Atomlära med Fairthorpe



De små Fairthorpebilarna var ett verk av Donald Bennett, och han var inte vem som helst.  Den Australienfödde Bennet hade tidigare varit bombplanspilot och kom senare att bli RAF:s yngste Air Vice marshal,  en grad som är ungefär generalmajor. Dessutom hade han publicerat fler verk och läroböcker i navigation och ansågs vara en av världens främsta på det området. Och grundade även ett flygbolag.
 
Första prototypen hade fristående lampor, den andra och seriebilarna fick dom infällda, och siluetten påminner rätt mycket om en viss godisbil från Ahlgrens...

Men några år in på femtiotalet sadlade han om och ville prova på markbyundna fordon, av egen tillverkning. 1954 Sågs den första prototypen som var en ganska annorlunda droppformad skapelse byggd i glasfiber på ett stålchassi. De nätta formatet kan bidrag att den döptes till Atom. Det var ett ganska grovt tillyxat bygge, plywoodskivor utgjorde ett golv och glasfiberkarossen var sisådär i finish och passform.  Motorerna togs från BSA motorcyclar. Atom fick först en 250cc motor och senare även en 350 maskin. Mikrobilstrenden florerade vid den här tiden när många behövde små enkla och billiga fordon som gav något mer komfort än en motorcykel, fast av någon anledning skickades cirka 20 bilar ur första serien ända till USA, där man kan kan tror att den togs emot med svalt intresse...  

Atomen var en tämligen usel bil, 1955 använde man åtta stycken i filmen Checkpoint, dom kördes dit för egen maskin (studion låg två mil bort...)  Av dom fick sju åka bärgare hem igen. Troligen byggdes bara ett 50-tal Atom av dom gjordes minst en som cabriolet, och så stationsvagnen Wagonette som kom med i broschyren, men gjordes bara i ett enda exemplar.  
 
Atomette.
 
Här står chassi till den nya Electron, och en Atom cabriolet i bakgrunden

Det verkar inte som om en endaste Atom har överlevt, däremot utvecklades en ny modell ut den, som inledningsvis använde överblivna Atomkarosser, men fick en normal bilmotor från Standard monterad fram. Karossen masserades om och så kallade man den för Atomota och senare Atom Major. Antagligen blev ganska få byggda, men av dess finns två överlevare idag, i dåligt skick.  
 
Den ännu egendomligare Atomota

Fast 1958 började det arta sig, då kom en ny modell, Electron. Den såg ut som en nästan normal bil och med en ganska stor 1100cc Coventry-Climax motor blev det en sportbil i miniformat med ruggiga prestanda. Motorn gick att få från 70 till 100 hästar vilket var långt mer än vad många större sportvagnar hade. Lite senare kom en billigare Electron Minor med en mindre motor på 948cc från Standard.
 
Electron
 
Electrina
 
Electron Minor

Detta kom att bli en framgångsrik modell, som gjordes ända fram inpå 1970-talet, sista varianten med motorer från Triumph Herald.  Ett par avarter av Electronen fanns också som Zeta med Zephyrmotor och ett 20-tal med tak byggdes under namnet Electrina. Närmare 700 Electrons byggdes eller såldes som byggsatser komplett med motor fram till 1972.  
 
Bisarrra Rockette med sina tre framlampor
 
Zeta

Fairthorpe var ett familjärt företag, dottern Noreen gjorde layout för annonser och broschyrer, sonen Torix konstruerade nästa Fairthorpemodell, som kallades TX.  En större och mer modern bil som också såldes i byggsats. TX utvecklades i en rad varianter med olika motorer upp till TX-SS som försågs med Triumphs 2,5Pi-motor. Dessa var relativt dyras som kit cars och det antas barar sålts 18 TX-bilar i olika varianter.
 
TX-1 1966
 
TX-GT
 
TX-SS

Torix satte upp en egen firma för att ta fram en ny modell, som tekniskt sett räknas som en Fairthorpe gast den egentligen inte var det. TX Tripper blev en märklig skapelse som liknade en  förvuxen buggy rejält övermotoriserad med Triumphs stora 2,5 liters PI-sexa, lär gått vansinnigt fort, okänt hur många som byggdes , men det var ganska få.  
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback