Ett gott nytt år!

önskas från mig, Shirley Bassey och hela Muppet-gänget !

 


Och så kan man ju ladda hem lite virtuellt nyårsmys också.
http://www.brasan.nu/

Vinterpärlor och en konserverad Suzuki

Såhär i mellandagarna så har det droppat in ytterligare några fordon i vårt land, nere på Nordtrafik stod bland annat den här fräscha Pontiac GTO coupén med lite snö på nosen.


En bil som inte ville ut i kylan var den här fina Cadillac De Ville cabben från 1967, en på inget sätt ovanlig bil i Sverige, av alla våra 67 Cadillacs så är närnare tre fjärdedelar just cabrioleter. Den här tillhör de finare exemplaren



Den hoppade igång till slut, men parkeringsbromsen ville inte släppa på nåt sätt. Hos Cadillac så fungerar det så att den släpper automatiskt när man lägger växelföraren i back eller drive, en egenhet de haft sen femtiotalet. För nödsituationer så finns en dold release, men den hjälpte inte heller.
 Cadillac De Ville convertible 1967, byggdes i 18025 exemplar, det gick att välja 20 exteriörfärger och hela 147 inredningskombinationer till dessa. denna är i #24 Marina blue ,med inredning i #382 Sandlewood leather.  


Tidigare har det presenterats lågmilare, som en trevlig 1960 års Cadillac med bara 3000 mil på mätaren, men det har ju innan slagits av några andra fordon i bloggen, Simcan från '69 med 752 mil och Volvo 240:n med 118 körda mil bakom sig och den fantastiska Volvo 1800ES som gått 43 mil på 36 år.
Men nu får vi utse årets absoluta lågmilare, och detta blir svårt att klå. Det komemr ibland in lite motorcyklar på nordtrafik och inne i hallen stod denna fantastiska USA-importerade Suzuki 350 från 1970 i ett sånt otroligt skick att man kikade lite närmare på den.
 

Här ser vi årets definitiva lågmilare, mätaren står på 13 miles, alltså TVÅ mil !!!!


Jaktsäsong

HAr tidiare presenterat reklam som varierat från charmigt småkorkad till fullständigt absurd. dessa vackra bilder ligger nånstans mittemellan.  Volvo 1800S respektive E.
Superba foton och miljöer, men hur tusan kom dom ut på mossen i den där?  Och Hur bra var en sportig coupé som jaktbil, om man ville skjuta nåt större än harpaltar?




Sport-Koepee från Chevrolet


Våra Oplar går igen i många skepnader världen över, en Sport-Koepee? det är alltså Sportcoupé på Afrikaans, då dessa Chevrolet SS byggdes i Sydafrika med lite egenheter, basen är dock omissigenkännligt en Opel Rekord.


1972


1971


Övriga modeller på programmet hos GM Suid-Africa var Chevrolet Konstantia och Kommando, som hade mer släktdrag med Holden Premier modeller, som ju i grund och botten baserats på Opels större Admiral/Diplomat-chassi.
Och även hybriden Ranger, Opelkaross med Vauxhall-detaljer, vars tillverkning senare flyttades från Sydaftika till Belgien.

Prinsens Vette

1956 så gjorde GM Nordiska i Stockholm ett lite speciellt jobb, man tog in en helt ny Chevrolet Corvette och lät bygga om den!  I den tidens customtrender så rensades grillen, dörrhandtagen och lite smågrejer ändrades innan den lackades pärlemorvit och försågs med ekerhjul. Mottagare var ingen annan än Prins Bertil Bernadotte "Motorprinsen" alltså.



Prinsens mottagande av bilen väckte pressens intresse, från den här vinkeln ser man även att avgaspiporna går ut i kromade munstycken på bakskärmen, två breda kromstripes över bakluckan och att tankpåfyllningen är flyttad till ovanför bakluckan. Notera också ytterligare en ny Corvette står i bakgrunden hos GM Nordiska i Hammarbyhamnen, Stockholm.



Vart tog den vägen? Jo, nånstans i början av sjuttiotalet dyker Kungsvetten upp igen, som dragracebil, först kördes den av Ingemar Jacobsson, innan den efter några säsonger såldes vidare, och modifierades till oigenkännlighet.  Senare hamnade den i en privat Corvettesamling där jag såg den för många år sen i ett miserabelt skick. Bilen status är okänd idag men ryktats om att återställande till originalskick har påbörjats. 
  
  

Våta Vetter

Hösten 1952 och testerna för den nya sportbilen Chevrolet Corvette pågår för fullt. Den premiärvisades för allmänheten i januari 1953 på General Motors Motorama exhibition på Waldorf-Astoria hotel i New York. 



   

vackra bilder från den eminenta google-life sökmöjligheten.  

De förgätna del 39 - Heavy Chevy

termen SS, Super Sport var intimt förknippat med Chevrolets modeller Impala, Chevelle, Camaro och Nova. I Chevelle-serien var SS ett option package om man beställde en Chevelle Malibu, men åren 1971-72 fanns det ett alternativt paket att tillgå som istället baserades på den vanliga standard-Chevellen, detta var "Heavy Chevy" och fanns enbart som coupé.

         

Den hade en del gemensamt med SS-paketet, men kännetecknades även av speciella stripes, svartlackad grill, hoodpins, svarta Rallye-wheels med kromade muttrar och andra detaljer, motoralternativen var V8:or och desamma som hos SS-bilarna förutom att det inte gick att få största 454"-motorn til Heavy Chevy.



1971 så kostade en Malibu coupé med V8 från $2980, och SS-package hela $357 extra.  Heavy Chevyn var då ett budgetalternativ på $142 ovanpå standard coupén vars utgånsgpris var $2807.

Dessa bilar hade optionkoden YF-3 i tillvalslistorna och 1971 såldes det 6727 stycken, 1972 fanns Heavy Chevy kvar i oförändrat pris och utförande, och försäljningen ökade till 9508 bilar.

Men då SS är mer bekant i sammanhanget så har troligtvis väldigt många Heavy Chevys försvunnit i samband med renoveringar och återuppstått som Malibu SS-bilar istället.  

Vanlitg dessa år var att bredda utbudet med speciella "decor-groups" och med små medel skapa nya modeller som just Heavy Chevyn. Den Chevelle-baserde El Caminon gick 1972 att få i utförandet "Flame by Chevy"  fast verkar som väldigt få såldes. Även de större modellerna som Silverado,Blazer och Suburban fanns i liknande skepnader ett kort tag 1972.


De Förgätna del 38 - Dodge D/Dart

1966 kunde man beställa sin egen fabriksracer baserad på Dodge Dart GT, dessa kallades D/Darts.

D/Dart var en standardbil med 273" Commando-motorn som man försåg med ny förgasare, kam, ventilfjädrar och nogranna balanseringar samt headers. Till och med luftrenaren modifierades för att få ut sådär 40 hästkrafter extra ovanpå 273":ans 235 originalhästar. Detta och en 4-växlad manuell låda, 8 3/4 bakaxel med Sure Grip-differential var en stark drivilna i den lätta Darten, som även lättades ytterligare med att all onödig inredning som mittkonsol, isolering, värmepaket, radio och annat togs bort. Så även bältena förutom för förarplats.



På beställningslistan hette dessa "sales code 699" -Super Stock Dart, alla levererades vita med röd inredning, och utan garanti. Namnet D-Dart fick den genom att den byggdes specifierat just för klasserna D/Stock i dåtidens NHRA och AHRA-serier.  50 stycken uppges ha byggts av dessa, ett litet fåtal har överlevt och det är svårt att verifiera en äkta D/Dart, då man paralellt tillhandahöll ombyggnadskit med i princip samma delar till hugade spekulanter 1966.  

The Melin collection - assistance at Nabers

Även när det står Cadillac på en bil så kan den också gå sönder. Hos Nabers Cadillac i Costa mesa så använde man sig oftast av Wise towing Company för att lösa prekära situationer åt sina kunder.

Al Mathews med en tuff Dodge 69:a från Wise


Och en Chevrolet från samma bärgare, året är 1970 och vid den står chauffören Cecil Terry.


Och managern Dick Wise här med en ny rejälare Chevrolet C-60  också år 1970


Och behövde man ett ännu rejälare handtag så hade Wise Towing också denna enorma Peterbilt 352 från 1965 att tillgå, här körd av Gus Wright.


Dock hade Nabers några egna smidiga fordon för att lösa enklare service och bogseringsuppdrag, och ett ett rätt udda fordonsval. Kermit Barnard vid en av Nabers två egna Volkswagen-bärgare år 1968.


Hos McLean Cadillac i Santa Ana körde man däremot brittiskt 1967, här är Bob Carmen vid deras udda Sunbeam Imp. På den här sidan atlanten är de mer kända som Hillman , men på export så fick de alltså Sunbeams namn istället.

nya gamla fordon på ingående

Dagarna före jul så kikade jag förbi Nordtafik en sväng och tempot har lugnat ner sig lite grann, men långt ifrån nåt stillestånd.
Charmig välanvänd A-Fords pickup inkommen från Minnesota, och en Pontiac Bonneville Brougham från 1966 i eftermiddagssolen
 

1967 års Chevrolet ser vi inte så ofta i Sverige, vare sig full-size eller mid-size seriens Chevelle. Varför vet jag inte men jag tycker dom är rätt snygga. Det gjordes 34830 El caminos 1967, och hur få av dom som försågs med "SS396" utrustning och motor går inte att hitta, men vanliga är dom definitivt inte med 325-hästars bigblock motor och flak.  



en annan anomalitet som dök upp veckan innan finns mer om på Sörens sida här:
http://www.ccv.se/ och det var en Chevrolet Impala från 1959 med nånting så ovanligt som elstyrda ventilationsrutor! en finess jag trodde bara vart förbehållet cadillacs de ville-modeller, men där ser man .

Mer från 1959, Cadillac coupe de ville i hyggligt fint skick står och väntar på vidare tyransport till sin nya hemort.


Born to Boogie 1972, tepartyt

Marc, T-Rex, Ringo Starr och ett gäng frossande nunnor!  Toastmastern är ingen mindre än Geoffrey Bayldon/ känd för den engelska TV-publken som professorn på Ford Bayard, bland mycket annat.


Från Born to Boogie 1972


En scen ur den fantastika dokumentären om och med Marc Bolan, Born To Boogie. Ringo Starr och Bolan i en av de första scenerna, och dom verkar rökt nåt väsentligt starkare än Dunhill!

Bilen är en Ford Galaxie Sunliner cabbe från 1960, läg märke till att den är högerstyrd, mycket ovanligt även för en USA-bil såld till England.


Från bakluckan


Maserati 1959 och Triumph 1966.
 

