Dubbeljubilarer

Den 30:e juni 1953, idag för 60 år sedan rullade den första Chevrolet Corvetten av bandet.  Glasfiberbilen som hade börjat som en experimentbil blev en succé som "americas only sportscar" och som bekant har den överlevt in i våra dagar.  Mannen på bilden är Chuck Yeager, en av historiens mest berömda flygare, och han fyllde 90 tidigare i år.  Yeager blev historisk 1947 med att vara den första att spränga ljudvallen. 1986 fick han äran att köra en Corvette som pace car på Indy 500, och 1988 var han återigen pace carchaufför, men då med en Oldsmobile Cutlass Supreme.
 
 

Från tre till fyra hjul med Lagonda

Fyra hjul var ingen självklarhet i bilens barndom, ofta nöjde man sig med tre

 
Få bilar känns så urbrittiska som Lagonda, tillverkare av 1930-talets snabbaste bilar och omsorgsfullt handbyggda sport och saloonbilar under 1950-talet. Lagonda köptes upp av David Brown tillsammans med Aston Martin 1948 men kom att fortsätta med sina egna modeller fram till 1958. en kort comeback gjordes 1961 med sedanen Lagonda Rapide baserad på ett förlängt Aston Martin DB4 chassi, sen dök namnet upp igen på den mer kända futuristiska Aston Martin Lagonda som gjordes mellan 1976 och 1989. Och senast har Aston Martin kungjort att en ny Lagonda är på väg igen.

Men Lagonda startades av amerikanen Wilbur Gunn som hade kommit till England i slutet av 1890-talet, och namnet Lagonda tog han från en liten flod hemma i Springfield, Ohio. Han slog sig ned i Staines, middlesex och började experimentera med motorcyklar i sitt trädgårdsskjul. 1905 hade han åstadkommit en trehjuling med ratt som näppeligen likande en bil, men den kom ändå att vinna uthållighetsloppet London-Edinburgh samma år.

 

 
Nu växte Wilburs verksamhet ur trädgårdsskjulet och en mindre fabrik uppfördes istället, det var här som den första självbärande monocoquekarossen byggdes, och så även krängningshämmaren och handbromsmekanismen som vi känner den idag. 1910 vann Wilbur Gunn tillsammans Bert Hammond det prestigefyllda loppet mellan St Petersburg-Moskva, och detta resulterade flera orders från Tsaren och den ryska aristokratin runt honom.

Mellan 1913 till 1926 byggde man ungefär 6000 småbilar av typen 11 och 11,9HP, den var avancerad med självbärande kaross som dock byttes ut mot vanlig ram de sista åren. Denna lilla bil kom att byggas i mer exemplar än vad Lagonda kom att göra totalt de följande 30 åren.

 

Lagonda M45, med roadsterkaross från Wylders
 

På 1930-talet var Lagonda synonymt med fart, dom byggde bland världens snabbaste standardbilar, toppfarter på närmare 200km/h var möjligt i Rapidemodellerna, och full fart gick det också mot konkursen som oundvikligt skedde 1935. Wilbur Gunn hade avlidit 1920 och efter det var Lagondas verksamhet ute på ett gungfly. Ny ägare till hela rasket blev Alan P. Good, som även övertalade sin gamle vän Walter Owen Bentley att komma med i det nya lagonda. W.O Bentley hade sålt av sitt livsverk till Rolls Royce några år tidigare och var formellt anställd där men rullade mest tummarna. Hos Lagonda konstruerade han deras formidabla V12 motor som kom 1938. Lagonda V12 blev en av tidens dyraste, men snabbaste bilar och 189 stycken hann byggas innan krigsutbrottet.

 

V12
 

Efter kriget var kassakistan tom igen, men traktormogulen David Brown från Yorkshire var dock på spenderhumör, 1947 års shoppingrunda resulterade i att han tog över Aston Martin. Året efter Lagonda och senare även Tickford, som i huvudsak byggde Lagondas karosser. Den nya Lagondan som kallades 2,6litre var en vacker och välbyggd modell till största delen ett verk av W.O Bentley, 510 stycken byggdes innan man förstorade motorn 1953 och kallade modellen 3litre. 270 stycken hann byggas av den innan man lät Lagonda diskret försvinna från katalogerna 1958.

