En septemberdag på Landvetter flygplats 1978
Det var inte helt lätt att ta sig in i Volvo XD-1, men föraren klagar nog inte för det är även han som har byggt bilen. Det är till stora delar en Volvo 343, men försedd med en mer slimmad glasfiberkaross, specialfälgar och högfartsdäck. Under huven såg det inte heller ut som en vanlig 343 för där satt en femcylindrig Volkswagendiesel med turbo som var uppskrämd till närmare 200 hästkrafter. Det är tidigt en morgon den första september 1978 och platsen är den då relativt nyöppnade Landvetter Flygplats. Det gällde rekordkörning 1000 meter med flygande start. Svenskt rekord blev det också i klassen dieseldrivna bilar med överladdning. 209,18 km/h körde Carl-Magnus Skogh med XD-1 och det rekordet står sig än idag. Carl-Magnus hade en lång karriär som tävlingsförare bakom sig hos både Volvo och Saab, och fyllde 90 år här i december.
Franskt på stranden
Baddags med hästar och Citroën SM 1972
1982 och posering på stranden med nya Citroën BX
Sitt vackert! Matte kör en vacker Simca Aronde Grand Large, 1958
Strandbil på riktigt, Renault 4CV Beach car. Mer känd är Fiatvarianten Jolly som gjordes av Ghia, men även 50 stycken Renault 4CV Jollifierades. En hel del av dessa hamnade på Hawaii.
På badtur med 2CV
Poserig i kvällsolen med 2CV
Citroën AMI8
Vid dammen med Peugeot 204 cab.
Peugeot 404 cabrio i väntan på tidvattnet.
Peugeot 504 cabrio
Matra Laser vid viken, specialre från Michelotti.
Streets of Moscow - wagons
1959, en Ford Country sedan och en rad spårvagnar. Till vänster i bild skymtas en Ford av 1958 års modell.
Ford Country sedan 1961 som ser lite ruffig ut.
Chevrolet Parkwood 1961, fortfarande med amerikanska plåtar kanske i väntan på diplomatskyltar.
En mycket ovanlig kombi som hittat till Sovjet, Mercury Villager byggdes i blott 3880 exemplar 1966.
En snikmodell, "plain Jane" som dom kallas, sparsamt med krom och utrustning, svarta däck och små kapslar. 9690 sådana här Plymouth Fury I wagons gjordes 1966 och denna tillhörde Ungerska ambassaden i Moskva. Så gjorde troligen även Skodan i bakgrunden.
En Stor och rymlig Chevrolet Beil Air wagon 1967, denna var privatägd och tillhörde ingen mindre än testpiloten Vladimir Sergejivich Iljushin, även som till flygplanskonstruktören Sergei Iljushin.
Mercury Colony Park var bland de största kombibilarna man kunde köpa 1969
Buick Estate wagon 1979
Lite mer modest Dodge Aspen wagon 1977, tillhörande amerikanska ambassaden.
Dodge Aspen 1980
Rochdale på villovägar.
Rochdale Olympic var en kit car, som även kunde fås färdigbyggd. Första Olympicbilarna gjordes 1960 och 1967 kom "phase II" med lite förbättringar och Fordmotor, originalets Riley 1½litre´började antagligen ta slut. De sista åren sjönk efterfrågan och bara 150 phase II Olympias såldes. Men ändå försökte en firma lansera den då ganska ålderstigna modellen i USA 1970. Om det blev någon amerikansk produktion av Rochdale är oklart.
Ordning återupprättad
En rätt välkänd bild av tidiga rara Volkswagen roadsters, byggda av Hebmüller. Det här var en sändning som var avsedd att skickas till Schweiz, och totalt kom man bara att göra 696 stycken av dessa tvåsitsiga VW-roadster då fabriken brann ned i juli 1949. Hur många av dom finns kvar idag då? Exakt antal är okänt men häromåret samlade entusiaster ihop ett gäng, och återskapade originalfotot, vid Hebmüllers gamla fabriksanläggning i Wuppertal.
Cars & Stars - Rolls-Royce trio
Tre artister som gillade och körde Rolls-Royce, här poserar Tom Jones till vänster på en Silver Cloud III Park Ward, modellen som allmänt kallas "chinese eye". I mitten Gordon Mills på en Silver Shadow cabriolet, namnet Corniche kom först 1971 för att skilja coupéerna och cabriolerna från den vanliga SIlver Shadow. Längst bak i trion, Engelbert Humperdinck med en enorm Phantom VI limousine.
Modernare importer
Inte bara klassiska 50 och 60-talare importeras från USA, en del nyare fordon droppar in med.
BMW 650i cabriolet årgång 2007, priserna faller fortare på bilar därborta vilket kan göra det lönsamt att ta hem sådana här modeller.
Audi A4 cabriolet ser man inte så ofta i vårt land, känns som att det är nog en lika ovanlig bil USA.
Lamborghini Gallardo, flyttgodsimport från Dubai, och enligt ägaren en busbil.
Han har redan busat till den med att bygga om den till ren bakhjulsdrift, byggt en förstärkt växellåda och det skall i större och fler turbosaggregat i den... Busbygge i den högre skolan alltså. Men är man dels flygtekniker och driver trimfirman http://www.bjprace.se/ vid sidan om vet man vad man gör.
En annan flyttgodsbil, stor svart Bentley Continental Flying Spur men från lite oväntat håll...
Den kommer nämligen från Vietnam!
En Volvo C30 Polestar som bär spår av hårt användande...
Och sist en exportbil, när såg ni en Renault Scenic RX4 sist? Nu är det en mindre i landet då denna gått iväg till Afrika.
Italienska specialare
Mer ur den outsinliga källan av vackra italienska bilar i damsällskap, här lite drömbilar, studier och concept.
Extrema Ferrari Modulo, Pininfarina 1970
Samtida Statos från Berone
Autobianchi A112 Giovani, Pininfarina 1973
Fiat 128 Pulsar från Michelotti
Maserati Medici, Maserati 1974
Tundra 1979, Bertonedesign för Volvo
Alfa Romeo Caimano, Ital Design 1971
Bertone Runabout 1969
Bertone Birusa 2003, baserad på BMW Z8
Bertone Shake, kom med buggytrenden 1970