Elmia Custom motor show 2005

PÅ Elmia i Jönköping hålls varje påsk en jättelik motormässa. Den spänner äver i princip hela motorhobbyn från racing till finbilar, nya bilar, veteraner, tillbehör, ljudbyggen,custombilar, hot rods, hojar, choppers, det mesta helt klart. För oss som sysslar med racing kan man få sittt lystmäte för allt från Go-karts till tractor-pullers.

Detta vill ju då inte heller raggarna missa, eller , eeh, jo, eller inte, hum...  jag skall försöka förklara.
Alltså, dom åker över halva landet till vårens största motor event, för att INTE gå in på mässan, utan för att dricka brännvin på parkeringen... denna ritual påbörjas vid samlingen i Bollebygd vid halvniotiden på morgonen.

Fjolårets resa dit var jag chaufför på en Chevrolet Impala från 1965,och ett glatt gäng äldre motorburen ungdom. För att göra en lång historia kort, så gick jag in på mässan och dom stannade i bilen...

När vi skulle resa hemåt märkte vi att den här Impala varså förtjust i Jönköping att den inte ville åka därifrån. 

image288


image289

Det blev att hissa bilen, koppla loss kardanen , och ringa Putte som fick vända i höjd med Ulricehamn och hämta oss med sin Pontiac '58. Fyra timmar på snöre bakom den vet jag nu mycket väl i detalj hur Pontiacs 58:ors bakljus ser ut.  Allt medan gänget i bilen sjunger ikapp till en skiva med norska dansbandshits... En sån upplevelse kan ingen alkohol i världen tvätta bort.


image290





Kommentarer
Postat av: robban

Har åxå varit chaffis åt raggare. På ett powermeet i Fredrikstad i Norge...det var en upplevelse jag sent kommer att glömma. Mest beroende på att vi tillslut blev ledsagade av polisen till Svinesund och förpassade ur landet...ja, ja...norrmän har tydligen ingen humor. ;)

Postat av: Mårten

nog att man åkt ut från krogen , men när man åker ut ur LANDET :-D

2006-04-16 @ 11:50:54
URL: http://svammelsurium.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback