Den sista ettan

Volkswagen Golf har genomgått en hel del förändringar genom årens lopp. Nu mer än 40 år senare är man inte på sjunde generationens Golf och vi kan nog förväntas oss namnet Golf på Volkswagenbilar under många år framöver.  Första generationen, idag oftad benämnd som "mk.1"  behäll sin form ända fram till 1984 inan den modernare mk.2 tog över.  Med två undantag, cabrioleterna fortsatte under flera åra byggas på ettan, någon mk.2 cab fanns aldrig. Det andra undantaget var Sydafrika, där man behöll gammelgolfen under många år till. Första generationens Golf gjordes där ända fram till november 2009 under namnet Citigolf. Då hande man redan presenterat sjätte generationens Golf hemma i Europa.    

Italienskt igen, gammalt och nytt

Första hälften av femtiotalet och en Siata 208S som hittat till Amerika.
 
Snygga Fiat 1900B Gran Luce, som även hette Grand Vue på vissa marknader. En hardtop med exklusivt snitt. 
 
Lancia Aurelia GT
 
1961 och en vacker Abarth 2400 coupe, den här bilen är en prototyp med kaross från Ellena.
 
Extrem och futuristisk, Ital Designs radikala Boomerang slog ner som en bomb 1971 
 
Sjuttiotal och Lamborghini Urraco.
 
Åttiotal och en stilstufdie från Ghia, Ford Probe IV skulel passat som prop i vilken sci-fi rulle som helst 1983.
 
1987 och den föga framgångsrika Alfa Romeo Arna.
 
På Detroitmässan 2011 visade Maserati intresse för att ta sig in i Lyx-SUV segmenetet med konceptbilen Kubang.
 
Och Quattroporte GTS 2014

Showtime med Arto

Minns ni Arto Nyquist? Den galne finländaren som åkte trällor bakom sin egen hoj i 200 knyck, bland annat.

Campingliv i reklamen

BMW 635 känns inte som det självklara valet för att dra iväg en stor husvagn ner på sandstranden, men såna praktiska detaljer bryr man sig itne om i reklamsammanhang.
 
Lägerliv med Chevrolet Impala wagon 1962
 
Fiat Multipla var liten men rymlig, hela semestern får plats i den lilla knubbiga italienaren.
 
Ford Transit Sightseer var en allt-i-.ett bil med uppfällbart sovloft, Sightseer var ett Transittillval i Australien.
 
På samma sätt var även Volkswagenbussen lika flexibel och kunde utrustas efter behov och behag.
 
Och lyxigare värre på Volkswagen LT28, med Bischofberger camper.
 
Bland körsbärsblomster med Opel Kadett 1975
 
Vid det mäktiga Tvindefossen i Norge, med Borehusvagn från Åsele och Dodge Dart GT 1966.
 
Engelsk Sprite Caravan på stranden.
 
Minicamping med Oldsmobile Omega 1974
 

Klottrad Corsair

Flotthumor ombord på hangarfartyge USS Boxer. "Fragile side up" "Do not submerge" med mera fyndigheter kan utläsas på den här fullklottrade Vought Corsairen.  Bakgrunden till kvickheterna lär vara att piloten råkat landa på fel hangarfartyg, någonstans på Stilla Havet 1952.
 

Välskräddad Siddeley

Italien har sitt grundmurade rykte att stå för elegans, finess och god form i allt från klassisk konst, kläder, arkitektur till fordon. De flesta tillverkare har någon gång kontaktat de stora italienska designhusen för att få hjälp på traven med sina modeller. 1952 gjorde man en snygg kaross åt den blygsamma tillverkaren Armstrong Siddeley som ett dragplåster att visa upp på mässor.
 
Armstrong Siddeley var dock inget starkt kort för Ghia att luta sig på, dom kom att upphöra verksamheten några år senare.
 
 
 

På stranden med Plymouth

Barracuda i vattenbrynet, surfarbilen att visa upp sig med 1965
 
Bakom sanddynen 1963, med nya Valkiant Signet cabriolet.
 
Valiant cabriolet var nytt för 1963 och 9164 cabrioleter i Signetserien såldes.
 
 
Musik, hålligång och Plymouth Fury, på stranen 1965.
 
Utflykt till Key Largo, med nya Valiant 1960
 
Här presenteras nya Valiant Signet 1968 i ödslig strandmiljö
 
1967 och Sport Fury cabrioleten får stanna i studion
 
Tvådörrars Fury I, basmodellen 1965. Picknick och kvällsmys vid floden.
 
Fury 1961 i skymningsljus.
 
Antingen hade Plymouths reklamfolk dålig timing eller så valde man medvetet de mest avlägsna och ödsliga områderna för reklamfotografering.  Här står Volare Sport wagon tillsammans med en Road Runner, i regnstänket 1979
 
Plymouth Arrow lät häftigare än vad det var. En importerad Mitsubishi Celeste med nya emblem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Från General Motors till Sverige

En rad bilar från GM-koncernen som kommit in i landet.
 
Corvette från 1972, årsmodellerna 1968-72 är mycket populära. De smala kofångarna var fortfarande kvar och det fanns fortfarande en hel del kraft under huven också.
 
Mindre eftertraktade är de senare C3-Corvetterna, motoralternativet var begränsat till en 350" på antignen 195 eller 225 hästkrafter och karosserna blev tillklumpade av strängare säkerhetskrav, denna är från 1980 och en ganska ovanlig årgång i Sverige.
 
En Buick Skylark GS coupe 1965. Gran Sport innebar 401" motor på 325 hästar och lite andra godasker. 10677 Skylark hardtop coupéer levererades med detta.
 
Prydlig Chevrolet Fleetmaster från 1947 i semi-customstil.
 
Också en hyfsat ovanlig syn på våra vägar, Pontiac Bonneville cabriolet 1962.
 
Jättekombi, det blir inte så mycket större än Buick Estate wagon 1976. Sista året för GM:s stora kaross och den fiffiga "clamshell" bakluckan på på kombbibilarna. Ganska ovanlig är den också då man bara gjorde drygt 20 000 av dessa sista stora Estates 1976. 
 
En väsentligt äldre Buick, Roadmaster sedan 1951. Med 3200 dollar på prislappen kostade den lika mycket som två Chevrolet Fleetline sedaner.  Sedanen hade dessutom fyra tum längre hjulbas än coupén och cabrioleten i Roadmasterserien.  Men den var en populär bil, hela 48758 Roadmster sedaner såldes av 1951 års modell.
 
 
Från samma period, bland de finaste man kunde köpa 1949 var en ny Cadillac cabriolet. Drygt 3500 dollar löd prislappen på som ny och 8000 stycken byggdes. En ovanlig bil idag och i Sverige finns idag en handfull av denna årgång. 
 

The Melin collection - old country revisited

Mer från familjen Melins semsestrar i det gamla hemlandet Sverige. Här är sommaren 1964 i och runt Enköping
 
 Erik Karlsson med en äldre PV445 Duett
 
Margit Karlsson med PV444
 
Tjejen heter Mariann Karlsson står här med en ny Opel Rekord
 
Vauxhall Victor och Hjalmar Sandström från Enköping
 
Så förflyttar vi oss till Sigtuna, här står Harry Pettersson med sin Volkswagen typ3 Variant.
 
Opel var storsäljare i Sverige på den här tiden , här är Einar Rydh med en några år gammal Opel Kapitän
 
Liten tuff britt, Austin Mini vid en essomack i Sigtuna, ägaren heter Bengt Lindberg
 
Elis Petterson med sin Ford Consul, fotograferad i Långsjö sommaren 1964
 
En Opel Rekord plåtad i Sundbyberg.
 
Volvo PV544 i Sundbybergstrakten med ägaren Gunnar Segerstad.  
 

Hästbazarens Studebaker

En rad Studebakers på lite exotiskt ställe, nämligen i Shanghai 1923. Dessutom har dom fått egna karosser av firman med det lite underliga namnet Shanghai Horse Bazaar company. Som namnet antyder så hade huvudverksamheten varit hästar och hästvagnar, och firman hade etablerats redan 1851. I början på 1920-talet kom man även att sälja bilar. Coy Goodrich från Studebaker kom att  driva Shanhai Horse Bazaar vid den här perioden och Studebakerbilar kom att stå för en inte helt obetydlig del av det tidiga kineiska bilbeståndet. 1922 registrerades 7481 motorfordon i Kina, och drygt tio procent av dessa var Studebakers, från Shanghai horse bazaar.  Bilarna ovan var av modellen Light Six och har försetts med egna karosser från horse bazaar. Sex stycken av dessa roadsters, och minst en coupé skall ha gjorts. Coupén finns bevarad idag och har en mycket elegant hardtop konfiuguration.
 
