En morgon i skilda världar.

Inte varje dag man blir upphämtad på morgonen i en Aston Martin DBS Vantage...
 
Det här en mycket trevlig vagn, stor GT-coupé med rejäla innerutrymmen, komfortabla säten med bra grepp, det här var inte bara en resevagn utan en mycket potent sportbil på samma gång. Under huven sitter en stor sexa som förses med lagom dos bränsle av tre Weberförgasare.  Men skälet till resan var inte bara att åka Aston Martin för skojs skull utan jag skulle hämta en bil på Verktygsboden i Borås, en bil av lite annorlunda slag.
 
Nämligen tidningen Klassikers Skoda 110R coupé, på sätt och vis en GT-coupé det också men från andra sidan järnridån.  Här med Lars Edwardsson som äger Verktygsboden, och Aston Martinen också för den delen.
 
I den här färdas man framför motorn, som är en liten högljudd men seg 1100cc fyra på drygt 50 hästar, en växellåda som verkar vara med utväxlad för lastbilar bjuder inte på några raketsnabba omkörningar, men det låter i alla fall som det går väldans fort.

Inredningen består av svart östeuropeisk mjukplast och hårdplast av blandade kvaliteter, delvis är bilen genialt konstruerad, bitvis totalt tokig. Den är körmässigt snarlik en Volkswagen i uppträdandet, fast värre...  men den är charmig, ovanlig, och mycket grön så man förlåter gärna den här krabaten ändå.

Franska former

I den eviga sviten av Italienska bilar i samklang med damer och mannekänger, bryter vi in med lite franska reklambilder på samma tema.
 
Facel Vega Excellence
 
Facel Vega FV-1
 
Ford Vedette 1952
 
Delahaye med svepande kaross från Figoni&Falaschi
 
Matra Bagheera 1977
 
Simca 1005GLS i presentförpackning.
 
Simca 1501 coupe, specialare från Heuliez
 
Panhard PL17 cabriolet
 
Panhard 24CT
 
Och från 1934, en ovanlig Berliet.
 

Importchevor

Chevrolet ligger nog alldeles säkert i topp när det gäller importfordon, här en fin fräsch Camaro från 1968 som nyligen kommit in.
 
Och en snygg Chevelle Malibu från 1969, med vinyltak.
 
1960 hade Chevrolets stationsvagnar egna namn som Brookwood, Parkwood, Kingswood och den lyxiga Nomad.  Det här är en Parkwood som då motsvarar den vanliga Bel Airserien. Totalt byggdes 212 719 stationsvagnar av Chevrolet det här året.
 
Impala coupe från 1966 .
 
Och en lite nyare och nyttigare Chevrolet. sådana här vans säljs inte nya här alls så vill man ha en får man åka till USA och leta. Det här skåpet är en Chevrolet Express van från 2004.
 
 
 

En Duva i Nässjö 1921

 
I Februari 1921 besöpkte den engelske majoren Johnstone lilla Nässjö med sin Sopwith Dove.  Flygmaskiner var i Sverige fortfarande ovanliga och den här tillställningen lockade många nyfikna. Dove var en civil tvåsitsig version av jaktplanet Pup, som totalt byggdes i 1770 ex mellan 1916-1918, och efter kriget byggdes tio plan om till denna variant som kom att kallas Dove.  Denna dag, den 2:a februari 1921 fick sexton smålänningar sitt livs upplevelse då de även fick följa med majoren upp i planet på en kort flygtur.
 

Telefunken 1970

 
Färg-TV var nytt och hett 1970, samt mycket dyrt. En trälåda på hjul som denna från Telefunken var en exklusiv statusvara. Det låter kanske konstigt idag att man skryter med "elektronisk kanalväljare" fjärrkontroll var iten påtänkt, men vid denna tid hade det blivit jobbigt att hålla reda på tablån då man hade fått hela två kanaler att välja på i Sverige. Direktljud är en annan detalj, att slippa vänta på att apparaten skulle värmas upp för att ljudkretsarna och rören skulle börja fungera. Men då skall man också tänka på att inte särskilt många år innan var TV som sådant nästan ren science fiction för de flesta.  
 

Söderhavskaisern.

Med hawaiiskjortor i montern presenterade det här gänget en specialare från Kaiser-Frazer 1951.
 
