Dags för glass 1965

Våren är i antågande och glassäsongen med den,  här en snygg reklambild för Trollhätteglass, 1965. Detta lilla glassbolag finns inte längre då dom gick upp i GB Glass 1973. Men på ett sätt lever dom vidare, I GB:s sortiment finns fortfarande 88:an, som ursprungligen kom från Trollhätteglass.  
 
 
 

Exotiskt på stranden

Fotosession på Hawaii med en rosa Jeep. modellen kallades Surrey på hemmaplan och Gala på export. Den kom i blått, grönt eller rosa och baserades på Jeeps DJ-3A Dispatcher. Surrey och Gala fanns mellan 1959 och 1964.
 
Willys Interlagos, Brasilien 1962
 
GSM Flamingo hette den sydafrikanska sportbilen med glasfiberkaross och Ford Cortinamotor. Byggdes i Kapstaden 1962-64.
 
Skoda 110L 1970, stranden ser lite ogästvänlig ut, ser mer ut som ett vattenfyllt grustag...
 
Packat på stranden och en Holden EH kombi i centrum.
 
Lite mer svängrum, i Taiwan och Ford Cortinan som byggdes på licens där heter Lio-Ho.
 
Lancia Delta Integrale någonstans i Italien.
 
Peugeot 504 broshyr av modernare snitt. Efter att modellen lades ner i Frankrike 1983 fick den förlängt liv i andra delar av världen, i Nigeria som bilden visar byggdes den ända fram till 2006.
 
Med det märkliga namnet Siam di Tella byggdes BMC:s stora modeller på licens i Argentina. Företaget daterar sig dock ända tillbaks till 1911 och står för Sección Industrial Amasadoras Mecánicas, och grundarens namn, Torduato di Tella. Från början gjorde man storköks och industrimaskiner.
 
Nästan en Ford, men den heter Meteor Rideau, i Kanada gjordes Fordmodeller med lite egna attiraljer under Meteornamnet mellan 1948 och 1976.
 
Ford Fiestapickuper ser vi inte i Europa, men i Sydafrika byggs denna variant som kallas Courier.
 
I vattenbrynet med en Volkswagen Karmann Ghia TC, en modell som inte heller sågs i Europa utan var den lokala Brasilianska varianten av Karmann Ghian.

En liten tur på landsbygden

 
Beast of Turin,  den sprutar eld och för ett oväsen som får hin håle att springa och ropa efter mamma, Fiat S76 är brutal på alla sätt, från sin 28 liters stora fyrcylindriga motor, ner till alla drev och kedjor som kraften skall förpassas genom. Rekordbilen från 1911 har nu gjorts i ordning efter en längre törnrosasömn, den har faktiskt inte körts på över 100 år! Förrän nu, i mars 2015 gick denna oförglömliga premiärtur i trakten av Goodwood. 

Voughts flygande pannkaka

Under 1942 ramlade det in massor av UFO-rapporter i trakten kring Connecticut. Men det hade en helt naturlig förklaring, det var Voughts testpiloter som var uppe och snurrade med V-173, eller flying flapjack som den här skapalsen också kallades.
 
Charles Zimmerman hade experimenterat med diskformade vingar för flygplan och 1941 hade han kommit så långt att amerikanska flottan var intresserade av idén, prototypen kom att byggas av Vought.  Planet flög första gången den 23:enovember 1942. 
 
 
Tanken med det oortodoxa flygplanet var att den skulle kunan manövrera i extremt låga farter och landa och starta på väldigt kort yta, därför var flottan nyfikna på huruvida plnaet skulel lämpa sig för hangarfartyg.
Två 80-hästars Continentalmotorer satt inne i flygkroppen eller vad man skall kalla det, och drev var sin propeller som satt i framkant av vingen. Planet var faktiskt längre än det var brett, 8,1 meter mot vingspannet på 7,1 meter.
190 flygningar gjordes med pannkakan, en av testpiloterna var Charles Lindbergh, som tyckte det var en lättmanövrerad och fin maskin. Det blev dock inte så mycket mer utav den flygande pannkakan, man gick vidare och byggde två prototyper som hette XF5U, som hade två stycken 1300 hästars Pratt&Whitnetmotorer och kapabel till farter uppemot 800km/h. Men då hade man dels dragit över budget och deadlines, och dessutom blev propellerplanen frånåkta på alla sätt av den nya generationens stridsplan, med jetmotorer. 
 

