gårdsfest på Dansered

Stressig lördag, först race på Viared och sen måste man ju hinna festa till det ibland mellan varven också och det gjorde vi rätt så bra på Dansereds gård på lördagkväll.

I stort sett hela gänget runt gården var där, och givetvis vinthunden Olle, den charmiga jycken som vi ibland brukar kalla Ratata av vissa anledningar, fast mest när matte Johanna inte hör på.
   

Så blev det romprovning. Nu vet vi att världens i särklass bästa rom kommer från Mauritius och heter Green island Spice Gold. Suveränt, nån som skall till Maurtius det närmaste får gärna ta med en flaska till mig.

   
   

Sen var det dags för nästa flaska Rom, Ulfs bror i Australien hade gett honom den här Bundaberg Rhum, som skall vara australiens finaste. Hur de andra smakar då vågar man itne tänka på, för Ulf har försökt göra slut på flaskan i tre år... Och vi lyckades faktiskt inte med det denna gången heller!

Hur som helst en fantastiskt rolig afton att skratta sig igeno,  tack alla som var där och gjorde det så kul.


racedags på Viared

Lördagen bjöd på ett fantastiskt väder när SHRA Borås arrangerade Blackrace på Viared. 

Bland de trevligre bilarna som dök upp specialmodellen Corvette Z06/427 som gjordes i en upplaga på just 427 exemplar, med 427" motor, och Ford Mustang Grandé är inte vanligt utgångsmaterial för racebiil men i Borås rullar en rätt vass sådan.
   
    
Och lite burnoutbilder måste man ju bjuda på vid race, gummiröken låg bitvis mycket tät över viaredsrakan.


Malmö live

idag kan man se tävlingarna på Meca banan i strålande solsken  live på:

http://srif.eurofrag.com/srif_remote.html

det kom ett paket...

Häromdan damp det ner ett trevligt  paket i brevlådan. Från http://lennart-svensson.blogspot.com/ Svenssongalaxen även kallad. Här kan man även beställa denna och andra publikationer från bloggförfattaren.

                                                        

Svenssonglaxen skriver på ett sätt jag gillar, och en hel del om ämnen och inriktningar i litteraturen som jag försummat å sistonde, men det är en intressant och insiktsfull blogg att läsa och där har delar av denna roman publicerats i utdrag. Nu skall det bli kul att få resa med Jenro Klao över fiktiva och existensiella gap i tid, rum och sinne i sin helhet. Tackar så mycket Lennart, och jag blev även smått rörd av den fina dedikationen i boken också.




Prestigebilen över alla andra, Le royale

Idag finns det flera tillverkare som utger sig för att tillverka lyxbilar, men då alla petar i samma gryta med volymbilar, SUV:ar sportbilar och det mest varierande i modellprogrammet så finns det egentligen få "rena" lyxbilstillverkare kvar. Faktiskt bara en enda, och det är Rolls Royce.

Men under bilismens stora genombrott som man säga ägde rum under 20 och början av 30-talet fanns en helt annan hierarki, lyx var förbehållet en viss kundkrets, och leverantörerna av dessa höll image och klass i nivå med vad kunderna krävde. Rolls Royce hade på sin tid hård konkurrens i detta exklusiva skikt. Som av den amerikanska Duesenberg, och på kontinenten fanns Minerva, Hispano-Suiza, Isotta-Frashini, Maybach, Horch, Delahaye och givetvis Bugatti.

Bugatti byggde främst sport och tävlingsbilar, och massor med segrar skördades med dessa välbyggda och dyra sportbilar. Under 20-talet så arbetade den genialiska ingenjören Ettore Bugatti med en plan på en riktig superbil, inte bara en lyxbil bland alla andra utan en som skulle bräcka dom allihopa.  En bil speciellt för kungar, en bil som kom att bli så storslagen och dyr att inte ens kungarna hade råd med den... historien om Bugatti type 41, Le Royale. 

1926 stod prototypen chassi #41100 klart och försågs inledningsvis med en kaross från en Packard, som fick förlängas två meter för att platsa på det enorma chassit som mätte över 430 centimeter i hjulbas, 



 41100 kom at visas upp på mässor och salonger samtidigt som den undergick hårda tester. 
Bilen var enastående på alla sätt, under den långa huven var det välfyllt, för hjärtat i Royale var en enorm rak åttacylindrig motor på hela 12,7 liter. den hade en niolagrad vevaxel, helgjutet block och topp i ett stycke, tre ventiler per cylinder och kamdrivningen skedde med en lodrät kardan med snäckväxel. Den levererade 300 hästkrafter på 1700rpm. Kraften överfördes genom en våtsumpskoppling som låg vid sidan av kardanen, då växellådan med tre växlar sattmonterad i bakaxeln.  



Nu blev det inte så många exemplar av Royale byggda, men motron fortsatte tillverkas i stor upplaga, för den användes nämligen att driva dessa tågen med, de första franska snälltågen som med Royale-motorn kudne pressas upp i nästan 200km/h.



När chassiet var utvärderad kasserades Packard-karossen och chaissi 41100 försågs under 1927 med denna kaross i fiacre-stil som benämndes ursprungligen "coupé Napoléon" 



Och sedan under ett kort tag försågs samma chassi med denna sedankaross också i Fiacre-stil.



Fjärde karossen på 41100 blev en succé, denna coupe byggdes för Royale av Weymann och kammade hem fina och prestigefyllda concours d'Elegance-utmärkelser under säsongen 1929. 


På vägen hem till Molsheim efter en fashionabel prisutdelning somnade Ettore vid ratten på bjässen och totalkvaddade den. 


Chassiet räddades dock, man hade hittills bara byggt en enda Royale . Chassiet var konventionellt, men precisionsbyggt och med rambalkarna nästan 30 centimeter djupa. Fjäderhänkena var avstämda med bronsblock, och bak satt en dubbel uppsättning blad, yttre kvartselliptiskt bladpaket bakom axel för normal fjädring och en inre uppsättnining framför axel för tuffare tag. Hjulen är i gjuten aluminiumlegering, Bugatti var först med at just gjuta lättmetallfälgar till bilar. Royalens fälgar är enorma, 36 tum, med integrerade bromstrummor.

På detta chassi som restaurerareades sattes slutligen vintern 1929 den andra karossen som fick namnet "coupé Napoléon". En coupe deville-kaross som denna bil har kvar än idag. Här står Ettore Bugatti vid den slutgiltiga Roayle 41100. Och här får man en uppfattning om hur enorm den är, längden var över sju meter, tomvikt 3,2 ton, och hur stora 36-tums fälgar egentligen är.


41100 coupe napoleon kom att stanna kvar i Bugattifamiljen, och står idag på Nationale automobile museum i Mulhouse. 




1929 vände vindarna, börskrach med depression som följd gjorde att den tilltänkta orderinströmningen kom av sig, till och med de rikaste kungahusen stängde börsen, så någon kunglighet beställde aldrig nån Royale, men ändå fick man nu  in första ordern på en trots att bara chassiet gick löst på i dåtidens pengar runt 30000 dollar. nästan tre gånger så mycket som den dittills dyraste Duesenberg kostade som naket chassi.
Tygfabrikören Armand Esders var den första kunden, och för honom byggdes chassi #41111 som försågs med en enorm tvåsitsig roadsterkaross, designad av Ettores son Jean Bugatti. 
Här är Jean Bugatti före leverans av Esders Royale, bilen hade inga lampor då Esders inte körde bil efter mörkrets inbrott. 


Men runt 1937-38 kasserades roadster-karossen till förmån för en kaross som var nästan identisk med coupe Napoleon, men byggdes av Binder.


Men Esders-roadstern är tillbaka, dock på ett annat chassi, på 80-talet byggdes en replika av den upp på ett chassi som hade blivit över men som aldrig såldes.
Den äkta #41111 var länge en del av Harrahs-kollektionen, sedan 1999 ägs den av Volkswagen AG, medans replikan återfinns i Mulhouse.


1931 beställdes den andra bilen , av en dr Fuchs i Tyskland, för honom byggdes chassi #41121 som levererades till Weinberger i München  för att få en öppen cabriolet victoria-kaross. 


1937 tog dr Fuchs över bilen till Long Island i USA för att tävla i Vanderbilt-cupen, och sedan stannade han med bilen i New York över vintern, och här var det mycket nära en Royale gick förlorad. För motorn frös sönder den vintern. Ingen verkstad vågade åta sig det, dr Fuchs åkte hem och bilen övergavs!  den stod på en bakgård uder en pressening fram till 1943 då den skickades till skrot. Bilen räddades i sista stund och renoverades fram till 1947. Numera finns den på Henry Ford Museum i Dearborn, Michigan.


Det gick trögt att marknadsföra Royale i det tidiga 30-talet nästa bil stod inte klar förrän 1933, det var chassi #41131 som hade beställts av Kapten C.W Foster i England. Och karossen belv följdaktligen engelsk, en ganska traditionell limousinekaross byggdes av Park Ward åt kapten Foster. Återigen ser man den enorma storleken på dessa Royaler.
 

#41131 finns idag också den i Mulhouse. 


chassi #41141 var däremot klart redan 1932 och hade försetts med en coach-kaross från Kellner för att visas upp på Olympia Motor show i London detta år, som bilden nedan visar. Vagnen var prissatt till £6500 vilket var nästan tre gånger mer än en Rolls Royce Phantom II. den blev dock inte såld på Olympia utan kom att stanna kvar hos familjen Bugatti.  


Efter kriget kom den att säljas till USA, till racerföraren Briggs Cunningham som införlivade den i sitt museum. på 80-talet ägdes den ett tag av finanmannen Hans Thulin innan den gick vidare på auktion där den köptes av en japansk samlare. numera återfinns den i Schweiz. 


Sista chassiet var #41150, som försågs med en dubbelphaetonkaross av Bugattis egen design.  sonen Jean var annars designtalangen i familjen men han hade omkommit i en olycka med en testbil 1936, så denna skisasdes antagligen av Ettore själv och byggdes i Bugattis egna karossverkstad och kom att kallas för "Berline de voyage".
Denna förblev också osåld, men efter kriget köptes den också av Briggs Cunningham och togs till USA 1950. 
Den hamnade sedermera också i Harrahs collection för att säljas till en privatperson 1991. Numera återfinns den på Blackhawk museum i Danville. Kalifornien. 


Kylarprydnanden på alla de sex Royalerna var en stegrande elefant, i massivt silver. Förebilden för denna var en skulptur som en gång gjorts av Ettores bror Rembrandt Bugatti som var en mycket sklicklig skulptör med särsklid känsla för djur och dess poser. Ettore använde den stegrande elefanten även som en honnör till sin lillebror Rembrandt som tragigskt nog tog sitt eget liv 30 år gammal 1915.  

 

Otroligt nog finns alltså samtliga Royaler idag bevarade inklusive en bonusbil, Esders-roadstern som återuppstod. 

Och de är inte desto mindre imponerande idag 80 år senare, med över sju meters längd. Här är Napoleon coupén på utställning 2006.  



  

retro för farmen

Japp, så var det nog bekräftat att det är totalt slut på nya idéer och uppslag inom designvärlden. För nu finns även en retro-traktor för den trendmedvetne bonden att tillgå.

Det är New Holland som presenterat sin Boomer 8N som är en ny upplaga av fords slitvarg 8N som presenterades 1947. originalet syns i bakgrunden.
 

OMG568 - the neverending story

Har återigen varit i kontakt med bilprovningen för att boka en ny tid för regestreringsbesiktning återigen på vår OMG568.