Och en demonstrativ bild om hur rymligt bagaget är i en Opel Diplomat.

full fart

Berättelse från hembygden.
Min väns far är en person som liksom bekräftar alla fördomar man kan ha om finnar. Det finns inget man kan överdriva för verkligheten överträffar slltsom oftast dikten. Därav kallar vi honom för "Papa Saatana"

Papa Saatana har även ett pragmatiskt förhållande till svensk trafiklagstiftning, och följande utspelade sig när han återigen vart av med lappen men blåste iallfall förbi en fartkontroll i ungefär dubbla hastigheten vid Partille. Nånstans borta i Sävedalen får dom till slut stopp på honom och hans P1800, och börjar med att begära att få se körkortet. Varpå han svarar på sjungande finlandssvenska:  "Jamen, varför jagar ni mig ända härute för då? Det ligger ju redan på stationen!"


reklam från down under, 1971

personbilspickuper, så kallade "utes"  är hejdlöst populära i Australien  hos Holden kunde man 1971-72 också få lite trendiga tillval, som "The water splash" package.  



eller "Super Chicken" decal set!  


dagens julhälsning, från den svenske kocken


från...

..Joan Baez, till er alla, själv tycker jag det är bland de absolut vackraste rösterna som nånsin funnits.


The Melin collection - swedish connections

I mitten av femtiotalet satsade Volvo på att etablera sig på USA-markanden. Hur det lyckades har fär mig alltid varit en gåta. Då snurrade hjulen fort, nyheterna avlöste varann i rasande takt, allt skulle bli bättre,större, snyggare och starkare, nån gräns verkade inte finnas. Mitt i detta så kommer Volvo med sin lilla föråldrade kutryggiga PV med en bullrig orkeslös liten 1,6 liter fyrcylindrig motor, mitt i skarven när till och med de enklaste bilarna fick nya moderna toppventils V8:or. 
Att det lyckades vet vi idag, hur är ännu en gåta, men en teori jag har är att det stora antalet svenskättlingar i amerika kan varit en bidragande orsak till att några av dessa ens blev sålda.

Volvo PV544 av 1959 års modell i villakvarteren i Santa Ana år 1966.



Kusinen Brent Johnson på besök hos Melins på North Wright Street 1968. så här ser en riktig Californiavit PV ut i Kalifornien



Svenskemigranterna håller hårt på traditionerna, Linda jacobsson i sörmländsk folkdräkt med sin Amazon i SAnta Ana högst troligtvis vid midsommar 1967.



Familjen Sorenby i Fullerton hade däremot danskt påbrå, Emelie med sin Mustang har vi träffat innan men pappa Sven hade 1964 importerat en ny Amazon kombi, notera att den går på danska exportskyltar.



Arnold Lindberg var bosatt i Huntington Beach, Orange countys populära badort vid kusten, här med sin Amazon i typiskt amerikautförande 1963. notera den extra långa antennen, nödvändigt då de allra flesta radiostationer i USA sände även rikstäckande på AM-bandet


Santa Ana 1961 och Sigurd Asp med sin tvåtonslackade Amazon.



Sommaren 1971 så körde även Hans Melin själv svenskt, en guldmetallic 1800E stod på uppfarten detta år.


och rätt omgående fick den tidstypska wolfrace-fälgar också.


Bob Mattke med sin 1800S i Santa Ana 1977


Sommaren 1969 så hittar vi Hans och Maud Gronberg på semester i Malibu Canyon med sin tidiga 1800, som ser ut att vara av 1963 års modell.


I Costa Mesa 1971 ser vi Otto Nebrig vid sin nya Volvo 164, en rätt dyr bil på sin tid. tullar och importskatter gjorde Volvo och övriga importbilar väldigt dyra i USA Man fick inte så mycket bil för pengarna, till exempel kom en Volkswagen att kosta bra mycket mer än en Plymouth Valiant.

dagens julhälsning, från 1954

 och hela Disneystudion är med.





visst e dom söta..

rockhjältarma innan dom blir just det, rockhjältar...  Bon Scott! i smörpopbandet valentines långt innan AC/DC..


Då racersäsongen är långt borta...

Så får vi abstinensracers värma oss med en härlig låt, Bruce Springsteen och Jackson Browne, Racing in the street!



I skolen icke...

...varva diesel för fullt!  :D



Oplar från Buick.

Ett relativt okänt kapitel är GM:s lansering av Opel i USA. Men istället för att vänja hemmamarknaden vid ett nytt främmande märke så sålde man dom genom Buick!

Här är alltså den nya "amerikanska" compact car, Opel by Buick från 1966.

 

Lite egenheter fanns på dom, t ex Rallye Kadetten från 1969 hade fronten från den ganska ovanliga Olympia-modellen som hade comeback under ett par år på sextiotalet.

   





1973 kom nya säkerhetskrav för USA-marknaden , guskelov fick våra Oplar här inte detta groteska underbett. Dom hette inte längre Kadett eller Ascona i staterna längre heller, 1900  rätt och slätt , här alltså en Buick-Opel 1900 Sportwagon.


Nedan 1978 års Sportmodeller från Buick-Opel. Ser fronten annorlunda ut på dom så beror det på att detta är en Opel som inte byggdes av Opel utan en Opel som är byggd av Saehan (numer Daewoo) i Korea.Men inte på delar från Opel utan detta är Oplar som gjordes på licens av Isuzu i Japan. 
Rörigt? Nej det blir värre. Dessa Oplar som licensbyggdes egentligen av Isuzu och vidare därifrån i Korea hos Saehan så exporterades till Australien där dessa Oplar kallades Holden Gemini.  Så nedan alltså en amerikansk Buick-Opel som är en Holden Gemini, fast ändå inte för det är en japansk Isuzu byggd av Daewoo i Korea.



Så har vi alltså åkt jorden runt med en Kadett.  

Dagens julhälsning, från vinylhörnan


Marc Bolan med "Christmas bop" en lite ovanlig bildsingel i min skivhylla. med Ride a white 



Marc Bolan och T-rex tillhör mina stora favoriter,  en av de mest karismatiska artisterna, som tvärr gick bort alldeles för tidigt.

Här med Get it on, 1972.

dagens julhälsning, från Nabers

December 1971, juldekorationerna är upphängda hos Nabers Cadillac i Costa Mesa. Träden är fortfarande gröna utanför, nånting som känns lite märkligt för oss, men fullt normal midvinter i södra Kalifornien.
Al Wiseman står i utställningshallen vid den helt nya Cadillac De Ville modellerna av nästkommande års modell.  


The Melin Collection - Trade in at Nabers

På Harbour Boulevard i Costa Mesa låg den stora Cadillac dealern Nabers, och ligger där ännu fast namnet har bytts till South Coast Cadillac/ . Här började Hans Melin att jobba 1968, och är faktiskt kvar där ännu.

Här en säljare på begagnatsidan som var rätt omfattande hos Nabers. Kunderna måste ju komma dit i nånting för att kunna åka därifrån i nånting.  Här syns en av Nabers beg-bil säljare vid ett ganska flott inbyte. Nån har uppenbarligen inte varit nöjd med sin nya Lincoln Continental 1971, utan relativt omgående bytt in den mot en Cadillac. Dessa Lincoln Continental mark III coupéer var dyra bilar faktiskt runt tusen dollar mer än Cadillacs motsvarande Eldorado coupe. En bil som sticker ut lite i bakgrunden är den lite raceinspirerade Chevrolet 58:an. Den tillhörde General Tires som låg bara ett par hundre meter länger ner på Harbour Boulvard. Dessa fixade däckjobben hos Nabers på stadig basis.




Mer lyxigt i begagnatfållan. Säljaren Knox Converse vid en blott fyra år gammal Imperial inbytt 1968. Detta var Chryslers flaggskepp, och byggdes i mycket färre exemplar än Cadillacs.



Bus Swanson vid en annan inbytt Lincoln som inte heller fått rulla så mycket. Det är en Continental sedan av 1968 års modell.



En Cadillac 62:a coupe de ville har fått lite service på baksidan av Nabers, här tillsammans med mekanikern Paul Fountain år 1969.


Och Bobby Davis också på serviceavdelningen vid en 1962 års Sedan De ville


1969 och en rätt udda skapelse som visas upp av Don Monti på Nabers. En nästan obegangad Oldsmobile Toronado. Denna mastodontcoupé hade inte bara en iögonfallande design med sina markerade skärmar och dessutom först med så kallat "cantilever roofline".  Allstå inget avbryt mellan bakskärm och takstolpe. Nånting som man inte tänker på idag men när Toronado presenterades 1966 var en sån designdetalj banbrytande. Under skalet var den lika extrem, självbärande kaross med deformationszoner och största Bigblockmotorn på 455 kubiiktum som gav 400 hästar i det vassare W-34 utförandet och dessutom framhjulsdriven.


Och samma år, en ännu extremare maskin har hittat in til begagnatavdelningen, en Studebaker Avanti. design signerad Raymond_Loewy. Dessa Avantis byggdes bara 1963-64 och hade glasfiberkaross. En helt egen design som inte liknar nånting som gjorts vare sig före eller efter.



jag är väldigt svag för denna udda Studebaker, och har skrivit mer om Avantis innan

http://naas.html
http://tjoloholm.html
http://-storm-3.html

The Melin Collection - oldies


David Vaughan I Costa mesa vid sin fina "woodie" En Plymouth wagon från 1939. Bilden är tagen 1968 så bilen är inte så gammal egentligen. Min egen Plymouth är ju faktiskt äldre än vad denna var då. Veteranbilshobbyn på den här tiden var iten så utbredd mest för att de fordon man förknippar med begreppet idag faktiskt inte va särsklit gamla då.
Den uppmärksamme kanske märker att nånting inte stämmer med framlamporna. 1939 års Plymouth hade egentligen fyrkantiga lampor av "sealed beam" typ. Dvs ingen lös lampa, hela insatsen som sluten enhet.
. Men det verkar i efterhand varit svårt att få tag i såna när de gick sönder så småningom, och flertalet 39:or blev ombyggda med runda lyktor istället.  Av c:a 417000 Plymouths byggda 1939 vara bara 1680 sådana här P-8 De Luxe wagons.  



Men en bil som var gammal redan då, 1967, var George Paddocks fina Cadillac tourer av 1914 års modell. Det gjordes bara en serie Cadillacs med sju olika karosser av välja mellan detta år. 14003 stycken byggdes totalt.  
Cadillac förknippas ju alltid med V8, men det kom först året efter. denna 1914 series 30 tourer är den sista med fyrcylindrig motor. Åtminstone fram till Cimarron lanserades, 68 år senare 1982.


Dagens julhälsning, från Mercury



Hollyberry Red Cougar var ett slags option pack som kom speciellt för julen 1967.  Troligen ett slags regionalt program, men man fick tydlgen med en liten fin Cougar i skalmodell när man provkörde den också, bra julklapp till grabben.

De förgätna del 37 - Mustang Ferguson 4x4

Fyrhjulsdriven Mustang? Ja det fanns faktiskt några stycken.

             

Brittiska Ferguson är mest kända som traktortillverkare, och därifrån förfinades deras patenterade karftöverföringssytem till att kunna anpassas i personbilar. Fyrhjulsdrift hade innan varit förbehållet lastbilar och otympliga terrängfordon. Ferguson gjorde det brukbart i bland annat Jensens GT-sportvagn FF, och en hel del konverteringar av Ford Zephyrs och Zodiacs och Transit för brittiska polisen.

1965 byggde Ferguson om två Mustanger till fyrhjulsdrift. Då deras fördelingslåda tog liten plats var modiferingarna av kardantunnel och infästningar inte så stora. De fick hjulupphängningar och dämpare avsedda för Shelbys. Tanken var att genom Ford erbjuda en reguljär modellserie av dessa fyrhjulsmussar, men kostaden för konverteringen landade på runt 1400 pund vilket blev för dyrt för marknaden.

En annan sak var att vänja folk vid hur diametralt annorlunda denna bil betedde sig mot en standard-Mustang, man testade prototyperna grundligt men kom inte fram till nån bra kompromiss för denna både rätt tunga och neutralstyrda bil. Men väggreppet var det absolut inget fel på, inte ens på snö och is. Men det var ovant för de som fick prova ut det. 

1969 byggde man trots det ytterligare fyra fyrhjulsmussar som utprovades noggrant. Men fortfarnde en helt annorlunda bil bil att köra enligt samtida tester. den superba väghållninge skulle anses vara perfekt för racing, men då bilen saknade naturlig "respons" och var fullständigt neutralstyrd så föll den inte det klientelet i smaken heller. Prestandan var det dock inget fel på, på halt underlag (!) mättes 0-100 på 7,67 sekunder, och toppfarten som kom att automatiskt begränsas av Ferguson-diffen angavs til 210km/h

Överlevande bilar? ingen vad jag vet.

Fergusons sinnrika differental  passade smidigt i Mustangen , prislappen gjorde det dock inte
                               

dagens julhälsning, från Werner&Werner

Från Nöjesmassakern, 1985.


Sällsynt häftig och sällsynt.

I ett inlägg som jag skrev av de tidiga Charger-modellerna här: http://dodge-charger-the-beginning.html så fick jag även frågan om hur många det kan tänkas finnas i landet. Det vet jag nu, och det är inte många som  verkar gilla eller knappt känna till första årens Dodge Charger. Det finns i dags dato 16 stycken 66:or och 12 stycken 67:or i Sverige.

Och då byggdes det ändå hela 37300 av dessa premiäråret 1966.  

 

Och 15788 stycken andra året 1967.



Kräv mer generation-1 Chargers nu!

kvällens hatobjekt, Folkvagnen


Alla älskar folkan, bubblan, baggen, eller på ett internationellt plan som de kallades, Beetle, Fusca, Cochinelle, Käfer och ännu mer. Hela 22 miljoner byggda i fabriker över hela världen från 1945 tills den sista serien som lämnade Mexiko-fabrike 2005. En bilvärldens långkörare, en bil som tillverkas i 60 år måste ju vara en fantastisk bil.

Svaret är NEJ. Det är en av de sämsta bilar byggts, idén med svansmotor visade sig snart vara döfödd. Säkerhet och kvalitet var helt obefintlig, länge "bjöd" VW på motorbytet i dessa då boxermotorn som ju var luftkyld fick det för kallt i ena änden och för varmt i andra med ras som snabb följd. Väghållningen var förrädisk och katastrofal, säkerheten likaså. Komforten lika usel den, värmen var klen pga luftkylningen och motorns idiotplacering bak. dessutom rostade gärma värmekamrarna sönder med avgasförgiftning som följd.

Det var en del av Bubblans svaga punkter, men inte huvudskälet till att jag avskyr eländet helhjärtat.
Min farfar var född -04 och tog körkortet 1927. Men det dröjde över 20 år innan första bilen införskaffades. 1948 hade Volkswagen sverigepremiär och farfar inhandlade en ny sådan. Sen följdes det av flertalet bubblor, han körde aldrig nåt annat. Min far hade en bubbla själv i sådär tre veckor på 50-talet. Så länge stod han ut med dom.

Farfars sista bubbla minns jag var vit och av 73 års modell. Den åkte jag med emellanåt med farfar innan mina föräldrar förbjöd mig åka något mer med honom, det var efter andra krashen... 

Som sagt de tjugo år mellan körkort och bilförskaffande gjorde honom inte till nån bättre förare. Och som så ofta med folk ur den generationen där bilen var långt ifrån nån självklarhet, så hänger man inte alltid med i trafikrytmen eller insikten i hur trafik ens fungerar. Kort sagt hos en del äldre blir det hux flux 1953 när dom sätter sig bakom ratten. 

Första krashen minns jag tydligt, då demolerades den vita bubblan, och så även jag då jag  satt bak där inga bälten fanns.  Motpart var en Simca med en tant i ungefär farfars ålder, båda två trodde tydligen det fortfarande var 1952 i den korsningen . Men Bubblan räddades, och kom ut på vägen igen. Nästa gång jag åkte med hionom var motparten ett dike, en sten och ett räcke. Men kunde varit Mölnlyckebussen då farfar hamnade i nån flashback som ledde tillbaks till tiden före högertrafiken... 

Sen förbjöds jag åka med honom, men han var ute på vägarna långt efter det. Efter ytterligare en incident då han körde in i en parkerad bil mot färdriktningen utan att märka det.  Ombads han bestämt av släkten att vid 85 års ålder ta färdtjänst i fortsättningen. Min kusin tog över resterna av den vita bubblan. Den var fortfarande skinande vit, pedantskött till det yttre, men fullständigt uppruttnad undertill.   


Le Beau Beaumont


En ovanlig jänkare som inte ens kom från USA, för Beaumont var en kanadensisk kreation från General Motors. 1966-69 årsmodeller, baserade på Chevelle, men såldes via Pontiac dealers i Kanada.


      
      


dags för ett bloss.


I Dodge märkvärdiga "La Femme" modeller 1955-56 kunde man även få ett smart cigarettetui monterat i rattnavet!
Man hade inte långt till en rökpaus 1955.  

 

Dagens Julhälsning, från Brasilien

Richardo Zambone i Natal har hittat en bra slutanvändning för sin VW Kombi pickup.


The Melin collection - Streets of Costa Mesa

Den svenskamerikanska kolonin i Santa Ana med omnejd kan man tänka sig gärna sökte sig till Viking Smorgasboard restaurant  på West 17th street i Costa Mesa-området. Där arbetade 1968  bland annat servitrisen Patricia här vid sin Ford Fairlane club sedan av 1959 års modell. Bakom hennes bil står ytterligare en Ford 59:a.



Och så gjorde även Sune Anderson, här med tidens antagligen mesta "innebil" Ford Mustang, året är 1966.


servitrisen Vera Tegman år 1966, här käckt i Viking restaurants folkdräktsinspirerade unform vid sin Pontiac Tempest 62:a


Och en likadan Tempest coupé skinande ny år 1962. Det byggdes 15473 Tempest coupéer som ädock kom i skymundan av den nyintroducerade sportigare Tempest Le Mans coupé som gjordes i nästa 40000 ex. Men Anna Lindberg i Costa Mesa ser lika nöjd ut för det vid sin standard Tempest 2-dörrars coupé som med $2186 var den billigaste Pontiacen år 1962. "Antennerna" vid hjulen är så kallade trottoarkännare, dessa spröt kände av var trottarkanten var så man slapp skada sina fina vita däcksidor.


Oldsmobiles motsvarighet till Tempest hette Olds-F85 och F-85 Cutlass var den lite sportigare coupén i programmet. Cutlass kom liksom Tempest Le Mans år 1962 och blev succé, för några få dollar mer fick man en seperata stolar och lite mer utsmyckning som höjde intrycket av dessa mindre vagnar rejält.  Don McKenzie syns här vid sin nya Cutlass år 1963.


I Costa Mesa stöter vi även på George Tancrajter vid sin Pontiac Grand Prix 65:a, året är 1971.


George körde även denna specialbyggda limousine vid flotta tillställningar, det var en Lincoln Continental och hade registreringsnummer GET-3 . I baksätet återfanns emellanåt celebriteter som Tom Jones, Engelbert Humperdinck och Frank Sinatra


i maj1975 träffar vi på George igen här utanför Nabers Cadillac på Harbour Boulevard i Costa Mesa. Med en helt ny cadillac Fleetwood Brougham, brevid den skymtar en Eldorado coupe.



Lynn Reed med en 1966 års Olds-F85, detta år var Cutlass en separat modell, och detta är den lite ovanligare och billigare F-85 de Luxe hardtop coupe. Idag är dom extremt ovanliga trots att ungefär 20000 byggdes. Cutlass har man tagit tillvara på, snikiga F-85 har på sin höjd dugit som reservdelsbilar.


Ponnyexpressen i modern tappning, Pony Express-loggan användes långt efter den ursprungliga hästburna ponnyexpressen gick hädan, oftast var det trade mark för värdetransporter i Wells fargos regi, och användes in på 1990-talet i samband med detta. Idag ägs namnet av amerikanska posten. Här är dock ponnyexpressen buren aven Chevrolet C-60 i Costa Mesa år 1968


The Melin Collection - big jobs at Garden Grove

I Garden Grove verkar mycket tung trafik samlas, här ligger bland annat centrumet för Orange County Flood Control, som vi kommer återkomma till senare, runt omkring denna jätteapparat som Flood Control är, så sker det mycket övrig logistik med både bränslen och underhållstransporter. Här en närmare titt på dessa stora "Rigs" som åkarna själva kallar sina fordon.


För Signal oil 1961 körde John Dillbeck sin enorma GMC 550 av 58 års modell, fantastisk design som gick igen genom GMC:s sortiment även bland de mindre bilarna.


1965 och Jack Withers vid Signal Oil kör en vid den här tiden rätt ålderstigen Peterbilt 275 från 1950.



Tankbilen från Shell anländer, Chauffören Jerry Seabold kommer med en Peterbilt 350. Peterbilt stod alltid för ultrakonservatrivt lastbilsbyggande, det ålderdomliga utseendet till trots så är detta en helt ny dragare  år 1964.



Graden Grove 1962, Julius Lebet levererar byggmaterial från US Plywood till Orange Flood Control med en International Harvester COE 190. COE står för "cab over engine" alltså frambyggda lastbilar. Sådana hade funnits sen 30-talet men denna kompakta design tog lång tid att slå igenom i långtradarnas förlovade land.


Augusti 1963 och en Mack B75 tankbil från Shell. Mack trucks känneteckandes länge av dessa runda bulliga skärmar.




Unge Dennis O'Neal vid en av Flood Controls egna tankbilar år 1962. det är en International Harvester av för mig okänd modell, lastbilarna på denna tiden byggdes nästan identiska genom modellprogrammet där bara storlek och längd skijlde,Och man byggde otroligt många serier av varje basmodell.


Ett annat bränslebolag, Union 76, numera känt som bara 76, här med chauffören Harold Banks med sin peterbilt 1964.



Och vad som borde vara ett uppskattad besök i den torra sommarhettan vid Garden Grove 1964, Claude Mathis från Rancho Ice-cream Inc. kommer med sin lustiga International Metro van fylld med kall härlig glass.



Och så även Coca-cola bilen, en 1964 års International Harvester IH-500 ändamålsenligt byggd för drickabackarna, när såg nån en drickabil sist?


dagens julhälsning, från Santa Pod


Julefika hos Citroenisterna

Denna kväll hade göteborgssektionen av Citroenklubben fikakväll i sina lokaler vid Mölndalsvägen, det är svårt att mmissa vart man skall gå in. det utlovades fika, glögg och kakor i allmän trivsel och gemyt, samt hot om allsång.

                          

det blev fort rätt fullt i källarskrymslerna, och fikabordet lämnade inget övrigt att önska, rejält tilltaget med tilltugg. Sedan följde lotteri med generösa vinster , allt från bilpläd till oljefiler gick åt på prisbordet, sen sattes hotet i verket , det blev allsång med Meta. 

   

Hjalmar håller låda.



En eldsjäl som Hjalmar behövs i varje förening, om han ser så här entusiastisk ut när han förevisar en bok som avhandlar alla sveriges moss och lava sorter, tänk er då hur han är när han börjar prata Citroen!



tackar för en trevlig och återigen lärorik kväll i det här sällskapet, syns på kajen till sommaren 2009 antar jag.

The Melin Collection - racenight



Hans Melins mycket sällsynta och häftiga Mercury Cyclone GT500 har vi sett innan, och den fick emellanåt bekänna färg också. I närheten låg ju den legendariska Orange County International raceway, OCIR, ej att förväxla med en annan racerbana i samma område som också hette Orange County, men det var rundbane och dirttrack-åkande som försigick där.



Sommarnatt 1970 på OCIR, Hans Mercury med 428 Cobra jet motor försedd med Jardine headers.


The Melin Collection - Firebird


Pontiacs nya Firebird 1967 blev snabbt en populär "ponycar". Första årsmodellen såldes i 82560 exemplar, nedan står en ny sådan vid korsningen 17th - Tustin avenue i Santa Ana i augusti 1967. Bilen är lackad i Signet Gold och har även de då populära "red line" däcken med med den tunna röda linjen på sidan. Tittar man noga kan man se att bakdäcken redan blivit utbytta en gång på den här vagnen.



1968 års Pontiac Firebird skiljer sig inte så mycket, blinkers/parkeringslamporna fick flytta ut en bit och löpa runt hörnet, ny lag för 1968 sade att det måste sitta sidomarkeringsljus på alla personbilar, Pontiac löste det på detta sätt.  Huven skvallrar om att denna har den större 400" motorn och bilden är tagen av Gus Melin i Garden Grove, juni 1968.  Det såldes 107112 Firebirds detta år.




På Nabers Cadillac i Costa Mesa står chefens pojk, Rick Nabers vid sin nya Firebird '68 coupé. American racing Torque trust fälgar är lika heta nu som för 40 år sen.


dagens julhälsning, från Gary Larson


De förgätna del 36 - Shelby Europa

Den sista årsmodellen Shelby-Mustanger var 1970 och bestod i huvudsak av osålda 69:or som försågs med frontspoiler. Nej, inte riktigt det gjordes en serie Shelbys åren 1971 till 1973, enkom för Europa, närmare bestämt Belgien. Dessa hette Shelby Europa.

           

Upphovsmannen var Claude Dubois som redan hade Shelbys agentur för Europa baserad i Belgien, 1970 fick han beskedet att det itne skulle bli några fler Shelbys, men fick förhandlat  fram en kompromiss att kunna fortsätta förse marknaden med nya Shelbys, baserade på den nya Mustangkarossen.

Fortfarande fanns dom i GT350 respektive GT500 utförandena men med tillnamnet Europa, huvudsakligen fastbacks med 351"Clevland motorn men minst en kom att förses med 429" SCJ -motor. Till saken hör att hemmamarknaden USA hade drabbats av hårdare krav på bäde säkerhet och utsläpp. Nånting som man slapp på dessa Europa-modeller. därför åkte dessa Shelbys på en "one-way ticket" de fick inte exporteras tillbaks til hemlandet.

                                  


Shleby Europa fanns bara att få genom Claude Dubois agentur, de allra första köptes genom en dealer, Bob Ford Inc i Detroit, de senare kom direkt från Ford som halvfabrikat och färdigställdes hos Dubois. Nu blev det inte speciellt många, 1971 pch 72 gjordes totalt bara 14 stycken, inkluderat två cabrioleter som syns nedan.


Idag känner man till åtta survivors, tre stycken skall det finnas i Sverige, den gröna cabben ovan har också svenskt förflutet, den kopparfärgade gick innan i Norge, nu ägs båda två av Rauno Harvima i Finland.

Jo, så byggdes det en speciell europa-Shelby prototyp med, GT250, och vad var nu detta? Jo en 1971 års Mercury Comet som Claude försåg med en 289" som fick racing-toppar från Ford GT40 och lite annat som gav den lilla bilen en effekt på över 350 hästar. Den gick ett par år som Claudes egen bruksbil inna den såldes vidare. Köptes tillbaka i slutet av sjuttiotalet men kom tyvärr sedermera att skrotas.


Dagens julhälsning, från Los Angeles

Och SWEA Swedish Christmas fair som höllls i helgen på Shrine Auditorium i Los Angeles. Det är Hans melin med familj som varit där och bidragit med dessa bilder av äkta svenskt lussefirande i LA. 

 

 


The Melin Collection - teachers tempest

Träslöjdsläraren på Tustin Junior High hette Wayne Crowl och verkar gillat praktiska Pontiacs. Här ser vi honom runt 1966 med sin ovanliga Tempest wagon från 1961. I bakgrunden skymtar man två Mustanger, samt en Chevrolet Bel Air 57:a som man kan misstänka är elevbilar. Även en liten importbil har smugit sig in också, en Renault dauphine!


Wayne år 1967 med en ny Tempest Safari wagon, detta var än ännu mer sällsynt vagn, blott 4511 byggdes av dessa stiliga wagons, trädekoren var speciellt ämnad åt just Tempest safari, och visst passar det en träslöjdsmagister bra?


Kortet verkar vara taget ute vid Orange county airfield, som numera heter Jown Wayne International Airport. Magister Crowl var nämligen även licencierad pilot.

The Melin Collection - Tustin avenue

                         
Längsmed Tustin Avenue låg den lokala Dodgehandlaren som bytte namn från Santa Ana Dodge till Saddleback Dodge under senare delen av sextiotalet. Mannen  på bilderna heter Don Brothers och till vänster står han vid sin Cadillac coupé årsmodell 1956. Bilden är tagen våren 1966 och i väntra hörnet i bakgrunden skymtar den nya Dodge Chargern.

                             
 

Två år senare 1968 är mycket förändrat, nu har dom byggt ut och nu heter dom Saddleback Dodge. Chargern får inte stå bakom hörnet och skämmas längre. Nu står dom på front row som dragplåster tillsammans med en Dart GTS. Kanske är det en speciell Dart GTS, för Saddleback i Santa Ana var enda stället förutom Grand Spaulding i Chicago man kunde beställa en "Grand Spaulding-Dodge" en Dart GTS med den stora 440 Magnum motorn.  Don har nu också bytt upp sig till en 1959 års Chevrolet Impala.  

Saddleback var i hetluften i racing vid den här tidens prestandahysteri, bland annat sponsrade man Charlie Allens funny car team och hade fler järn i elden på närbelägna Orange County Int. raceway.  Idag finns knappt minnet av Saddleback Dodge kvar, samma plats idag utgör personalparkering för Western Medical Center på Tustin Avenue, Santa Ana, Californien.

Sveriges första Valiant.

Valiant premiärvisades den 27:e oktober 1959 och var Chryslers bidrag i den nya kassen "compact cars" faktum. Efterfrågan var stor och överiga marknader som exempelvis Sverige och vår återförsäljare här Saab-ANA, fick vänta ett tag på sina bilar. Som här kom att säljas under Chryslers namn. 

Men redan i slutet av november 1959  anlände en styck Valiant V-200 till Göteborg utan ANA:s försorg. Skälet till det var den här mannen. 



Jajemen, 
Ingemar_Johansson vid det här laget "Ingo" med hela svenska folket, hade i USA vunnit just en Valiant på en "prize fight" som sponsrades av Chrysler. Ingo själv körde med förtjusning Mopars då han vid denna tiden ägde bland annat en 1960 års Plymouth Fury cabbe. Så vad göra med den nya lilla Valianten då? 
Jo, den skickades omgående hem till Sverige och gavs som en tidigt julklapp till mamma Ebba! 

Här står Ebba Johansson med nyförvärvet, sveriges absolut första Valiant med röda interimskyltar.


Studiokort på mamma Ebba hos Wezäta, notera Ingodekalen i rutan, hon var nog en rätt stolt mor.


Är valiant en Chrysler eller Plymouth? Jo både och. Alltså hemma i USA lanserades första årsmodellen 1960 enbart under Valiant-namnet, för att från 1961 och framåt säljas under Plymouths flagg. I Sverige och en del europeiska länder så kom dom att säljas som Chrysler, då det namnet hade högre status. Följdaktligen fick de svensk Chrysler-Valianterna från ANA att få ett särsklit emblem "Valiant by Chrysler"

                 

Men efter 1964 så fick dom heta Plymouth Valiant även här. 

dagens julhälsning, från Göteborg

Ännu ett sånt där MC-gäng etablerar sig i stan...

The Melin collection - Shelby power

Har innan skrivit om Hertz "rent-a-racer" Shelbys som fanns att hyra under 1966 här: http:shelby-gt350-hertz.html  

Och här står dom, utanför ett Hertz-kontor nånstans i södra Los Angeles år 1966, i bakgrunden skymtar en GT350 i standardfärgerna svart med guldstripes, och i förgrunden en av de 50 som lackades i Sapphire blue.  



El Segundo 1967, hos El Segundo Performance står årets nya Shelby GT350, bland det absolut häftigaste man kunde köpa över disk detta år. för $3995 fick man Shelbys recept på Ford Mustang, 289"motor på 305 hästar, och ett kraftigt modifierat chassi för att tåla effekten, ville man vara ännu värre så för 200 dollar extra gällde Shelby GT500 där man hade stoppat ner den nya  428" Cobra jet maskinen som skrämts upp til hela 360 häst. Det var inga billiga vagnar, en standard Mustang fastback började på $2590.


1175 stycken GT350 såldes det och ytterligare 2048 valde att beställa den dyrare GT500:an 1967. 

nypriset var alltså $3995 vilket idagens penningvärde då motsvarar ungefär $25000, vad kostar en sån här Shelby då idag egentligen?
Man kan ju konstatera att det hade vart väl investerade pengar...
http://www.cars-on-line.com/36339.html

En reseberättelse från nejden

Härryda, där jag bor ligger sådär 25 kilometer utanför Göteborg,orten  kan knappast kallas tätort, finns det nåt som heter glesort?  en rätt dimmig gräns om vart samhället börjar och slutar, men ändock har det fått ge namn åt hela kommunen vars säte ligger i Mölnlycke.  25 kilometer idag är inte mycket, men förr i världen var det ett vilt äventyr att ta sig ut och förbi trakterna häromkring som vi kan läsa i en fantastisk reseberättelse daterad 1840.

"Hvar och en som will färdas från Götheborg till Jönköping genom Borås råder jag allwarligen, att innan han begifwer sig på resan uppgöra alla sina affairer samt väl förse sin kantin emedan i bästa fall man bör bereda sig därpå, att få sitt åkdon sönderkört och twingas att i någon vedervärdig cyklops hydda tillbringa ett halft eller helt dygn; ty landswägens uselhet på de flesta ställen emellan Landwetter och Flässjums gästgifwaregårdar göro dessa försiktihetsmöt högst nödvändiga. Att köra i nyss upkörd stenig åker tror jag wara bättre än den wägen ty till wariationer på de sednare hörer, att stora kaflar äro lagda här och där i backarne, hwilkas afsatser gifwer den åkande en sann upplysning om enkalste sättet för biffsteks berednin, å hwilket ännu ingen lärer tagit patent, hwilket förundrar mig" 

Flässjum är dagens Bollebygd, dessa "kaflar" beskriver Dansereds lie i härryda, en brant väg som då på tiden alltså var kavlad, lagd med hyvlade stockar för boskapen att inte halka i leran... denne resenär var alltså inte helt nöjd med arrangemanget.  


De förgätna del 35 - Dodge La Femme

Chrysler har en lång tradiotion att lansera så kallade "spring specials", att halvvägs på modellåret, alltså på vårkanten, erbjuda lite specialmodeller i programmet.  Ett av de mer spektakulara vårmodellerna 1955 hete Dodge la Femme.
La Femme var ett tillbehörspaket som hade tagits fram av nån framsynt marknadsavdelning för att just tilltala kvinnor. Och vad gjorde man då 1955 med en Dodge Custom Royal för att den skulle falla frun i huset i smaken? 

Jo först och främst lackade man den i vit och rosa kulör, med matchande rosa inredning...


Detta förgyllda emblem syntes på framskärmarna.


Sen så plockade man ihop en rad speciella accessoarer just för damer, bland annat så fanns en speciell krok för handväska, ett rosa paraply, ocjh även ett rosa regnställ. Nedan syns en specialdesignad handväska i guldbrokad som innehöll förutom puderdosan i bild, ett cigarettetui, tändare, läppstift, och en del annat. Dessa accesoarer var framtagna av det förnäma Evans i Illinois, så det var riktigt fina saker man fick med för de 143 dollar extra La Femme paketet kostade.  
             

1955 års la femme bjöd på rosa och vit  inredning som för 1956 kom att ändras till nedan, en slags vävning med inslafg av guldbrokad och lavenderfärgade trådar, På sätesryggen sattes det även unika förvaringsfack  för just La Femme. Däremot försvann den speciella handväskan ur utrustningen.


Nedan 1956 års Dpdge La femme i Sapphire White och Heather rose, som var enda färgvalet på dessa. De gjordes 1955 och 1956 enbart som hardtop coupé.


Styr och bromsservo ingick likaså elhissar och radio med självval, det skulle vara lätt för damen att hantera en bil, tyckte man hos Chrysler i mitten av femtiotalet, men tyckte damerna det då?  Svaret torde vara nej.  man vet inte hur många La Femme det gjordes på dessa två år, men uppskattas vara mindre än 300. Som en involverad i arbetet på den tiden uttryckte det i en intervju långt senare "Vi sålde faktiskt några stycken, ingen hallick eller homosexuell med självrespekt kunde låta bli den"

Så man lärde sig läxan och lanserade aldrig nånting liknande igen, eller? Jo, det gjorde man hos Volvo 2002!  Då lät man ett gäng kvinnliga designers och ingengörer få fria händer att designa ett concept av kvinnor för kvinnor. Med den välmennade men lätt missriktade tanken att kvinnors syn på bilar, bilism och formgivning är så mycket mer rationell och praktisk än den annars förhärskande manliga aspekten på det.

Så vad kommer då en grupp högutbilade kvinnor fram till då? Jo , en hopplöst opraktisk sportcoupé med 230 hästkrafter under huven men, med pedaler som skall göra det möjligt att köra i högklackat!!!!
              

Säg hej och hejdå till Volvo YCC, vad skall man med manschauvinism till när feministerna frodar fördomarna om sig själva så bra helt på egen hand,.

The Melin Collection - At the driveway

Vid familjen Melins hus på North Wright street var det en stadig ström av släkt och vänner, och givetvis deras bilar, här ett axplock ur bekanskapskretsen  

Stephen Frazier kommer dyka upp fler gånger, främst med fräna Pontiacbilar, här på besök för att visa upp sin sprillans nya Pontiac Tempest år 1963.



Ett eller två år gammal Cadillac De Ville sedan årgång 1962. Detta år fanns det två olika tak på cadillacs hardtop sedaner, denna "four-window" har ingen ruta efter bakdörren som "six-window" karossen hade; Mannen heter John Roney, en man med pondus som körde en bil med pondus.




1966 står Kerstin Alm på uppfarten med sin nya Dodge coronet 500 i färgen Turbine Bronze.




Samma år träffar vi även Emily Sorenby med en Ford Mustang.




Ännu mer svenskamerikanskt, Harry Brannstrom i blågult på besök 1966 med sin Volvo Amazon, vita däcksidor och Volvo i guldskript var typiskt för amerika-amazoner.  Svenskättligar i amerika är oerhört stolta över sitt ursprung, och bevarar gamla traditioner och värderingar.  




Sommaren 1968 hittar vi en läcker Mountain Green Chevrolet El Camino SS, dessa personbilspickisar från Chevrolet var jättepopulära, detta år gjordes det 41791 stycken.  Men Mountain green var i gengäld en rätt ovanlig kulör.




Hösten 1968 träffar vi Stephen Frazier igen denna gången utan Pontiac men med en Chevrolet 56:a istället. Huven med den stora bulan på skvallrar om att det sittter nånting helt annat än Stovebolt-sexa i den här. 55-56 Chevys var , och är ännu, populära på dragstrips och racerbanor.




Samma år, Eben Blomqvist på besök med sin Rambler Rebel, präktiga Rebel 550 sedan kostade $2443, vilket var några dollar under Fords motsvarande Fairlane i absolut billigaste utförande. 14712 byggdes, få torde finns kvar.




Året är 1969 och här är Angela Gage med sin nya Buick Riviera.




Jean Kershaw 1969 med sin nio år gamla men ändå så fina Chevrolet Impala. Normalt skall Impalan ha heltäckande navkapslar, men det verkar som att en hel del ändå beställdes eller fick de mindre kapslarna från Bel Air-serien, oftast i kombination med lite häftigare maskin, men det senare är nog inte fallet med Jeans bil.




Syster Valery, gift Pendergraft här år 1970 med en tolv år gammal Plymouth Belvedere, lite ovanligt utrustad, tvådörrars Club sedan med Furyns anodiserade siddekor, vilket man kunde beställa nytt, men väldigt ovanligt att det hamnade på den enklaste tvådörrars stolpe-sedanen.
En av de ovanligaste modellerna över huvudtaget i 1958 års Plymouth-sortiment, blott 4229 byggda.  Bilen som skymtar framför Vals Plyma är en riktigt sällsynt sak också.



Närmare bild på den sällsyntheten, som fanns hos famlijen Melin 1970. Det rör sig om en 1968 års Mercury Cyclone 500GT. På bilden ovan kan man se den unika flaggan och siffrorna "500" vid Cyclone emblemet, enbart 60 stycken sådana här byggdes, alla med 428 Cobra Jet motor, C6-automatlåda. På bilden nedan även de speciella nedre stripes som var extra på GT500:an, övre striping var standard på alla GT. En riktigt ovanlig pärla som det kördes hårt med på både gata och Orange County International raceway i Irvine sommaren 1970.  


The Melin Collection - Barracuda

Vi är tillbaks i korsningen 17th street -Tustin avenue i Santa Ana och träffar Terry Crist med sin nya Plymouth Barracuda Formula S fastback 1967



Formula S innebar Commando 273" V8:n på 235 hästar, denna har även matchande redline däck, smal röd linje var populärt under senare hälften av sextiotalet främst på dessa typer av bilar. 1967 var första året med egen kaross för Barracudan, 30000 sådana här fastbacks byggdes, och ytterligare 28000 coupéer samt 4228 cabrioleter.

Bild i full storlek, klicka här. 
 

The Melin Collection - Audreys Merc

Sen sommar i Santa Ana 1967 och Audrey Vance är på besök med sin Mercury Montclair cabriolet årsmodell 1957.


I bakgrunden skymtar en Oldsmobile från 1962 samt en nyare Ford Custom från 1966. Custom var en relativt okänd Ford modell i skuggan av den famösa Galaxie, Ofta såldes de som taxi, polis eller hyrbilar, de flesta privatpersoner valde att plussa på några dollar och få en riktigt Galaxie istället. Trots att det gjordes en kvarts miljon Custom och Custom 500 så har inte många överlevt.
Men 1967 så var en vagn som Audreys tio år gamla fina cabriolet knappt värd däcken den stod på. Blott 4248 sådana byggdes, men det brydde man sig inte om på denna tiden. Knappt ens  beg bilshandlarna ville ha dessa mastodonter från femtiotalet för dom var osäljbara annat än kanske till studenter med taskig ekonomi. Idag har den synen förändrats en hel del...
 
 

The Melin Collection - New Buicks for the bucks




I Tustin inte långt från Santa Ana bodde paret Stålfors, ovan ser vi konditorn Tage i full mundering vid sin nya Buick Le Sabre estate wagon, året är 1961. 
Frun Ingrid köpte också ny Buick det året, den helt nya Skylark coupén blev hennes bil.


Tage och Ingrid är bara några av de många svenskamerikaner som vi kommer möta framigenom här. Det gick visst bar för Stålfors, även om Tage på kanske lite svenskt manér nöjde sig med den enklaste av de stora Buickmodellerna, Le Sabre, så kostade den ändå sina modiga 3730 dollar. 
Buick var dyra bilar och stationsvagnarna i synnerhet, denna kostade alltså styvt 500 dollar mer än Le Sabre cabrioleten, ja till och med  hundralappen mer än Invicta cabben snäppet ovanför. Men detta år gjordes Estate wagon enbart i Le Sabre serien.
1961 lanserade man också den mindre modellen Buick Special, där Ingrids Skylark coupé var en lite sportigare version som kom senare under modellåret, unika emblem, baklampor och detaljer skiljde den från den vanliga Specialen, samt att den hade vinyltak som standard.


The Melin Collection -Tustin Avenue Crossroad

I korsningen 17th street - Tustin Avenue var 1967 en stor turnpike där det fanns flertalet car lots, bensinstaioner, mysiga hak, klubbar och lite annat som följde i deras släptåg. Efter mörkrets inbrott lär det vart full rulle på bilar och folk i denna delen av Santa Ana. Här står mannen med det osannorlika namnet Johnny Goodnight i den tidiga kvällsolen vid sin skinande nya Chevy Nova coupé



Vad Johnny Goodnight hade för profession eller roll i vad som försiggick vi denna turnpike förtäljer inte historien, men det är ett namn som är värdigt en hitman från den undre världen.

sällsynt krämig, Coronna cream Impala

I Augusti så syntes en ovanlig 1961 Chevrolet Impala på Nordtrafik som det skrev om här: http://Impala61.html Och även att väldigt få av denna årgång har hittat hit. Nu i december dök det minsann upp en till.


Den tidigare var en hardtop, denna en fyrdörrars stolpe,  I färgen med det läckra namnet Coronna Cream och en genuin lågmilare i ett mycket trevligt skick. Bagaget var fyllt av gulande utställningskort och även en trophé från en show för "best unrestored vehicle" och lie annan memorabilia från bilens tydligen ganska lugna liv.
1961:orna hade ett par egendomliga drag, detta års coupéer hade smala stolpar med starkt välvda rutor och kalldes då "bubble tops" , fyrdörrars sedanen har som synes takets bakkant utdraget som ett slags solskydd över den speciellt formade bakrutan .
Jag tycker dessa är riktigt vackra vagnar, men tydligen uppskattas dessa inte speciellt mycket i allmänhet här.
            Nedan den smäckra "bubble top" coupé 
          

Men Impalas årgång 1960 kryllar det av däremot, här kommer en till nyanländ. Ser vi en till i nästa container så stänger vi den och skickar tillbaks! 
                        

Det är lite lugnare tempo på importsidan just nu, men flyttgods kommer alltid in oavsett läget. Folk som arbetat utomlands köper med sig sina bilar hem, och har man brukat dom utomlands ett år så slipper man massor med krångel och avgifter så det är ganska fördelaktigt. En modell som officiellt inte säljs i Sverige men går att köpa ändå är Dodge Magnum, många specialhandlare tar in partier av dessa, flera står och dräller på nordtrafik. 

 

Och så får en hel del Volvos flytta tillbaks till Göteborg, 1800:or ser man rätt ofta men en 240? Jo det rör sig om den riktigt sällsynta 242GT från 1980 som kommit hem från USA, lite tjockare stötfångare och vita blinkersglas skvallrar om att denna är en USA-modell. Alltid lär man sig nåt nytt, trodde inte GT-modellen alls gick att få utanför Skandinavien.


The Melin Collection - at N. Dianne street

En liten överblick i familjen Melins grannskap år 1967. I kvarteret brevid, på North Dianne street bodde Rosemary Anderson, som  var en ung dam med förkärlek för elegans och flärd även till vardags.Något som inte riktigt verkar gått i arv till lillgrabben. Här står hon i matchande dress vid sin lika eleganta Cadillac De Ville från 1958.



maken Gerald stod för det mer jordnära och praktiska i det Andersonska hushållet. T-shirt och rustik Ford Ranchero pickup årsmodell 1963. Kan det vara ett paket John Silver som ligger där på huven?



Tvärsöver gatan hittar vi paret Sunshine, ja dom hette faktiskt så, Sylvia Sunshine vid sin nu några år gamla Chevrolet Corvair, det verkar röra sig om en Corvair 500 från 1961, biligaste modellen av dessa underliga svansmotorförsedda Chevor.


Och maken Robert Sunshine hade en 1965 års Rambler 330 wagon,vilket också var en rätt enkel, pålitlig och ekonomisk vagn, och relativt udda i samtidens USA, en inhemsk anti-bil kan man kanske kalla Ramblers lite slätstrukna och konventionella modeller. 
  


Har innan visat just den modellen här:
rambler.html

The Melin Collection - Charger


1966 hade den nya Dodge Charger premiär, och på försommaren 1966 så var denna bil nog kvällens snackis i villakvartertet i Santa Ana.  Det var en riktigt häftig kärra, och den lycklige ägaren har kört raka vägen från Showroom, för han har inte ens löst ut sina nummerskyltar ännu.



Ett par år senare nånstans vid Portolla park, 1969 närmare bestämt syns Jon Melin vid en snarlik '66 Dodge Charger. Kärran har en del detaljer som skvallrar om ägarens intresse. American racing-fälgar med biffiga däck, och på framskärmen sitter de små diskreta men respektingivande "Hemi"-emblemen. Man kan nog ha anledning och tro att fredagkvällarna spenderades på Orange County raceway som låg i Irvine, bara ett stenkast bort .


Vi tar det nästa gång-listan....

Så idag har man tillbringat sådär två timmar till ingen nytta på en mörk dimmig parkering och beskådat vimsiga käringar tävla i kopplingsslir med Nissan Micra, deltävling i småbils respektive mammut-SUV klassen i parkera på smalast befintliga ruta. Har inte listat ut om dörruppslag i brevidstående bil ger poäng eller renderar diskvailficering dock. Bländning med fyrdubbel ljusramp är en ny gren som kommer starkt också.  

Varför nu detta jo, det beror på den inofficiella Vi tar det sen-listan. Generatorremmarna i bilen (ja, pluralis, men det hjälper ju inte när båda två är lika gamla.) levde på övertid redan när jag köpte den, och givetvis så varje gång jag servat bilen eller tittat på dom sagt till mig själv att jag borde nog... men, äh, dom funkar ju fortfarande. vi tar det en aannan gång.

I morse märkte jag första tecknet på att nåt började krångla, ljusfladder och segande blinkers. Funka dock hele dan tills jag åkte hem från människobyn, då blev ljus å sånt gradvis klenare, motorn med, då tändningen inte får tillräckligt med kräm.  Parkerade i Landvetter för å handla, sen ville jag hem fort, bilen ville det inte... 

Generatorremmarna slaka som tvättlinor, inget å göra åt, invänta hjälp och ringa Rogers Custom och beställa nya remmar.   Och beskåda ovanstående sportgrenar på denna hysteriska parkeringsarena vi har i centrum och vakta så ingen av deltagarna kör in i min bil, har ja bara blivit påkörd där sådär 10-12 gånger hittills där. 

  

exklusivt för bloggen

det har tillkommit en ny kategori i listan till höger, The Melin Collection. När jag sorterat upp det mesta kommer det börja postas lite speciella saker under den fliken .

Det började för nåt år sen trilla in lite bilder från USA på cardatabase.net där jag själv postar flitigt. det handlade om gamla bilder och jag frågade lite om dom och hans svenssklingande namn Hans Melin. 
Han var alltså faktiskt född i Sverige, men emigrerade med sina föräldrar till Utah 1950, och senare vidare till Kalifornien. Där började han 1968 jobba hos en Cadillac-firma i Costa Mesa och där jobbar han kvar ännu.

Vid sidan av detta så har han och resten av familjen en förkärlek för foto, och dom har alltså sen femtiotalet dokumenterat alla grannar, släktigar, vänner, kolleger  till och med chaufförer, hantverkare och många fler med sina nya bilar!  Äldsta bilderna går tillbaks till1936 och farfar Melin, beredskapsåren i Sverige är med också. Och givetvis allt som skett i deras liv och fordonsparker i det nya landet från 1950 och framåt, med tonvikt på 50-60 talsåren.

Jag har deras tillåtelse att fritt publicera vad som finns i Melin-samlingen här på bloggen, det är en samling som är helt makalös, har aldrig sett nånting liknande och det blir svårt att välja bland alla dessa fantastiska bilder, väldigt månag i färg dessutom.  
Håll i er nu, det rör sig om nästan 2000 bilder från 1950-talet och framåt!!!  

 

De Förgätna del 34 - Mercury Cougar 500


Ett kort repotage då detta är den enda kända närbilden på 1968 års Mercury Cougar 500.



det handlar alltså om ett "regional dealer promotion package" som verkar ha funnits i Atlanta-regionen förutom ett par exemplar som eventuellt såldes i Washington DC. "500"-emblemet sitter på framskärmen och verkar komma från Fords Torino 500, flaggan återfinns annars på Mercury Cyclones runt dessa år. 
 Det enda man vet om dessa är att det såldes 54 stycken, alla tillverkade mellan maj och juni 1968, samtliga vita och de flesta med den stora R-code 428" Cobra Jet motorn.  Det var allt, till och med Cougar-registret i USA har i flera år efterlyst mer information om dessa, men utan framgång.

Mercury Cougar introducerades 1967 som en lyxigare komplement til Ford Mustang, 1968 såldes det totalt 113726 Cougars.



   

I en annan del av Köping, 1972


Inte bara att man körde i spa´t, glömde ju nyckeljävlarna i handskfacket också, en sån jäkla dag.



(En biljakt slutade alltså för Köpingspolisens nya Plymouth Valiant  i ån)

Garagekoll på Viared

Mer korrekt hangarkoll, har varit uppe på Viared och hälsat på min vän Gert och tittat närmare på den kärra han med förtjusning flyger på just nu, De havilland Chipmunk.



Jag har sagt det innan, De Havilland visste inte hur man byggde fula grejer, Chipmunk som introducerades 1946 blev en omtyckt advanced trainer i många flygvapen, däribland Danmark där SE-XKU har sitt förflutna.

gert med putstrasan, Lasse förevisar Gipsy Majormotorn på 145 hästar som räcker väl till i den lätta Chippen, startvikten ligger på 960 kilo. Cockpiten, bekvämt i längsled, trångt i sidled.

             
  

Torrflyga Chipmunk, tråkigare kan man ha en söndageftermidag i december.



SE-XKU är för närvarande avställd och inväntar översyn, så det blev inget flyga av tvyärr trots vädret var idealiskt. Helt vindstilla och soligt för ovanlighetens skull, men Gert flyger även på en Piper Arrow som står inne i hangaren. 

 

Där den har gott sällskap av bland annat två MFI-9:or och en av mina favoriter bland vingförsedda föremål, en vacker Mooney M20 som heter SE-KNG, vill man veta mer om Mooneys och annat luftvärdigt så skall man kika in hos http://lae.blogg.se/  för mera underhållande och kunnig flygläsning.



 


De förgätna del 33 - Chevelle RPO Z-16

Chevrolets nya mid-size Chevelle kom rätt i tiden och som systermodell till Pontiac Tempest som var grunden för den vassa GTO så var Chevrolet-divisionen inte sena med att undersöka möjligheterna att få Chevellen att gå rejält fort den också.

Chevelle kom på marknaden 1964, och senare halvan av modellåret så kunde man få den med 327"-motorn på 300 hästar och SS-paketet.  1965 såg den nya bigblockmaskenen på 396" dagens ljus och man lät göra en serie på 200 Chevelle SS som kom att kallas RPO (Regular Production Order) Z-16.



Den speciella svarta panelen på bakstammen särskiljde Z-16 från de övriga



Under skalet skiljde det sig desto me,r 375 hästars 396" som fick lite "dress-up" med kromdetaljer och emblemen på skärnarna talade om vad man hade att göra med.
 

För att tåla effekten från den vässa motorn som i Z-16 utförande kalldes "mark IV" så byggdes dessa på cabrioletes styvare ram,  11 tums ventilerae bromstrummor, specialgjorda fram och bakvangsdetaljer , 12t tums bakaxels togs från de större modellerna och smalnades av, masiv krängningshämmare installerades och funkade så bra att diffspärr i bakaxeln fakrtikst inte behövdes. Med 3:31 i utväxling och räckte för att skicka iväg bilen från 0-100 på 6,5 sekunder, kvartsmilstider talar om runt 15 sekunder. Mark IV motorn var en civiliserad version av den så kallade "mystery engine" som med framgång körts säsongen 1963 i NASCAR-serien.

Z-16 kom bara i tre färger  röd, svart eller gul, svart inredning med bucket seats, AM/FM radio, bälten, stoppad instrumentpanel med varvräknaren ovanpå som syns på bilden. Mark IV-motorn var varvvillig och räknaren gick ända upp til 6000 varv och en hastighetsmätare graderad ända till 160mph. 


Z-16 var en officiell produktionsbil, trots att det bara gjordes 200 exemplar,alla verkar vara byggda februari-mars 1965 och samtliga verkar varit försedda med "mag wheel simulate" navkapslar. Prislappen var rätt saftiga $3932 mot den vanliga Malibu coupéns baspris $2377. Det gjordes nästan ingen reklam för den heller, den fanns för dom köpare som visste va dom ville ha. 

Den alla första produktions-Z16 syns nedan, den var gul med svart vinyltak och såldes till
Dan_Blocker, ja just det "Hoss" i bröderna Cartwright.



Andra celebriteter som tidiga Z-16 Cheveller "öronmärktes" för var racerförare som Phil Hill, AJ Foyt, Briggs Cunningham, samt även Bob Peterson. Vid sidan av dess 200 Z-16 coupéer så byggdes det faktiskt en enda cabriolet, den gick till Bunkie Knudsen som då var chef för Chevrolet Motor division

Gröna rum

Lite heminredningstips får vi bjuda på också, jag gissar på att det ät sjuttiotal nånstans i Tyskland. Heinz gjorde ingenting för att lindra sin fru Helgas migränattacker.


Vinylhörnan 2 - sjutummare med bild

mer från vinylkollektionen, lite ovanliga ex av två sjuttiotalsband som har väldigt lite gemensamt förutom en pryl. Prylen heter Lemmy Kilmister.

Jag pratar förstås om Hawkwind repsektive Motorhead. City Kids från 1977 och hawkwinds Silver Machine daterar sig från 1972, väldigt tidig och otroligt sällsynt pic disc.



och baksida. Konsekvens hos Motorhead, Hawkwind... öhm...



Och så får vi ju bjuda på just Silver machine, med Hawkwind 1972.  Lemmy på sång Motorhead och sandblästerröst sträv som Grand Canyons klippor och får djävulen att springa och gömma sig ligger några år framåt i tiden.

         

Rotation

Jag diggar Wankel, rotationsmotorn är genialisk i sin enkelhet, och det går jädrarimej att åka fort med snurrmotor med.



Jahapp, det var det, då kan vi bygga dörrstopp eller nått av våra gamla V8:or.

För 101 år sedan


För 1000 dollar jämt fick man en ny Rambler model 27 runabout. det fanns en prutmån att kunde får den för 950 dollar "with lesser equipment" vad man nu kunde hitta att skruva bort från den här. Drivkälla var en tvåcylindrig motor på 16 hästar.



1000 dollar 1907, då tjänade en fabriksarbetare runt 20 cent i timmen, årslönen låg mellan 2-400 dollar. En revisor kudne ggöra 2000 dollar på ett år. I dagens penningvärde motsvarade 1000 dollar något över 200 000 kronor. Och då var Rambler bland de absolut billigaste bilarna på marknaden. Året efter lanserades T-Forden för det då fantastiskt låga $750

We're not in Kansas anymore...

Lite från importsvängen igen, från Kansas kommer denna Ford Fairlane Town sedan årgång 1956, slitet bruksskick kan man kanske säga, ruffig, men fullt körbar. Skall nu acklimatisera sig i sin nya miljö. Ford sålde rätt bra i Sverige på den tiden De flesta här var just såna här fyrdörrars sedaner, totalt byggde Ford nästan en halv miljon dylika fördelat på tre modellserier,och totalt hela 1392847 personbilar. 1411 av dom såldes i Sverige.



Betydligt mindre använd var denna Cadillac de Ville från 1960. Sådana här orörda bilar attraherar mig och granskning följde. 14000 miles på mätaren, och inga mer spår av "fix" än en ommålad yta på dörrens innerfals, och en skruv som såg lite för ny ut. fantastisk bil som enligt uppgift har Hoting som slutdestination.



Lite customs, pimpad Cadillac 68:a med lowriderhydrauler, scallops, söklyktor och annat jox som en , hum ,taklucka. 
Diverse olika lila nyanser,och caddy 57 kapsla.  Ball bil, men samtidigt rätt smaklös. Cheva 58:a cabbe med klassiska '59 Cadillac baklysen, sänkt fram, rätt mycket sista natten med gänget känsla på en vagn. riktigt fräsh vagn som dessutom begåvats med en uppsättning navkapslar gjorda enkom för denna bilen .
 

Hur är då importläget idag när alla förfasar sig över finanskriser, konkurser, ränteklägen och allt elände, Jo, det har märkts av en nedgång men på det hela taget så verkar lågkonjukturen gå raggarna fullständigt förbi.

dags för idolfilm, Staplerfahrer Klaus!

spinner vidare på temat vad kan gå snett på jobbet. Tyskarna är grundliga även i sina utbildningsfilmer, säg Guten Abend till vår hjäte Staplerfahrer Klaus!   



Med hund.

Jaaa, du är så söt, men dreglar du ner baksätet en gång till i mattes nya bil så kommer jag ta dig skräddarn och göra vintermössor av dig, lilla gullet.



(1966 Citroen DS decaptobale Chapron) 

Dagar när allt går fel

Punkmumrik till höger i blogglistan har skadat sig lite granna på jobbet, vd skall man med macho-prylar till när man har förmånen att i vår sektor skaffa sig stiliga ärr och krosskador på betald arbetstid att imponera med?

Nu skall jag berätta om en vårdag 2001 när jag jobbade på en färgfabrik och det gick så galet så halva personalen hamnade på lasarettet. Nu var vi bara fyra peroner tack å lov, annars hade väl fler strukit med denna farsartade dag.

Vi tillverkade alltså färg i denna fabrik och där huserade en sinnrik tappmaskin som antaglgen sett bättre dagar. Denna dag jävlades tappmaskinen rejält.  Den var försedd med sk brytpinnar i maskineriet för att slå ifrån vid överbelastning, och den käkade upp hela lagret med brytpinnar.
,Proceduren fungerar så att man fyller en bytta med färg, lägger burkar på en roterande skiva som matar ut dom på ett löpande band där dom fylls sen stämplas det på ett lock och ner i en låda, smart, när det funkar, ibland.

Efter en hel del meckande hickar apparaturen igång med provosoriska brytpinnar gjorda av allt möjligt.  Men lockstämplarn kärvar och vill inte vara med i leken., En kille kommer på den klyftiga iddén att stoppa in fingret och pilla på ett lock.  Då fungerar den plötsligt igen och stämplar av honom fingret

En till sjukan tre kvar.

Vi får sätta upp ett kärl på 1400 liter och tappa på 1-litersburka för hand! För att baxa kärlet rätt och rigga upp allt detta så hämtar en kille en gaffeltruck som stått på laddning, när han kopplar ifrån batteriet så exploderar det! Han får syra över sig, tack å lov inte mycket , men ännu en till sjukan, två kvar .

Vi lyckas till slut få tappat upp färgen för hand, vilket tar sin rundliga tid, alla burkarna i lådor, ställda på pall, som jag tar med en truck för att köra in i lagret, där lyckas jag stöta till hyllkanten precis när ja ska lyfta upp den, och tippar hela jävla pallen rätt i golvet!

Vi börjar sanera eländet, lagret ligger mitt i fabriken och saknar fönster, när vi precis börjat, då går strömmen!

Vinylhörnan 1 - sjutummare med färg

Jag har vurm för udda fordon och modeller, jag hyser också en förkärlek för udda skivor, specialupplager och framför allt som vinylälskare så kan man ju aldrig tycka det blir för mycket färgad vnyl eller hur?

Wasp släppte en del kul grejer på singel, den blåa är "The real me" från 1989, cover på The Who's låt, och bra dessutom. Foldersleeve är ovanligt och denna kommer med en spegel i, så man kan se "the real me" fyndigt.
Nästa från samma grupp, Mean man, från samma år. kommer med ett "mean test" sätt tummen på fläcken i hörnet och kolla hur den skiftar färg. lcd-termometrar var trendigt på 80 talet.
   

Iggy Pop med Purple haze givetvis i grönt...  någotsånär nästan kanske officiell Stooges-singel, 2000 ex.
Sen ett fenomen jag nästan glömt av att det förekom, "etched vinyl" en del specialupplagor hade inga etiketter utan den var alltså etsad in i singels centrum. Ugly Kid Joe med Busy Bee/Cats in the cradle 1992.  


mer färglatt, återigen Wasp, från det fantastiska temaalbumet The Crimson idol. här i crimson vinyl , och dessa singlar som hörde till den LP:n innehöll lite extra information, och alternativa versioner ungefär som en DVD directors cut idag.
Den vita skivan är White Rabbit med White flag, cover på Jefferson Airplanes låt, White Flag var ett San Fransisco-baserat punkband som även spelat på Hultsfred, Iggy igen, i grönt "Beat my brain", nåt så ovanligt som en bootleg-singel.  


Längst ut till höger, Pearl Jams "Alive", dunderesuccé från 1991. På den tiden trodde man faktiskt att detta musikaliska stickspår som kallades "grunge" hade framtiden för sig....  

Missade vi inget nu? jo, fjärde skivan, GG_Allin.... Han var ett kapiten för sig. denna singel "look into my eyes and hate me" på röd vinyl har ett poster folderomslag, man kan alltså vika ut den i rätt stort format och ha som idolplanch. Och då har man alltså en spritt språngade naken GG i handklovar och insmetad i sitt eget bajs.
 Punkrock handlade om att shocka och tänja gränser,. Ingen har nånsin tagit det längre än GG Allin, folk gick på hans spelningar med livet som insats. GG var galen, och det var inte bara show han var faktikst svårt mentalt rubbad. Han slogs i publken , han slog sig själv, han sköt heroin på scen, han sköt med vapen också, hans shower var ganska blodiga. mest av sitt eget blod. Hans hot om att begå självmord på scen hann han dock inte sätta i verket, han avled av en överdos i en lägenhet 1993. 
 
Rest in peace GG, och låt det aldrig komma fram nån jämlike till dig....

De förgätna del 32 - Dodge Omni GLH

Farbror sid.  hade en intressant kommentar i förra inlägget, varför gjordes så underbara bilar i USA runt 1970 och vad gick sen egentligen åt pipan?
Utan att fördjupa oss i det så kan man istället konstatera att muskelbilsepokens galna storhetstid kommer vi aldrig se igen , men det har då och då gjorts försök att återuppliva fornstora dar i modernare tappningar. Ett sånt var att bygga krutpaket på lilla Dodge Omni. 

Dodge Omni som presenterades 1980  var en rest av Chryslers europeiska eskapader, man hade redan på sextiotalet köpt upp Simca/Talbot bit för bit och sedermera den enegelska Rootes-concernen.  Omnin var syskonmodell till det som vi på denna sidan atlanten kallade Talbot Horizon. En sån där bil som såldes i massor men som ingen tyckte om... 

Dodge Omni America 1987, såldes även som Plymouth Horizon och i Kanada under namnet Dodge Expo.


För att göra nånting åt den trista lilla Omni, så lät man Carrol Shelby hitta på nånting med trollet och så tog man fram Omni GLH som hade premiär 1984. GLH hade i standardutförande 110 hästar och med turbo så kramade man ut 147 hästkrafter ur 2,2 liters motorn. Med tanke på att den Peugeotbaserade fyran hade modesta 60 hästar i grundutförande, så är det rätt imponerande, och det i en bil som vägde 960 kilo.


Omni GLH var en raket,  fast en rätt dyr raket $7620 mot standardens $5970 var en hel del extra. 6513 av  74127 Omnis var GLH:s 1985. Året efter gjordes 3629 GLH-bilar. 

Shelby bytte ut rätt mycket i motorn, stabilitetsproblem med all effekt gjorde att man 1985-86 gjorde omfattande aerodynamiska förbättrigar, spoilers och kjolar är alltså inte bara för syns skull. 

Finalen 1986 bjöd på en extra häftig GLH, GLH-S, en specialupplaga byggd i bara 500 ex. Den gjordes hel och hållet i Shelbys regi men såldes genom det vanliga nätet av Dodge återförsäljare. Fanns bara i svart och med ännu större Garrett-turbo uppskruvat till 12 psi, större intercooler, uppgraderat insprutningsystem och effektivare tändboxar  höjde effekten nu till 175 hästar. Prislappen höjdes också  $11000 gick det på, men då ingick AC, servo, radio, ställbara Koni-dämpare och mycket annat. 


Namnet GLH då?  jo det stod rätt och slätt för Goes Like Hell och GLH-S betydde helt enkelt Goes Like Hell - Some more! 


De Förgätna del 31 - Valiant Super Bee

Dodge "Super Bee" introducerades 1968 i Coronet-serien och byggdes fram till 1970 då man istället introducerade Charger Super Bee, som fanns fram till och med 1972.



Sista Coronet Super Bee 1970 ovan, och i Charger-kostym 1971 nedan. 



Men Super Bee sagan tar inte slut där, 1971 hade man även lanserat Super Bee-optionet på sina modeller byggda i Mexico. Från Lago Alberto-fabriken kom en rad udda hybrider vid sidan av de reguljärna Dodge/Chrysler modellerna. Plymouth såldes inte i Mexico, men systermodellen till Valiant, Dodge Dart byggdes där, och fick behålla 1967 års kaross fram till 1976. med tillägget att Dodge Dart Sport/Demon modellerna såldes med Plymouthfront och andra detaljer.

Heche en Mexico, 1972 års Super Bee närmast och till höger en 71:a. den sista har striping påfallande lik 1970 års USA-Super Bee, 72:an har fältade stripes över C-stolkparna snarlikt samma års Plymouth Roadrunner/Satellite. Huvstripes med dubbelscoop var standard på dessa hybrider, under huven satt en Chrysler 318" med fyrportsförgasare.

 

Vilken utgångsbas man använde verkar inte förefallit så noga i Mexico, 72:an ovan bär den vanliga Dart-fronten och den egna Super.Bee-huven  medan 71:an verkar ha fått Plymouth Dusters grill med Duster 340:s huv. fast dessa hade till en början bara 318" motorn

Två Super Bees, den gula en 73:a som verkar fått Dodge Dart Sports bakdel, stripsen på Super Bee ändrades från år till år, motorn på 360" tillkom runt 1974.  360" motorn gav hela 300 hästar jämt, vilket var betydligt mer än i sina motsvarigheter norr om gränsen, där 360" fanns med 220 hästar i maxutförande. Mexico hade ju inte heller omfattats av smog-kraven som ströp effekterna i USA.




Den röda är en 75:a med det årets dekor, fast verkar i grunden vara baserad på en 1973-74
Plymouth Duster.


1975 års Super Bee framifrån visar att karossen härstammar från Dodge Dart Sport, men grillen från en 73 års reguljär Valiant, Dustern som delade kaross med denna hade en egen front. Scoopen är typiska för just den mexikaska Super Been och sågs inte på någon USA-modell.


När A-body serien Dart/Valiant gick i graven 1976 så fortsatte man i Mexico att tillverka Super Bee, nu på den nya Volare/Aspen serien men man behäll dock namnet Dart, även om de försågs med Plymouts grill.
 1976 års modell med gamla karossen med Dart Sports front. Huvmonterad varvräknare istället för dubbelscoopet. Dekoren dock påfallande lik amerikanska Plymouth Duster 360 från 1975. 
 


1977 års Super Bee med nya karossen, i grundutförande skall detta då enligt uppgift heta Dodge Valiant Volare Sport, och med stripes , spoiler och 360" motor så hette den fortfarande Super Bee.  




1978 Super Bee, 1977 års Plymouth Volare baklampor, parat med Dodge Aspens front. Basmodellen såldes fortfarande som Dodge Dart, alternativt Dodge Volare


1979 års Super Bee, en Dodge men med Plymouth Volares grill, och med attribut från Volare Super Coupe som fanns detta år i USA. fortfarande 360" motor på 300 hästar medans i USA samma motor var nedbantad till 150. 1980 kom Aspen/Volare med ny front, och så skedde även på de mexikanska modellerna. och det var sista året för dessa egendomlga små Super Bees.


Dock fortsatte man i Mexico att använda Dart-namet efter 1981, men då på den nya större Chrysler Le baron/Dodge Diplomat-serien. 
 

För övrigt just nu finns två mexico-Super Bees till salu på:
www.usabil.nu

Stars & Cars - Amelia

Terraplane lanserades 1932 som ett lågprismärke från Essex, som i sig självt grundats 1919 som just ett lågprismärke från Hudson. I 30-talets början startades flertalet sådana här av de stora tillverkarna, Hos Cadillac hette lillasystern La Salle och fanns mellan 1927-40.  Oldsmobiles Viking samt Buicks Marquette blev dagsländor som bara gjordes under 1930. Studebakers Rockne året efter blev lika kortlivad den. Med få undantag så överlevde moderbolaget dessa lågprisbilar, det mest lysande undantaget var Oaklands lansering 1926 som hette Pontiac.

Här är första årets Essex-Terraplane model K sedan från 1932, namnet Essex ströks under 1933 och Terraplane försvann 1937, kusligt nog nästan samtidigt som damen på bilden också försvann, för hon hette
Amelia_Earhart...


I baksätet



I en tid när man tänkte mer på komfort och estetik för kundens räkning än för egen vinning så kunde man 1941 kliva in i en Cadillac Fleetwood Formal sedan och sjunka ner i det här.

en egen Kulturnatta på Plain Kitchen

Kulturnatta är ett begrepp i Göteborg, och brukar äga rum i Oktober, men nu var det dags för en annan slags kulturnatta nämligen kusin Mats 50-års kalas.
http://avdelning.seko.se/~goteborg/kultur.html

Mats är en eldsjäl inom kuturvärlden så på det mysiga  Plain Kitchen/  bjöds det inte bara på en läcker buffé, utan ävven på en lång rad personligheter från litteraturen, poesi, teatervärlden och musiken. 

Gratulationerna var många från flera håll, här syns även två författare jag med förtjusning läst en hel del av ,  Ove_Allansson och till bords, Aino_Trosell
   
                               

Toastmaster Joel Landberg är verksam inom Slam Poetry och som van uppläsare så hade han inga större problem att klara skivan att beta av programmet och även presentera gästartister, som den talangfulla och rosade Sandra Haag,  också hon från den underliga världen av Slam poetry. Samt även ett fantastiskt framträdande av musikern, komikern, skådespelaren och allkonstnären Emil_Jensen .

För mig en annorlunda upplevelse, men inte desto mindre fantastisk, helt klart en fantastiskt trevlig kväll med ett enda fel att jag var tvungen att åka hem alldeles för tidigt.

Mer om kalaset går även att läsa hos: http://www.ainotrosell.se/blog/?p=317 Och sen kan man se mer av Emil Jensen här: