Tungviktsprototyper

Bussar var från början byggda på lastbilschassin, som i begynnelsen var både primitva och rudimitära. Men 1921 revolutionerade Fageol det hela med sin Safety coach.  Ett lågbyggt chassi, plats för 22 passagerare med bra komfort och en totalhöjd ungefär som dåtidens personbilar.  Under 1920-talet byggdes drygt 2500 sådana här safety coach, av dom har fem överlevt till idag.
 
En massiv dragare från AEC gjord för tuffa tag 1934 . Den driver på åtta av de 24 hjulen, men efterfrågan på sådana här extremt stora lastbilar var mycket begränsad vid denna tid.
 
En annorlunda och modernt formgiven buss från Sovjet, som i de flesta fall med prototyper därifrån är det en prototyp från NAMI. LK-3 kallades den och är daterad från 1934.
 
1936 byggde General motors en liten upplaga av dessa specialfordon för sin "parade of progress" en turnerade utställning.  Dessa strömlinjeformade skapelser var föregångare till Futurlinerbussarna som kom1940. Ingen av denna tidigare modell har överlevt idag.
 
White dream coach var ett concept, en "dream bus" från 1936. Liksom den tidigare Fageol safety coach var den extremt lågbyggd med modern form av ingen mindre än Alex de Sakhnoffsky, som tidigare arbetat för Duesenberg. Så här skulel man åka kollektivt i framtiden 1950 enligt sloganen. Dream coach hade luftkonitionering som standard och en tolvcylindrig boxermotor gjore att man kunde bygga en buss med lågt golv. 
Diamond T var kända för robusta fordon främst för militären, 1946 försökte man sig på nånting som skulle likna en personbil. Två olika bilar byggdes på deras model 80 pickupchassi, vilket är anledningen till att de kan te sig något klumpiga.
Diamond T:s andra variant fick något som för den tiden var mycket ovanligt, en välvd vindruta.
 
Lancias lastbilar är inte så kända på våra breddgrader, men mellan 1915 och fram till 1980 hade man en division för tunga kommersiella fordon. Denna extrema prototyp är baserad på modellen Esatau från början av 60-talet och för designen stod Vignale. 
 
 
 
 
 
 
 

För Korea 1974

 
En avancerad stilstudie från Ital Design visas upp 1974, för ett lite ovanligt märke.  Då hade nästan ingen hört talats om Hyundai häromkring, men i Asien var dom redan ett stort bolag med divisioner i flera asiatiska länder. Bilbranschen gav man sig in på medatt licenstillverka Ford Cortinor i slutet av sextiotalet men för att till slut bygga sin "egen" bil vände man sig till Leyland. 
 
Som "teaser" gjorde Ital Design den här snygga studien, den riktiga Hyundai Pony som hade premiär året efter behöll till viss del kantigheten och dubbla stråkastare, men i stort sett inte mycket mer. Pony presenterades 1975, och under Ital designs skal gömde sig lite blandade delar från Morris och Mitsubushi.
 
 
 
 
 
 
 

Annorlunda från importfronten

Inte bara bilar från Amerika, utan även en del annat gods passerar in och ut genom Nordtrafiks terminal.
Motorcyklar till exempel, här en sällsynt Rudge från 1923
 
Och en Moto Guzzi från 1939
 
Triumph Tiger 750
 
Coca-Colaautomat från 1957
 
Och vad är det här för rostig grunka då? Jo, ett gengasaggregat!  Som skall skeppas från Sverige till USA, närmare bestämt skall den till Jay Lenos garage.
 
Två stycken äldre men fungerande kylskåp är på väg mot någonstans i Afrika.  Dessa kylskåp har även en viss proveniens då de kommer från Uno Ranch residens på Skyttegatan.
 
 
 

Dagens julhälsning

Kommer från Danmark, en julesång med Kim Larsen från 1977
 

Dagens julhälsning

kommer från https://www.flightradar24.com som de här dagarna håller koll på var tomten befinner sig någonstans.

Dagens julhälsning

Houston, Texas nånstans i slutet av 20-talet. Mycket konstsnö får man förmpoda har gått åt för att skapa julstämning hos denna Packardförsäljare.

Dagens julhälsning

Ford Rutunda julen 1955.  Vid den enorma granen skymtar vi nya Ford och Mercury av 1956 års modell.  Rotundan i Dearborn uppfördes 1933 och förstördes i en brand 1962.
 
 

Dagens Julhälsning

Kommer från Camel, 1951.
 

Dagens Julhälsning

Dagens julhälsningen kommer från 1984 och Andes F.Rönnblom.
 
 

Dagens julhälsning

Wallace och Gromit med vänner och ovänner.
 

Dagens julhälsning

Malmöbryggerierna, någon gång i den tidigare delen av 1900-talet.
 

Dagens julhälsning

 
Kommer från Cadillac 1956
 

Lossning i Norge 1905

En speciell dag någonstans i Norge 1905, för här lossas nämligen de första bananerna som kom till våra breddgrader. Exotiska frukter var det ont om uppe i norden då transporter var långsamma och opålitliga, bananer klarade resan från tropikerna rätt bra och blev snabbt populär.  I Sverige fick vi vänta på bananen några år till, 1909 kom de gula böjda frukterna hit.  Fast bananen är egentligen inte en frukt, den räknas till örterna.     

