-del-1 
http://www.klassiker.nu/traffreportage/sasongsfinal-pa-grafsnas-del-2
http://www.klassiker.nu/traffreportage/grafsnas-del-3-i-rott
 
 

Fyrdörrars öppet i Thailand

En gång i tiden var den fyrdörrars öppna karossen den absolut vanligaste modellen, men stora phaetons och touring sedans, tourers, försvann till stor del mot slutet av 1930-talet ur sortimentet. Efter kriget har sådana karosser mest förekommit specialbyggda för parader, uppvisningar och liknande. Med ett undantag för Lincoln som återupplivade conceptet under 1960-talet. Förutom det så har den typiska tourern varit nästan obefintlig, även i officiella sammanhang. Men det förekommer, som här, där Thailands Kung Bhumibol Adulyadej tar emot födelsedagsgratulationer av armén på sin 80-årsdag i december 2007 åkandes i en helöppen Cadillac DTS.
 
Kung Bhumibol har haft sitt jobb ett ganska bra tag, han besteg tronen 1946 och är det statsöverhuvud som regerat längst i modern tid, hela 67 år.

På en gata i Prag 1946

En något underlig transport fick Pragborna att stanna upp ett slag en sommardag 1946.
Det är en nästan 30 meter lång flygkropp som är på väg till Letov Kbely utanför Prag för att sättas samman till ett komplett plan. Kroppen är ett slags krigsbyte, en Junkersprototyp som var menad som en höghöjdsversion av den stora Junkers Ju290, kallad B-1, men aldrig färdigställd. Letov fick på något sätt tag i prototypen och undersökte möjligheten att bygga en civil variant med plats för drygt 40-talet passagerare. Så blev dock inte då det inte gick att få tag i fler delar, motorer eller verktyg avsedda för Ju 290. Ett enda exemplar färdigställdes och kallades för Letov L-290 Orel.
 

Förkrigsimport

Bilar före 1940 är inte så vanliga att importera men de dyker upp ibland. Ovan en fin Buick Special business coupe från 1937. 
 
En annan business coupe, Studebaker Champion 1940. Business coupes var en stor grej i Amerika förr, med en enkel soffa och inget baksäte.  Oftast var dessa de billigaste modellerna, och hade sparsamt med utrustning.
 
 
1940 hade Studebaker trepassagerarkupan utan baksäte i alla modellerserier ända upp till lyxigaste State Presiden, detta är en Champion Custom, den billigaste av dom och hade bara en baklampa. För 30 dollar till fick man en Champion De Luxe, med två lampor, två vindrutetorkare och två solskydd..
 
 
 

The well built Swede

Så kallades Saab 99 i Austrlien, huruvida reklamansvariga sett uttrycket i skvallerblaskor är okänt, men Britt Ekland omskrevs så även i pressen, the well built Swede.
 

Cars & Stars - Nelida

Tjejen sitter en mycket ovanlig bil med annorlunda historia. Det är en argentisk sportbil som hette Justicialista. Sportbilsprojektet drevs igenom till största delen av Argentinas president Peron, som en slags statussymbol för nationen. Motorn var en tvåtaktare från DKW och karossen gjordes i glasfiber.  Drygt 167 stycken Justicilistas i lite olika utföranden skall ha byggt 1954-55. Tjejen heter Nelida Rivas, och var ganska öppet president Perons älskarinna efter hans frun Evita hade gått bort 1952.  Affären varade dock inte så länge då Peron fick fly hals över huvud vid stadskuppen 1955, och Nelida stannade kvar i Argentina.
 

I golfklassen

Golfbilar, bilar skall visas i golfmiljö tyckte reklamfirmorna under en period.
 
Opel Monza 1978
 
Buick Electra 1976
 
Ladies cup med Autobianchi 1963
 
1980-talet var golfens glansår, här på green med en specialare från Heuliez, byggd på Citroën AX.
 
Volvo 760 1983
 
Innocenti 90L 1978
 
Ford Landau, Brasilien 1979
 
Pontiac 1965
 
Tidigt golftema i reklam för Graham-Paige 1935
 
Ett av ganska få exempel från modern tid, med Audi R8

Sportiga Sabra från Israel

Reliant tillverkade inte bara annorlunda bilar, man åtog en sig en del annorlunda uppdrag utomlands också.Bland annat licensbyggdes trehjulingar i Grekland, man utvecklade en bilmodell för Turkiet och man var också inblandad i Autocars, Israel.

