Cadillac långt och kort.

Två olika Cadillacbilar som kommmit in, i varierande skick och längd.
 
En Fleetwood 75 från 1957, 75-serien var en fabriksbyggd limousine, 1900 stycken gjordes 1957, varav 890 hade mellanruta och kallades då Fleetwood 75 Imperial. 
 
Skicket kan beskriva som, lite att ta tag i... 
 
Fleetwood 75 är en bjässe, med en längd strax över sex meter och väger 2450 kilo.
 
Lite mindre och smidigare, den ovanliga series 62 Park Avenue från1963.  Park Avenue är en rätt okänd modell, som var drygt 20cm kortare än de övriga modellerna.  drygt 5,45 mot vanliga series 62 som var 5,66.Hjulbasen är samma och det var bakpartiet man kortade ned. Det sägs att det här var ett önskemål från Cadillacsäljarna i San Fransisco, där man had ganska trånga, korta uppfarter vid husen i centrala stan.  Hur det var med det kan vara osagt men Park Avenue fanns bara åren 1962-63 och blev ingen större framgång. 1963 såldes 1575 bilar och det är en sådan som just kommit in här.

Italienska specialare

Kombinationen italienska bilar och damer, är ett oändligt tema, här är dom igen med några specialbilar.
 
Alfa Romeo Canguro från Bertone
 
Alfa Romeo Carabo 1968 också från Bertone
 
Runabaout 1969, Bertone åt Autobianchi
 
Den extrema Modulo, från Pininfarian 1970
 
Fiat 128 Pulsar, Michelotti 1971
 
Medici, en Maserati från Ital Design 1974
 
Structura, 1998 från Ital Design
 
Ett av Giugiaros,Ital Designs tidiga verk, Maserati Boomerang från 1971 användes nylingen i reklamen för Loius Vuitton. 
 
Bertone Birusa, BMW 2003
 
Maserati Kubang Concept på Detroit auto show 2003.

Sverres elbil


Sverre Hagen hette en ingenjör som drev en liten mekanisk verkstad i Brumunddal, bland diverse mekaniska ting byggde han bland annat en serie små trehjuliga lastcyklar med eldrift. Under kriget var det i stort sett omöjligt för privatpersoner att få tag i bensin i Norge liksom i många andra länder.  Då kom elbilen till heders igen och små primitiva fordon knåpades ihop av både etablerade bilfabrikanter liksom hos små verkstäder och hemmapulare. 
 
 
Sverre Hagens verkstad verkar inte varit särskilt stor och bilarna blev därefter. En enkel konstruktion med en karosstomme i trä på en ganska tunn stålrörsram.
Elcyklarna verkar varit en ganska framgångsrik historia på ett lokalt plan. Hur det var med elbilarna är något ovisst men ett flertal ex skall bevisligen ha producerats, minst en gjordes som rälsbil för banverkets räkning. Någon överlevande Hagenbil från Brumunddal verkar dock inte stå att finna.

De trehjuliga elcyklarna var desto poulärare.
 
Hagenbil på räls.
 

Kombis som kommit in

Chevrolet Impala wagon 1962 rullar det inte många på våra vägar, men här är en som framöver kommer göra det
 
Chevrolet Bel Air wagon 1964
 
En mycket ovanlig wagon, lyxiga Edsel Bermuda byggdes i 892 exemplar och fanns bara året 1958.
 
Pontiaqc Bonneville Safari 1965, inte heller det nån särskilt vanlig modell hos oss. Med 6460 exemplar byggda är det en ganska ovanlig Pontiacmodell överlag.

Praktiska kombis från BMW

I Tyskland gillar man kombibilar, själva begreppet kombi, "Kombinationswagen" kommer ju därifrån. Här är några  udda kombibilar som egentligen inte fanns.
 
BMW 502 från Miesen
 
BMW 2000tii byggd av Pichon-Parat, en elegant vagn som egentligen borde satts i produktion.
 
Innan BMW själva kom med sina kombimodeller i slutet av 80-talet byggde flera andra verkstäder kombibilar för kunder som absolut ville ha det. Det här är en BMW 530 från Schulz, 1984. 
 
Och en 745i från Euler, 1983.
 
Den är bilen är på sätt och vis en riktig BMW-kombi, för den är gjord hos BMW:S egen yrkesskola. Två exemplar gjordes där.
 

Och den här snygga tvådörrars 3-seriebilen är ett verk av BMW:s egna importör i Nederländerna.
 

Bromsprov 1904

 
Ett vetenskapligt test om automobiers förmåga att stanna, utfört i Frankrike 1904.
 

Knasigt concept från Japan

Concept och experimentbilar brukar sällan vara så flippade som när japanska designskolor får skrida till verket.  1992 kom man hos Mazda fram till den här fiffiga mackapären, en bil (nåja...) i en resväska!  Genialt och galet, huruvida den skulle få nån praktisk framgång är osäkert. Kånka omkring på väskan är jobbigt nog och sen är den nog inget vidare att packa nånting i.

Triss i rött 1963

 
I Fords studio 1963 har man parkerat en Chevrolet Corvette och en Jaguar E-type som jämförelseobket till Fords egna experimentbil, Cougar II.  Detta var en avancerd liten GT-vagn som försetts med 260" V8 och byggdes på ett AC Cobrachassi. Designen kom från Vignale. Nån produktion blev det tyvärr inte av denna lilla tuffing, men namnet dök ju som bekant upp senare på Mercury Cougar istället.