Franska bakluckor

Citroen AMI8 break
 
Peugeot 104 på isen 1983
 
Citroen Dyane 6
 
På fisketur med Fiat 1500
 
Välpackat i Renault 30TS
 
Bagagepusslande i Peugeot 504 1971
 
Rymligt och lättlastat i Peugeot 403
 
Panhard PL17 var en lite ovanlig kombi, eller break, som fransmännen säger.
 
Renault 5 Le Cr van var en specialare från Heuliez.
 
Nya Renault Twizy är inte gjord för långresor, men en brödkorg går in,nästan.

Prototyper på tyska

Cykelbil kallades dessa enkla småbilar med två säten i tandem som dök upp under åren vid första världskriget. Fisher kallades denna efter sin konstruktör och byggdes av Schweiziska SIG. Låter det bekant så är det för att dom är mer berömda för vapen som i Sig-Sauer till exempel.
 
En lite större bil från 1925 som stannade vid ett exemplar, SHW kallades den och hade en aluminiumkaross som byggdes av Luftschiffbau Zeppelin. Bilen finns bevarad idag.
 
Före Volkswagen togs det fram flera olika prototyper för en Volkswagen,  dom var alla ganska snarlika och det här bidraget som itne gick vidare kom från Framo 1936.
 
Ett samarbete mellan tyska Glas och Italienska Iso kallades för Parad-Iso. För designen stod Michelotti 1958
 
En NSU Prinz som fått nya linjer av Bertone, av detta förslag från 1959 blev det dock intet.
 
Bertone var också inblandad i att modernisera DKW, F103 blev modellen som senare fick heta Audi istället.
 
Och en BMW från Bertone 1966. den färdiga 2500 sedanen, E3, 1968 kom dock att ha betydligt stramare linjer
 
Mercedes prestigebil 600 Pullman presenterades 1964, men flera prototyper för W100-serien gjordes innan dess slutgilitga form var bestämd, Den här dateras till 1960
 
Volkswagen Scirocco Targa var modellen vi inte fick se 1981.
 
En duktigt breddad BMW 635 coupé, men det är inget stylingbygge från nån firma utan en riktigt prototyp, eller testbil snarare från BMW: Den anseliga bredden döljer både bredare spårvidd och en maffig V12-motor. Året är 1984 och det skulle dock dröja ett par år inna BMW gjorde sin tolva offentlig.
 
En studie från Karmann kallad Volkswagen GL, 1985.
 
Crossovers, Cross countrys med mera blev storsäljare udner slutet av 90-talet, dock tyckte Volkswagen att en Passat Cross inte hörde hemma i sitt sortiment 1997.
 
 

Sextiotalare från Chevrolet

Chevroletbilar kommer in i stadig ström, vi kikar på lite sextiotalsmodeller som kommit in, i fallande ordning. Överst en 1960 års Impala som skall lastas ur containern.
 
Impala sport sedan 1962
 
Och en likadan från 1963.
 
1965 kom Caprice som ett tillvalspaket för Impala. Då kom V8 som standard, lite styvare chassi och piffigare interiör.
 
Impala 1966 en inte fullt lika vanlig modell som 1965, det här är en vanliga Impala cabriolet, inte en SS som var det absolut populäraste tillvalet dessa år. Många fler såldes med SS-paketet än den vanliga modellen.
 
Muskelbil, 1967 års Camaro i pace carutförande, en ovanlig pärla som kom in i somras.
 
Och sextiotalskavalkaden avslutas med denna fina och lite ovanliga Impala hardtop sedan från 1969.
 
 

Kekes Calibra

Keke Rosberg föddes i Sverige men blev känd som Finlands största motorsportstjärna. Efter ett anta år jorden rutn i diverse formelserier hamnade han 1978 i Formel 1.  Fem segrar blev det på meritlistan under karriären fram till 1986 då han växlade till DTM touringcar racing i Tyskland.
Opel Calibra presenterades 1989 och tillverkades fram till 1997, kopplingen med Keke är att en stor del av Calibrorna byggdes hos Valmet i Finland.

Rejäla sulor

Goodyear Wide Tread GT 1969, illustreras med rejäla sulor på både bilar och mannekänger. 
 
 
 
 
 
 
 

Vilset hos Wendler 1957

På femtiotalet florerade massor med minibilar, många av dom från Västtyskland. Heinkel, Messerschmitt, Isetta och Goggomobil är bland de mer kända av dom, men det fanns många fler som byggdes i blygsammare skala.  Om den här lilla MPV-liknande skapelsen blivit något hade man kunnat lägga till ett märke bland dom, Porsche. Den här prototypen gjordes av Wendler i Reutlingen som ett förslag till en miniporsche men av den blev det som bekant inget.  

Exotiskt i Korea 1979

 
Koreansk bilindustri under sluet av 70-talet bestod i  stort sett av Hyundai och lite licenstillverkade saker från Asia Motors, ävenkänt som Kia. Dom gjorde bland annat diverse Fiatmodeller i blygsam skala, men en period byggde man även den stora Peugeot 604 på licens.  Hur det kom sig att man fick avtal med Peugeot om denna modell är något oklart, men 381 stycken Kia 604:or sattes ihop mellan 1979 och 1981.