 

 

Men det är inte så lätt att ta kål på legender, ibland förkroppsligas dom och gör små korta gästspel i verkligheten. Som nämnts i inledningen så har Lagondanamnet återkommit lite då och då. Först med Rapide, som i det mesta väsentligt var en Aston Martin men med Lagondas signatur och karosserna gjordes av Touring i Italien. 55 exemplar byggdes mellan 1961-65 med Aston Martins fina DB4 motor på 260 hästar.

 

 

Sen stoppade man undan Lagonda längst in i arkivskåpet och dammade inte av det igen förrän 1974 då man byggde en serie fyrdörras V8 bilar i sju exemplar, en rätt okänd föregångare till den kommande Aston Martin Lagonda som presenterades 1976. Det här var ett radikalt hi-techskepp av mest extrema slag, den liknade ingenting annat, före eller efter. 1980-talet var turbulent för Aston Martin men Lagondan överlevde ett antal rockader bland ägarna och stannade kvar i programmet till 1989.

 

 
 
1993 visades en konceptbil från Vignale kallad Lagonda, och namnet kom även att sättas på några specialbyggda Virage kombis under den här tiden.

 

 
Nästa gång Lagonda dyker upp är på en conceptbil 2009, en SUV... Som sades vara ett slags jubileumshylling, om än kanske missriktad sådan, till Wilbur Gunns första motorfordon, som byggdes i det där i trädgårdsskjulet i Staines 100 år innan.
 
 

Mot sydligare breddgrader

Lea Francis var aldrig någon stor tillverkare och försvann emellanåt för att återuppstå. Men dom var ändå seglivade, efter kriget kom de med nya modeller, som fick blygsam framgång. Närmast i bild en Lea Francis 14 Sports, byggd i 118 exemplar totalt, sedanen gjordes i dryga 2000 ex mellan 1947-1954. Dessa bilar står i väntan på att skickas på export till det exotiska Uruguay, året är 1949 
 

Mera tennis

Tennistrenden i reklamen var som starkast under senare 70 och 80-talet.
 
Men förekom även före dess, som med Goliath Tiger i USA 1959
 
Och Volkswagen 1965, också USA
 
Från Italien, Innocenti C med plats för två personer och kanske två racketar.
 
Mixed double med Peugeot 304 break
 
God fart i bilden , men vad gör egentligen en Opel Admiral vid sidolinjen?
 
Sportiga Manta känns däremot mer rätt i sammanhanget, här från 1975.
 
Specialmodellen av Simca 1100, Elix, hade tvåtonslack som gav den nästan lite sportig attityd, bara nästan.
 
Datsun B210 1977, USA.modell. ombyte, racket och hund packade och klara för en dag på courten.
 
Dodge Colt var egentligen en Mitsubishi. Detta är en Colt Carousel, snyggt tillsnofsad hardtop, och gör sig bra som kuttersmycke vid tennisplanen
 
Steffi Graf var 80-talets hetaste damtennisstjärna, och anlitades flitigt av Opels reklamavdelning, här med en Opel Corsa Swing.
 
Martina Navratilova med sin Porsche 911SC. Martinas karriär är en av de längsta som professionell tennisspelare, över 30 år. På dessa år spelade hon in totalt 21 miljoner dollar i prispengar, som borde räcka till många Porschar.
 

Från tre till fyra hjul med AC

AC Cobra är en av de mest välkända bilar som finns, men AC:s historia sträcker sig längre tillbaka i tiden, det startade redan 1901 fast under namnet Weller motor company, och presenterade en fyrhjulig tourer redan 1903. Men den verkar stannat vid ett enda exemplar, istället började man något år senare bygga en billig liten trehjulig transportkärra som kallades Auto Carrier, och det blev kort och gott AC. 1907 kom en variant som kallades Sociable, som räknades som automobil även om den mest liknade en förvuxen motorcykel med plats för två personer fram och föraren bakom. I en del varianter fick föraren krypa ner i korgen fram och styra med spak. Runt 1800 Sociables skall ha gjorts innan man 1913 kom med sin första "riktiga" bil med normalt antal hjul.
 
AC 12/40  1920
 
AC 2 litre
 
Man förde en ganska blygsam tillvaro i bilindustrins utkanter, efter kriget kom en ny modern modell ,2litre som såg bra ut men gjordes i blygsam skala. 1952 kom man åter med en trehjuling, Petite, som dock såldes i några tusen exemplar, den mest framgångsrika AC:n någonsin.
 

Så hoppar vi fram ett par år och försöker reda ut lite i röran runt Cobra. Heter den AC eller Shelby Cobra? 1953 kom AC Ace konstruerad av John Tojeiro, en vacker och lätt sportbil med aluminiumkaross och egenutvecklad motor. Senare byttes den ut mot en större Bristolmaskin på 3 liter. 1962 dundrade en amerikan in på den lilla verkstaden i Surrey med en galen idé om att sätta en stor Ford V8 i den lilla Ace, och Carrol Shelby som var amerikanens namn lovade att det skulle bli en vinnarmaskin. AC behövde en sådan, bokföringen hade inte varit någon rolig läsning sedan 1914 ungefär...

 

Ace

De första Cobrabilarna byggdes hos AC med Fords 260" motor men när Carroll Shelby bestämde sig för ännu större motorer flyttade slutmonteringen över till USA, med 390" motorn och senare den monstruösa 427" behövdes ett mycket kraftigare chassi som konstruerades av Shelby, och AC fann sig som underleverantör. Samtidigt som man hemma byggde en mildare Cobra för engelska marknaden. Så det fanns samtidigt alltså både Shelby och AC Cobror. Carrolls Cobra blev en vinnarmaskin på banorna men knappast i plånboken, det blev inte många byggda av de absoluta värstingarna, och Carroll sålde Cobranamnet till Ford under 1965. Men AC fortsatte skicka över chassin fram till 1967. Man fortsatte bygga Cobras hemma hos AC några år till med den mindre 289:an, 428" Cobra Jetmotorn och dito Cobrachassin försågs med en Fruaritad coupé och såldes som AC 428 fram till 1973.

 

Engelska Cobran AC 289
Shelby 427 Cobra
 
428 Coupe på Cobrachassi, 80 stycken byggda 

Runt 1980 blåstes nytt liv i Cobran via Autokraft i Brooklands som kom att återuppta klassikern. Man fick omsider namnrättigheterna att kalla den AC också. Cobra mk IV byggdes om än sporadiskt och fick sällskap av en ny Ace 1993. tre år senare var det konkurs igen och något som kallades Pride automotive tog över rörelsen, det lilla som fanns, och namnet AC. 2005 slog man på stort och presenterade Cobra mk V, och hade nu ömsat skinn till kolfiber, produktionen flyttades till Malta. Där byggde man hela tre bilar och slutade med en konkurs 2007 för femtioelfte gången i AC:s historia. Men ormen är seglivad, 2009 återuppstod den igen i tysk regi, en ny mk VI presenterades med motor från Corvette, den skall enligt diffusa uppgifter satts i någorlunda seriemässig produktion under 2012.

 

Thunderbolt!

 
P-47 Thunderbolt inte bara såg stöddig ut med landningställen brett isär och den stora stjärnmotorn i nosen. Den var stöddig också.  Den tålde mycket stry, och den kunde även ge mycket stryk och användes ofta för presicionsattacker mot markmål. Bestyckad med både kulsprutor, kanoner och raketer kunde den ställa till med enorm förödelse, när P-47:orna dök upp gick det blixtsnabbt, och lika fort kunde den försvinna iväg också. Nedan ett klipp i färg filmat "live" och visar hur de här maskinerna kunde härja rejält på strifing runs över norra Frankrike.
 
 

från YamahA till Z

 
Datsun hade redan börjat tafsa lite på sportbilssegmentet 1959 med S211 som sen utvecklades till SP310, som var väldigt lik MGB, fast hade dock premiär året före, 1961. Denna kom att kallas Fairlady, ett namn som kom att hänga med länge framöver.
 
 
Men man nöjde sig inte med att ha gjort en framgångsrik sportbil, redan 1964 var man igång med en ny modell, med sikte på USA-marknaden och denna bil tog först form hos Yamaha. Här kommer en intressant person in i bilden , greve Albrecht Goertz, som tidigare arbetat för BMW och Porsche. Han gillade prototypen men påpekade att om ni skall bygga en sportbil för USA spå bör den vara dimensionerad för folk som är lite större än 1,65...
 
Projektet övergavs, men inte helt, Yamaha fortsatte utan nissans medverkan och den ursprungliga designen hamnade hos Toyota, som tog upp den som 2000GT, som kom att byggas i 337 exemplar. Nedan prototypen för 2000GT kallad 390A byggd hos Yamaha
 
Nissan var inte helt glada över detta tilltag, och rotade fram projektet ur gömmorna igen, nu med den avpolletterade grevens synpunkter i minne och utan Yamahas medverkan designade man en helt ny modell, som skulle göras runt en beprövad sexcylindrig Nissanmotor istället för den tilltänkta avancerade Yamahamotorn. Med omstarten av projektet 1966 var det till en början tänkt att Z skulle bli en öppen tvåsitsig roadster, men ju närmare färdig produkt man kom nåddes man av rykten att cabrioleter kanske skulle förbjudas i USA, så man arbetade vidare med en täckt sportcoupé.
 
