Muskler i Moskva

det kryllade av jänkebilar på moskvas gator!  Mustanger har skrivits om tidigare här:mustanger-i-moskva. mera-mustanger-i-moskva.html
 
Lite andra muskelbilar som säkert väckte stor uppmärksamhet i sin tid, i Moskva och Sovjetunionen.
 
Dodge Charger 1966
 
Och en Charger 1968 som ser ut att tagit duktigt med stryk av det ryska vägnätet...
 
Dodge Challenger på gatan i Moskva, nummerskylten "D-04" skvallrar om att den tillhörde någon vid amerikanska diplomatkåren
 
Och här hittar vi en Chevrolet Camaro RS 67:a som har svenska skyltar.
 
1965 var en Corvette på gatan lika mycket science fiction som det ryska rymdprogrammets Vostok och Voshkodraketer
 
En Buick Riviera GS på en dålig landsväg någonstans 1968, privatregistrerad också.
 
Snygg Plymouth Barracuda 1968, tillhörande Irakiska ambassaden
 
AMC Javelin 1969.
 
Flott Javelin 1970 med vinyltak och stripes, av nummerplåten att döma tillhörde denna den cypriotiska delegationen.
 
En annan Javelin AMX av 1972 års modell, inte i Moskva utan siktad i Stavropol i Kauksasus, just denna bil finns kvar än idag 
 
 
Chevrolet Corvette 1972 bryter av markant mot Volga M24 och Moskvitch 412 i bakgrunden.
 
Smokey and the bandit fick nog aldrig upp på ryska biografer men iallafall en tuff Trans Am rullade på moskvas gator. Årsmodell 1975 och verkar körts lite i Smokeys stil...
 
 
 

Arapahoe Datsun

I Littleton Coloroado, Arapahoe Datsun sålde antagligen som smör i solsken med den omåttligt populära Datsun 240Z. Här står massor av dessa framgångsrika Zetor i solgasset. Längst till vänster en 260Z 2+2, den förlängda versionen med ett litet nödbaksäte-  Till höger kan man se även att någon varit modig att köra en Toyota Celica till jobbet, hos Arapahoe Datsun, i Littleton Colorado 1975.
 

Kaiser cab och andra som inte blev av

Prototyper igen.
 
1949-50 gjorde Kaiser en fyrdörrars cabriolet i liten upplaga. Med den nya karossen 1951 spånades det på en cabriolet men den skrinlades. En prototyp byggdesoch denna blåa är den enda "äkta" fabriksbyggda Kaisercabben.
 
En Ford 1957 som ser ut precis som en Ford från 1957?  Nja inte riktigt en del smådetaljer skiljer dessa från produktionsmodellerna, en sak är namnet för dessa kallades Mainline. Men för 1957 döptes basmodellen om till Custom, som fick en snarlik kromutsmyckning på bakskärmnen 
 
Likadant är det med den här Mercury Montclair från 1961, någon sådan fanns inte, istället hette dom Meteor 600/800 och Monterey. Baklamporna och blankpanelen efter hjulhuset kom inte heller i produktion på någon av modellerna.
 
En i raden av otaliga Volkswagenvarianter som det laborerades med under 1968-talet, EA311 visar hur den kommande 411/412 skulle komma att se ut. 
 
EA235 från 1967 visar klart vägen mot 70-talets småbilar, där Golf kom att bli stilbildande. Men frågan är om inte någon från Simca varit och tjuvkikat här när 1100:an blev till?
 
fastbacks fick renässans på 60-talet, en Triumph Herlad byggdes som detta 1965 men tyvärr blev det ingen uppföljning på den.
 
En annan prototyp trån Triumph 1968 , den kommande Stag var också tänkt att bli en hatchback innan man tog väck taket helt och hållet 
 
Den kortlivade "Tjorven" byggdes speciellt för posten på Dafmekanik. Efter den byggde daf själva en postbil på prov för svenska brevbärare 1975 men några beställningar från posten blev det inte.
 
En annan gul sak från epoken, Volvo gav sig på hatchbacktrenden med ett par provbilar, denna baserad på 242. Den första verkar dock spårlöst försvunnen men på deras museum i Arendal står den andra bilen som baserades på 260-serien, 263GL fick dock tacksamt nog inte se i volvoutbudet.
 
 
 

Svärm på Säve 1948

 
Hornet är namnet på en elak bålgeting, och i De Havillands tradition att döpa sina plan efter flygande otyg så passade det namnet perfekt på denna maskin.  I Maj 1948 besökte dessa Hornets ur 65:e skvadronen Göteborg och flygbasen F9 ute på Säve.  Det var en stor händelse för svenska flygvapengrabbarna att få se dessa främmande maskiner. Och likaså var det för det brittiska flygarna, som här var ute på sin första utlandsvisit efter krigsslutet.  
 