 

 

Autocars i Haifa hade tidigare satt ihop licensbyggda bilar i blygsam skala, i ett slags joint venture med Reliant tog man fram ett par egna modeller, Sabra och Sussita, ett par ganska grovt tillyxade modeller som var mer praktiska än eleganta. Yitzhak Shubinsky var Autocars VD och han hade troligen via Reliant fått kontakt med firman Ashley som byggde kit cars, Ashley hade även konstruerat ett eget chassi och Shubinsky fick rättigheterna till Ashleyn inklusive chassit, för att producera en sportbil i Israel. Motorerna togs från Ford och var samma fyra som satt i Consul. Det var inte tänkt att bli någon massproduktion, och det blev det inte heller, utan mer en PR-sak för Autocars, att Israel även kunde bygga bilar.

 

Sabre #1 från Haifa
 

Man hade redan gjort USA uppmärksamt på dess existens, 1961 stod Sabrabilar på New Yorkmässan och en sportbil skulle vara högst gångbar på den marknaden. Då man själv hade blygsam kapacitet gjordes det upp att Reliant i England skulle bygga de 100 första bilarna för Amerika. Av de totalt 208 bilar gjorda i Tamworth, England som kallades Reliant Sabre mellan 1961 och 1963 kom 103 stycken att hamna i USA. Av de Israelbyggda Sabra Sport hittade ändå 25 stycken till USA 1962. Det sägs att de levererades med en låda Jaffaapelsiner i passagerarsätet.

 

Sabra GT coupe
 
 
 
Under 1963 gjordes en mildare facelift, men produktionstakten gick i sakta lunk med något 30-tal bilar byggda per år, 1965 byggdes bara tolv stycken då fabriken flyttade till Tirat Ha'carmel söder om Haifa. 1966 kom man igång sent under året och byggde bara sex stycken Sport. Den total aproduktionen mellan 1961 och 1968 uppgick till 171 bilar. Borträknat de 103 enegeskbygga Reliants så såldes totalt 41 stycken till USA, men den största marknaden för Sabra var egendomligt nog Belgien, som importerade hela 68 stycken. 22 såldes i Schweiz och fem hamnade i Norge. 21 stycken stannade kvar i Israel.

ADAC på väg 1928

1903 grundades Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung, 1911 bytte det namn till det mer kända Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, ADAC.
 
Här står en del av deras nya flotta med servicefordon redo 1928.  Det är små Dixi skåpbilar med karosseri från Assmann. Dixi 3/15 var en licenstillverkad Austin som blev ganska kortlivad, för samma år köptes Dixi upp av det mer välkända BMW. Som byggde vidare 3/15-modellen till 1932.
 

VROM 2013

 
Bilder och blandat från den stora Volvoträffen VROM förra helgen finns att kika på i länkarna här:
http://www.klassiker.nu/traffreportage/vrom-i-goteborg-kombispecial
http://www.klassiker.nu/traffreportage/vrom-i-goteborg-oppna-klassen
http://www.klassiker.nu/traffreportage/gott-och-blandat-fran-vrom
http://www.klassiker.nu/traffreportage/en-vanda-volvo-till-fran-vrom
 
 

Tjorven på rymmen

En gammal saluannons från bilsport, okänt datum.  Någon har alltså påbörjat ett Street Alteredbygge på en Tjorven.  Har dock inget minne av att just en sådan skapelse nånsin härjat på dragracebanorna,är det någon som vet mer om vart denna tog vägen?
 

I en hemlig källare i Berlin

Ett av luftwaffes mest ökända plan, "Stuka" Junkers Ju 87 syns här under konstruktion. Den dödsbringande störtbombaren är förknippad med "Blitzkrieg" och invasionen av Polen. Men allt efter krigets gång kom Stukan att bli föråldrad, och störtbombning som sådan kom även bli en förlegad teknik.  Stukan byggdes dels av Junkers och av Weserflug, som hade flera fabriker runtom i Tyska riket. På bilden ovan antagligen den mest intressanta och hemliga av dom alla, den här fabriken låg nämligen i underjorden, under den stora flygplasten Berlin Tempelhof.  
 