 
Utvecklingsarbetet på vägen till den färdiga bilen är intressant i kombinerandet av uråldrig japansk kultur, och den nya japanska industrialismen. Här använde man datorer för första gången för att göra bil, men många lösningar gjordes även med pappersmodeller, origami¨helt enkelt.

Den 22 Oktober 1969 premiärvisades den nya Datsun 240Z i USA, mottagandet blev enormt, en modern sportbil med vackra linjer och prestanda i klass med Porsche och Jaguar, men med en prislapp på runt 3500 dollar låg den i betydligt lägre pris. Succén lät inte vänta på sig, omgående fick kunder skriva upp sig på väntlista medan Nissan försökte komma ikapp med produktionen som snart var uppe i 7500 bilar i månaden, men det räckte knappt till. Europapremiären fick vänta ett helt år till hösten 1970 då den visades i Storbritannien.

 

240Z var exportnamnet, hemma i Japan hette den Fairlady Z, och det namnet kom att leva kvar där länge. I vidareutvecklingen kom modellen uppgraderas till 260Z och 280Z, en lätt förlängd 2+2 variant kom 1974. När den avlöstes av den modernare 280ZX 1979 hade man byggt närmare en miljon Z-bilar , och det gör den till sportbilsvärldens absoluta bestseller genom tiderna. Drygt 90% av dessa såldes i USA, i Sverige har dock deras storhet gått oss tämligen förbi. Philipsons tog in ett par enstaka exemplar sent 1972 och fyllde på med ungefär 30 bilar för 1973, men fler kom inte att importeras. En del av dessa har exporterats och andra har trillat in genom åren som privatimport, vilket gör att det svenska beståndet ligger på drygt 30-40 bilar i dagsläget.

Ups and downs

 
Den säregna hydrauliken i Citroen DS framhölls på detta sätt av Citroën Cars Corperation i USA. Kanske återfanns en viss självironi i systemets tillförlitlighet...
 

Mer öppet från prototypverkstaden

Brasilianska Uirapuru kanske inte skulle få några exportframgångar med det namnet, men den var slående lik Jensen Interceptor.  Brasinca Uirapuru byggdes i blott 67 exemplar och en enda blev cabriolet. 
 
Fiat Dino skulle kanske fått se ut så här, men det kom den inte att göra. Stilstudie från Pininfarina 1967.
 
Snarlik från samma koncern, en sportbil från Autobianchi som aldrig kom til skott. 
 
Och en variant av De Tomaso Pantera kallad 7X från Ghia, och var tänkt som ett budgetalternativ 1973. 
 
Gilbern T11 var bilen som aldrig byggdes klart 1971, det avstannade sportvagnsprojektet från kitcar tillverkaren Gilbern har dock färdigställts på senare år.
 
Nya säkerhetskrav ställde nya krav på tillverkarna. Lösningen hette gummi, massor med gummi runtom hela bilen. Experimentbil på MGB kallad SSV-1 1972.
 
MG:s absoluta värsting Metro 6R4 som kom att köra rally grupp B, en prototyp tillsammans med Williams för gatbruk togs också fram men blev överflödig då grupp B ströks. 
 
Även hos Peugeot laborerade man med en Grupp-B bil på 305 men den kom aldrig till start.
 
Skoda 130RS prototyp från UVMV 1978, också en rallysatsning som uteblev.
 
Pontiac Fiero som cab gjordes i ett par exemplar på prov men kom inte längre än så.
 
Likaså blev det aldrig någonting av en Mazda Miata coupé.
 
Aixam, kända för små nätta mopedbilar försökte sig på en fullvuxen sportbilsprototyp 1991, med det något underliga namnet Belle di Savoy.
 
 
Aston Martins vi aldrig fick se, projekt AM3 och AM4 var ett par verk av Pininfarina och dessa hamnade i Sultanen av Brunies garage.
 
 
Bugatti 18-3 Chiron var en bjässesportbil, som senare kom att skalas ner till det som blev Veyron.  
 