Hornet var vidareutvecklad ur den framgångsrika Mosquiton, flög första gången 1944, men togs inte i tjänst förrän 1946. Det var ett snabbt plan med sin toppfart på 760km/h, ett av de snabbaste kolvmotorplanen som fanns. Hornets användes också flitigt från hangarfartyg och fick rollen som jakt och attackplan, senare kom dom få en mer sekundär roll som fotospaningsplan. För vid den här tiden hade propellerplanen nått sina optimala prestanda, och de betydligt snabbare jetplanen tog över dess roll. 65:e skvadronen med sina Hornets transferrerades till Singapore, och de sista planen av denna typ togs ur tjänst 1956. 
 

Opels terrängsport

 

Denna modell är ganska egendomlig, det är vad vi idag kallar för "cross-over" men långt före begreppet fanns. Som namnet säger, en terrängsportvagn, och dateras sig från 1936. Dessa Geländesportwagen var byggda på den vanliga Super 6, hade aluminiumkaross på stålstomme, profilen är typiskt sportig, men den höga markfrigången och grova däcken skvallrar om att den även skall kunna framföras utanför vägbanan.

Men varför då? Biltrial var en sport på modet och kanske dessa var avsedda för denna tävlingsform? En annan uppgift ger vid handen att detta skulle vara tänkt som en slags övningsbil för terrängkörning, då troligen i militärt syfte. Detta var på den tiden Tyskland rustade i hemlighet och kanske var dessa en del av maskeraden?

Det egentliga syftet med denna lilla krabat verkar vara något luddigt och så många blev det inte heller, bara runt 15 stycken skall ha byggts och en enda har överlevt till våra dagar.

Det var inte heller Opel som byggde dom utan karosserna kom från Autenrieth i Darmstadt, vars övriga spännande Oplar även skrevs om här: http://www.klassiker.nu/bildspel/autenrieths-oplar

 


vinterblanding på importfronten

Vi kikar på några importbilar som kommit in denna kalla vinter
 
Dessa två Ford Crown Victorias har berättats om innan, här åker 56:an iväg mot sin nya hemvist, 55:an får stå kvar ett tag till.
 
Ford Mustang cab från 1968 står också och fryser i sitt nya land.
 
Och en lite ovanligare Ford Falcon Futura Sprint från 1964 står också och väntar på vidarebefordran till sin nya hemort, någonstans i Värmland.
 
Mercury Monterey 1959, en fyrdörrars hardtop i fint skick. 11355 stycken byggdes av dessa.
 
Cadillac series 62 De Ville 1960, denna årgång är mycket populär och även den årsmodell Cadillac vi har flest av i Sverige. coupén byggdes i 21585 exemplar, plus ytterligare 19978 i den lägre serien som bara hette series 62.
 
Plymouths första modeller efterkriget byggdes i princip helt oförändrade från hösten 1945 till mars 1949.  på den perioden byggde man hela 156629 sådana här Special de luxe coupér med baksäte, och 31399 stycken utan. En speciell detalj Chrysler hade på dessa modeller var någonting som försvann och inte återkom förrän sådär 40 år senare.  Idag är det återigen standard, nämligen ett tredje bromsljus placerad ganska högt upp på bakluckan.
 
 
 

Super oil and ASD

Finska kultbandet Hurriganes, med en ganska obskyr reklamlåt för Shell, tiden är någon gång tidigt 70-tal och platsen norra Finland.
 

patentlösningar.

 
Jag har en låda med gamla tändare i olika skepnader som sparats på genom årens lopp. Däribland denna som är inköpt i Japan en gång i tiden. Ett smart men totalt meningslöst patent, en tändare med inbyggd rakhyvel! 

miscela italiana

Blandade italienska fordon, med damsällskap såklart, det verkar finnas ett outsinligt förråd av dessa vackra gamla promotion och modebilder i denna kombination. 
 
Säg hej från bakluckan på Lancia Fulvia Zagato coupé
 
Och från Iso Grifo
 
Bagaget på Innocenti Mini 90L får en att undra hur hon fått med golfbagen och kärran.
 
Två damer demonstrerar hur lätt och stark X1/9:ans kaross är.
 
Fiat 1500 Sport cabriolet 1965
 
Vid alfa romeo alfasud sprint.
 
Lancia Y10 Fire 1989
 
Och efterföljaren Lancia Ypsilon, här från 2003.
 
Tillbaks i tiden, femtiotal och Fiat 1100
 
Alfa Romeo 6 blev inte någon succé, men här ett ex som tagit sig ända till Sydafrika.

onboard camera från BBC

Brittiska BBC körde franskt, Citroen CX med sin gashydraulik och extrema lastkapacitet var ju en utmärkt kameraplattform , men en del aerodynamik gick förvisso förlorad.

Mera Mustanger i Moskva

Mustanger verkar varit en populär bil bland diplomater i Moskva under det kalla krigets dagar, här kommer en omgång mustangspotting till från åren 1965-79.
 
Tidig 1964½ Mustang. D-skyltad såklart.
 
Mustang 1965 med ekerkapslar.
 