Den kallades Kaiser South Seas special och var en ren utställningsbil, med söderhavstema inuti. Fräckt, udda och vågat, kanske lite för vågat för vanliga kunder men kul som dragplåster åt Kaisers bilar.  
 
 

Barnens trafikskola

 
 
Den här lilla charmiga ministan var belägen i Trädgårdsföreningen i Göteborg, och kallades för barnens trafikskola. Bilden är från 1950-talet och denna avdelning av trädgården är borta sedan länge. Här fick barnen lära sig cykla och köra bil i vänstertrafik, och att man skulle tanka på Esso, såklart.

sydlig Citroen GS 1976

 
Ett stycke kaxig reklam som inte är helt politiskt korrekt i dagens ögon, det var den nog knappt 1976 heller. Mest politiskt inkorrekt är annonsen av det faktum att den kommer från det utskällda och bojkottade Sydafrika
 

Loewys buggy

Beach buggyn, eller dune buggy som den först kallades blev enormt populär först i södrqa Kalifornien, sen spreds den över hela världen.  En som hakade på trenden var ingen mindre än designern Raymond Loewy, som syns här med vad som ser ut som en modifierad Meyers Tow'd, en av flera Buggymodeller av upphovsmannen till hela flugan, Bruce Meyers.

Lite blandat från Elmia 2014

 
Välfylld och välbesökt show som alltid, här bjuds på nya överraskningar och teman varje år. I centrum detta år stod Ford Mustang som fyller femtio just denna påskhelg.
 
 
 
 

Bonneys Måsvinge

Leonard Bonney var en erfaren pilot som hade börjat flyga redan med bröderna Wright på 1910-talet. Men han hade en egen idé om hur ett flygplan skulle utformas. Inspirerad av fåglar, främst måsar som kunde lyfta dubbelt sin egen vikt. Detta skulle gå att applicera på ett flygplan tänkte Bonney. Resultatet blev planet "Gull" 1928, med en egensinnig vinglostruktion. Den hade flaps men inga skevroder, istället kunde hela  vingen manövreras och även vingspetsarna separat. I vindtunneltester hade principen fungerat bra, i verkligheten gjorde det det inte. Ingen testpilot ville ställa upp och även om Leonard Bonney själv blev bestämt avrådd från att provflyga sin egen skapelse gjorde han det ändå. Bara några sekunder efter start störtdök Bonney och hans Gull mot marken och där slutade historien om det fågelvingade planet, och Leonard Bonneys liv, den fjärde may 1928 på Curtiss Flied, Long Island.

Import av lite ovanligare slag.

Ett lite ovanligt improtobjekt, Plymouth Barracuda 1969
 
Trots att dom gjordes i mängder är tidiga femtiotalsfordar itne så vanliga att hämta hem. Det här är en Mainline från 1953, den billigaste serien och det gjordes 66 463 stycken av dessa i fyrdörrars utförande. Vilket inte är så mycket då hela 374487 köpare istället valde den finare Customlinen detta år.
 
Likaså är äldre bilar inte heller så vanliga i importsammanhang men här har det kommit in en fin Packard 120 coupe från 1940
 
Och en trevlig tvådörrars Chevrolet från 1938.
 
Rena custombilar är också ovanliga då det kan bli problem att få ett sådant här bygge godkänt i Sverige, men nån har vågat ta hem denna fräcka Fordsläde.
 
Pickuper är poppis, fast just en GMC 100 är ingen vanlig syn, denna från 1950.
 
 
 
 
 

Italienskt igen

Mer ur den fantatiska floran med Italienska PR-bilder från förr, lika vackert i gråskala
 
Alfa Romeo 1900 1951
 
Ferrari 20GT
 
Fiat 1200 Specialare från Ghia
 
Och en 1400 från Bertone
 
Fiat 850 i vintermiljö
 
Och lite modernare med Fiat Uno.
 
Autobianchi Primula 1965
 
Lancia Aurelia
 
Lancia Fulvia Zagato
 
Svensk annons för Fiat 500
 
 

pickis med fena

På projektstadiet hos GM art & design studio 1957, Chevrolet Daytona pickup.  Troligen en tilltänkt efterträdare till den inte allt för framgångsrika Cameo som var en pickup i finkostym. Någon Daytona eller liknande fenprydd pickup kom dock aldrig att materialiseras från GM, istället fick dom en helt allaqn framtoning.