I händerna hos ZIL

De sovjetiska ZIL-bilarna bar omissigenkännlig amerikansk prägel. Dom har ofta kallats för Packardkopior och det hävdas att dom stulit pressverktyg med mera för detta. En hel del om myterna är inte helt sanna, men det köptes in många amerikanska bilar i studiesyfte.
 
Packards på villovägar, Den moderna Clipperkarossen presenterades strax före krigsutbrottet, och dessa 42:or har högst troligt kommit till Sovjet via det så kallade lend-lease där USA skickade massor med både civilt och militärt materiel till Sovjet från 1941 och framåt.
Båda vagnarna hamnade sedan hos ZIL, som var vikta att tillverka en lyxlimousine för den sovjetiska överheten. ZIL 110 kom dock att besaeras mer på den mer konservativa model 180-karossen. 
 
ZIL 110.
 
Packard 1949 införskaffad av ZIL.
 
Ett äkta dollargrin i Moskva, Buicki 1950 också ägd av ZIL for troligt studiesyfte.
 
Lincoln Cosmopolitan studerades också för framtida idéer. I Sovjet behöll man dock sina fåtaliga modeller väldigt länge i produktionen. Industrin i Sovjet var helt politiskt styrd och tillgången på nästan allting hårt ransonerad. 
 
1953 införskaffade ZIL en Cadillac Fleetwood och en Chrysler Crown Imperial limousine, de två mest luxuösa och dyra bilarna från USA vid den här tiden.
 
Cadillac Fleetwood limousine i NAMI:s laboratorium 1956. Det skulle vara intressant och veta genom vilka omvägar dessa bilar kom dit.
 
Cadillac Fleetwood 1961, och denna kom till viss del gå igen på den uppdaterade ZIL 111G.
 
 
Ingenjörer hos ZIL har fått tag i en Lehmann-Petersenbyggd Lincoln limousine och cruisar en runda på stan. Den nya ZIL 114 som visades 1967 bär en del drag av denna.
 
Den här Buick Le Sabre cabben från 1974 skall också varit i ZIL:s försorg. Man kan misstänka att den anändes mer till nöjesåkning än studiesyfte
 

Dags att tvätta bilen

Biltvätt är en familjeangelägenhet, åtminsone i reklamens värld, här är hela genomsnittsfamiljen i färd med att putsa sin nya Chevrolet Bel Air coupé 1960.
 
Och en Citroën ID break blir ompysslad av sin familj, fast tvätta bilen med sjövatten?  Kan man göra det mer galet? 
 
Jo det kan det, man kan ju åka ner på stranden och vaska av den med saltvatten och sandiga trasor också! Enligt Opels reklam för USA 1958.
 
Eller köra långt ut i skogen och hitta en bäck...  Hur fick dom ut Oldsmobile Omegan dit?
 
Collegetjejer rekryterade från Alpha Theha Gamma studentnationen för att tvätta rektorns Maverick kanske?
 
Plymouth Gran Fury 1977, många kvadratmeter att tvätta rent.
 
Även en Rolls Royce behöver putsas lite då och då, ur annonsen för USA 1958.
 
Och Amphicar tvättar man enklast genom att köra ut den en vända i sjön.
 

Fint i fönstret 1958

Ett smakfullt dekorerat skyltfönster, med den exklusiva Mercedes Benz 300SL i fokus. Någonstans i Montreal 1958.
 

En kort postrunda

Landvetter flygplats öppnades 1977 och avlöste Torslandafältet som då stängdes. Men innan dess han det flygas en linje mellan dessa.  Troligen världens kortaste postflygsrutt, och den rutten flögs bara en enstaka gång, den första oktober 1977. Dagen efter lyfte det sista reguljära planet från Torslanda och efter det var Landvetter fullt operativ lufthamn för Göteborgsområdet.
 

Renässans för femtiotalet

Jag har tidigare påpekat att det blir mer och mer ont om femtiotalare på importfronten , dom börjar kanske ta slut over there? Men det innebär inte att de är helt borta, här kommer ett plock med fina femtiotalare som ramlar in i landet det senaste.
 
Fin fyrdörrars Impala från 1959
 
Mercury Montclair från 1955 kom in i april.
 
Fin och ovanlig Pontiac Super Chief från 1958. 7236 exemplar av denna coupémodellen gjordes och mer speciellt med den skvallrar emblemet på framskärmen om.
 
Tri-Power bestod av tre Rochesterförgasare på 370"-motorn och 300 hästar, kostade 84 dollar extra.
 
Mer emblem, hur identifierar men en 1957 Buick, jo genom att helt enkelt titta i grillen.
 
Buick Roadmaster coupé 1957 är en rätt ovanlig modell, 3826 stycken gjordes med den för året unika tredelade bakrutan, 2812 kunder valde istället den hela panoramarutan bak. 
 
En ganska basic och trevlig Chevrolet 210 från 1957.
 
Också från 1957, fin Pontiac Chieftain.
 
Studebaker tillhör de ovanligare objekten, men en moddad Champion från 1953 har kommit in för vidare transport till Värmland.
 
Då är Cadillac 58:or betydligt vanligare. Det här året gjordes series 62 sedanen i två olika längder och detta är den så kallade "extended deck sedan" som har ett rejält utdraget bakparti. 
 
Från femtiotalets första år, Buick Super coupé.
 
Oldsmobile Ninety-Eight från 1955, en populär årgång här, dock är Oldsmobilerna inte lika vanliga som sina Chevroletsyskon, nedan en prydlig Bel AIr 55:a som inkom i maj.
 
 
 
 

mer gråskalor från Italien

Från det till synes outsinliga förrådet av mode och reklambilder från Italien, mer i svartvitt från kollektionen.
 
Föregångare och inspiration till de senare tidernas bilder med damer i snitsiga kläder och bilsammanhang kommer från förkrigstidens concours d'elegance tävlingar. Tjejerna, tvillingarna (?) poserar vid en Lancia Dilambda med kaross från De Villars, året är 1929. 
 
En annan specialkaross, en Aston Martin men i italienska kläder från Bertone.
 
Autobianchi A111 är tämligen okänd för oss, en realtivt stor bil för Autobianchis del, men i jämförelse med andra modeller ganska nätt.
 
Mer känd är dock Autobianchis sista modell, ofta såld med Lancias emblem, men här är en Y10 Mia 1991
 
Och Y10 Avenue 1992.
 
Alfa Romeo 2600 Berlina 1962.
 
Och så tittar vi in i en Fiat 1100 1948.
 
Modernare Fiat, modernare dress, Fiat 128P
 
Storfiaten 1800 1959
 
Och den lite mindre 1200 av samma årgång.
 
Lillfiaten 500, här i sista tappningnen kallad 500R som gjordes fram till 1975.
 
Och originalet 500 1957.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eskortservice i New York

Begreppet småbil eller "sub-compact" låg långt fram i tiden, men tydligen fanns det redan på femtiotalet ett behov för lite mindre bilar. Både GM och Ford hade ju redan sådana, i Europa. Till USA importerade GM Oplar, och Ford saluförde både brittiska Anglia och tyska Taunus på amerikanska marknaden , dock i ganska blygsam skala.  Det här är en Ford Escort Squire som stationsvagnen av Anglia/Popular 100E serien hette.  En bil som torde varit tämligen ovanlig i gatuvimlet i New York 1961, och detta exemplar verkar mest tjänat som kuriös reklampelare för Pretzels.
 
 

Picnicträffen i Hällingsjö

 
Förra onsdagen var det dags för ett av säsongens trevligaste venemang, den årliga picnicen i Mellanders Trädgård, Hällingsjö. Bilder från denna soliga onsdagskväll bland äppelträden finns här: http://www.klassiker.nu//picnictraffen-i-hallingsjo
 
Och lite från tidigare år här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/june/en-onsdag-i-mellanders-tradgard.html
http://svammelsurium.blogg.se/2011/june/den-arliga-onsdagen-hos-mellander.html
http://svammelsurium.blogg.se/2012/june/utkast-juni-10-2012.html

Cars & Planes - Chevrolet

1949 hade framtiden kommit, nya karosser från Chevrolet och US Air Force flög de hypermoderna jetdrivna F-80 Shooting star.
 
Inte så värst många år längre fram, moderna Chevrolet Corvair och T-38 Talon, 1960
 
Och Svensk reklambild med Corvair och Hawker Hunter 1960
 
Corvette 1958
 
Från omslaget av tidningen Fart, Chevrolet Corvette 1963
 
Camaro 1968
 
1937 och Chevrolet pickup
 
Chevrolet pickup lastar besprutninmgsplan med troligen idag totalt förbjudna ämnen, 1969
 
Suburban 1963
 
Chevrolet Nova 1972 och Tiger Moth
 
Chevrolet Vega och Stearman Kaydet 1977
 
Från Brasilien, Opala SS 1972
 
Och en Opala till, i solnedgången tillsammans med en Republic Seabee.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The one and only Norge

 
Känns slående att marknadsföra sitt kylskåp som Norge, ett land som för många i Amerika och söderöver antagligen förknippas med snö och kyla.  Kylskåpet kommer från Borg-Warner, som vi även känner som stor tillverkare av växellådor.
 