1967, utan kapslar, kanske har dom hamnat på en Volga?
 
Fastback 1969
 
1970 Grandé med vinyltak och finska diplomatskyltar, i bakgrunden skymtar fler främmande fåglar som en Fiat 850, Skoda 110 och en Volvo 144.
 
Grandé 1971.
 
Grandé 1973.
 
fastback 1973.
 
Mustang Ghia 1978.
 
Mustang 1979
 
 
 

Loewys livsverk.

 

Raymond Loewy var egentligen fransman, född i Paris 1893 och emigrerade till USA 1919. I slutet av 20-talet satte han upp ett eget designkontor, och bland de tidiga uppdragen var det främst kontorsmateriel och liknande prylar, detta var en del av ett helt nytt arbetsområde som hade etablerats, industridesign, i detta kom Raymond Loewy att bli förgrundsfigur.

 

Vi kanske inte lägger märkte till så mycket i vår vardag vad som är design, men vi omges och hanterar föremål varje dag som verkar enkla och basala, men är frukten av en ofta lång och genomgripande designprocess. Sänglampan, kaffekoppen, handtaget till kylskåpet, osthyveln, redan före frukost har vi utsatts för mängder av industridesign. För det är så här med en bra form, den märks inte, en dålig design avslöjas obarmhärtigt och omgående. Det är en naturlig del av vår vardag, men när Raymond Loewy började skissa sina första pennvässare, skrivmaskiner och annat, var det banbrytande i den nya funktionalismens anda att sätta konsumenten, människan i centrum.

1934 avancerade han till riktigt stora saker, från pennvässare till bilar och lokomotiv för Pacific railroad, de stora loken bar prägel av den nya tidsandan, aerodynamik och art deco.Här beskrevs S-1 och T-1 loken: /raymond-och-lokomotiven.

Vid samma tid blev han även anlitad av fordonsindustrin, och första bilen som bar Loewys signatur var Hupmobile 1936. I den här vevan fick han också en talangfull adept vid namn Virgil Exner som senare skulle bli ett lika stort namn i formgivarvärlden. Raymonds firma sysselsatte på 1940-talet runt 150 personer, illustratörer, formgivare, arkitekter och modellbyggare, från den här studion kom allt från rakapparater till järnvägsstationer. För svenska elektrolux ritade man kylskåp, dammsugare och golvmaskiner, såsom med många andra loewydesigner, kom dessa att tillverkas i decennier framöver.

Stilstudie för futuristiskt "road train", och en serie husgeråd, grytsetet kallas "La mama" och välkända även i våra köksskåp.  Logotypen till air force one gjordes också av Loewy.

 

För electrolux, golvboningsmaskiner som tillverkades oförädrade i decennier. I Plastmaterial designade han även denna båt kallad Dorsett. Roanoakes järnvägsstation var också ett verk av Loewy och sist en bild i studion hos Studebaker.

Det räcker inte bara med en vinnande form för att sälja, det måste finans image med, ett namn, en logotyp som känns igen vid första ögonblicket, och det var i det här som Loewy fick många uppdrag. Lucky Strike 1942, Shells berömda snäcka, postverkets stiliserade örn med mera. Många av de trademarks han gjorde används än idag i stort sett oförändrade, och flera av dom klassas idag bland världens mest välkända varumärken.

 

I bilvärlden är han mest förknippad med Studebaker, för vilka hade hade uppdrag som konsult från 1936 och framåt. 1947 års Studebaker "Starlight" med sin glasveranda, brukar ackrediteras Loewy men det var egentligen Virgil Exner som stod för detta, Exner hade fått kicken av Loewy redan 1944 men fick omgående jobb för Studebaker. 1953 års modeller, som var nyskapande för sin tid, kallade "Starliner" var mest ett verk av Robert Bourke som då var anställd av Loewys studio, och de kommande Hawkmodellerna, kom också härifrån. En Studebaker ritades helt uteslutande av Raymond själv och det var den besynnerliga Avanti, som än idag ses som en milstolpe i formgivningshistoria.

 
Och hans BMW 507, Pichon-Parat i Paris var karossfirman som ofta förverkligade Loewys idéer.
 
Och Loraymo var hans egna specialla tolkning på Lancia.

 

Och hans egensinniga E-type.

Raymond drev sin studio i närmare 50 år och lade även grunden till flera designcenter och utbildningar. I senare karriär ingick uppdrag åt NASA, och även interiören till Concorden. Först 1980 vid 87 års ålder släppte han slutligen pennan och flyttade tillbaks till sitt barndomsland Frankrike där han framlevde sina sista år fram till sin död 1986.

 


Convairs dubbeldäckare

 
Den här bjässen heter XC-99 och föregick Airbus 380 med dubbla däck med sådär 60 år.  Convair XC-99 var utvecklad ur bombaren B-36 och tänkt som i första hand transportplan, och det fanns en tanke med att göra en civil passagerarversion av den också.  XC-99 delade vingar, och övrig layout med B-36 men hade en mycket mer tilltagen flygkropp. Måtten var enorma med lite över 70 meter vingspann och 55,6 meter i längd. Detta var och är det största landbaserade kolvmotorplan som byggts, bara Hughes Hercules var större, men det var ett rent sjöplan. XC-99 flög första gången i november 1947,och togs i tjänst av US Air Force 1949.   Det byggdes bara en enda av denna, och det fick tjänstgöra flitigt fram till 1957 när den togs ur tjänst efter 7400 flygtimmar.  Den civila varianten Convair 37 som skulle kunna ta 204 passagerare och även hade förhandsbeställts av Pan American kom dock aldrig att byggas.   
 

Från Windsor till Scottsdale

Två fina importbilar som kommit in, vi kikar utanpå och inuti dessa två speciella bilar.
 
Chryslers första nya efterkrigsmodell kom något försenda ut till allmänheten i mars 1949. Modellserierna var de samma som innan, Royal och Windsor med sexa, Saratoga och New Yorker med rak åtta. Den här bilen är en Windsor sedan i mycket gott skick. av de runt 125000 nya Chryslers som byggdes av 1949 års modell var hela 55879 just sådana här Windsor sedaner.
 
Helt ny modern instrumentering 1949, allt väsentligt samlat framför föraren. Det cirkulära instrumentklustret här kan ses som föregångare till den mer edxtrema "astro-dome" som kom hos Chrysler 1960.
 
 
Ombonat och rymligt i baksätet, ljusare och lättare färger börjar göra sitt intåg.
 
Mer futurism, små fenor hade börjat dyka upp på bilarna, och Chryslers säregna baklampor ger en liten hint åt dethållet.
 
Chevrolet Suburban känner vi igen, en gång vare dessa ganska vanliga här, bland hantverkare och småföretagare som kunde skriva dessa bilar förmånligt på firman. Så kunde man givetvis inte ha det och skattereglerna ändrades runt 1990, Suburbans och vans blev helt iskalla.  De som överlevt har fått slita hårt och många har dött raggardöden, även i USA har dessa 80-tals Suburban i princip tagit slut också. En fin välhållen Suburban är nog sällsyntare än en Duesenberg idag... 
Men denna Scottsdale Suburban från 1986 har otroligt nog överlevt i närmast nyskick! 
 
 
Trervlig tvåtonsfärsättning och klanderfritt krom, med bara 3500 lugna snälla mil i soliga Florida och uppenbarligen väl omhändertagen så har den överlevt i nästan samma fina skick som när den var ny. Den har de dubbla bakdörrarna som var standard på de svensksålda, men option i Amerika, där en vanlig tailgate var standard, men de mer praktiska dubbeldörrarna kostade inget extra.
 
 
Helsoffa var inte vanligt i våra Suburbans, det här en Scottsdale som var mellannivån i Chevrolet C-10 serie, snikversionen kallades bara de Luxe, sen kom Scvottsdale och den mer påkostade Silverado.
 
Motorrummet är lika fint som resten av bilen, 350" motor med TBI som knappt är inkörd och alla dekaler kvar på sina ställen.
 

Mera konstiga kombis

Tidiga Toyotas, eller Toyopets som de kallades syntes sällan utanför japan, här en Masterline wagon från 1955.
 
Mazda B-360 som kallades "light van" från 1961, även dessa sågs sällan utanför hemlandet.
 
Likaså den lilla L35 Hi-line från Daihatsu, 1962.
 
Daihatsu F100 Hi-line från 1963 var numret större och känns mer som en anständig bil.
 
Cony byggdes av Aichi i Nagasaki och dess specilitet var microbilar som denna lilla 360 kombi från 1964.,  Aichi/Cony köptes upp av Nissan 1966.
 
Och den lilla äggformade Subaru 360 i samma kategori gjordes av någon anledning som "custom wagon" också.
 
Toyota Corona delivery van 1967
 
Toyota Corolla van 1969
 
Så lämnar vi orienten och förflyttar oss till Italien. Den här egendomliga karossen på sportkombitemat kommer från Savio och är byggd på Fiat 125 1968.
 
 
Mer lyxkombi, Bentley Val d'Isere byggdes av Robert Jankels Le Marquis, Jankel var även skapare av sportbilarna Panther. Denna lyxkombi är byggd på Bentley Eight 1984.
 

hårdhudat från Österrike

Austro-Daimler i Wiener-Neustadt startade år 1900 som ett dotterbolag till tyska Daimler, och den här skapelsen från 1904 är världens första pansarbil. En mastodontpjäs för den österrikisk-ungerska imperiska armén. Bilar i militärtjänst var ännu väldigt ovanligt, i frankrike hade ett fåtal de dions använts som stabsfordon i slutet av 1890-talet. Det var först med första världskriget som bilar och lastbilar skulle visa sin nytta på bredare front. Denna troligen enda pansarmobil från Austro-Daimler var dessutom fyrhjulsdriven och hade massiva däck. Chefskonstruktör hos Austro-Daimler var Gottlib Daimlers son Paul, som 1905 efterträddes av den inte helt okände Ferdinand Porsche.  
 