Prototypblandning

Västtyskland, en tidig förseriebil av Golf försågs med skjutdörr. Ett alternativ som inte sågs som en omöjlighet att erbjuda till modellen. 
Östtyskland, en liten lastbilsprototyp från Barkas 1969 som inte nådde produktion
 
En ännu mindre lastbil från 1969, från Velorex i Tjeckoslovakien. Dom byggde i övrigt primitiva dukklädda små fordon, men även om flakbilen är i miniskala ser den ut som en riktigt liten småbil.
 
RSV stod för research vehicle,  Calspan i samarbete med Chrysler tog fram den här experimentbilen 1976, notera nackstöd från Volvo.
 
En bil som var mer än en experimentbil, Batteritillverkaren Globe Union lanserade en elbil i lite större format 1978 med namnet Enduro. En intressant detalj var att bakpartiet var utbyrtbart sp man kunde göra både kombi, hatchback och sedan av den. Broshyrer trycktes upp och bilen testades av tidningar, men sen hände inte så mycket mer.
 
Volkswagen Corrado sportkombi, det kunde nog blivit något. Magnum kallades den och två prototyper byggdes 1989
 
P41, ett stadsbilsprojekt från kreativa Matra 1991.
 
En annnan Matra i sama anda, P75 från 2003.
 
De La Chappelle som annars gjorde bugattireplikor i glasfiber satsade också på en rejäl MPV i den högre divisionen. Motorerna var antingen Jaguars V12 eller en Mercedes V8 spetsad av AMG. Tre stycken av dessa gjordes 1990-91.
 
 

Volvo med stripes

För att lyfta Volvo C30 provade man på lite personliga stilar och färger till bilen. Med foliering kunde man erbjuda en hel rad alternativ för olika sinne och smak.
 
 
 
 
 
Variationerna var många, kunderna få...  när såg nån en Polkadot, Rosa combat, eller en flammad C30 ute?
 

Chryslers som kommit in

Importbilar fortsätter strömma in i landet, konjunkturer och dollarkurser påverkar inte nämnvärt folks önskan att ta hem sin drömbil från andra sidan atlanten.  Här är en del fina, tuffa Mopars som trillat in.
 
Dodge Coronet 500 convertible från 1968, ovanlig bil.
 
Och här lossas en Coronet 440 från 1969.
 
Och ännu en Coronet, denna tuffa orange hemiclone är av 1966 års modell. 
 
En lite ovanlig full-size i vårt land, Dodge Monaco coupe från 1966
 
Och muskelbilar såklart,  Mycket fin Cuda cabriolet från 1970, ovanliga är dom också, bara 635 'Cudacabbar såldes detta år.
 
Och en annan fin 'Cuda, denna från 1971 med 440" motor.
 
Racerbilar är ovanliga, tuff Dart för dragrace som följt med en amerikan som flyttat till Sverige.
 
Från den lite äldre änden av Chryslers modellutbud, en trevlig 300 coupe från 1962.
 
Detta är en Dodge Custom convertible av 1949 års modell. Fast den ser inte ut som en 49:a. Skälet är att de nya 49:orna dröjde, och man fortsatte tillverka den gamla karossen som var i princip oförändrad sedan 1946. Alla bilar som sattes ihop efter första decemer 1948 räknades av registreringsskäl som 49:or, fram till de "riktiga" 49:orna kom ut i februari.
 
Och sist en De Soto, av 1948 års modell. Den här har nymodigheten med automatlåda, Fluid-drive på Chryslers vis, ett tillbehör som kostade 121 dollar, vilket var mycket på en Custom club coupe som kostade 1870 dollar i baspris.
 
 

Bakluckor, i svartvitt

Mer kul bilder från bakluckor genom tiderna.
 
Hur mycket kan man lasta i en Citroën DS?
 
Lastmästaren från Farnakrike hette Citroën B11 Commerciale, en smart modell som var tidigt ute med kombilucka och flyttbara säten 1938. Stuvmöjligheterna var enorma.
 
Renault R3 , en oöm småbil som rymde mycket, R3 var en kortlivad ekonomimodell av R4.
 
Austin A40 Farina, eller Futura som vi kallade den här, hade från början bara en liten lucka nertill att lasta genom, men efter något år gjorde man ett större gap av praktiska skäl.
 
Picnickorg och Passat 1975
 
Autonova hette detta koncept från Glas, framtidens citybil 1965.
 
Ett annat koncept, från 1975 och med en praktisk elbil skulle shoppingrundor och annat avklaras i stan med Town Car Electric från Copper Development Association.
 
Alla sportgrenar och fritidsintressen ryms i Alfa Romeo Alfasud.
 
Pontiac demonstrerade plastmaterialens möjligheter 1939 med en genomskinlig bil, och en flicka instängd i bagaget. 
 
Den egendomliga Shamrock från Irland hade ett enormt lastutrymme.
 
Och hos Tatra 603 satt ju bagageluckan fram. 

På en kaj i Baltimore.

Importbilar kom på bred front i USA under 1970-talet. Bensinkriser andra förändringar gjorde att man mer började intressera sig för de där konstiga bilarna från utlandet, bortom horisonten. Här står pinfärska Volvo 140 och 160 bilar på Dundalk Marine Terminal i Baltimore 1974.  I mitten ett gäng bilar som kommit från andra hållet, det är japanska Subarus. Vita däcksidor är obligatoriskt och visst var det mycket färgladare på en importterminal förr. 

Ett avancerat pussel i Liverpool

Många delar i ett avancerat mekaniskt pussel. Platsen är en så kallad Shadow factory i Liverpool under kriget och här byggde man den extremt komplicerade och kraftiga Napier Sabremotorn, som satt främst i Hawker Tempest och Typhoon.
Motortypen med 24 cylindrar i H-form hade testats förstan gånge 1938 och var en konstruktion av Major Halford. De första varianterna gav imponerande 2200 hästkrafter, och de senare versionerna hela 3500. En testmotor med intercooler och kompressor mättes upp i hela 5500 hästar men det handlade om en ren experimentmotor.

Det färdiga "pusslet".  Sabre hade en komplicerad slidventilsmekanism, 24 cylindrar liggande horisontellt i två bankar, volymen var 27 liter.
 
 

Israels Prinz

En lite udda reklamannons, för NSU Prinz, i Israel.
Prinz 4 byggdes 1961-73 i stort sett parallellt med NSU 1000TT som hade fyrcylindrig motor, Prinzen fick nöja sig med den beprövade tvåcylindriga maskinen på 600cc. På den här tiden försökte Israel att bygga diverse fordon på licens, bladn annat Hino och BMW 700, i Haifa, men NSU kom aldrig att byggas hos Autocars. Däremot kom den att byggas i grannlandet Egypten några år, under namnet Ramses 

Italienskt igen,svartvitt

Två damer visar en vacker protoyp framför det magnifika Stupinigiplatset i Turin. Bilen heter här Fiat 2100S, som senare kom attt säljas som 2300S coupé.
 
Maserati mexico i profil
 
Fiat 1900A Gran Luce coupe, 1952
 
En betydligt ovanligare Fiat, en liten 1100 kombi gjhord av Fissore 1948
 
Och en annan ganska ovanlig pryl, Autozodiaco Damaca 1968, beachbuggyfebern hade smittat Europa vid den här tiden
 
Vilket även avspeglas i den här skapelsen från Bertone. Ett allaktivitesfordon i buggystil, som även hade en snöskooter ombord. Suzuki Go från Bertone visades 1972.
 
Lite mer normalt, Fiat 1100 1957
 
Lancia 2000 coupé 1971,
 
Med italienskt ursprung, Seats licensbyggde Fiatmodeller och här är deras variant 127 Especia från 1977.
 
Annons för USA, Fiat 1500 Spider.
 

The Melin Collection - mixed places

De flesta bilderna i Melins fotosamling är tagna i Santa Ana och Orange county, förutom de tio första åren de boddde i Salt Lake City.  Men givetvis var kamerna med på många andra ställen också. Här är en svenskemigrant i Palo Verdes, Raymond Sandberg med sin Buick Riviera 1964.
 
Okänd flicka med Ford Maverick 1975, bilen har Washington stateplåtar men platsen är Couer d'Alene, IdahoC
 
På tripp genom Yellowstone 1960, bilen närmast en Chevrolet Bel Air 1955, björnen i bakgrunden verkar dock vara mer nyfiken på nya Ford Galaxie. 
 
Närmare hemmafronten, Garden Grove 1962 och Ed o'Connor med sin väderbitna Chevrolet från 1950. Denan bil körde han för Cheker Cab company.
 
Ronald Page i Orange County visar stolt upp sin välputsade Thunderbird från 1957
 
Jim och Linda Edmunds 1972, i Portland med Plymouth Custom Fury Suburban från 1968
 
Bruce Ferrel med en Chevrolet från 1953 vid en plats som heter Lost lake i Utah, 1959.
 
Mirror Lake, också i Utah. Viviann Olsson med en Mercury Montclair 1957.

Bilbo Bagger och mr Spock

Leonard Nimoy som gick bort nyligen, den 27:e februari, var känd och älskad av de allra flesta som den oförglömligen Vulcanen Spock i Star Trek. Men han gjorde även några inhopp i popbranchen, detta torde vara det märkligaste av dom. Bilbo bagger, med pixiebrudar, vulcanöron och hobbits.... 

Elmia 2015

 
Här kommer lite bilder från årets digra mässa på Elmia, Custom Motor show.
http://www.klassiker.nu/traffar/traffreportage/blandat-fran-elmia
 
http://www.klassiker.nu/traffar/traffreportage/engelskt-pa-elmia
 
http://www.klassiker.nu/traffar/traffreportage/volvojubileum-pa-elmia
 
 
 
 
 

Buickimporter

Ett objekt, men ett rätt trevligt och ovanligt sådant. Buick Special convertible från 1941.  Denna modell gjordes i 4282 exemplar.
 
Buick Super sedanet 1947, Superserien var populär i amerika och 46 311 stycken av denna stora fastbackcoupé såldes. 
 
Buick Special Caballero var en stationsvagn med hardtop, en påkostad modell som kostade 3167 dollar ny 1957. Den kostade 120 dollar mer än den vanliga Special stationsvagnen och den  finare Century Caballero kostade hela 700 dollar mer. Ovanliga bilar i Sverige detta.
 
Och ännu ovanligare, såpass att den troligen är unik i sitt slag.
 
En Buick ambulans från 1959, byggd av National Body Manufacturing i Knightstown, Indiana. Denna firma byggde vanligtvis på Pontiac och Chevroletchassin, men 1959 gjorde man en eller möjligtvis två karosser på Buick.
 
 
Ägarinna Kimberley med sin nyinkomna Buick, en passande bil då hon själv är läkare.

Audin från andra sidan.

Det är strängt taget ingen Audi alls, och varför den svenska importören lät kalla P70 för Audi i annonserna 1956 kan tyckas märkligt. Audis egentliga återuppståndelse låg ju drygt tio år framåt i tiden.

Men det finns dock en koppling,  August Horch grundade Audi 1909 i Zwickau, men märket upphörde 1939.  Efter kriget låg Zwickau i den östra zonen och i fabriken huserade sedermera Automobilwerk Zwickau, AWZ från 1955 även kallat VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau.
IFA-bilarna som i princip var en östtysk DKW och var relativt välkända i Sverige, men den nya AWZ P70 kom inte att bli särskilt framgångsrik här.  Dock var 1956 ett bra år för IFA/AWZ här med 1761 sålda bilar

P70 var byggd i det ökända materialet Duroplast, en slags blandning av överblivet bomull från Sovjetunionen, blandat med fenolharts och lite övrigt industriavfall som kokades ihop till något som nästan liknade bakelit. Nånting som man fortsatte med på efterträdaren, den mer välkända Trabant.
 

En påskhälsning från Jenny Nyström

Jenny Nyström, född1854 i Kalmar är välkänd för sina julkort och det är genom hennes bilder som vi idag har själva sinnebilden för hur jultomten ser ut.  Det här påskkortet bör vara från 1910-talet nånstans och här bryter Jenny det traditionella med den nya tekniken, automobilen i motivet.
 

Crayfords kompakta

Crayford är annars kända för att kapa taket av allehanda bilar från Hundkojor till Fordar, men 1975 sålde dom också en smart moped.  gentligen var det en italiensk liten hopfällbar moppe från Di Blasi som man fick agentur på att sälja i England och Frankrike. Puma, även kallad Puma Packaway sålde bra, särskilt båtägare var förtjusta i den. Priset 1975 var 263 pund och för £9.50 extra fick men med en smart förvaringsväska till den också.