En sommardag i Dagenham 1955

Projektledarna och designteamet hos Ford i Dagenham valde en annorlunda presentation av sina nya modeller för 1956.  Styrelsen bjöds in till en utomhussittning för att beskåda det nya modellprogrammet. De nya Consul, Zephyr och Zodiac kalldes för de tre gracerna, och betydde en en välbehövlig modernisering för Fords brittiska modellutbud.  De tre modellerna började säljas i april 1956. 
 
 
 

finputs i Maranello

Här ser vi ett gäng som har en ganska trevlig uppgift.  Dom lägger siusta touchen på splitter nya Ferraris som skall vidare ut till kunder. På dessa gnistrande röda nylackade sportbilar får det inte finna några kosmetiska skavanker.
 
I främre raden Ferrai 308, i bakgrunden syns 308GT och 365GT alternativt BB512, superbilen med mittmonterad boxertolva. 

Ahlemeyers unisona

Vissa saker inom konstruktion och form är så självklara för oss idag att man inte reflekterar över att många av dessa en gång var en ingenjörsmässig bragd att bemästra. Ett bra exempel är bland annat biltaket. "Hela" tak på större sedaner kom först runt 1933, innan dess var det bara karossmakare som mödosamt kunde forma så stora stycken för hand först under tidigare delen av 1930-talet lyckades man göra pressverktyg för att göra en så för oss enkel detalj i industriell skala. Välvda rutor är ett annat exempel, hela cylinderblock ett tredje.

 

Vad vi ser på bilden är världens första kaross med stomme helt i stål. Detta är något som ofta brukar tillskrivas Budd, men långt innan dess presenterade den lilla och ganska okända karossfirman Georg Ahlemeyer i Berlin detta konststycke, och det gjorde man redan 1916. Hela stålkarosser började annars komma ut i början på 1930-.talet när man samtidigt gjorde konstruktionen självbärande. Men många kom att fortsätta använda trä som bärande material långt efter det.

Väldigt litet är övrigt känt om Georg Ahlemeyers verksamhet och antas varit relativt kortlivad, och denna innovativa skapelse har länge varit bortglömd av historien. Det är inte ens känt vilket chassi den sitter på. En trolig gissning är Benz, men spetskylare var lite på modet då och sågs hos flera andra märken. Den kan också fått sin egna form hos Ahlemeyer och undanröjer då effektivt varje chans att identifiera vad som finns under det unika skalet.

 

 


En majdag på Idlewild 1951

En stor uppståndelse och uppvaktning  möte detta plan på New Yorks flygplats Idlewild en tidig morgon den första maj 1951. Det är den första transatlantiska flygningen för det nya flygbolaget El Al, från den nybildade staten Israel. El Als historia startar nästan samtidigt som staten Israels bildande 1948, först använde man ombyggda militärplan för enklare transporter, men bolaget och behoven av reguljär fjärrtrafik växte snabbt och tidigt 1951 köpte man in ett par nya fina Lockheed Constellations, det mest moderna långdistansplanet som fanns.  
 

nationaldag på hemmaplan

Sjätte juni år blev på hemmaplan,  för det skulle bjudas på musik vid sjön och Gröenkapellet där. 
 
Bland lite olika körer och förmågor var det här en trevlig ny bekantskap, Barskvartetten
 
 
Dom spelar en slags bluesinfluerad folkmusik på stråkinstrument, och låter riktigt bra, hör dom på länken här: http://vimeo.com/55084718
 
Men dagens stora dragplåster hette Torbjörn Lundberg, mer bekant under namnet Ebbot. favoritplagget heter kaftan och meritlistan är Union Carbide Production och Soundtrack of our lives, numera soloartis i diverse sammanhang. 
 
 
 
 
 
Tillsammans med Almakören gjordes egna och andras låtar, på Ebbots egna vis. 
 
Instant Repeater 99, från Soundtracktiden och skivan Infant freebase
 


Och Bowies Life on Mars
 
Och avslutningsvis, Strawberry fields.

ekipering från Lacre 1905

 
Lacre i Oxford var en karossmakare som inte bara klädde bilchassin, dom kunde också ekipera tidens motorister i lämplig klädsel som krävdes för bilturer i de öppna touringbilarna.  Här är deras annons inför London Olympia show 1905.
 

Cars & Stars - Colin & Clark again

Här /cars-stars-colin-clark. såg vi de goda vännerna Colin Chapman och Jim Clark leka runt på Fordmuseet, och här är samma par igen och ser ut att leka spekulanter på det vassaste som gjordes i bilväg 1967, Lamborghini Miura,  som kanske kan kallas den första supersportbilen
 

Jorden runt med Ford 1958

Ford lanserade sina 58:or som en världsbil, en bil att ta sig fram med på exotiska platser likaväl som hemma på gatan. 
 
Den påkostade annonseringen tog Ford till, Balkan, och Paris
 
Grekland.
 
Exotiska Bangkok
 
 
 
 

Nystart på nygammal bana

I Söndags hände något som inte skett på sådär trettio år, det kördes dragracing på Anderstorp!
Detta är klassisk mark,  för det var här Sveriges första dragracetävling hölls 1968, "First go"
 
 
Det mesta handlade om test & tune, inte bara för deltagarna utan även för oraganisationen runt Anderstorp, som länge velat ha till baks dragraceing till denna bana, där det en gång började.
 
Familjeduell, Ted Gustavsson körde många repor med Mustangen och pappa Lennart luftade sin Manta, en motorcykel dök upp och provade på.
 
Mikale Herwall från Göteborg kom med preppad Roadmaster,  bröcerna Lundberg stod för mesta oväsendet med sin Pro Street Firebird, och sist redo för antikrundan, Mercedes 170V i patinerat skick som tidigare visats häör vid rapport från Moholm,  nu med modern BMW V8 under huven.
 
Märkligaste ekipaget, McLaren M8F, legalt gatreggad, en enorm racerbil med över två meters bredd och stor Chevrolet V8 bak.
 
Roland Persson körde Compdragster, liksom de andra som har lite mer pulver i maskin gick det ganska slirigt på den helt opreppade banan.
 
 
Startfältet uppgick till blott 20-talet startande, trots det körde man full tävling med stegar och klasser.  Det var ju ändå ett provrace, och vi får hoppas det här kan öppna upp för fler arrangemang på denna legendarsika bana i Småland. Förutsättningarna är närmast idealiska oxch så öven läget därute på "mossen" utanför Anderstorp.
 
 
 

På rundtur hos Daf

Det var kanske inte alltid bättre, men ofta lite enklare och mer opretentiöst förr.  Hos Daf i Eindhoven verkade man inte se något större hot inom industrispionage och bjöd gärna på guidade turer i prudktionshallen. Här tränger sig en skolklass för en rad helt nylackade karosser på väg till montering. 
 
 

Kryptiska Crypton

 
En ganska otymplig pryl som sägs duga till provning av diverse bilelektrisk utrustning, egentligen ett mycket stort multimeterinstument med fem hästars motor.

BMW:s lilla laståsna

Svårt att tro men detta är faktiskt en BMW. Denna kuriositet i märkets historia rör sig i det diffusa gränslandet mellan bil och motorcykel, förvissa har den ratt men dessa F76 byggdes hos BMW:s motorcykelfabrik i München mellan 1932 till 1934.

dessa små trehjuliga "lieferwagens" var ganska populära på den här tiden, störst på den här lilla marknaden var trehjuliga Tempo, och det var i den klassen BMW försökte komma in. Det gick dock inget vidare då den blev lite för dyr och F76, och den senare F79 med större 400cc motor byggdes bara i dryga 600 exemplar. Så den blev dock inte mer än en parentes i BMW:s ganska mångskiftande historia som spänner från flygplansmotorer, motorcyklar, minibilar, sportbilar, lyxbilar under snart 100 år.

 


Autohaus 1971

Hade man sagt till invånarna i Fairborn Ohio sådär 25-30 år tidigare att i framtiden skulle marknaden översvämmas av japanska och tyska bilar så hade ingen trott på det. Då rasade kriget och fiendena Tyskland och Japan trängdes sakta med säkert tillbaka ända till den för båda totalt villkorslösa kapitulationen 1945. Men vis av skadan efter Versaillesfördraget 1919 så stod segermakterna för en stor del av den industriella uppbyggnaden efteråt. Hos bilhandlaren Autohas i Fairborn kan man se reulutat av denan satsning, här säljs japanska Nissanbilar jämte tyska BMW.  En racepreppad Porsche 356 syns också, samt och de sportiga japanerna 240Z och Fairlady roadster.