 

vintermigranter

Importbilar som rullat in i vårt klimat.
 

Pontiac Catalina coupe 1963, inte fullt lika vanlig som desamma från 1965-66, ändå byggdes över 60 000 av just Catalina hardtop coupe detta år.
 
Ford Fairlane Crown Victoria 1955, en evigt populär modell, som det nu börjar fyllas på av från staterna.
 
Liksaå Ford Mustanger, det finsn ett outsinligt förråd av dom och denna 1968 cab anlände sent i december till Göteborg .
 
Buick Super 1950 sedan i skapligt bruksskick.
 
Pickuper modell äldre kommer och går i vågor, nu verkar det vara på uppgående trend igen. Detta är en Chevrolet 3100 från 1952 i mycket bättre skick än vad dom brukar vara. Dessutom har den "de luxe" hytten med de välvda smårutorna bakom dörrarna.
 
Och i denna containers tår ännu en Crown Victoria, denna från 1956, en av 9209 byggda med vanligt plåttak, 603 gjordes med det berömda glastaket detta år.
 
Och så hämtas den tuffa Challenger T/A:n som visades förra gången för avfärd mot sin nya hemort Huddinge.
 

Roes Monocar

Här är Alliot Verdon Roe och hans fru Mildred vid en Hamble Monocar 1924. Alliot konstruerade inte bara flygpplan utan även en del landbaserade fordon också.  Monocaren hade sitt ursprung i en tidigare modell kallad Bicar som presenterades 1913. Det var ett slags mellanting mellan bil och motorcykel. Efter första världskriget fanns det en marknad för dessa skapelser, då tusentals krigsinvalider behövde enkla lätta fordon. Planet i bakgrunden är en Blackburn  Bluebird, byggd hos Avro. Tidigare alster från Avro skrevs om här: alliots-sexvingade.html
 
 
 

Mera udda wagons

Stationsvagnar av annorlunda slag har avhandlats lite här och var förr,  här kommer några mer obskyra exempel till i lastsvängen.
 
På ett museum i Indien står denna underliga Rolls Royce 20HP Shooting brake, med påbyggnad från ganska okända C.W Tosh
 
 
Magnifik Hispano Suiza K6 från 1935 från Franay
 
International Harvesters KB-serie var oftast pickuper men några byggdes som denna tjusiga woodie från 1946
 
En mycket märklig woodie är denna lilla Goliath GV800, oftast hade desa hela stålkarosser men det fansn visst undantag.
 
Panhard Z12 fanns inte som stationsvagn utan denna är specialbyggd av Pichon-Parat 1957
 
Elegant Mercedes Benz 300 wagon, byggd av Binz.
 
 
En standardmodell, men dock ovanlig. De Soto Diplomat 1959 var exportmodellen som inte fanns i USA, egentligen en Plymouth med De Sotofront. Stationsvagnarna , speciellt en tvådörrars av dessa är mycket sällsynta. 
 
Vad som ser ut som en Morris Oxford Traveller är inte det utan en Siam di Tella från Argentina.  Där man licensbyggde BMC:S ADO9 kaross under detta namn.
 
En underlig prototyp från Carozzer ia Touring på Lancia Fulvia 1964.
 
1968 syntes denna testvagn rulla omkring på engelska landsbygden, det är den kommande SAAB 99 som kombi, men om man planerade en kombi eller om detta bara är en "mula" verkar vara oklart. 
 
Undangömd i en källare står dock en lite senare 99 kombi, bakddelen är dock bara en påbyggd mockup gjord i studiesyfte. 
 
I samma källare står dock en 900 kombi som specialbyggdes av Yngve Nilssons karosserfabrik på beställning 1980 och kallades "Safari"
 
Rolls Royce delivery van?  Ja, och fabriksbyggd dessutom för champagnetillverkaren Krug
 

Mustanger i Moskva

En fin Musse siktad i Moskva skrevs om här:/musse-i-moskva.html nu visar det sig att dessa inte var helt ovanliga på den gamla Sovjettiden.
 
Den här Mustangen sägs vara den allra första i Sovjet, och den drog till sig lika mycket uppmärksamhet där som vart än Mustangen presenterades, hela världen drabbades av Mustangfeber, så även i Moskva.
 
En fin 66:a, bakgrunden fler intressanta icke-ryska bilar, en Plymoth Belvedere wagon syntes och även två fenmercor. Bilden är högst troligt tagen i diplomatkvarteren, och de allra flesta utlänska fordon tillhörde ambassad och konsulatpersonal.
 
Men inte alla, den här Mustangen är såld ny till den världsberömde koreografen och kreative ledaren vid bolshojteatern, Shamil Yagudin, 1968. 
 
Och den här 1969 Grandén ägdes av stuntmannen A. Mikulin,  det fanns tydligen en gräddfil för kändisar att få köpa bilar och varor från väst till det klasslösa jämlikhetssamhället...
 