Karossen är gjord i aluminium och har fällbara B-stoplar för att ge den smäckra hardtopcoupén. Mycket avancerat när man betänker att detta är skapat i en verkstad med stampat jordgolv och utan eletricitet... 
 
 

Cars & Stars - Björn och Ingemar

Svenska superstjärnor i skiften mellan 70 och 80-tal. På vintern samlades alla framför TV: för att se Ingemar Stenmark åka utför. På sommarn följde man Björn Borg och hans framgångar i tennis.  Båda två blev utlandssvenskar, då många idrottare bosatte sig i Monaco av skatteskäl. Men körde såklart svensk, här poserar de båda vid franska Rivieran med sina nya Saab 900 Turbos.
 

Rustika Rustica

En mindre känd specialmodell från Fiat som, tja, åtminstonde skulle ge intryck av att tåla lite tuffare tag. För att göra det lite omständigt så skedde ombyggnationen av Rusticabilarna hos ingen mindre än Lamborghini. Och det var inte heller vanliga 127:or, utan man importerade Fiat 147 från Brasilien och skeppade till Lamborghini i Sant'Agata.  147:an hade främst lite större motor och annorlunda chassidetaljer som man kanse ansåg vara en bättre bas för en liten terrängwannabe modell.
 
Här syns nyimporterade 147:or hos Lamborghini som väntar på att bli rustade som Rusticas. I förgrunden sätter man ihop ett Countachchassi.  Rustica fanns från hösten 1979 fram till vårkanten 1981.
 
 
 

Prototyper för nytta och nöje

Jeep XJ-002 Bolide från AMC. Ett slags korsning mellan en jeep och beach buggy från 1969, när Buggyfebern stod på topp. Men verkade inte riktigt rätt i något sammanhang. 
 
Chrysler tog ju så småningom över rättigheterna till Jeep, men innan dess petade man lite grann i Lamborghini. På bilmässorna 1977 visades Cheetah upp, som var ett allvarligt menat förslag till en ny genration fordon för militären. Lamborghini spann vidare på Cheetah som senare blev LM-002. Senare kom konceptet att utvecklas till det vi känner till som Hummer idag.
 
De här två fordonen syntes hos Vauxhalls studio i slutet av sjuttiotalet. Ett slags fritidsfordon,som aldrig kom att bli av. 
 
En mer nyttig Vauxhall, Gemini. Var tänkt att ersätta Chevette, men det blev itne så. IStället togs Gemini upp av Isuzu som byggde på samma basmodell.
 
Turkiska Anadol byggdes i ganska blysam skala och tog inga skönhetspriser. 1978 städade man upp den lite med Bertones hjälp, men Anadol A9 kom alldrig längre än till denna fullskalemodell.
 
En helt färdig modell som faktiskt blev av, men inte som man tänkt sig. Den här hette Talbot Arizona, men en del hann hända innan den kom ut på marknanden. Talbot/Simca och hela Chrylser Europadivisionen försvann och istället tog Peugeot hand om den nya modellen, som vi känner som Peugeot 309.
 
Mercedes 190E kom aldrig att bli cabriolet, istället valde man att bygga den på den större 300-modellen. Den här 190-prototypen gjordes 1989.
 
Volvo utvecklade en del sportigare varianter av 480ES, såsom ett par cabrioleter och denna traga coupé som liksom cabbarna, aldrig blev av.
 
BMW för lite tuffare tag, fyrhjulsdrift och förhöjt tak för att lasta cyklar, motrocyklar eller andra tidsfördriv av skrymmande karaktär där bak. EN prototyp, eller kanske mer en show car, som visades 1993.
 

På stranden

Med parasoll och Montreal, på stranden 1973
 
Alfetta och lite ruggigare väder 1974
 
På stranden 1954 med stora Cadillac series 62 sedan
 
Nu är det 1964 och nya Ford Galaxie cabriolet gäller för strandutflykten.
 