 

Rostfritt från Stuttgart

 
Ford har under åren gjort några specialbilar i rostfritt stål, men mindre känt är att även Porsche experimenterat med detta. 1967 skall två eller tre 911:or gjorts i rostfritt.  Detta blev aldrig något komersiellt gångbart förrän De Lorean kom 1981 med kaross i samma material. Porsce däremot började ganska tidigt med helgalvade karosser istället.
 

The Melin collection - nifty coupes

Det är våren 1965 och en splitter ny Pontiac GTO står utanför en bilhandlare i Costa Mesa
 
Ford Fairlane GTA i Garden Grove sommaren 1967
 
Perry Johnsson med en tio år gammal Cadillac De Ville coupé, i Garden Grove 1967
 
Och Richard Olson, Garden Grove med en lite nyare Pontiac Catalina coupé från 1964
 
Hans Melin själv, i Santa Ana med en ny Cadillac Coupe de ville 1975.
 
Pat Walker med sin bigblock Corvette, i Costa Mesa 1967
 
Jerry Manson hos Nabers med en ny häftig Plymouth GTX 1968
 
Tuff Oldsmobile Cutlass i Santa Ana, ägaren hette Dave Harley.
 
Besök hos familjen Melin på North Wright street 1968, Dodge Super Bee var en helt ny modell som bara fanns som tvårdörrars coupé med stolpe. 1968 spldes 7841 Dodge Coronets som Super Bee.
 
John Sutherland med en Corvair Monza från 1961, året är 1968.
 
 
1967 var Ken Chandlers Buick Roadmaster coupé från 1951 ganska gammal, men fortfarande en stilig bil.
 
En annan bil som var lite passé i sextiotalets Californien, Chevrolet Bel Air sport coupe 1956
 
Ute vid Los Angeles flygplats, LAX, står en en fin Buick Skylark med vinyltak. Året är 1968 och i bakgrunden syns en DC-8 från Eastern Airlines.
 
 

Udda importblandning

Från okänd importör i Japan 1977.  Här erbjöd man lilal lagom Nova, sportiga Camaro och nya stora Caprice från Chevrolet. Dessutom sålde man Alfa Romeo också.  Ingetdera märkena bör varit några storsäljare på japanska importmarknaden
 

Assymetrisk australiensare

 
När Chryslers "A-body" för Dart och Valiant kom 1967 ströks stationsvagnen ur sortimentet, i USA. Däremot kom A-bodyn i Australien att göras både som kombi och hardtop coupé ett bra tag framöver. Man brukar inte räkna årsmodeller på dessa utan serier, som kunde avlösa eller överlappa varann med kanske halvtannat års perioder. I Augusti 1970 var det dags för series VG Valiant som syns ovan. Men något stämmer inte riktigt... Baklysena, troligen är det här en nästan färdig prototyp eller förseriebil där man laborerat med vad som skulle se bäst ut. Tiull slut valde man att köra på det vänstra bakljuset.  

Taunus i rött

Ford Taunus, med flickor, från reklamens värld 1955-67, i rött.
 
Taunus 15M "Weltkügel" Taunus 1955
 
17M 1961
 
 
17M 1966
 
Svensk reklambild, 17M 1966
 
Och den smäckra OSI 20MTS, byggd på Taunus i drygt 2000 exemplat
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Beverloopadda

George Beverloo nämndes nyss här: cars-stars-beverloo.html
 
Här är hans egna "presentation" av Citroën DS 1955.
 

Wendlers mystiska Porsche

Efter att Porsche flyttade från Gmünd i Österrike till Tyskland så gick man ifrån aluminiumkarosser och började bygga i stål istället. Karosserna byggdes främst hos Reutter, men en del lär även kommit från Gläser. Senare kom även Karmann att stå för en del pressningar, främst för cabrioleter, och den mindre firman Drauz bidrog också med kabrioletkarosserier för 356:an.