En annan 69:a Grandé, den här verkar ha amerikanska plåtar och är då på något sätt knuten till ambassaden. Det är luddigt med nummerskyltar och registreringar fungerade i Sovjet. De allra flesta diplomatsfordon verkar ha prefixet "D" på antingen västeuropeiskt eller kyriliskt vis. Och en del verkar köra på hemlandets plåtar.
 
Tuffast i Moskva 1969, Mustang fastback med V8.
 
Och en annan tuffing 1973, mach 1 med magfälgar.
 
Ford Mustang 1975, plåterna verkar vara från Tjeckoslovakien, inget ovanligt att andra socialistländers representater valde amerikanskt i Moskva....
 
Och en Ford Mustang Stallion med svenska skyltar i vimlet! Intressant nog finns detta fordon ännu kvar i registret, dock avregistrrerad sedan 1991. 
 
 
 
 
 

Skruvad reklam - W123

 
Skruvad reklam är kul, annars så strikta och korrekta Mercedes Benz skruvade till det rejält med denna 200T kombin. Vad tänkte man med detta och vad håller dom på med egentligen?

belgiskt besök på Kviberg

Belgaren Rene Cozic var en av europas pionjärer i luften, och han turnerade flitigt runt med sitt aeroplan runtom i Europa. Den 23:e mars 1911 gästade han Göteborg med sitt egenbyggda flygplan och genomförde en provstart över fältet. Några dagara senare, den 6:e mars gjorde han den första oficiella flygningen inför publik.   Som start och landningsbana användes Kvibergs hed i anslutning till Göta artilleriregemente A2, som fick status som Göteborgs första aerodrom. De fåtaliga flygningar som skedde i Göteborgstrakten utgick härifrån, innan man under 1913 började anlägga en ny flygplats vid Tingstadsvass på Hisingsidan. Kvibergs hed och göteborgs första flygplats är idag en del av Kvibergs begravningsplats. 
 
 

mera bilvålnader

En svit till med modeller vi aldrig fick se, på gott och ont.
 
Coggiola var flitiga i att ta fram alternativa modeller för biltillverkarna, det här en Renault 40, en modellserie som aldrig blev av.  BVyggd 1972 och verkar vara coupé på högersidan och fyrdörrars sedan på andra.
 
Och denna är också från Coggiola, för Volvo 1969, baserad på 144, men verkar ett numemr större. Någon sådan här gummisnoksvolvo kom aldrig att bli av och det tackar vi nog för.
 
En SAAB 99 med rejält utdragen nos, denna bil var testbänk för V8, ett experiment som aldrig blev verklightet.  
 
Ett annat "nosejob"  Willys do Brasil köptes upp av Ford och deras Aero/Itamaraty tillverkades ett kort tag under Fords namn, denna tilltänkta facelift blev dock aldrig av innan modellen lades ner. 
 
Påå Volkswagens museum står denna prototyp kallad EA53, som bär tydliga drag av den kommande 1500:an, men karossen kom mer snarlik också gå igen i den brasilianska tappningen av 1600 som kom 1968, dock var den byggd på gamla typ 1:ams plattform.
 
På andra sidan muren, Wartburg byggde en hel del iuntressanta prototyper på 70-talet som dock aldrig kom i produktion, ovan syns P360 från 1974, och nedan P610 från 1979, båda två ser både klart moderna och närmsta produktionsfärdiga ut.


Doodlebugen dyker upp igen

 
den tuffa tankbilen från Diamond T har tidigare visats här: hdoodlebug-vid-pumpen. och här:  doodlebugens-aterkomst.
 
Här dyker den upp igen, på Daytona Beach. Tydligen skulle en av dessa doddlebugs delta i ett speed trial, men hur det gick eller hur fort det gick är dock inte känt.  Datumet är den 24:e februari 1934.

Mopars på ingående igen

 
En trevligt röd Chrysler 300 coupé från 1966, denna modell ses som en lite exklusiv särling här, men 300 gick från att varit en dyr påkostad prestandabil till en ganska ordinär dussinbil i mellansegmentet. Dock behöll 300 sin position med att ha markante tuffare framtoning i kaross och motor än Newportserien.  I denna var 383" maskinen uppstressad till 325 hästar, först året efter fick 300:an New Yorkerns större 440" motor.
 
Instrumenteringen 1965-66 med välvd mätare ovanför rattstången var ett steg bakåt mot 1960-62 års modeller och återknöt lite till deras "astro-dome" 1963-64 såg diametralt annorlunda ut både utanpå och inuti, 1965-66 gick man alltså lite retro igen. 
 
 
Med 24103 exemplar var coupéen den mest sålda 300:an 1966, ett 30-tal har hittills hittat till Sverige.
 