Alltså, som skrivits tidigare så reg-besiktigades den i höstas, sen gick tiden ut av olika anledningar men sen bokades den märkligt nog via bilprovningen för en efterkontroll.  Att det går att boka ett fordon som har ett föreläggande om annat är tydligen på mitt ansvarsområde enligt bilprovningens kundtjänst.
 
Så utspelade sig följande samtal, när man dels ville ha klarhet i hur det är möjligt att få två olika informationer, och beställa ny tid för reg-bes.
Först telefonkö, ditt samtal besvars inom sex minuter....


... ditt samtal besvaras inon TJUGO minuter... tack för att ni väntar...
...
...
efter tjugo minuter, ...ditt samtal besvaras inom tio minuter, tack för att ni väntar...

knaster sprak, kundtjänst, sprak, vad kan jag stå, knaster,  till tjänst med?

-Jo hej jag ringer angående ett fel som uppstår på er...  Jaha och vad gäller det för fel?
-jo alltså det finns en bug i er bokning som...  Och vad gäller det för fordon?
-Altlså låt mig... gäller det importerat fordon eller omtypning av ett fordon?
Men herrejösses jag vil förklara lite vad som hänt, och något är fel i er boknings... Det går lättare om du säger vilket fordon det gäller! 
-Snälla avbryt mig inte låt mig... Vad har du för registreringsnummer? 
-Det är inte viktigt just här , det gäller ert...  Det går mycket fortare om jag får registreringsnummret så jag kan följa ärendet
-
Jaja, OMG568, men det är inte det som är problemet utan att jag kunnat boka ... Har du en Volkswagen Golf?
-Nej en Chevrolet van, snälla avbryt mig inte, låt mig få...   Det går fortare om du uppger rätt nummer så jag kan
-NEJ, DET GÅR FORTARE OM DU HÅLLER KÄFTEN OCH LÅTER MIG PRATA TILL PUNKT!

Efter denna återvändsgränd fick jag prata med en support som istället faktiskt hade öron att lyssna med, men konsekvensen av detta var att deras bokningsfel var fortfarande mitt ansvar, men dom skulle meddela IT-avdelnigne att något kanske borde åtgärdas.

Sen slussar dom mig till tekninska avdelningen för att jagskall få klarhet i exakt vad som är fel och inte fel med våran lastbilsregistrering av ett fordon som just nu verkar vara i ett limbo mellan lastbil och personbil.

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

...du är placerad i kö, ditt nummer är ETT i kön...

Efter tjugo minuter är jag fortfarande nummer ett i kön och efter ytterligare några minuter behagar dom svara.

Nu kommer den riktigt stora överraskningen , det visar sig att dessa lastanordningar, galler, med intyg hit och intyg dit och extra lastöglor och hele faderullan som det klankades ner på sista gången, trots att intygen och anordningarna var fabriksmonterade och godkända, nu inte längre behövs!

Allt detta har slopats, helt och hållet man behöver alltså inte längre några former av lastförankring i en lastbil, inte heller förskjutningskydd, och inga intyg överhuvudtaget!
Det ironiska är att detta slopades den 29:e April, just samma dag som jag  var i kontakt med bilprovningnen på den station som ställde till det så duktigt sist, och då framgick inte denna information utan det talades fortfarande om montering och intyg och bla bla. och att hela ansvaret för alltings jävlighet låg fortfarande helt och hållet på mig själv, givetvis.

Fortfarande har det inte löst sig med nya nummerplåtar till vanne, då vägverket hela tiden har hävdat att just denna typ av skylt är den som skall sitta på den här fordonsmodellen, inte om plats finnes, utan där plats finnes. 
Och då är denna montering av skylt på fordonet då faktiskt godkänt av vägverket/Transportstyrelsen, nån som vågar slå vad om att bilprovnignen den 11:e juni  kan ha en annorlunda uppfattning om detta? Just det, den 11:e juni var den enda reg-bes tid som gick att få, och till råga på allt den enda station i hela västsverige som hade en tid, var just densamma som jag var på sist,suck... nånting känns inte så bra.



Tidigare inlägg i farsen OMG568 går att beskåda här:
http://farsen-omg568-rullar-vidare.html


Måndagssol på Nääs

Soligt väder borgar för trängsel på Nääs. denna dag trängde det sig in bland annat en fin Falcon.


Det är en Falcon Futura Sprint, som var en sportigare Falcon med V8 och separata stolar, 4278 sådana byggdes det.
 
Femtiotalet rullar in, Mercury Montclair 1957, De Soto Powermaster 1954, Cadillacs från 1959 respektive 1958.
   
   
Äldst denna måndag en Ford model T roadster från 1922, och rödast en Ford taunus 12M från 1964. Vanheden med sin ovanliga burleska CMC Tiffany dök upp och stod för kvällens mest innovativa ingrepp. Nyckarna råkade låsas in i bilen men med hjälp av frivilliag, en tång och en lånad oljesticka så löste sig det till slut.

Kvällsfikat vid sjökanten är alltid poulärt, vackrare omgivning får man leta efter


Janne i Chryslerklubben har hittat ännu en Imperial, nyss importerad från Danmark, en Imperial Crown från 1968, detta år byggdes bara 474 sådana här cabrioleter vilket gör det till en exklusivt ovanlig vagn.

en blandad söndag på Tjolöholm

Klockan tio på söndagen slår portarna upp för Tjolöholm Classic car show, för allmänheten alltså. För oss utställare börjar köerna ringla sig in genom den trånga grindstugevägen redan före åttasnåret.

Cadillac Eldorado med en Volvo PV i hasorna från Landvetter, vacker röd Ford Thunderbird i morgonsolen, sedan en ovanlig och elegant Riley 4/68 från 1961. Och en Studebaker Avanti, av Raymond Loewys speciella design som byggdes 1963-64. 
    
    
Patinerad Chevrolet brandbil från 1929 letar efter sin plats på fältet, ett par engelska trevligheter, Sunbeam Rapier från 1965 och en Vauxhall Cresta som kört från Norge. Alla körde inte in för egen maskin en del fick åka släpvagn dit som denna fina tidiga Audi 72 från 1966. Den skulle stå i sponsorfållan hos Audi-VW-Porsche i fint sällskap med bland annat dessa två unika vagnar.


 Det rör sig om Stig Blomqvists Audi Quattro från 1980, den första fyrhjulsdrivna rallybilen som han 1984 tog världsmästartiteln med, brevid den står monstret Quattro Sport S1, vidareutvecklingen för den sanslösa rally grupp B som uppkom 1982, denna vagn kördes då av Hannu Mikkola/Arne Hertz. det blir inte så mycket mer legendariskt än så här.

Stående inslag på Tjolöholm, Morgans , ingen classic car show utan denna ur-engelska sportvagn. Likaså är Triumph alltid tarikgt representerat här. Näst i raden är inte lika vanlig, det är en tidig Hillman Minx cabriolet från 1951 här står med en rad Sunbems bakom sig. Och så oerhört trevlig att få se en livs levande Allard från 1948. Denna ovanliga hybrid-britt föregick Shelby Cobran med att stoppa stor amerikansk V8 i en engelsk sportbil. Carroll Shelby körde förresten Allard innan han började bygga egna grejer.   Mer om Allard här: http://www.allardmotorcompany.com/pages/history/history.asp 
    
  
En av flera Aston martin representerade på Tjolöholm, en DB 2 drophead från 1950. Och famlijen Ericsson från Älmhult poserar i stilig mundering vid sin fina och ytterst ovanliga Lea Francis från 1949. Denna Triumph är mer ovanlig än vad man kan tro, det är ingen TR5, utan TR250 som byggdes bara under 15 månader 1968-69 främst för USA-marknaden, och skiljer sig främst genom att bränslinsprutnigne ersattes av dubbla Zentih-Stromberg-förgasare. Sist i raden en Sunebam Alpine, brevid den skymtar ulven i fårakläder, Sunbeam Tiger, som istället för Alpinens beskedliga 1500cc fyra fick 260" V8:an från Ford Mustang.

Då brittiska fordon upptar en stor del av showen så tar vi en vända till. Till vänster en liten men flott modell i brittisk badge-engineering anda.. Samma modell byggdes som Austin, Morris, MG, Riley, Wolseley och som i detta fall, i topputförande såldes den under namnet Vanden Plas. Wolseley Hornet från 1934, och en elegant rymlig MG Magnette från 1958. Sist i raden en stor pampig och konservativ vagn, det ser ut som en 40-talsvagn men är faktiskt från 1963. Det rör sig också detta om en Vanden Plas.
   
   
Jaguar representerades av två klubbar, här syns en fin 3,4 litre saloon som i efrhand brukar kallas mk.I, och en XK150 roadster. Modernare Jaggor, en fin rad XK8:or fanns med också. Likaså Rover hade många fordon på plats, här en nyare Rover Sterling coupé som är både ovanlig och elegant, fast det egentligen är en Honda Legend med nya emblem. 

Och bland de vildaste på MG-avdelningen , någon har alltså skohornat ner en Jaguar V12 motor i en MGB!
 

Ännu en V12-försedd maskin dök upp, Bertil Gerhardt kom förbi och bjöd på en magnifik uppvisning med Biltemas Supermarine Spitfire.



Så är det dags att ta en titt utanför området, på parkeringen utanför brukar det stå minst lika spännande fordon som inne på fältet. 
peugeot 202 hade ett säreget utseende, nästa bil är en mycket ovanlig Nash Lafayette från 1936, tiden då art-deco designen stod på topp. sen några nästan nprmala vagnar, Ford Fairlane från 1958, en Skyliner alltså med plåtcab, och en väldans fin Buick Electra 225 från 1959.
    
    
Ett par Rolls Royce hade letat sig dit, detta en nyare Silver Spirit från 1986. Nästa bil är en tidig Borgward Isabella från 1955, så tidig att den fortfarande hade kvar föregångaren Hansa 1500:ans grill. En inte så diskret Mercury Park Lane från 1965 och sen en Chevrolet Corvair Monza från 1964, en av de märkligare USA-bilar som byggts. 

Fenomalt fin Ford LTD coupé från 1971, denna har bara rullat 1800 mil sen ny och är i ett sagolikt skick, är även till salu och mer av den finns att se på  http://www.blocket.se/. Några mer brittiska sportbilar, TVR 350i från 1986 och den extremt ovanliga Scpetre R42 som ett tag hade svensk inblandning i form av Anders Hildebrand. Bara 23 stycken blev byggda 1996-97. Sist en oerhört fin och välhållen Chevrolet Impala från 1970.
   
   
Buicks vackra fastbacks hette Sedanet, här en 49:a, och en lite modernare fastback i form av en ovanlig Matra Bagheera från 1975. Mer franskt, Citroen b11 Sport från 1950 och sist en 1954 års Pontiac Star Chief cabriolet. 

Och tillbaks in på fältet och så kikar på en samlig amerikanska fordon, och vad trevligt att där få se en Rambler, en Six Super från 1958. Den här Chryslern luktar landshövdingebil, svart svensksåld fyrdörrars new Yorker från 1967. 1928 hette Chevrolets program National, och denna Imperial Landau sedan var deras kortlivade försök att erbjuda en exklusiv Cheva. och ett par färgklickar, Ford Thunderbird 1956.
   
   
Mustangavdelningen var som vanligt välfylld med Mussar från alla årsmodeller, först en Mach 1 från 2003, och en gul Boss 302 cab från 1970. Dessa är inte så vanliga som man kan tro, 1970 byggdes bara runt 7000 cabrioleter, och hur många av dom som var Boss 302-bilar är okänt, men hela tre stycken fanns på Tjolöholm i år. Firebird-klubben var på plats med bara tre bilar i år, närmast en 1969 Firebird 400. Hot rods på classic car show? jodå, Coasters car club visade upp både fina och busiga byggen, närmast Odlons brutala Dodge.