För att göra saken lite mer invecklad kom en del andra aktörer att bygga egna karosser på Porsche 356, såsom tidigare nämnda Drauz, men även Waibel och flera andra karossverkstäder kom att bygga egna tolkningar på Porsches vinnande koncept. Bland de mer kända är Beutler från Schweiz , som gjorde ett antal vagnar i GT-stil med 2+2 konfiguration, det vill säga ett mer användbart baksäte än i originalet, och flera av dom existerar än idag.

Wendlers 2+2 Porsche
 
Beutlers 2+2.
 
Denna bil är förvilland lik Beutler-Porscharna men är byggd av Wendler, detta var en karossfirma i Reutlingen som redan på 1840-talet hade börjatsom hjulmakare. karosser till bilar hade man börjat med på 1920-talet men trots en ganska omfattande produktion så var Wendler aldrig särskilt stora. Man sysselsatte runt 100 man och främst byggde man små serier åt större tillverkare. Denna Porsche 356 var den enda 2+2 karossen som Wendler byggde, men förutom den så var det dom som byggde karosserna till den mer kända Porsche 550 spyder och dess efterföljare typ 718. Men just den här bilen är byggd 1958 på ett cabrioletchassi, som förlängdes 30 centimeter. Enligt en uppgift är den gjord på beställning för Helmut Schwandner, som vid denna tid var designer hos Wendler.
550 Spyder
 
Kan det vara en prototyp för en mer praktisk fyrsitsig Porsche? strax efteråt kom Porsche själva med en 356 notchback coupé med kaross från Karmann. Kan det varit en demobil för att pejla intresset hos återförsäljare? Kanske för en modell enbart för USA, där Porsche sålde som smör vid denna tid? Hur som helst försvann bilen på ett tidigt stadium, den skall ha funnits i södra USA redan in slutet av 1960-talet, och den återfanns i ett miserabelt skick i Louisana 2007.
 
Här är den i "fyndskick" 2007.  Cyril Lesellier äger idag den unika Porschen och har den under renovering.
 

En dramatisk decemberdag i Chicago 1949

Det är sex dagar före julafton 1949 och detta blev något av ett julmirakel. TWA:s Lockheed Constellation landade i dåligt väder på Midway i Chicago med resultat att planet gled av banan och hamnade inne i stan. Midway är en av USA:s äldsta flygplatser anlagd 1923, men med åren har staden växt så likt Bromma ligger Midway sedan länge inen i staden. Därför hamnade TWA:s Constellation vid denna incident i korsningen vid 63:rd Avenue och Cicero, i Chicago. 

Cars & Stars - Beverloo

Illustratören George Beverloo står beundrar sin nya bil. Beverloo hade två kriterier för en bil, den skulle få plats i garaget och hans 194cm skulle få plats i den. Så att det blev en vacker himmelsblå Chevrolet Bel Air hardtop  som inköptes hos Byrenius våren 1953 var enbart av rent praktiska skäl... fan tro´t, men den här dög gott som familjebil då en amerikansk coupé gav lika om än inte större utrymmen än de flesta europeiska bilar. 
 
George Beverloo var i många år medarbetare på tidningen Motor och i hans enorma produktion genom åren är ofta bilen i centrum. 
 
 
 

The Cambridge four?

Titlen refererar till den kvartett engelska toppspioner, av vältalig bakgrund och studentkamrater från Cambridge. Dom kom att arbeta för MI6, men var redan då sedan länge rekryterade av Moskva som agenter. Spionringen var antagligen mycket större än dess fyra nyckelpersoner Anthony Blunt, Kim Philby, Donald McLean och Guy Burgess. Men det var dessa som avslöjades och vidden av deras verksamhet är nog inte helt utredd än idag 50 år senare.
 
Fyra ryssar i England som inte var under MI6 granskning, Moskvitch 412 som lanserades i England 1969, och sålde faktiskt hyfsat bra. Som mest hade man över 200 återförsäljare för Moskvitch i Storbritannien, men man kan nog misstänka att underrättelsetjänsen höll ett öga på alla som handlade med varor från Sovjet vid denna kritiska tid.
 
 
 
 

Ahlemeyers andra

Den obskyra karosserverkstaden Georg Ahlemeyer berördes här: ahlemeyers-unisona. och nu har ett annat av deras verk dykt upp.
 
En ganska okonventionell sedan, eller kanske en tourer med avtagbart tak, byggde på en Adler 35/80PS och daterad till 1913.
 

Svartvitt från Italien

Mer italienska former, med damsällskap, i kontraster.
 
Fiat 1600 Spider i snygg presentation 1963
 
Alfa Romeos modeller, Giulior och GTC cabrioleten.
 
Autobianchi Bianchina
 
ASA 1000GT
 
Fiat 850 Spider
 
Alfa Romeo Spider
 
Bakom ratten i Alfa Romeo Spider
 
Fiat 500
 
Eleganta Fiat 2300S coupe
 
Och några snäpp över Fiat, Ferrari 250GT Lusso
 
Namnet Flavia försvann 1971 så de sista åren fram till 1974 hette den här Lancia 2000
 
Lancia Beta coupé
 
 
 

Vid pumpen i Myskje

Den egendomliga bilden har sin förklaring i att i närheten låg ett flygstråk, och planen kunde i princip bara taxa över vägen för att tanka på Caltexmacken i Söderala, Myskje, i utkanten av Marmaskogen, Gävleborg.
 
Planet är en De Havilland DH80A Puss Moth, en typ som aldrig varit särskilt vanlig här, byggd 1930 och inköpt av Svensk Flygtjänst från Tyskland 1936. Efter drygt ett år i Svensk Flygtjänst vandrade Mothen vidare till en rad privava ägare inna det avregistrerades 1958. Totalt skall tre Puss Moths ha flugit i Sverige, de två andra är skrotade sedan länge, men SE-AFH på bilden har överlevt och är numera under renovering.
 
 
 
 

På ett litet löpande band i Detroit 1963

Chryslers berömda turbinbil seriebyggdes i 55 exemplar för att få testas av utvalda kunder under en period. Karosserna bygdes i Italien hos Ghia, och bilarna sattes ihop på en särskild bana hos Chrysler under 1963.  Här ser man det annorlunda motorpaketet med turbinen som monteras i en av dess underliga vagnar, världens enda serieproducerade gasturbinbil. De flesta skrotades efter avslutade tester, nio bilar bevarades dock til eftervärlden , och tre av dom är fullt fungerande.
 

historiska mysterier


En bild säger mer än tusen ord säger ordspråket, det är sällan sant. Ofta krävs det språkmässiga förklaringar för att förstå innebörden av vad vi betraktar. Som till exempel varför det sitter en nunna i denna type 13 Bugatti. 
 

Exotiska MG

En del MG fick ibland utländska kostymer. 
 
MG rekordspecialare med slimmad kaross från Jensen 1934
 
Schweiz hade många flitiga karossmakare och det är en MG från Worbluafen, en type NB Magnette från 1936. 
 
En senare YA från 1948, också från Worblaufen
 
MG SA från 1938 med kontinentalt snitt. Karossen kommer från Reinbolt & Christé, också det en Schweizisk firma som gjorde en hel del specialbilar på engelsk bas.
 
MG från Zagato 1948, ultramodern kaross med stora välvda rutor som var Zagatos gimmick vid denna tid.
 
Den här TD:n är byggd av Verheul från Waddinxveen i Nederländerna 1952.
 
TD med klara drag av Nash-Healey, byggd av Wendler 1952
 
En annan MG TD från Wendler
 
Wendler var flitiga i det tidiga femtiotalet, ännu en MG TD med snygga moderna linjer 1951.
 
Ingen Ferrari, utan en enkel MG TD med kaross från Motto.
 
MG TF 1954, klädd av italienska Monviso.
 
Ghia-Aigle i Schweiz byggde också ett par MG Specialare, designade av Frua. Här är en TD cabriolet
 
och en TD coupe, från Ghia-Aigle
 
EX214 kallade man en denna prototyp för MGA, designförslag från Frua 1956
 
1964 kom Pininfarina med ett alternativförslag till MGB, kallas EX234.
 
Jaqcues Cuone i Belgien är känd för bland annat Volvo Amazon cabriolet, men gjorde också ett par MGB specialare. Gemini Spyder kallades denna targamodellen från 1966 och antas mest varit en show car.