En betydligt ovanligare mopar, Imperial Crown cabriolet från 1968,  474 stycken byggda gör detta till en mycket ovanlig bil. Baspriset på 6522 dollar var nästan 1000 dollar mer än en Cadillac cab. Och för att nämna några option: A/C : $494, Cruise control: $94, Sixway power seat: $122, Multiplex AM/FM stereo: $295, tiltratt: $92. Och mycket mer därtill så kunde en fullmatad Imperial raka iväg i ganska häftiga summor.
 
 
En annan sällsynting som dykt upp är denna tuffa Dodge Challenger T/A från 1970
I färgen "plum crazy" och med T/A:ans speciella dekor, svarta huv med scoop och hoodpins, så väckte den respekt när det begav sig 1970, och gör så än idag.  I T/A paketet ingick många unika prylar, huven och dekoren var mest synliga, men under skalet skiljde den sig åt med att innehålla alla heavy-duty grejer man kudne hitta, 15" fälgar runt om, avgasrören som mynnar ut framför bakhjulen. T/A fanns enbart med 340" "Six-pak" motorn med tre förgasare. Men även motorblocket och topparna var helt unika för just denna modell.
 
På luftrenaren står det dock "Six-pack" för att visa at den däljer tre tvåportsförgasare, på karossen är det dock stavat "Six-pak"  Mer unikt för T/A var bakspoiler och radioantennen på högerskärmen. Totalt fick man betala över 4000 dollar för en sådan här. T/A byggdes bara under en tvåmånadersperiod mars-maj 1970 och samtliga sattes ihop i Hamtranckfabriken. Lite olika siffror har figurererat om dessa, men mest tillförlitligt är att det gjordes 2399 stycken, varav 1410 stycken hade automatlåda som den här.
 

Specialare från Italien igen

I Italien har designhus och karossmakare blomstrat, specialbilar, konceptbilar och de mesta i den vägen har just skapats i Italien, tidiagre har vi kört ett par serir med dessa här: auto-speciali , flickor-med-drombilar. och damernas-drombilar
 
Först ut igen den evigt unga Countach.
 
Och Marzal, ritad av Gandini hos Bertone presenterad 1967.
 
Lamborghini Bravo, också från Bertone, 1974.
 
Tundra från Bertone 1977, ingen Lamborghini utan en Volvo 343 under skalet.
 
Likheterna mellan Tundra och Sibilo har skrivits om innan, här är den igen på grand stand 1977.
 
Bertones exceptionella serie BAT-bilar från från 50-talet fick en uppföljare i modern tid, här är BAT-11 som visades 2008.
 
Spicup var en annan Bertonekreation från 1969, baserad på BMW
 
Inte Bertone, utan OSI, som byggde den snygga 20MTS coupén på Ford Taunus, bakom pennan stod Werner Hölbl, österrikisk industridesigner som även var upphovsman till den här: Steyr-adria.
 
Andra främmande fåglar i italiensk skrud, Jaguar XK140 från Allemano.
 
Och en Jaguar XK150 från Zagato.
 
Och så avslutar vi med en lika extrem sak som i början, Pininfarinas Ferrari Modulo 1970
 
 

SRN-6 dyker upp igen

Seaspeeds svävare SRN-6 som trafikerade Portsmouth och Isle of Wight har tidigare skrivits om här: sceptre-och-srn6. Då med en Rootesbil i förgrunden , här är samma farkost igen med en BMC-produkt, Austin 3-litre. '
 
 
3-litre var en särling, en förstorad "landcrab" som ADO17-serien hette, kallades denna internt ADO61, men hade inga syskon eller fick någon vidareutveckling.  Prestigemodellen 3-litre hade en sexa och bakhjulsdrift och givetvis den speciella hydrolasticfjädringen. Den kom 1968 och lades ned efter knappt 10 000 byggda redan 1971
 
 

På dubbla led i Buffalo 1942.

 
Här byggs Warhawks hos Curtiss fabrik i Buffalo, New York. P-40 Warhawk hade tagits i tjänst redan 1939 och trots sitt moderna utseende, var planet gammalt redan som nytt. Den är berömd för insatserna med frivilligstyrkan "Flying tigers" i Mauncheriet 1941-42. I det stora kriget kom det att spela en sekundär roll, trots det byggdes det över 13 000 P40 i sina olika versioner fram till November 1944, många kom att exporteras.   
 
På den här bilden ser man dock ett tronskifte, i bakgrunden står nämligen en rad P-47 Thunderbolts, som var ett helt nytt stöddigt jakt och attackplan som hade introducerats under 1942.  US Air force villa ha massor av dom, och Republic själva hann inte med, så en serie, kallad P47G, kom att sättas ihop hos Curtiss i Buffalo.  354 stycken P47G byggdes här av de totalt 15660 stycken Thunderbolt som producerades fram till oktober 1945.
 