Strandmys och Triumph Spitfire 1973
 
Austin Healey Sprite och ebb 1962
 
Kappkörning på stranden med nya tuffa BMW '02 cabriolet från Baur.
 
Skymning, strandliv och Sunbeam Rapier 1963
 
Ensamt på stranden 1973, med Opel Kadett som enda sällskap.
 
Skolutflykt på stranden 1971, men vems är Buick Skylarken?
 
Chevrolet Impala och avslappnat strandliv 1961
 

Vid bandet i Kopřivnice 1959

En sällsynt inblick i hur Tjeckoslovakiens förmnämsta bil tillverkades, Tatra 603. Några år senare, 1963 kom den uppgraderade varianten 603-2, vilket i praktiken innebar att många av bilarna på bilden tog tillbaka och fick en facelift. Ny instrumentering, ändrad spårvidd och lite mer hästkrafter i motorn. Det var billigare så än att bygga helt nya bilar.  Därför är det fortfarande svårt att bringa någon ordning i hur många bilar Tatra egentligen byggde, och siffrorna var säkerligen från början något friserade också.  Offficiella siffran för modell 603 totalt är 20,422 bilar.

Femtiotalsimporter

Det finns fortfarande, konstigt nog, Buick 58:or kvar i USA...  Men det beståndet krymper unda för undan, denna Roadmaster Riviera sedan importerades i somras. 
 
En annan 58:a, Chevrolet Bel AIr Impala sport coupe, ett långt och ltie krångligt namn, året efter fick Impala bli en egen serie i toppen av Chevrolets modellutbud.
 
En annan populär 58:a Cadillac.  Fin Sedan De Ville som kom till Sverige i september
 
Pontiac Chieftain De Luxe 1956, första året som fyrdörrars hardtop kom i hela GM-sortimentet, Buick hade tjuvstartat året innan.
 
En annan fin fyrdörrars hardtop, Cadillac ser 62 Sedan de Ville 1956. Och karosstypen blev populär, med 41732 stycken byggda var detta den mest sålda Cadillacen detta år.
 
En skinande röd Chevrolet Bel Air cab från 1957 lyser upp det svenska vinterrusket. Det är dock inte så väldigt ofta man ser en 1957 Bel Air cab, trots att nästan 50 000 stycken gjordes. 
 
Sällsyntare är dock denna Chrysler New Yorker coupe från 1957 i något nbedagat skick. Men med 8863 stycken byggda detta år är den väl värd att ta vara på.
 
 

En Lord i New York 1964

 
Det två egendomliga och mycket påkostad Lord och Lady Imp http:///lord-and-lady-imp.html turnerade runt på bilmässor i USA under 1964, här visas Lord Imp upp i New York.
 

Ett brev på märklig omväg.

 
När nya flygrutter invigdes eller nya flygplanstyper togs i bruk var det förr även tradition att specialstämpla minnesbrev för dessa celebra tillfällen. Ovanstående är dock lite märkligt.
Första flygningen Tokya-Köpenhamn 1960, med "pure jet" den nya DC-8 som tagits i trafik året innan. Men då rutten gick över Nordpolen så får jag inte ihop det med att brevet är från Indonesien.... 
 

Den förklädda Rollsen

Vad som ser ut som en ganska ordinär Bentley är egentligen en förklädd Rolls Royce. Den kallades "Silver Ripple" och byggdes 1939. Det fanns någon plan att kanske göra en "lill-Rolls" men mer än sätta en Park Wardkaross på den hann man inte förrän kriget bröt ut. Efter kriget togs den fram igen men nu mer som försökskanin. Den användes till att prova ut bromssystem, diverse motorer och andra system. Samtidigt utvecklade man Bentley mk.VI som kom att bli en lite förenklad och mindre bil än de övriga modellerna. Testbilen med det avvikande chassinumret #1R1 såldes efter försetts med en Bentleygrill till en privatperson under förespegling att det var en begagnad mk.VI.  Bilnes senare öden är okända men så småningom återfanns den unika bilen i USA,  där den renoverades någon gång under 80-talet till ursprungligt skick igen.