Vårpremiär på Backamo

Säsongen börjar så smått komma igång, i helgen var det den årliga vårmarknaden på Backamo gamla excercisfält utanför Uddevalla.
 
 
 
Mer från lördagen finns även här: http://www.klassiker.nu/blandat-fran-backamo
 

Vega Nomad

 
Nomad var namnet på den lyxiga tvådörrarskombin från Chevrolet åren 1955-57, sen kom namnet att vandra vidare på andra kombibilar från denna tillverkare.  Men 1976 kunde man så sin Vega wagon i "Nomad"utförande. Optionet hette ZR5 i listorna men arbetet utfördes av en firma som hette Motortown i Michigan.  198 dollar kostade det att flåda till Vegan med en täckpanel på sidorutan, ltie lister och emblem, okänt hur många bilar som gjordes på detta sätt.
 

Knock out girl

Nytt stjärnskott, från Dalarna, den här tjejen och hennes band kommer bli intressant att följa, det här svänger!
 
Skiva kommer i Maj, går at beställa på: http://www.ginza.se/product/emmy-lou-rhythm-boys/bip-bop-boom-2014/445535
 
 

Mooney 1968

 
Annonserna för Mooney från 1968 är tuffa, moderna tider med enb breddning av allmänflyg blandas med vilda västern. Mooneys M20 serie blev en långkörare som introducerades 1955 och tillverkades ända fram till 2008.
 
 
 
 
 
 
 

Lill-Sodomka

Den Tjeckiska karosserifirman Sodomka har ju av handlats innan här, med början: käcka-tjecker-sodomka.html
och senare-sodomkas.html

Och här är ännu en snygg kaross från deras verkstad fast i mindre skala, en trampbil på Dynamikdesignen.
 
 

Palm Beach från England

 

Sydney Allard gjorde det mesta inom motorsport, hans karriär började med en trehjulig Morgan i banracing. Senare blev han ett känt namn inom trial, eller backracing, som blev enormt populärt i Storbritannien under 1930-talet. Han lät bygga några egna bilar att tävla med och det var framgångsrikt. Under krigsåren kom han att driva en verkstad som reparerade fordon åt militären, det gjorde han såpass bra att vid krigsslutet hade han 225 man sysselsatta. När soldaterna slutade köra sönder sina fordon i maj 1945 gällde det att sadla om, Sydney Allard började rita på en egen bil.

 

1946 presenterades den egna bilen kallad K-type med en ganska stor kaross med svepande linjer. Sen gjordes en M-type och en L-type beronde på antal sittplatser. En renodlad racer, J-type kom pckså att produceras. Motorn var en Ford sidventils V8, en maskin det fanns högvis av att köpa billigt från överskottslager. Senare kom även Cadillacs motorer att användas.
 

1952 presenterades Palm Beach, och med det exotiska namnet var exportmarknaden det tilltänkta målet. Nu använde man dels 1,5 litersfyran från Ford Consul alternativt den större sexan från Zephyr. Bara åtta kunder valde den lilla fyran, och försäljningen i allmänhet kom knappast i närheten vad man hade hoppats på, fram till 1956 hade man bara levererat 73 bilar. Det här året reviderades Palm Beach till ”mk.II” och man erbjöd även motoralternativ från Jaguar och även en Chrysler V8. Det gick inte så mycket bättre för bara sju stycken av mk II byggdes fram till 1959.

Den här Allarden rullar i Göteborg och är en en mk.I fastän den är registrerad som 1959 års modell, den importerades till Sverige redan 1973. Totalt finns det bara en handfull Allards i Sverige, varav fyra kända är i körbart skick.

 
 
 

Katter och annat som smugit in.

Katter, Jaguarer såklart, importeras ibland, här en E-type från 1973 i intressant kulör.
 
Och en lite nyare, XJ-S cabriolet av sista årgången, 1996.
 
Mer från faunan, Mustanger såklart, här en fin 1965 cabriolet
 
Och sedär, en till, i samma kulör och utförande. Det är i dagarna 50 år sedan den presenterades och dess popularitet har alltid legat högt.
 
1958 är en populär årgång, ovan en fullmatad Oldsmobile Ninety-Eight, med för året den nya men dock sällsynta luftfjädringen.
 
Och en Buick Super från Samma år.
 
Första året det började växa ut små stumpar på Cadillacs bakskärmar var 1948, bilen ovan är just en series 62 sedan från detta år, en milstolpe i design.
 
Bakskärmarna såg snarlika ut ända till och med 1956 som denna series 62 Sedan de Ville är från, sedan började det hända grejer.
 
Och så avslutar vi på temat som vi började med, en Buick Wildcat från 1965.
 

Måttbeställt hos Wood & Pickett

En humoristisk bild från firman Wood & Pickett, där man visar att deras bilar skräddarsys åt kunderna. Wood & Pickett är mest kända för sina ombyggda hundkojor och Range Rovers, inte alltid, eller ganska sällan av det smakfullare slaget....
Vad Buick Rivieran må råka ut för hemskheter i deras verksrtad vågar man knappt spekulera i.
 

Cars & Stars - ABBA

Björn, Benny, Ann-Frid, Agneta och Maserati Merak SS, alla fem någonstans i mitten av karriären.

Öppna avdelningen

Öppna bilar från den slutna avdelningen, prototypverkstaden.
 
Audi 100LS i cabrioletutförande hade varit något, men bara ett exemplar gjordes av Karmann på prov 1968
 
Även i Polen testade man marknaden för en öppen varant av Polski-Fiat 125p 1974
 
En Volvo 343 cabriocoach byggdes 1984 och visades upp, men något mer blev det inte av den.
 
Brasiliansk prototyp från 1984 kallad Luigi Roadster
 
SS2 var en tänkt som ersättare för den inte allt för framgångsrika Scimitar SS1 från Reliant.
 
BMW 850 var desto mer framgångsrik, ch en öppen modell hade platsat fint i programmet.
 
Jeep Cherokee med vindrufs, Freedom hette denna variant från 1990 som aldrig kom ut på marknaden.
 
Opel Calibra cabriolet kunde blivit en succé men så blev det inte. Denna prototyp gjordes 1992.
 
BMW koncept från Karmann, K2 var en ren stilstudie från 1996.
 
Daewoo Lanos cabriolet känns lite ambvivalent, och något mer än detta koncept blev det inte 1997.
 
BMW 325 som plåtcab, studie från 2000 utverkad av Bertone och firman Edscha.
 
En prototyp från Bentley baserad på stora Arnage visades upp 2005, men var kanske ett osäkert kort då man inte visst e hur länge man kunde hålla liv i modellen och vem som skulle leverera vad i fortsättningen efter försäljningen till Volkswagen
 

Croydons lilla laståsna

 
Strömlinjeform var hett på 1930-talet, det nya modet gick igen inte bara i fordon utan i mycket annat, såsom hushållsprylar, dekorationer och liknande. Art deco blev ledordet och detta användes i högsta grad inom industridesign.  På Londons flygplats Croydon, hemmahamn för Imperial Airways, och i princip navet för hela imperiet också, rullade tidernas tuffaste postbil. En Morris 8cwt van byggd som en extrem strömlinjeformad coupé, med ryggfena och allt.
Här väntar den på utlänska försändelser som just anlänt med "Horatius" ett av Imperial Airways flaggskepp, dessa åtta Handley Pageplöan skrevs om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/march/hannibal-hanno-och-de-andra.html

Och Croydon: http://svammelsurium.blogg.se/2011/december/croydon.html
 
 

Ur bakluckan

Bakluckor, , det är sällan man ser reklambilder där motorhuven är öppen, men andra änden av bilen visar desto flitigare upp i korsdrag.
 
En wakeboard får ledigt plats i Oldsmobile Omega hatchback, men nog ser hon väl inte riktigt klädd ut för sådana vattenäventyr?
 
Färgstark målarbil, Opel Kadett Caravan
 
Välpackat och ordnat i Daf 44
 
Och i Fiat 2300S coupé.
 
Men tomt i Taunus 17M 1960.
 
Isuzu Bellett Express kombi såg vi aldrig här men verkar varit en rymlig liten japan 1967
 
Och så här såg Mitsubishi Colt ut samma år, med hatchback.
 
På havsäventyr med Saab 9000
 
Och med Volga GAZ M24 kombi.
 
AMC Rebelägare med loppisfynd 1970
 
Praktiskt, stort och lättlastat i Ford Country Squire 1960
 
Det är det inte riktigt i Kia Picanto, hoppas inte vovve får klaustrofobi av husses bilval.