Med Monomille i Turin

 
Abarths glansperiod var sena femtiotalet och sextiotalet igenom. EN rad egna modeller såg dagsens ljus, dock baserade på befintikga delar från Fiat och seanre Simca.  Monomille presenterades 1963 och var en vacker liten coupé baserad på bottenplattan från Fiat 600. Bilden är tagen utanför Abarths domäner i Turin och i bakgrunden ser man gott om Abarths främst utgångsmateral, Fiat 600:or i massor.  Skall dessa gå till slakt eller är det bara personalparkeringen? I mängdes skymtar även en Volkswagen typ 1 och en Karmann Ghia.

En dag i Ypsilanti 1947

Ett par ögonblicksbilder från utvecklandet av Tucker, vars bil börjar ta form i studion.  Flera desgners var knutna till Tucker under utvvecklingen som exempelvis Alexander Tremulis, och nedan ser vi Phil Egan som gör finishjobb på en lermodell.  Formen är nästan där men ännu inte riktigt. 
 
 
Nedan ser vi den slutgilitiga modellen för Tucker, och Audrey Moore väljer här ut färgsättningar för kaross och inredning.  Tucker var inget hafsverk utan var noggrant utvecklad för att möta nya tidens krav när den lanserades 1948.
 

ragga brudar med...

 
...Daihatusu Hijet 1995, en bättre brudmagnmet än Lamborghini Diablo.

Polispaddor

Buset fick åka bekvämt med gendarmierets Citroen DS...
 
Gendarmeri har vi aldrig haft i Sverige, men kan närmast beskrivas som en slags paramilitär poliskår.  Med militär uppbyggnad och organisation men underställd civila myndigheter, dock nödvändigtvis inte landets egna poilisorganisation. I italien heter dom Carabinjeris, i Spanien Guardia Civil med liknande organisation. Gendarmeriet har lite olika uppgifter, dels att använda vid konflikter som exempelvis upplopp och som insatsstyrka, i en del fall har gendarmeri även fungerat som gränspolis/tull och skattepoliser.  Långt ifrån alla har dock fått köra DS som tjänstebil.
 

senkommet

Här kommer några importbilar igen som smet in i landet under den senaste delen av 2012.
 
Vi börjar i denstora ändan med denna Ford F-250 som nsäatn helt själv fyller en hel container.  Dessa stora pickisar har också en del tillnamn och detta är en F-250 Lariat FX-4 Off Raod från 2007.
 
 
Lite mindre i formatet, men ändå en stor full-size modell. Cadillac De Ville 1965
 
Ford 63:or är en kategori bilar som kommit hit mycket av det senaste, det går ju i både vågor och trender med sådant här.  Denna Galaxie sedan är riktigt fin.
 
 
Brevid den står en mer ovanlig modell, Chevrolet Impala wagon från 1967.  Överlag verkar vi ha relativt få full-size Chevor från det året i Sverige och en wagon är nog närmast unik. Några specifika produktionssiffror finmsn tyvärr inte från dessa år, annat än att totalt byggdes 556800 Impalas med V8 och bara 18800 kunder valde rak sexa under huven.
 
1960 är dock betydligt mer vanlig, fast just en tvådörrars Biscayne är det nog inte. Detta var den billigaste Chevan man kunde få och ahde en prislapp 2262 dollar i basutförande, dock fanns även en utilitymodell utan baksäte och då reducerad med runt 90 dollar.  Detta var sista året en sådan Utililty, eller business coupe erbjöds i USA. Likaså finns inga siffror annat än totalt antal Biscaynes i alla modeller gjordes i 287662 exemplar.
 
Mellan Biscayne och Impala fanns Bel Air, Chevrolet gjorde tripp trapp trull med modellnamen och från 1959 kom tidigre lyxiga Bel Air bli mellanmodell, när Caprice sedan kom halkade Impala ner till anda plats och Biscayne trillade av pinnen.  Det här är en Bel Air sedan från 1963.
 
Förkrigsbilar är lite mer ovcanligt, skaplig Chevrolet Special de Luxe från 1941 som ankom i november.
 
Samt en ovanlig Dodge coupe från 1933, en ganska ovanlig modell också då denna har rumble seat. 8879 stycken av ungefär 20 000 Dodge coupéer detta år fick det, och det gör den till en betydliget mer sällsynt bil redan som ny än motsvarande Ford och Chevroletmodeller.
 
 
 

Vintertatror 1960

 
Tre fabrikstrimmade specialare från Tjekoslovakien står uppställda en januaridag 1960, färdiga med startskyltar och nummer för det berömda Monte Carlorallyt.  Tre T603-bilar var anmälda och tänkta att ställa upp i en stortävling i väst, mycket ovanligt vid denna tid, av politiska skäl.
 
Och politik stoppade ekipagen att starta, från egen sida.  Den inhemska motorsportsfederationen helt understyrd kommunistregeringen i Prag krävde att partitrogna förare från dess egen organisation skulle köra istället för Tatras egna fabriksförare...  Det ville inte Tatra, och federationen straffade dom med att ge tävlingsförbud för både Skoda och Tatra utomlands.  
 
Så svansmotorbilarna fick vända hemåt igen, moloket med svansen mellan benen, innan äventyret ens hann börja.