Franskt var underrepresenterat i år, främst fanns ett par Renault på plats som en R8 Major från 1965, R16TS från 1976 och anti-bilen R4 i sitt "hottaste" utförande, GTL med alu-fälgar från 1982. Citroenklubben var på annan plats i år, så den delen av fältet var tomt sånär som på Christian Traneflod och Find Svendsen som iallfall var på plats och höll ställningarna med Citroen GS och SM.
     

Special 1. De Lorean hade jubileumsträff och hade dragit ihop hela sex av dessa märkliga bilar, vilket är hälften av alla sådana i hela landet. 
Kaross i borstat rostfritt stål, en av dessa hade dock lackats röd vilket inte heller är helt oklädsamt. Så lärde man sig äntligen att se skillnad på tidig 81:a sen 81:a och 82:ans modell.
   

Special 2. JC Indigo var ett svensk sportbilsprojekt som kantrade efter knappt 40 bilar byggda, här fanns hela sex av dom på plats

    

Svenskt, RPB stod för Racing Plast Burträsk och byggdes på VW-platta, detta en av de sista RPB GT från 1970. Tidiga SAAB 99:or är det ont om, folkrace har tagit kål på de flesta. SAAB Sonett II med V4 motorn som tvingade fram den enorma bulan på huven på den lilla bilen. Volvon i grönt är en PV60 från 1946, en av 25 som beställdes av försvaret i detta utförande.
   
   
Kan en Volvo 240 under några omständigheter vara intressant? Nja, jo kanske om det handlar om den rätt okända och sällsynta 60-års jubileumsmodellen från 1987. Traktorer kan också vara klassiker, här en Volvo T230 från1959. Och en välkänd syn förr, orange televerksduett. Och ett par röda glänsande PV544:or.

Största svensken var dock denna Scania LS85 från 1952


Och en egendomlig svensk för den är byggd av GM. General Motors Nordiska i Stockholm konstruerade och byggde denna eldrivna motorcykebilen under krigsåren under namnet ELC.


Enda tjecken på plats, magnifik Tatra 603 kom från Danmark. en provsitting bjöds på och fann en påtaglig Citroen DS-känsla i den, lika bisarr i design som konstruktion med en luftkyld hemi-V8 monterad bak.   


Tyskt, Mercedesklubben brukar ta upp en stor yta och så även i år. Men först en NSU, den wankelmotoriserade Ro80 som byggdes 1968-77. Mercedes 300 från 1952 är en svulstig och pampig lyxcabriolet, nästa är bil med speciell bakgrund, en 230 byggd 1941 och en av fem som beställdes av Wehrmacht för att skeppas till det ockuperade Norge. och sedan mercedesklubbens charmiga L407 servicebuss från 1966.  
   
    
Vackra Karman Ghia här som cab från 1964, och mer tyskt sextiotal i mellanklassen, BMW1800 och Ford taunus 17M. Samt en Wanderer W24 från 1939, ett märke som aldrig var särskilt vanligt på våra vägar.

Italienskt, Alfa Romeo 2600 Sprint från 1966 är ingen vanlig syn. Och en tidigare 2600 Spider från 1962. Lika röd är denna lilla Fiat 850 Bertone Spider från 1970.  och en större Fiat 1500 från 1966.
   
   
En Fiat 128 från 1975 som inte rostat bort, och sen en Fiat som faktiskt inte är italiensk för det rör sig om en Neckar jagst, som licensbyggdes av NSU i Tyskland. Ferrari visade upp både nya och äldre vagnar, en ny F430 och den klassiskt vackra 246 Dino, som egentligen inte hette Ferrari alls utan bara Dino.

och lite blandad kompott från fältet, Chevrolet Corvette Z06 427 anspelar på dom gamla legendariska bigblock-corvetterna, och byggdes i just 427 exemplar. Brittiskt majestät, Daimler med Empresskaross från Hooper. Holländska sorgebarnet Volvo 343 fanns att få i en speciel R-sport version, få byggda gör denna till samlarobjekt idag. Och vad som är en riktigt speciell Volvo PV653 från 1933 den enda byggda med toppventilsmotor och en av två som försågs med specialkarosseri från Norrmalms.  
   
   
Tyskfordar från femtiotalet ser man sällan, men denna Taunus 15M från 1957 var riktigt prydlig. En DKW F89 från 1952 ser man inte heller ofta då denna lär vara en av bara tre körbara i landet. En av två tidiga Citroener på plats, en 5CV från 1922 och Lotus fanns ju givetvis på plats i massor här en speciell Elise 111S från 2000. 

Dett var ett axplock av vad som fanns att beskåda på Tjolöholm Classic i år, så nu får vi tacka alla inblandade för att återigen gett allt för att sy ihop denna kanonutställning av hög klass. Och så avslutar vi med en bild på Nordeneys i sin nyinköpta Rolls Royce Silver Shadow från 1967, en bil som från början tillhört Broströmsfamiljen  


Cruising Kungälv 2009

Kungälv ligger nära och bra för mig så den cruisingen brukar jag se till att åka på. Samling som alltid i grusgropen, detta år hade man senarelagt själva cruisingrundan, vilket är bra på ett sätt men viss förvirring rådde bitvis.

Nu var det en snabb sväng för mig så jag fuskade och åkte faktiskt hem före cruisingrundan, vilken annars brukar vara förträffligt bra.  Jag antar att många sparade sig till den och kvällens begivenheter då det faktikst var förvånansvärt glest i grusgropen i år. Men vi som var där hade det trevligt i det fina vädret .

Vi börjar att kika på vad som verkar vara årets färg, vitt. Cadillac 1965, Ford Galaxie 1963, Oldsmobile 1957 och en av flera Cadillac 56:or som dök upp i grustaget.
    
    
Och lite färgklickar, Buick 1956 i snyggt turkos, himmelsblå Cadillac 1957 följt av en knallröd 70:a och en väldigt orange och lätt moddad Nash.

Och en av de mer sprakande färginslagen, Jacobssons brutala flakelackade Cheva 57 nostalgicustom "Hellraiser"


Och lite ovanligheter såklart. Plymouth Custom Suburban wagon byggdes i nästan 50000 exemplar 1957, idag finns nästan inga kvar alls. Då verkar det sparats mer av 1961 års De Soto hardtop sedan, trots att bara 2123 byggdes har man större chans att se en sån på träfafrna. Cadillac Eldorado Biarritz 1957, byggd i 1800 exemplar och kosrade styvt $5000 som ny. 1963 års Imperial Crown hardtop sedan gjordes i 6960 exemplar, vilket gjorde det till den mest populära Imperialmodellen detta år.  
   
   
Och här är en 42:a, en Chevrolet 42:a, hur och varför dessa 1942 års modell är så sällsynta har ju skrivits om här: http://fyrtiotvaorna.html . Och tre trevliga grabbar med en Dodge Coronet med det ovanliga optionet "white hat special" som ju också presenterats innan här: http://naastraff.html. Nästa bil är mest känd som Chevy Nova men det är det inte utan mellanmodellen som hette Chevy II 300. Prydlig compactsedan från 1962, vilket var premiäråret för dessa. Få har sparats.  Och compact från Dodge, 1964 års Dart som cabriolet är inte heller någon dussinbil. 
 
Färg, form och funktion är de tre huvudorden i design, Cadillac 1970 titta man knappast extra åt på träffarna men denna i grönmetallic med vit inredning var en klart snygg vagn. Likaså cadillac 58;or brukar man inte heller titta två gånger åt då de står i drivor, men just den här coupén i mörkt jadegrönt och vitt tak var en höjdare. Men det behöver inte vara starka färger och accenturer för att det skall synas, denna Chrysler Windsor från 1956 var riktigt elegant i dessa två softa blåa toner. Och en välputsad Buick Special från 1957 i dubbelt blått med snygg brytning som tilltalar ögat.
   
   
Och så kör vi en vända vinrött. Cadillac 1965, röd/vitt i form av en ovanlig Oldsmobile 1960 cabriolet, vinrött/vitt på denna snygga Ponatiac catalina Safari från samma år och en häftigt låg Buick från 1948.

Och så avslutar vi med en bild från det som varit Kungälvs landmärke sådär de senaste 1000 åren, den enorma och massiva Bohus fästning.


Kungälv 2005: http://kungalv-cruising-2005.html
Kungälv 2006: http://regnig-lordag-i-kungalv.html
Kungälv 2007: http://solig-lordag-i-kungalv.html
Kungälv 2008: http://kungalv-2008-desert-storm-3.html


Triss i Vette

Tre grabbar står 1969 och putsar på sina tre identiska Corvetter, både grabbarna och Corvetterna är lite speciella.
Det rör sig om tre stycken Corvette T-top coupéer med största 427" motorn som fanns detta året. bilarna var trimmade i guldmetallic med svart accentfält samt en trikolor på framskärmen.

Grabbarna med putstrasorna var i vanliga fall anställda av NASA och hette Pete Conrad, Alan Bean och Richard F Gordon. Detta är besättningen till Apollo 12, som gjorde den andra månlandningen  den 19:e november 1969

Raymonds Cadillac

Industridesignern Raymond Loewy är mest förknippad med Studebaker, men 1959 lät han bygga en Cadillac efter eget huvud.



Notera Studebaker '53 navkapslar!


Själv byggandet av karossen utfördes av Pichon-Parat i Frankrike och på Parismässan stod den i deras monter. Som synes konverterade Pichon-Parat mest Fiat 500/600 bilar och denna kolossen skohornades in bland dom.



Cadillacen är bevarad än idag, om än i sorgligt skick, och är till salu:
 
http://jalopnik.com/eldorado-for-sale

Raymond_Loewy är mest känd för sina designer för Studebaker, men gjorde dessutom Hillman Minx. Och det var även han som designade logotypen för både Lucky Strike och Shell. och senare inredningen för Concorde.

Från klarhet till gåtfullt på importen

dom ringde från Nordtrafik och tyckte att jag borde komma ner och kika på en bil som anlänt. Det gällde en Oldsmobile Cutlass från 1979 vilket inte låter sådär upphetsande, om man inte vet vad man egentligen tittar på. Det är en Oldsmobile Cutlass Ciera Hurst H/O W-30 edition coupe. Vilket genast gör det mer intressant. Man skakade liv i det gamla Hurstnamnet i slutet av sjuttiotalet och gjorde en lite rappare Cutlass coupe med speciell dekor. Under huven satt en Olds 350" på 170 hk som gav den hyggliga prestande. ingen annan modell hos GM i mellanklass serien hade vi denna tiden större motor än 305".  2499 stycken byggdes av denna ovanliga Oldsmobile 1979 och just detta exemplar som just kommit in med knappt 3000 mil på mätaren är så nära fabriksny man kan komma. 

Otroligt rent och fint motorum, nybilskänsla, likaså invändigt där man även kan se den speciella Hurst Dual Gate shifter spaken som enbart fanns i dessa Hurst H/O bilar. Alla kom med automat. färgvalen var svart/guld eller vit/guld.
    

Bagaget visade sig vara en skattgömma, dels med dokumentation och specialgrejer som egentligen brukar få stanna hos återförsäljaren, som en uppsättning extra stripes och dekaler med mera. Och en folder jag aldrig sett förut, speciellt för "space saver" reservhjulet från Goodyear så följde det med en egen broschyr.   

                        

Vagnar som väntar på att få komma ut, en Cadillac Eldorado Seville från 1957 och inpackad ovanpå den en spännande Rambler som vi kommer få se mer av senare. Chevrolet 66:a urlastad, kolla sulorna! Och en svensk som hittat hem igen, Volvo 1800ES, de allra flesta gick på export så numer är det lättare att hitta dom i USA än här verkar det som.
            

En hyfsad De Soto från 1957 har just anlänt också. Och den visade sig ruva på lite egendomlga hemligheter.

Detta är en "single-light" bil, 1957 kunde man alltså välja mellan enkla eller dubbla framlyktor då det på en del håll i USA faktiskt inte var tillåtet med dubbla lampor ännu detta år. men seent byggda 57:or brukade få dubbla lampor och lagen hade ändrats. Detta är även en så kallad "spring Special" vilekt man kan se på de extra kromribborna och sargen runt nummer plåten. Spring specials byggdes mot slutet av modellåret innan de nya vagnarna skulle börja säljas. Så då har vi alltså en sent byggd spring special fast med de tidiga enkla lamporna. Vidare har denna en symbol vid namnplåten på fenan "forward-look" pilen, som annars bara återfinns på Adventurer-modellen. Vidare sitter även ett parför mig helt okända medaljonger på sidan, enveten googling om dessa har inte gett något resultat vare sig i Chrysler-världen eller annorstädes. Dom ser typiska ut i designen för tiden och stämmer med bilens övriga "typsnitt" så att säga, det matchar även i svart,krom och guld.
Men jag blir inte klok på dom. Nåt i symboliken med en kalk och nyckelhål känns närmast mer ockult  eller frimuraraktigt men har hittills ingen ledtråd, nån som kan hjälpa till på den punkten?
   

Flygande reklam

Det faller ju sig naturligt att SAAB använder sin flygavdelning i sin reklam.

   

Mer förvånande är att som inte gjort det i den utsträckning som man tycker en flygplanstillverkare borde göra.

  

På sextiotalet satsade man hårt på export, USA-marknaden var som för alla tillverkare viktigast. Svenska jaktplan var exotiska men dock välkända over there, bilen var det dock inte.

En amerikansk bekant i San Fransisco, Mike Sealey var en av få amerikaner som var insatt även i tvåtaktens mysterier och han hade haft en del och göra med både SAAB och andra udda fordon förr i tiden. Han sa så här "You know, we always wondered how a manufacturer could put ut such brilliant state of the art fighter planes at one end and such crappy cars at the other..."

Bentley daughter

På 20 och 30-talet fanns det ett gäng grabbar som kallades för "The Bentley boys" det var den tidens våghalsar och glada gamänger i den engelska sociteten. Den oskrivne ledaren av dom hette Woolf Barnato, trefaldig vinnare av Le Mans och flera andra tävlingsframgångar. Med bentleys såklart. Woolf var arvtagare till en mångmiljon förmögenhet i pund plus en diamantgruva så pengar var inga problem. Han kunde då ägna sig åt nöjen som professionell tungviktsboxning och racerbilar.  Han var så rik så han behövde inte fabrikssponsring, istället backade han upp Bentley ekonomiskt och var även styrelseordförande innan Rolls Royce övertog verksamheten. 

Woolf hade två döttrar, Victoria och Diana. Den sistnämnda kom att gå sin egen väg. Hon hade vuxit upp med de glada bentley-boys gänget och insåg att hon ville vara mer än kurtisadam på bjudningarna och socitetsfesterna. Så hon började vid 18 års ålder ta flyglektioner. Och detta hade hon en talang för. efter bara sex timmar med instruktör på Tiger Moth flög hon solo. 

Sen blev det ett uppehåll, men så kom kriget. Inledningsvis skrev hon in sig som frivillig i röda korset och kom att arbeta som sjuksköterska med brittiska expeditionskåren fram till den tumultaratde reträtten och evakueringen vid
Dunquerque.  

Diana med sin Bentley 4 1/4litre med Park Ward saloon kaross, 21-årspresent från pappa 1939.  Och 1940 någonstans i Frankrike. 
            

Hemma från Frankrike så återupptogs flygningen, hon var en av en handfull kvinnor som hamnade i ATA, Air Transport Auxiliary, vars uppgift var att flyga flygplanen från fabrik ut till divisionerna. Och Diana flög allt, utan de allra tyngsta bombplanen, men Spitfire, Hurricane, Defiant, Typhoon, Tempest och de tvåmotorga Mosquito, Whitley, Oxford, Anson med mera fanns på hennes meritlista.

ATA hade sammanlagt 166 kvinnor i flygtjänst under kriget, detta var civil personal än skulle det dröja länge innan kvinnor accepterades i det militära.

Men de planen som snabbast tog slut på skvadronerna var Spitfires. Diana flög inte mindre än 260 Spitfires ut till divisionerna vid frontlinjen. Att ferryflyga stridsplan var inte alltid lugna gatan. De flögs ut utan beväpning och i många fall utan komplett instrumentering. Och planen måste fram till varje pris vilket innebar att dom ofta var tvungna att flyga under förhållanden som stridspiloterna aldrig ens behövde gå upp i. ATA:s förluster uppgick horribelt nog till närmare desamma som de stridande förbandens.

Men Diana förlorade aldrig något av de hundratals plan hon flög ut. Flera gånger råkade hon ut för fientligt flyg men lyckades manövrera undan.

Efter kriget kom hon att bli kommendör för ATA tills dess upplösning i november 1945 och verkade senare inom Women's Junior Air Corp för att inspirerar unga kvinnor att prova på flyget.

1963 fick hon chansen att prova på jetjaktplan. Skolning på BAE Lightning resulterade i en "provtur" i mach 1,65, 2019km/h. och blev därigenom den snabbaste kvinnan i världen. 

          

                               Diana Barnato-Walker 15/1 1918-28/4 2008

Bentleys som man inte trodde fanns


har tidigare avhandlat en hel del om specialkarosserier från förr. Skicket med detta lever till viss del kvar än idag. Många välbeställda låter firmor göra om sina lyxbilar allt för att bräcka grannar och övriga välbeställda polare.
Så finns de dom som har såpass välbeställt att de låter lyxbilstillverkaren själva skräddarsy bilen åt dom.

Men så finns det en liten klick som till och med står över det. Dom som avtalar med lyxbilstillverkaren att låta utveckla och seriebygga helt egna modeller enkom för dom själva och betalar för det.

1994 Visades Bentley Concept Java upp som just en conceptbil, trodde vi...


I hemlighet sattes den i serieproduktion. Åren 1994-96 byggdes Bentley Java som coupé, cabriolet och även stationsvagn.


13 Javas vet man har levererats til Brunei, och kunnat spåras genom chassinummer, Stationsvagnen verkar gjorts i två utförande Java 700 och Java 710. Hur många de är totalt är ovisst. 


Den här vagnen rullar i London och har felaktikgt ibland tagits för en Aston martin prototyp, men det är alltså en Bentley. 
Den kallas Bentley Rapier och sex stycken har byggts. SAmtliga ägds av Prins Jefri Bolkiah, sulanten av Bruineis bror. En finns stationerad i London , de övriga hemma i Brunei.
 

Bentley SUV? Jodå det har byggt det med, 1995-1996 gjorde man ett par exemplar på Range-Rover plattform med chassikod BQxxxx/SCBTH98C och kallades Bentley Dominator. Sex stycken producerades.

Med Pininfarinas hjälp så designades Bentley B2. chassit var en modofierat Continental type R platta men fick unika chassinummer.  Detta är den första som byggdes 1994 med chassinummer BP3000/SCBZB04C2SCH52389.  
Totalt har det byggts 17 stycken Bentley B2.



B2 följdes av B3, återigen en Pininfarina-design. byggdes 1995-96 i en serie av 12 exemplar. Och ja, dom bor allihopa i Brunei...



Detta är Bentley Silverstone en roadster med plåtcabriolet. Sju stycken skall ha byggts. Dock utfördes karossjobbet på dessa inte av Bentley själva i Crewe utan lejdes bort. Uppgifter säger att Metalcrafters i Kalifornien gjorde dessa jobben och totalt skall de ha gjort 19 Bentleys åt det bruneiska sultananet. 


Sju av de nitton benämns Silverstone, men då skall det finnas tolv till då. Det finns en del Bentleymodeller som varit så hemliga att det inte finns bilder på dom. 

Dessa tvp spionbilder från 1994 antas vara nånting som benämdes Bentley Grand prix. Den gula roadstern kan då kanske vara Bentley Imperial eller Camelot.  2 Grand prix finns chassinummer på och bilder på en röd dito.



Vad vi rett ut så länge så är detta Bentley Buccaneer från 1996. chassinummer
KF9928 SCBZH16C3TCH00434 och byggd hos Bentley i Crewe.


Det finns en dålig bild på vad som antas vara Bentley Monte carlo, och även Bentley Pegasus men ingen som visar helt hur bilarna sett ut.
Vad som inte dykt upp i ljuset än men finns i chassinummerserierna är modellerna Bentley Camelot, Sceptre och Phoenix.  Dessa skall också byggts perioden 1994-96 men inget mer är känt annat än att dom mest troligtvis finns i Brunei bland alla dom andra.


Sprillans ny Vincent Black Lightning

Motorcyklar skrivs det inte så mycket om här, men heter den Vincent är det alltid värt att skriva några ord. Här skrev det om just den fenomenala Black Lightning: http://vincent-legenden-myten-maskinen.html.

Vilka var det då som betalde sådär fyra gånger mer än en vanlig bil för en motorcykel? Nedan syns en lycklig ny ägare dagen han plockade ut den från MC-handlaren i Adelaide, Australien. Det är nionde april 1951 och Bluey Henderson poserar på sin sprillans nya Black Lightning.




Det gjordes bara ett 30-tal Black Lightnings, Blueys maskin hade serienummer F10AB/1C/4439, och hela sex stycken såldes i Australien. Och här kommer den intressanta biten, Vincent-handlaren i Adelaide hette Sven Kallin. Inte utan att man blir lite nyfiken på hur det kommer sig att en man med ett väldigt svenskt namn kom att sälja superhojar på andra sidan jordklotet... 
 

En dag i tunnbinderiet


Linköping, tidigt femtiotal, på SAAB:s anläggning är det högtryck, jaktplanet J29 som i början av sin produktion var ett av de snabbaste i världen och hypermodernt med sina pilvingar monteras här åt världens då fjärde största flygvapen, nämligen det svenska.



Totalt byggdes 661 stycken "Tunnor" som J29 aldrig egentligen hette men kom att kallas för i folkmun.

Här en del av tunnorna från Linköping i en av få svenska filmer med flyganknytning, Gula divisionen från 1954, en tämligen ogenerad propagandafilm för flygvapnet och dess käcka gossar.
        

De förgätna del 49 - Pontiac Le Mans ET



Pontiac le mans ET torde höra till de absolut minst kända modellerna Pontiac byggt. I princip inget alls är känt om dom. Det enda jag har hittat är den här bilden från en gammal tidning.

1969 introducerades "Judge" på Tempest GTO-bas, Le Mans ET var tänkt att vara ett lågbudget alternativ till denna, baserad på den vanliga Le Mans 2-dörrars coupen. Vidare fick man under huven en L-76 350-HO motor, på huven satt på typiskt Pontiac-vis varvräknaren i ett litet hus. ET hade ett extra tomt hus på högersidan som fungerade som luftintag.
Rörde det sig om en eller flera provvagnar? Såldes någon till kund? Vad hade den för optionkod? vad kostade den isåfall?
Hur som helst så kom året efter T-37 och GT-37 modellerna istället och ET förpassades till glömskan. Och bortglömd blev den , för det finns ett par enstaka referenser i andra sammanhang till den på hela internet, ingenting alls i Pontiacböckerna. Otroligt att en modell eller ens en prototyp bara kan försvinna så fullständigt ur informationsflödet.
 

En dag på mitt jobb

nu skall berätta lite vad jag håller på med. Då mitt huvudintresse är fordon och liknade så verkar de flesta anta att jag arbetar med dessa på fulltid och fritid, men nån måtta får det vara tycker jag, så dagligen är jag alltså helt vanlig målare.

Eller kanske inte helt vanlig, då jag även därinom har en fabless för det udda och extraordinära så innebär det vanligtvis att jag mest hamnar på att göra de udda och konstiga jobben, de som ingen normal målare vill ta i. 

Senste projektet var en trappa. Hus från 20-talet och en stackars trappa som blivit konsekvent misshandlad och negligerad sedan dess.  Två gånger hade snickare även vart på och börjat restaurera den, men dom hade kroknat fort och dratt...
Åkej , bort med alla lager av gammaldags limmad golvpapp, mattrester uråldriga lager av fernissor å smuts. 

Trappan sakade dessutom ändar och en del av de profilerade fronterna på stegen. Kontaktade en snickare att bygga nya bitar och profiler som jag kunde fälla in, och när jag beskrev vad jag hade framför mig , tyckte han så synd om mig att jag fick bitarna gratis...

En gång hade någon byggt en skiljevägg och sågat hela vänsterkanten rätt av från trappen, så varje steg fick ett nytt avslut infasat.  Det var spikat kors och tvärrs och listverk bortrivna, som fick ersättas Nedre stolpen hade "fasats" lite med yxa och fogsvans, så den fick jag klä om och bygga en ny topp till.
Sen återstod "bara" målningen, dvs grundning, efterspacklingar, toppgrund,  krapplasering, ådring, ännu mer ådring, justering av ådringsmålning, överlasering, våtslipning, överlasering igen å toppat med svagt pigmenterad lack
Så gör vi en Timell och hoppar till slutresultatet.

                   
   

det tog lite mer än en dag i och för sig, och betydligt längre än ett avsnitt av Äntligen hemma,  fem veckor blev att krypa i den trappan.

Tidigare alster i kategorin konstiga jobbåtaganden: http://kreativitet.html

Stora snurren



Wankelmotorn eller rotationsmotorn som den egentligen heter är en spännande genialisk konstruktion som inte behöver någon närmare presentation, men just denna specifika wankel gör det.

Curtiss-Wright byggde flera experimentmotorer av wankeldesign men mest heavy metal av dom alla var RC-19. En enkelskivig motor på maffiga 1920 kubiktum, alltså nästan 32 liter!
 

Vad man skulle använda bamsesnurran till förtäljs inte. Verkar mer vara ett slags "ska-kolla-om-det-går projekt" än något matnyttigt. men Curtiss provade även andra wankelmotorer i en P51 Mustang, innan projektet lades ner och såldes till John Deere som tydligen fick för sig att bygga traktorer med  samma princip.

Kool Tools



Om man tycker Bahcos grejer är för trista så kan man ju alltid beställa verktygen från:
http://www.dorrskustomkreations.com/index.htm



Och ja, de slår min blommiga slipmaskin som jag skaffade här: http://flower-power-tool.html

Sjuttiotalet tur och retur för en dag

Tidningen Klassiker  tillsammans med sjuhärads Motorveteraner och Verktygsboden genomförde en något udda fordonsträff i Borås den 17:e maj. Sjuttiotalet gällde det och då helst i orange. Det hade gjorts en specialavdelning för just oranga fordon, solglasögon rekommenderas.

Det var inte bara en lokal träff, entusiaster hade åkt från hela landet till Borås denna söndag, vilket får ses som smått otroligt och inte bara från det här landet, nedan två långväga besökare med sina sjuttiotalare från Norge.

Simca 1301 från 1973 och en Lada 2103 från 1974, två norrmän som inte var på Karl Johann denna dag alltså.
 
 
Sjuttiotalskulörer rullar in i form av en Opel Rekord coupe och en tidig BMW 5-serie. Modeller som nästan annars är utrotade idag, men idag dök det upp många aha-upplevelser, bilar som för inte så länge sen var ganska vanliga men försvann spårlöst, och en del man aldrig knappt sett förut. stimuleranade och kul blandning.
Sen förekom det innan träffen indikationer på att myten farbror-sid.se
skulle kunna skymtas, många har försökt avslöja legendens identitet, men misslyckats, eller försvunnit under mystiska omständigheter... skulle man våga ta upp jakten på farbror Sid?

Men först går vi och besöker den oranga avdelningen, med en Fiat 124 Spider i förgrunden.




Amerikanskt var i minoritet men på denna avdelningen representerad av en knallorange Corvette. Samarbetsbilen VW-Porsche 914 var en kuriositet med mittmotor. Nästa vagn är en Volkswagen från 1975, faktiskt till och med den allra sista VW bubblan som såldes i Sverige 1975, och sen en trevlig tidig Toyota Celica, som man ser oerhört sällan numer.
   
   
Tidig Toyota Corolla, också nästan utrotad idag. Hjalmar var på plats givetvis i orange med matchande 2CV. Rover P6/2200 har jag aldrig sett i den här färgen förut, och sen en Ford Capri, här fanns fler Ford capris än vad jag annars ser på ett helt år. Denna var dessutom en relativt ovanlig och potent Capri 3000GT. Men däremot så skymtades ingen filur här som skulle passa in på det vaga signalementet av farbror Sid 

Och det mest fantastiska i orange på plats, man hade fått låna dit VESC! Volvos monstruösa säkerhetsexperiment från 1972, en grotesk bil men med mycket i konstruktion som senare satte standarden för säkerhetstänkande, i något förfinat utförande, kika närmare på den unika VESC. 

 

   
Interiören är omissigenkännligt Volvo, här med dubbla airbags å monitor. Och en back-kamera anno 1972.

Paddor en masse, Citroen DS kom redan 1955 men i sin tidlöshet kommit att bli lika mycket sjuttiotalsikon, en trevlig halmgul Pallas brevid min bil, och sen dök kompisen Bjarne upp ända från Skåneland med en fullpackad DS, Citroen GS fanns några exemplar av också, trevlig modell som är värd att ta tillvara på. Även ett par Renault 16 dök upp.
   
   
BMW 3,0CSi var nog vanligast i denna metallickulör som hette fjordblå. Mercedes "compact"-merca bör varit ganska ovanlig i knallrött. Chockgul Ford Mustang mach 1 känns helrätt och även Jaguar E-type hängde ju med in i sjuttiotalet.

   
Italienskt 70-tal svart Lancia Beta coupe från 1974 och svenskt dito, Saab V4 Super. Två diametralt olika amerikanare från decenniet, den lustiga AMC Pacer som presenterades 1975, subcompactbilen som var två meter bred, och den betydligt mer macho Pontiac GTO Judge från 1970.


Men samtidigt går jakten på farbror Sid vidare, flera verkar vara ute efter att fånga honom, för man hade till och med satt ut ett lockbete. Man vet ju att han har en böjelse för just Folkor så man hade ställt en förförisk VW cabriolet med komplett nostalgiskt picknick kit med en picnicgrammofon som spelade svajiga och raspiga ABBA-skivor i mono. oemotståndligt? ja tydligen gick han inte på den , en hal ål det där...


Blandat och sportigt, Lancia Beta HPE har jag bara sett på bild förut såpass ovanliga är dom här i landet. Renault 17 ser man lite oftare. Triumph TR7 var sista egna konstruktionen innan dom började klistra märken på importerade Hondabilar. Sist ut en av de fränaste vagnarna jag vet, den ovanliga och tuffa Alfa Romeo Montreal. enligt ägaren så skall det finnas 22 stycken i landet, men när dom skulle mobilisera dom för en specialträff så blev dom fyra stycken... 17 stycken låg nerplockade i lådor och en kunde inte komma.
   
   
Morris marina var aldrig speciellt vanliga i vårt land, Volkswagen Passat introducerades 1974 och blev succé till skillnad från K70 som gick i graven vid det laget. Två tidiga japs, sveriges äldsta Toyota Corolla stationsvagn, från 1973 och i fenomenalt skick, och en trevlig Toyota Crown coupe från 1970. 

Största sjuttiotalaren i Borås denna dag? Jo det var nog jag själv med Gran Furyn, viss konkurrens från en Checker men en kontroll visade att min är 30 cm längre. Två Lincoln Continentals snuddar med några centimeter när på mina 575cm.


Men så öppnar man bakdörren och där skymtar en skugga, där var han, myten av forna års glamour och celebriteter,förkroppsligandet av nostalgia, legenden farbror Sid, jakten är över.

 

Sjuttonde maj

den sjuttonde maj gratulerar vi två saker, Norge och Bostic på http://www.blackout.nu/


      

Bilsport, de tidiga åren


Bilder från Coney Island, New York 1913, och man spelar en match AUTO-POLO!
Det verkar lika vådligt som det ser ut, men det gick nog iten så fort iallfall. mannen som försöker springa ur vägen verkar vara domaren. Någon regelbok om bilpolo har jag inte sett och antagligen har denna motorsportgren dött ut sådär för 90 år sen eller nåt.





Lagens ovanliga fordon

Flotta och framför allt snabba Jaguar mk.V står här uppradade för tjänstgöring, någonstans i England 1947



Volvo Amazon var en vanlig syn i polismundering för oss, även i England där man använde stationsvagnen under sextiotalet som första icke-brittiska bilmodell i officiell tjänst. Men dessa Amazoner däremot hittade ännu längre bort. Vi är i Perus huvudstad Lima 1966 och här har dom fått sin första leverans av Vovlo Amazoner.


Tyska Bundespolizei hade på 70-talet tilgång till Porsche 914 för autobahn-patrullering.


Medans Landespolizei fick nöja sig med BMW Isetta...


Det franska Genadarmeriet fräste omkring i blåa Alpine A110


På italienskt vis försågs deras "highway patrol" Squadria Mobile, med fina och rackarns snabba Ferrari 250GT under tidigare delen av sextiotalet.

Kan flyga, tål stryk del två

vilket anspelar på inlägget här: http:///april/tal-stryk.html. Så är här en länk till den mirakulösa flygningen av Lt Rohjohn som efter kolliderat med en annan B-17 i luften, med resultat att båda de stora planen satt ohjälpligt fastkilade i varandra, men lyckades hålla dom båda i luften.  Här är storyn om den otroliga "piggyback"-flygningen  nyårsaftonen 1944. 

                                     http://www.merkki.com/rojohnglenn.htm


                        

Manquer d'essence

Ännu en spin-off på Grandprix63:s soppatorskserie som man hittar mer av här:  http://grandprix63.blogspot.com/search/label/Bensinmackar

För Manquer d'essence är vad soppatorsk heter på franska, vilket ju är vad som visas på denna stämningsbild med en Citroen AMI6 vid les Pompes 1965.

Helgpyssel

Min Gran Fury innehåller 36 glödlampor. Och hur vet jag nu detta? Jo det var så att min generator fick ett frispel för ett tag sen.Den laddade, laddade och laddade utan att det verkade finnas något stopp. Detta resulterade i att nästan samtliga lampor checkade ut och detsamma gjorde batteriet.

Bland det  mest bisarra jag sett i kategorin elfel, glödtrådarna har alltså i de flesta fall smält ihop, vilket gjort att ström fortsatt passera.  Lampan till vänster syns det att det är soprent i globen. En del slutade sina dagar på andra fasansfulla sätt som synes.


De lampor som överlevt var höger blinkers fram, handskfacksljuset och oljetryckslampan...
Så det blev en tur bakom "fiendens" linjer, alltså till , hrm, Biltema...



Flitens lampor kommer lysa i helgen, eller åtminstonde Biltemas lampor...

två flyttfåglar och en gasell


Åskfågeln Thunderbird i halvslitet skick står nyimporterad hos Nordtrafik. 1960 års modell måste vara den populäraste årgången Thunderbirds i Sverige. Och eldfågeln Firebird av nyare datum, denna helröda Firebird som inte är en Trans Am är av 1979 års modell. 1979 fick den en ny front som inte blev särskilt populär, 77-78 är ännu mest poppis pippi.
 

Gasellen Impala från 1959 fortfarande en av de mest populära jänkejärnen i vårt land, nu kom en till , patinerad men hyfsat solid bil med fyrdörrars hardtop kaross, som vi ser så många av, eller gör vi? Kan denna Impala fyrdörring ruva på några oväntade hemligheter månntro?


Jo, vi lyfter på huven och sedär, Chevrolets stora 348" motor, vilket var en rejäl maskin på sin tid, Hade premiär året innan i Impala, effekten låg på 250-280 hästkrafter. Detta var motor med sportig karaktär och således rätt ovanligt att få se en sådfan i en fyrdörrars sedan.  

Figoni wanna-bees

De fantastiska Figoni&Falaschi karosserna visade här: http://flamboyanta-figoni.html för inte så länge sen. Den extrema designen kom snart att dyka upp hos andra samtida karossmakare. 
Däre presenterades denna Delahaye med typsk "Narwhal" kaross fastän den byggdes av Saoutchik. Hur jobben bollades mellan Figoni och Saoutchik är inte riktigt klarlagt , men denna svulstiga roadster är klart Figoni-aktig.  
 

En annan vagn som länge antagits varit Figoni-byggd tills hela historiken rullades upp har ju också setts inan här, den makalösa Hartmann-Cadillacen nedan: http://hartmann-cadillacen.html



1939 beställde Shahen av Iran denna Bugatti type 57SC som kom att byggas av Van Vooren


Återigen Saoutchik, dom låg bakom den extrema Xenia som beställdes av Andre Dubonnet 1938. Chassi från Hispano Suiza.


Sodomka från Prag är inte så kända utanför sitt hemland, men byggde högklassiska karosser på både inhemska och utländska bilar. Här på en Aero 50 från 1939.


1938-39 byggde dom även ett par karosser även de på Aero 50 chassi under beteckningen "Dynamik"


Efter kriget hade marknaden för specialkarosser krympt, fast Saoutchik byggde denna Talbot åt en speciell kund 1947


Samt dessa två karosser på Delahaye 135M chassi samma år.




Och året efter i lite större format denna kreation på en Cadillac.



Den vackra Bentleyn nedan med Franay-kaross skapades 1948, och har innan presenterats här: http://bentley-fran-franay.html



Lancia Astura 1947 med kaross från Stabilimenti farina


länkpresentation

Till höger i blogglistan återfinns nu också viewliner/  en fantastisk illustrerad odyssé genom det amerikanska folkhemmet, bara att ta för sig och frossa i! 
 

Försten ut och sisten


Slutmontering och kontroll innan de lämnar bandet i Fords Main plant, Dearborn, Michigan. året är 1964 och de första Mustangerna rullar ut ur fabriken. Men innan dess bockar snubben med blocket av dom.



Och 1967 kommer den uppdaterade Ford Mustang genom avdelningen , Mercury Cougar byggdes på samma lina som Mustangerna, snubben plitar ännu troget i sitt block.



Året är nu 2004, snubben med blocket är borta men lokalen känns väl igen. Här rullar den sista serien Mustanger ut från Dearborn Main plant, innan produktionen flyttades till Auto Alliance i Flat Rock, Michigan.  

Textil-art

Med anledning av att min mor nyligen gick bort så tänkte jag visa upp en del av hennes alster i art galleri kategorin. Mamma var utbildad inom sömnad och textilier på rätt hög nivå, arbetat som slöjdlärare och kurshållare samt att hon gjorde mycket egna verk i olika textilformer.

      

Stora små bubblor

Bubbelbilar, mikrobilar, ostkupor och vad de kallades, femtiotalets allra minsta fordon. Efter kriget fanns en enorm efterfrågan billiga små bilar och detta tog många fasta på och massor med dessa små lustiga konstruktioner såg dagens ljus. Tills lampan släcktes med införandet av minimikrav på krocksäkerhet i sextiotalets början.

Käcka små transportmedel, men varför envisaes annonsmakarna att knö in hela lyckliga familjen i dom här skapelserna? BMW Isetta 1958.


Frun tar ungarna till tivolit i Isettan, frågan är vad ungarna tyckte var roligast att åka, dit eller karusellerna?


Och Heinkel var en rejäl laståsna för fadern på resande fot.



Storyn om BMW Isetta började i Italien där kylskåpstillverkaren Iso inledningsvis byggde den. För att senare licenstillverkas av BMW i Tyskland. Medan Iso gick vidare och byggde betydligt häftigare
saker 
Så förstorade BMW sin Isetta och den fick även en liten bakdörr. BMW 600 byggdes 1957-59


Men en av de egendomligare bubbelbilarna var Zündapp Janus. Här kunde man gå in både fram och bakifrån och passagerarna bak åkte baklänges.

Återigen glada familjen med sin Janus medan piccolon från flotta hotellet hjälper herrskapet med det förhoppningsvis begränsade bagaget.


Entusiastisk Mädschen visar upp den finurliga Janus på Hannovermässan 1957


Ett par mer skeptiska kunder betraktar Zündapp Janus...


Zündapp Janus hade en tvåtakts 250cc encylindrig motor på 14 hästkrafter vilket skulle räcka för en toppfart på 80km/h. 6902 stycken byggdes 1957-58.

Drömbilar hemma

Dream cars, det som idag mest kallas sterilt för concept cars, kom i högvis under femtiotalets guldår. Färg, form och funktioner hade inga gränser när dessa drömbilar blev till i designavdelningarnas hemligaste rum.

Hos General Motors så presenterade man dessa futuristiska skapelser i pressbilder främst i vardagsmiljöer.

En tripp med Oldsmobile Starfire våren 1953.


1954 åker vi till golfbanan i vår turbindrivna Firebird.


Vid poolen med Cadillac La Espada 1954


Samma år med Cadillac El Camino under palmerna


Pontiacs Strato Streak på uppfarten 1954.


Chevrolet Biscayne 1955, med ett stiligt par.


Och här har dom svidat om för aftonen



Hämtar upp vännerna för en tur i Cadillac Brougham 1955.


Buick Wildcat III 1955.


1956 kom Oldsmobile Golden Rocket, här visad i frisk kustbris.


Smäckra Chevrolet Impala står utanför huset 1956.



Skiffens återkomst

karosstilen "Skiff" har innan omnämts här: http://karosslara-del-2.html, dess storhetstid var främst 20-talates tidigare del, men år 2004 visade Rolls Royce upp just detta grepp återigen på sin experimentbil 100EX.




100EX, som aldrig var menad att gå i produktion, utan kom att förbli en "dream car"

Nääs, måndagkväll med sol

 Måndagkväll på Nääs igen, trots att det var långt ifrån någon högsommarvärme så trillade det in en del folk och kul fordon iallfall. Som först i raden, en Vauxhall Cavalier. Vauxhalls sålde rätt mediokert i Sverige och de allra flesta rostade bort. Dock inte denna Cavalier från 1979 som verkar tagits väl omhand. Opel sålde desto bättre, 1957 då denna Kapitän är byggd såldes över 20000 Oplar i Sverige , trea istatistiken efter Volvo och Volkswagen. Två svenskar, SAAB från 1964 och en svensk bil som faktiskt är engelsk, första årets P1800 byggdes ju av Jensen i England.

   
   

Men mer äkta engelskt än Morgan blir det knappast, är Sverige världens Morgan-tätaste land? Välkänd Valiant dök troget upp också, Och en trevlig Mercury Montclair från 1957. Göran från Camaroklubben dök upp med sin superfina 1967 års Pace car replica, uppcabbat gällde, det var inte särdeles varmt trots solen.

Buick i retur


På importfronten tuffar det på om dock i sävligare tempo än i den totala hysteri som rådde förra sommaren och hösten. Men nu ökar det lite igen, en hel del kul vagnar på ingående enligt skeppningslistan, på plats nyinkommen stod en prydlig Chevrolet Impala SS cabriolet från 1965, ännu en, detta måste vara en av de vanligaste objekten att plocka med sig från staterna, just Impalas från 1965.  



Men det är inte bara inkommande gods, en del bilar försvinner från vårt land också. Nu i veckan så går två sådana här iväg tillbaks till USA. Vilket får ses som tråkigt för det rör sig alltså om två fina och ovanliga Buick Skylark 54:or. Denna specialmodell byggdes i blott 836 exemplar och hade en prislapp på häftiga $4355 som ny, nästan tusen dollar mer än Roadmaster cabrioleten.  Så säg hejdå till denna trevliga vagn för den får vi inte se mer av i det här landet.

Vårmönstring Almenäs 2009

SHRA borås/ genomförde traditionsenligt sin Vårmönstring vid det vackra Almenäs utanför nämnda stad.

Vädret var milt sagt omväxlande, från uppehåll, sol, regn, kuling,hagel,sol regn inom loppet av en tiominutersperiod är inte illa det.

Men detta stoppade inte folk från att strömma dit. Och vädret var ju mestadels riktigt bra denna lördag också.

Trendspaning för 2009 års träffar? Verkar vara vitt som gäller i år, nedan ett gäng av alla vita fina bilar som syntes på Almeäs i lördags. Cadillac 1956, Chevrolet Impala 1965, Pontiac Firebird 1968 och slutligen en magnifik Lincoln årsmodell 1958.
  
   
Ovan Oldsmobile 1959 och två trevliga 60-tals Fordar Thunderbird respektive Mustang samt en Pontiac Bonnevilel från 1968 som stod på utsidan.

Och så kör vi en rad med gröna bilar, 1968 års Lincoln Continental, sista året med denna kaross. Och en vackert grön Cadillac från 1955. Ford Mustang cabriolet från 1973, sista åre man kunde köpa en öppen Mustang, 11853 passade på att göra detta då det kom att dröja tio år innan en ny Mustang cabriolet erbjöds. Corvetten är även den från samma år, här med en drös liknande i släptåg.
   

För stående inslag på vårmönstringen är Corvette-klubbens sammankomst där, en hel del fina Vettar av blandade årsmodeller rullade in i karavan.
 
   

Äldsta Corvetten på Almenäs var denna läckerhet från 1961.
  

Busigaste busrodden på Almenäs med sidventilsmotor och Offenhausergrejer.
   

Finaste finrodden på Almenäs, blank och svart vann även peoples choice i bilklassen, grattis!
   

Så bryter vi för en liten regnblandad hagelskur...
   

Och så återupptar vi det hela med lite solsken och en rad blåa bilar, Buick från 1958 och en Chevrolet 150 årsmodell 1957, 150 var snikmodellen med väldigt sparsam utsmyckning. Cadillac Eldorado från 1971 var däremot maxad med dito, samt den största motorn i en serietillverkad personbil, 8,2 liter.  SAmt en Pontiac Firebird Trans Am från 1978, blått är en ovanlig kulör på dessa, tror aldrig jag sett det förut.
   
   
Och en rad röda vagnar, Bernt från Bollebygd med sin fräna kompressormatade Impala 1960, tuff Ford 1950 med små customdetaljer. Två generationer Camaros, årgång 1991 och 1971.

Blandad palett, trevlig och svensksåld Ford Fairlane från 1958, och en Ford Falcon Futura cabriolet från 1963, detta var första året Falcon gick att få utan tak. Äldst på Almenäs?, Essex från 1930 och bland de modernare denna Cadillac Seville från 1991.
   
    
Samt lite Europeiskt, lilla Messerchmitt KR250, mindre än de flesta motorcyklar till och med. VW-ligan representerades av ett par snygga typ 2 bussar och en fullmatad bubbla som även har Judson-kompressor på boxerfyran. Sist i raden en flott Mercedes 280S från 1969.

Välputsad och blänkande Mercury Custom från 1956
   

Avslutningsvis Jönssonligan Cruizers inte lika välputsade Chevrolet Impala 1964...
   

Fjolårets Vårmönstring 2008 hittar ni här: http://varyra-pa-almenas.html

Racepremiär på piren

Fredagens väder såg inte allt för uppmuntrande ut med variernade grad av regn, regn och regn. Men efter fyratiden så höll det oväntat upp och vi kunde köra årets första upplaga av Blackrace på City Race arena/Bananpiren i Göteborg.

Riggnong, och felsökning, en spökande glappkontakt gjorde att granen inte ville lysa. Sen blev det start iallfall, par i Supras på startlinjen.  Magnus tangentbordstrimmar Nissan 200SX
   
   
Finbesök i depån, en De Lorean rullade in och Tjörn-Leif kom ned med sin Firebird och visade hur man egentligen åker fort. rutinerad förare och välbalanserad bil. Kenneth Feldthusen syns i åskådarklassen här med Lars-Inge och Ann-Sofi.

Dagens regnande byttes i uppklarnande väder men värmen var på Pietå-nivå, vilket inte lockade särsklit mycket folk utanför dörren denna fredagkväll. Inalles blott femton startande, men nu är vi iallfall igång för året.


Bossen gör en ZZ

Vi kör lite mer i underhållningssvängen , från Boston i februari i år, Bruce upphör inte att överraska, en svängig cover på ZZ Tops I'm bad, I'm Nationwide!  Yeah yeah. 

 

uppdatering, å danskrock

tjo, händer mycket nu i helgen , mer om det kommer senare så länge bjuder vi på lite charmig danskrock signerat Kim larsen , Köb Bananer med en av de festligaste lågbudgetvideos jag sett.


OMG568 strular vidare

racepremiär imorrn fredag så det bidde att hämta  vårt stora röda skrälle för att packa den med vårt material inför Blackrace på bananpiren.  Det höll på att nästan inte bli så, för nånstans innan Öjersjö så börja det skaka i hele vagnen å sen dog styrning , bromsar å så vidare, remmmen hade havererat...
Remmen, den byttes ju sist under liknade omständigheter för inte så länge sen :
http://forb-jav-van-javel.html

Men det löste sig med en jourutryckning av vår vän Rickard på Verksta'n som kom bort med ny rem, lite verktyg och jox. Det visade sig att remmen hade klarat sig, men däremot hade remskivan till vattenpumpen lossnat! 

Återigen så påminns man om varför man helst inte kör Chevrolet längre, och Rickard visar med tydlig mimik vad han också tycker om OMG568...


Ring hem från din Imperial



Redan 1960 kunde man få fabriksinstallerad telefon i sin Imperial. En skrymmande apparat som antagligen kostade en rejäl slant på den redan dyra Imperial Crown sedan som i grundutförande kostade 5647 dollar.
Här ser man längst till vänster för övrigt manöverpanelen till tryckknappsautomaten, och intrumentbelysningen som var en säregen historia, det är faktiskt en slags av fiberoptik som ledde ljus från ett självillumicerande ljusämne. Fiberoptik, elektronisk styrd växellåda och telefon för sådär 50 år sen alltså.  

Imperial var exklusiv, bara 17707 gjordes av samtliga modeller 1960.

Stars & Cars - Britt


 På Parissalongen 1971 visade Bertone upp den extrema prototypen till Lamborghini Countach, vilket vi ju såg här:
http://bilsalongen-i-paris.html

Fast efter ett tag på mässorna verkar själva Countachen inte varit nog för att dra folk utan man tog våran egen Britt_Ekland till hjälp som dragplåster.  

Katt i lånta fjädrar

Englands förnämsta katt, Jaguar, hette från början Swallow Sidecar förkortat till SS. Av förklarliga skäl så återupptogs det namnet inte efter kriget, utan det fick bli Jaguar.


Dom byggde flera vackra karosser själva , men ibland så fick andra aktörer visa upp sina kreationer på Jaguars modeller, som denna pampiga mk IV cabriolet som har en kaross från Vanden Plas





Langenthal i Schweiz gjorde denna sportiga roadster på mk VI chassi 1948, nästan samtidigt som Jaguar själva presenterade sin XK120 med snarlika linjer.



Beutler från samma alpland gjorde 1952 en roadster på XK120 och en stilig coupé på det stora mk V chassit.





Worblaufen, också dom från Schweiz gjorde denna mk.VII cabriolet 1953.



Ännu en mk VII från Alperna, Ghia-Aigle också från Schweitz gjorde denna vackra kaross 1953.


... och denna eleganta coupe samma år.


Stabilimenti Farina som ej skall förväxlas med Pininfarina byggde ett par jaguarer med, som denna coupen som kallades Meteor på mk VII chassi 1951.


Och en till i samma stil på den mindre XK120 å



Italienska firmor använde inte bara inhemska vagnar, här är en Jaguar XK140 från Ghia.



1954 Gjorde Ghia en hel serie "Supersonic" karosser, två stycken på Jaguar XK140 chassi som denna nedan.


Och en XK 120 coupe från Pininfarina.



Familjen Embirico hade förut haft en hel rad extrema vagnar, 1956 lät man Pininfarina specialbygga denna stora coupe på mk.VII-bas.



Boano byggde denna XK140 efter design av Raymond Loewy.

1956 gjorde Ghia denna XK140 special för show, med snygga linjer och små fenor på bakskärmarna.

Samma år gjordes denna näpna XK140 av Zagato som annars brukade presentera bra mycket vildare karosser.



XK 150S i Bertones tappning 1958.



Och en special XK150 från Ghia-Aigle 1959


Att detta faktiskt är en E-type är svårt att se, men 1963 byggde Michelotti ett nytt skal på en sådan. Fast egentligen var det från början en D-type som senare fick ny identitet.




Originalet till denna Bertone coupé som gjordes 1966 är inte helt lätt att lista ut med det är en mk.II sedan i botten.

Och här har Frua fullständigt trollat om den bulliga fyrdörrars S-typen till en stram coupé 1966


Grönsaksbilen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5074622.ab

Jodå, det är faktiskt inget skämt, har kollat flera ställen, den finns faktiskt. formelbilen byggd av potatis och morötter och som drivs av choklad! 

ett intressant och nyskapande projekt mest ur den synpunkten att det mest är möjligt bara man vågar tänka annorlunda.

Är det nån mer än jag som tänker på Chryslers gamla klassiska färsgscheman Go Mango, Top Banana eller Plum Crazy?

Men är ett fordon byggt av vegetabilaska råvaror nånting helt nytt då?  Nej faktiskt inte, redan på 1910-talet experimenterade Henry Ford fram vegetabilsika ämnen för fordonsindustrin. 1915 lackerades T-Fordar med sojaolja som bindemedel. Glutenprodukter återfanns i hjulupphängningar och dylikt.

På 30-talet forskade ett helt team hos Ford om både vegetabilska och förnyelsebara råvaror, vilket bland annar resulterade i ett par experimentbilar med karosser gjutna av sojamjöl och cellulosa.  Här står Henry Ford själv och försöker hugga i den urstarka sojamjölskarossen med en yxa.

                  



telefonsäljarterror

har ni problem med telefonsäljare? det har inte den här killen för han vet hur man tas med dom!

http://www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI

Franska Rivieran

franskspråkig annons för Buicks remodellerade Riviera 1966. En egendomlighet är att de skriver att dom itne är nöjda med att bara förfina sina sexcylindriga motorer, utan att dom förfinat allting som bidrar till att överföra motorns kraft till röresle. Men det satt aldrig någon Buick-sexa i Rivieran.  

Den sista Monarken

Ett av de mindre kända amerikanska märken hette Monarch. Dessa byggdes åren 1946-57 med ett uppehåll för 1958 och återigen 1959-61.

Vad var en Monarch och varför byggdes inga 58:or?  Jo det var egentligen en Mercury som byggdes hos Ford of Canada och fick då lite reviserad dekor och kännetecken.
Produktionen var dock blygsam, och inför 1958 så satsade Ford helhjärtat på Edsel även för den kanadensiska marknaden. Nu gick det som det gick med Edsel och Monarchen återupptogs i Kanada för 1959.

men redan 1961 ströks Monarch för gott, detta sista år fanns enbart modellen Monarch Lucerne kvar att få som 2 resp 4-dörrars hardtop och en fyrdörrars sedan. 3723 stycken byggdes totalt av dessa tre modeller.
  
 

Stars & Cars - Roland




Det är 1913 och i sin nya Bugatti sitter Roland Garros, en man vars stora berömdhet för eftervärlden kom ännu att ligga ett par år fram i tiden, och det handlar inte om tennis...

Istället kan man läsa mer om denne man på en trevlig blogg här:
 
http://laverdure.blogg.se/2009/april/vem-var-roland-garros.html 

Det här lilla hörnet av bloggosfären är inte så stort verkar det, för jag hade tänkt skriva en rad om Roland Garros, hans Bugatti, samt hans bedrifter i luften över västfronten i den tidiga fasen av första världskriget, men då får jag ju se att våran Laverdue redan gjort det, jaja, läs den spännande historien om Roland Garros i länken dit.

Men hans Bugatti, den var lite speciell, den benäms ibland som type 18, men denna och kanske totalt 5-6 Bugattis med stort 5-liters rak fyra (borr x slag 100x160mm) benämdes oftast i sin samtid som just Bugatti type Garros. Just denna vagn ovan finns bevarad än idag. Den hamnade i england på 20-talet och kallas efter det i kretsarna för "Black Bess"



I februari i år såldes Black Bess på Retromobile auction för 2,427,500 Euro!  

Trängselpadda


Sommaren 2005 och Paris invaderades av Paddor. Det var femtioårsjubileum för Citroen DS vilket i Frankrike betraktades närmast som en nationell högtid.

Bedårande BMW

BMW hade inget bejublat femtiotal, utan var ett märke lite i skymundan, 1955 visade dom upp den vackra 503 på Frankfurtmässan och den sattes i produktion året efter. BMW:s egna V8 på 140 hästkrafter räckte till för en toppfart på nästan 200km/h, och med en prislapp på närmare 30000 D-mark så var detta en riktigt exklusiv vagn, likadyr som konkurrenten Mercedes 300SL.  Bara 139 sådana här cabrioleter byggdes fram till 1959.



Nummerplåtarna är intressanta, 1956 bytte Tyskland plåtar, så den första bilden har den gamla typen som visar att den tillhör Nordrhein-Westfalen området i den brittiska zonen. I maj detta år konstitutionerades staten Västtyskland, och man fick de nya vita plåtarna nedan, denna med distriktskod Regensburg-Düsseldorf.


åsså bjuder vi på lite underhållning, Mean Mary från Tennessee!

Å jävlar va hon kan lira banjo! Mean mary, vassegoa.

förste maj

arbetarnas stora dag "firade" jag med att arbeta lite på förmiddan i Hindås...

Jag pillar lite på en sommarstuga där, ett amerikanskt par som annars bor i min gamla "hemstad" Seattle.  Alltså frun är göteborgska men träffade en amerikan på universitet i Washington 1958 och blev kvar där, men en månad om året är dom hemma i "the old country" i Hindås.
Mike bär givetvis stolt sin Obama-tröja.  


Så bjuds det ju på riktig amerikansk brunch , vi snackar scrambled eggs, bacon, hashed potatoes följt av bread pudding som efterrätt. Här brukar man rynka på näsan och säga att jänkarna inte har nån matkultur, men om detta inte är det så vet jag inte vad som är. Socialstyrelsen och kostråden kan ta sin långfil och knäckebröd och stoppa upp nånstans, här snackar vi riktigt  krubb.   

Sen belv det mer amerika-influerat, ett par kilometer längre bort bor min vän Anders som importerar USA-bilar, en Cadillac 64 cabbe på stod gårdsplanen och så fylldes det på med mera fika.


Så var det sen dags att möta upp min vän Chris vid centralstationen, exilgöteborgaren
http://clogg.se/  till höger i blogglistan kom ned med dottern för en göteborgsweekend. Och för konsekvensens skull så åkte vi på arbetarrörelsens dag runt en sväng med en mycket kapitalistisk Cadillac Seville.




Och så kollade vi läget på vårat gamla stamfik Flygarns Haga för att se förödelsen, den klassiska neonskylten har dom inte tagit ner, den är K-märkt, men stället har förvandlats från det intima ljusskygga fik vi var så väl rotade i till en superflashig sportbar... inget är heligt, så vi är sista generationen flygarnsbarn i Göteborg tråkigt nog.


Näst på schemat var att se första maj-tågen, Chris vill egärna visa dottern detta spektakel, som visade sig vara ganska utarmat numera. Som han själv uttryyckte det så vilel han visa henne hur livs levande kommunister såg ut, för det finns tydligen inte så många i Örebro.  Nja, det verkar inte finnas så många här heller. Syndikalisterna missade vi helt för dom gick bara till Järntorget, dom orkade inte så många kvarter hemifrån antigligen...
Och så såg vi ett litet näpet lesbiskt tåg, som demonstrerade konstigt nog för den lag om samkönad vigsel som trädde ikraft samma dag. Så om den politiska kampandan idag mest går ut på att slå in öppna dörrar, så kan man nog utgå från att vi har det faktikskt ganska bra ändå.

Sen körde vi till deras hotell, för lite vila, innan släktträff och nästkommande dags äventyr, lisebergsbesök som A. sett fram emot länge. Chris dotter är för övrigt tror jag en av sveriges yngsta bloggare med. http://puttistar.blogg.se/

Rhodes Ford

En sammansättningsfabrik som inte längre finns i ett land som inte heller längre finns. Den kortlivade verksamheten Ford of Rhodesia.




Detta var en anläggning som var ett sidoskott av Fords redan väletablerade Sydafrika-verksamhet. Här sattes det främst ihop engelska Fordar från 1961 och en del år framåt. Här ser vi Fordanställda knåpa ihop Ford Anglia i faktiskt rätt fräscha och luftiga lokalen som var belägna några mil utanför Salisbury (numera Harare)



Och ute i ökenhettan står leveransklara Ford Dexta traktorer, Zephyrs och ett par Thames Trader lastvagnar


Här sattes även ihop amerikanska Galaxies och bruksfordon som F-100 pickuper. Här en annons för dessa som såldes genom Kabot Brothers, som byggde egna flak och påbyggnader för dessa.  Givetvis var även de amerikanska Rhodesia-Fordarna högerstyrda. Som synes erbjöd dom det mesta man kan behöva i ett ruffigt jordbrukarland med tufft klimat och svår terräng, inklusive "stainless steel beer tankers"!

 


Och chassiplåten som bevisar att du har en äkta Rhodesia-byggd Ford


Läget blev lite mer bekymmersamt runt 1965 i Rhodesia, och troligtvis upphörde Fords verksamhet där 1966-67 då sanktioner infördes och med handelsbojkott från Englands sida så blev det inge mer Fordar gjorda i SAlisbury.


Taunus på italienskt vis


Svårt att tro att det faktiskt är en Ford Taunus de här galanta damerna poserar vid, men så är det. Firman OSI i Turin erbjöd denna läckra coupé som byggdes på Ford taunus 20M TS mekanik och hade premiär på Genevemässan 1966.  OSI stod för Officine Stampaggi Industriali, och ägdes av Ghia. Taunusar fraktades dit för att få nytt skal ocjh sen skeppas tillbaks til återförsäljarna runt om i Europa. Detta blev ingen billig Taunus, nästan dubbelt så dyr som standard 20M.

 


1967-68 byggdes 2000 OSI 20MTS coupéer  med 2 liters V6 på 90 hästkrafter och 220 stycken med den större V6:an på 2,3 liter och 108 hästar.  Förutom dessa så byggdes en en enda Spider prototyp som visades upp på turinmässan 1967.

De förgätna del 48 - Chevrolet Rally Nova

1971 erbjöd Chevroelt den lilla Nova i Rally-utförande, vilket kan beskrivas som ett slags pseudo-muskelbil.



Vad man fick till sin Nova var emblemen ovan, stripes, rally-fälgar som normalt syntes på Oldsmobile Cutlass och lite övriga attribut för att likna en potent muskelbil. Vad man inte fick var SS-versionens 350" L-48 motor, utan standard för dessa var raksexa på 250" upp till 350" L-65 motorn med tvåportsförgasare.

1972 års Nova Rally, med chevrolets klassiska "see the USA" slogan


Rally-paketet hette RPO-YF1 på Chevrolets språk, 1971 beställdes 7700 stycken på det sättet, 1972 hela 33319.

1973 så gick hela motorutbudet att få till Nova SS, så då ströks den billigare Rally-varianten, för att dock dyka upp igen åren 1977-79 men nu hette tillvalspaketet Z-26 istället. Skälet till att Rally-Novan gjorde entre på scenen igen var att inför 1977 utgick SS-Novan.

1977 års Nova Rally fick samma paket som tidigare SS, förutom kromad grill och andra stripes och inte heller hade den SS-verisionens styvare fjädring. 6901 byggdes.  


1978 Chevrolet Nova Rally, här ser man hur stripes fortsätter föbi bakljusen, 6903 byggda detta år.



1979 års Chevrolet Nova Rally gjordes i 2200 exemplar. motoralternativen var tre, 250" sexa, 305" V8 och 350" LM-1 motorn på 170 hästkrafter. 1979 var ett kort år för Novan då den ersattes med Citation.

Flamboyanta Figoni

När man förr beställde specialkarosser til sina bilar kunde man välja mellanmassvis med etablerade och kunniga karossmakare. Bland de mer prominenta så gällde det att skilja sig från sina övriga välburgna och prominenta vänner, att få det där lilla extra som skulle bräcka alla andra. Ville ha en chans i det gemet så vände man sig till Figoni&Falaschi i Paris.

Giuseppe Figoni var från Italien men bosatt i Paris sen barnsben, redan som ung visade han sig ha en stor talang för både konst, design och plåtslageri.




Två tidiga Delage D8 från 1931 med sportiga coupékarosser från Figoni, men än så länge strama i  sin design.

En stor Duesenberg model J från 1931 med boattail speedsterkaross visar betydligt mer flyt i linjerna, och mer flyt skulle det bli.


1932 beställdes denna Rolls Royce phantom II av den Nepalesiska kungen, vilket kom att bli den enda Rolls Royce med Figonikaross, och nu börjar det likna nåt.



En Bugatti type 57, chassi # 57739 beställdes av Lord Cholmondley för sin frus räkning 1934 . man ser nu vart det börjar barka hän.


Voisin byggde alltid uppseendeväckande bilar, och denna C27 roadster från 1934 med Figonikaross var inget undantag.


Under trettiotalet slog Figoni ihop sig med en kompanjon som också han var italienare, Ovidio Falaschi, och under namnet Figoni&Falaschi kom dessa två under resten av 30-talet att bygga de mest extrema karosser som inte lämnade någon oberörd, än idag.

Två delahaye 135S Competition coupéer, och en Talbot-Lago i snarlik stil och ytterligare en Delahaye 135C coupe byggda 1936-1937.
   

Här står samlat fyra stycken "gotte d'eau" coupéer, Talbot-Lago T150C med Figoni&Falaschis extrema karosserier, sexton stycken liknade gjordes i denna stil på Talbot-Lagos.


1935 beställdes denna Mercedes Benz av konung Ghazi av Irak, Giuseppe Figoni stod för designen, men karossen kom dock att byggas av Erdmann&Rossi i Berlin.


Men så kom dessa vagnar 1937, trettiotalets mest extrema roadsters som byggdes på Delahaye chassin, först ut i serien var denna som benämndes "Narwhal" där bakärmarna drogs ut i små vassa fenor, redan 1937 alltså.


Narwhals syskon var inte desto mindre extrema, nåt dussin av dessa skall ha gjorts.

   
    
                   
Ovan syns de överlevande av Figons mest flamboyanta serie karosser, inklusive en coupé. Alla på Delahaye 135MS-chassi föutom vagn nummer två i andra raden som är en Talbot-Lago T150. SAmt den sista i rad tre, som är en Talbot_lago T26 som färdigställdes först efter kriget.
Men det finns en katt bland hermelinerna, eller en härmare bland hermelinerna rättare sagt. Dem ljusblåa roadstern i rad två, är faktiskt byggd av Saoutchik. Kanske var det så att Figoni&Falaschi fick under denna tid så mycket att göra att några jobb fick lejas ut till denna firma som också var baseradi Paris.

Så kom kriget, och Figoni&Falaschi var en av de få av dessa tidigare stora karosserifirmor som kom att överleva det stålbadet, men det kom dock inte vara så länge, en del stamkunder återvände och fortfarande var det Delahayebilar framför allt som försågs med grandiosa karosserier.
   

Tre Delahaye och en Talbot från åren 1947-49 , nu drog sig Ovidio Falaschi ur,  men Figoni fortsatte i mindre skala. Nu hade hela fordonsindustrin ändrat inrikting och Figoni fick i första hand kämpa med att sälja in sina designer hos de reguljära tillverkarna. Märkerna som arit så förknippade med deras verk som Delahaye, Delage, Talbot, Bugatti upphörde under tidigt femtiotal

En av de sista Talbotbilarna från Figoni 1949, en T26G som fick ett bisarrt utseende.


Det anrika Delahaye gick också kräftgång i efterkrigstiden, sista modellen hette 235 och byggdes i begränsad upplaga fram till 1955, en del av dessa som denna nedan fick karosser från Figoni, fast byggd mer på seriebasis än individuellt för kund.


Sista rycket för Figoni var att sälja in en vacker coupé till Simca, som deras kunder kunde beställa genom dom, dessa byggdes på Simca 9 basen och var vacker, men tämligen dyr. den sagan tog slut 1954 när Simca byggde en egen sportig coupé till bättre pris genom Facel som redan levererade Simcas reguljära karosser.


Tvätta bilen



Nån gång på 20-talet så kunde man tvätta bilen under sådana här omständigheter i en "wash-bowl"