Jubileum på bloggen, inlägg #1000!

En liten kul notering, detta är det tusende inlägget! Hur firar man en sån här tilldragelse på en blogg då? Jo, det kommer följas av lite urdrag av tidigare inlägg som varit lite speciella. Kanske lite presentation av bloggkollegor som man mött på och haft ett stort utbyte av längs resans gång, och lite allmänt om bakgrunden till denna blogg och hur saker har utvecklats runt omkring den.

Och vi firar väl med att lägga ut en sommarbild såhär i mörka vintertider, från Varberg 2009.



en spritdoftande helg i Örebro

jag har lite andra intressen vid sidan av fordon och bilar också för er som inte tror det. En av de andra hobbies jag är till exempel att dricka sprit.   Så därför gjordes förra helgen ett besök i Örebro och den fina Öl och whiskymässan på Conventum där.

Nuär det här inget förtäckt supagille, detta rör de lite finare sorterna av whisky som jag är väldigt förtjust i, och även en stor del intressanta mikrobryggerier med både lager och Porteröl i sortimentet som man inte ser eller får chans att smaka på särskit ofta.
Landsort lager var en trevlig bekantskap, min vän Chris bosatt  Örebro delar åtminstonde det här intresset med mig. En av de mer intressanta whiskysorterna som provades, Indisk single malt! Amrut blackadder är inget för veklingar med en styrka på 62%
   

Whisky ÄR godis, det vet vi ju, single malt scotch som kola fudge var nytt och väldigt läckert.


Så var det även dags att stifta bekantskap med den svenska finwhiskyn Mackmyra som det talats och skrivits mycket om. Hur smakar denna inhemska produkt då? Jo det beror på. Första testet gjordes av den reguljära mackmyran, och förvisso inte oäven med en viss fruktig vanliljaktig arom, och ganska vass smak. Bra, men itne någon toppnotering. Sen provades den exklusivaste Mackmyran, lagrad på fat av svensk ek och det var en sagolik dryck däremot. Dock finns det en nackdel, man måste teckna sig för att köpa ett helt fat av den...



Laphroaig är en annan favorit, såhär skall en whiskyhylla se ut, i mitten tronar en 60-årig lagrad Laphroaig, som dock inte avsmakades, men väl ur deras sortiment av 18-åriga buteljer.



ett sortiment som gicks igenom också, längs till vänster en Caol Ila "unpeated" dvs utan den annars för Islaywhiskys traditionella torkningen av malten som görs över rökt torv, men oerhört god, kommer till systembolaget nu. rekommenderas.



Hos Arehucas bjöds det på lärdom och insikter i rommens värld. Rom har ju inte ansetts som någon finare dryck här, men numer är det ändring på det, Arehucas är spanska hovleverantörer av romdrycker från kanarieöarna sedan 1884.


Eller så skulle det inte vara fel att åka omkring i en GlenFiddich Mini Cooper


En trevlig angenäm och annorlunda mässa på det hela taget. Provsmakning i den här rangen företas i 2cl glas, vilket låter lite, men med tunga och komplexa sorter som de som presenterades så är 2cl faktiskt för mycket. Och då en del av sorterna var "cask strenght" som man inte var beredd på så brann det rätt bra i munnen mot slutet av kvällen, dessa sorter var uppemot 70%, vilket är lite väl häftigt.


Lite på tomgång

Nu kommer det bli lite bloggtorka ett tag framöver.  Det beror på att jag skall iväg på ett jobb och blir hemifrån veckovis ett tag framöver. Måndag morgon inleds med att ta sig till hamburgsund för att hoppa på en båt som styr kosan ut till Kalvö i den bohusländska skärgården.  Det kan finnas en möjlighet att jag kan visa livstecken därifrån, men om inte så vet ni varför. 

Så länge bjuds det på en vacker promotionbild, som ni kan grunna på ett tag, vad är det egentligen för vacker bil denna mädschen poserar vid? Eller det kanske är för genomskinligt?


Söndagsfika hos Fritjof

det har varit fikaträff i Fritjofs garage igen, förra månadens fika skrevs det om här:
http://fika-i-fritjofs-garage.html

Fler och fler har uppmärksammat detta trevliga garage och det väl tilltagna fikarummet visade sig vara för litet. Sådär ett 30-tal personer hade sökt sig till garaget för fika och allmänt prat.


Bland flera besökare så syntes även Patrik Jacobsson, alla som är inblanande i dragracing känner väl till den här personen, fast då oftast med en kamera framför ansiktet, flera av han bilder går att se här:
http://www.racebilder.nu/





Kenne till vänster som driver sidan motormuller.se/ filosoferar över sidovagnar


Nostalgimacken, med Ford model T från 1926. På pumpen anges priset 69 öre/liter.


och så får man inte lämna garaget förrän man skrivit i gästboken!


Sobra schweiziska skapelser



Det fredliga lilla alplandet Schweiz har inte satt några djupare avtryck i bilhistorien, men däremot har landet alltid haft fullt av flitiga och drivna karossmakare. Från 20-talet och ända in på sextiotalet verkade flera stora verkstäder som åtog sig jobb åt privata kunder, samt biltillverkare själva för att bygga specialmodeller, prototyper och rena uppvisningsbilar. 

En av de mest fantastiska skapelserna från detta land kom från den mindre kända Hartmann i Lausanne, och presenterades ju tidigare här. http://hartmann-cadillacen.html 

Några fina exemplar från Beutler, en Bristol 401 med cabrioletkaross 1948 och en MG YA från samma år. Beutler kom att göra mtycket jobb med främst engelska vagnar som denna Bentley mk VI, men mest kända kom dom att bli för sina serier med vackra coupéer på Porsche 356-bas, som denna från 1958, ett antal Volkswagens försågs även med snarlika karosser.
   
    
Men även flottare vagnar, ovan först en Lancia Aurelia från 1955 och ännu en Bristlol, denna gång en 406 från 1957. Ännu en engelsman, Jaguar XK120 från 1952 och sist en en läcker coupé på fransk bas, en Simca Aronde 1958. Vid sidan av dessa specialare konverterade Beutler även många Volkswagen till nyttofordon som denna egendomliga kombi är ett exempel på.  

Köng i Basel var verksamma redan före kriget och ett antal Bentleys fick karosser från deras verkstad, här en roadster från 1936. Efter kriget var produktioen ännu mer småskalig, men denna Delahaye 135MS gjordes 1947 och en Riley RM coupe 1949. Annars var Köngs huvudverksamhet nyttofordon, då främst ambulanser som denna Cadillac från 1960.
   

Brichet är det inte mycket känt om, men denna Alfa Romeo 6C/1750 från 1931 är ett verk från dom.



Jean Gygax i Biel byggde karosser till bilar redan i seklets början men det finns inte så mycket bevarat från tiden alls. Denna Rolls Royce 20/25 är en tvådörrars sport saloon som byggdes av Gygax 1933. 



Carossierie Worblaufen var en av de större karossmakarna i Schweiz, och deras produktion kom att bli rätt omfattande från 30-talets början tills avvecklingen 1958.
En av flera Bugattis som blev skrudade av Worblaufen, type57C , 1935.


Denna vita cabriolet är en Hotchkiss Anjou från 1951, nästa vagn är en amerikansk Graham från 1937 med cabrioletkaross, Worblaufen, Tüscher och Graber byggde ofta små serier av just amerikanska vagnar med egna karosser för återförsäljare främst i mellaneuropa, men även i skandinavien kom dessa att dyka upp. Näst i raden en Bentley tourer från 1938, och en elegant cabrioletkaross på Alfa Romeo 6C-2300 från samma år.
   
   
MG YA från 1948 med påkostad kaross från Worblaufen, och en egendomlig jättelik öppen tourer, det är en Checker från 1950 byggd för okänt syfte. Ett par vackra vagnar från slutet av Worblaufens produktion, Lancia Aurelia 1952 och en Alfa Romeo 1900 från 1955.


Schweiz största karossmakare startades 1925 av Hermann Graber. Från 20-talet fram till sin bortgång 1970 ansvarade Hermann Graber för över 800 karossdesigner. Här en tidig sportig tourer på Mercedes Benz SS 1928. 


1926 gjordes denna tourer av Graber på Rolls Royce Twenty-chassi, ett antal  Duesenberg fick Graber-karosser med dnna är denförsta från 1934. Nästa är en fransk Voisin från C23 1932 och en särling i sammanhanget var denna Triumph Gloria med Graber-kaross 1937.
   
   
Fransk Hotchkiss från 1935 och flera Bugattis försågs med Graberkarosser här två stycken type 57 cabrioleter. Flera amerikanska vagnar fick också "europifierade" cab och tourerkarosser för hemmamarknaden, här en Packard från 1937.

Graber kom att överleva efter kriget när många andra branschen tog ner skylten. Flera Bentley mk VI kom att förses med Graber-karosser vid slutet av 40-talet, och denna vackra talbor Lago T26 1947. Nästa eleganta vagn är en Rover 16 från 1948 och mer engelskt är denna vackra lagonda från 1951.
   

På reguljär basis under femtiotalet kom Graber att förse hela serier av Alvis bilar med egna karosser. Detta samarbete forsatte ända fram till 1966 när Alvis upphörde. Efter Hermann Grabers bortgång 1970 kom man främst bli återförsäljare för Ferrari, och man började även åta sig renoveringsjobb av äldre speciella bilar, nånting man gör hos Graber än idag.  

Alvis TD21 1961 från Graber.



Gebrüder Tüscher bildades redan 1909 , och är en av få som överlevt till våra dagar. Numer gör man busskarosser, men under sina glansdagar så byggde man fina karosser som den här Delahaye 135 cabrioleten som kallades "Coupe des Alpes" 1938.


Alfa Romeo 6C/25 från 1938 med elegant kaross från Tüscher, åtminstonde en Bugatti type 57 fick också sin kaross därifrån 1937. En Plymouth från 1934 med Tüscherkaross, denna stil av tvådörrars cabriolet fanns inte USA, men byggdes som nämnts tidigare av flera europeiska karossmakare i mindre serier för lokala marknaden. 1939 gjordes denna engelska SS Jaguar i påtagligt kontinental stil.
   
   
Mer av Tüschers speciella europa-anpassade amerikanare, Buick Special från 1937, Chrysler Royal från samma år med öppet tourer karosseri, och en De Soto från 1938 i samma stil, sist en Buick från 1939 som tvådörrars tourer, dessa karosser hade ingen motsvarighet i respektive tillverkares egna ordinarie sortiment.  

Langenthal gjorde liksom Tüscher mer kontinentala konverteringar av amerikanare, som denna Dodge D-8 från 1938.


    
Två Lancia Aprilia fick kaross från Langenthal, här den ena från 1938. Liksom många andra i branshen var kommersiella fordon huvudgrenen, som denna lustiga Fiat 500 Topolino från 1948 specialbyggd för mjölkbud. Men ändå gjorde man i andra ändan såhär eleganta karosser som denna Delahaye 135MS samma år. Och en liten serie Citroen B11 byggdes som cabrioleter för den inhemska marknaden 1951.

Sécheron är rätt okända, diskutabelt om det ens var en auktoriserad verksamhet, för man känner bara till en enda vagn. 1947 byggde dom här här eleganta Delahaye 135M som idag finns på i Blackhawk Collection i Danville,Californien.



Reinboldt&Christé i Basel är inte heller så kända, men gjorde på 30-talet åtminstonde några specialvagnar Här en transformable sedanca de ville kaross på en Martini type CF 1932, Martini var ett av ganska få egna schweiziska biltillverkare, verksamma från 1897 till 1934.

    
Redan 1929 byggde man denna vackra tourer på Bugatti type 40, och 1934 denna Horch 710 roadster. Efter kriget kom man nästan helt att ägna sig åt busskarosser och lastbilshytter, men ett specialjobb var denna stora Cadillac med tourerkaross 1947 och åt en kund byggde man denna MG  YT cabriolet 1948. Ett par stycken Riley cabrioleter skall ha byggts vid denna tid med, denna är den enda kända av dom som finns kvar idag.



Ruckstuhl från Lüzern vet man heller inte så mycket om, men åtminstonde två Bugatti type 49 försågs med sedankarosser från dom, just denna finns faktiskt i Sverige.


Denna Bugatti type 49 sports tourer är från 1930 och har en kaross byggd av Chiattone, om vilka heller inte mycket är känt.



Gangloff är en firma som kom att bli intimt förknippade med Bugatti, de hade sin huvudverksamhet i Colmar vilet låg väldigt nära Molsheim på andra sidan gränsen i Frankrike där Bugatti residerade. Gangloff startade sin verksamhet redan 1903, och hade förgreningar i Geneve och Zürich, samt i Bern där huvudverksamheten fortgår än idag. Numer är dom bland de största i Europa på busskarosser, järnvägsvagnar, linbanegondoler och även farkoster till nöjesfält världen över. 
Men under sina glansdagar som en av Europas mest renommerade karossmakare så byggde man kreationer som dessa.
En Mercedes S tourer 1927 som double phaeton, nästa eleganta coupe är en Peugeot från samma år. Den eleganta sedanen är en Voisin C23 från 1932 och sist i raden Mathis från 1933.
   

Men det är Bugatti som Gangloff främnst förknippas med, närheten till Molsheim gjorde att många av Bugattis egna arbeten lejdes ut till dom, men lite diffust i vilken utsträckning, här är en del av de kända Ganglofkarosserna som byggdes främst på Bugattis storsäljare , type 57. Först i raden dock en type 50 från 1932. 
   
   

Efter kriget återhämtade sig Bugatti aldrig, Ettore själv avled 1947, och en comeback med type 101 runt 1950 bar sig inte, en handfull byggdes, varav två fick kaross från Gangloff, här är #101503 som idag finns hos Schlumpfmuseumet i Mulhouse


Bugatti type 101 var egentligen en smått uppdaterad type 57, och denna vagn i samma samling har lite oklart ursprung som type 57/101, men fick 1952 en kaross från Ghia-Aigle. 1948 Hade Ghia startat ett underbolag i just Aigle, men flyttade snart verksamheten till Lugano. Ghia-aigle som kom att verka ganska så oavhängigt moderbolaget Ghia i Turin.


Denna vågade Delahaye var ett av Ghia-Aigles första verk 1948. Ett par tidiga Ferrais kläddes också, som denna 212 Inter 1952 samt några MG TD som fick en kaross med mycket moderna linjer. Både petro Frua och Giovanni Michelotti som hade var sin designstudio hemma i Italien som konkurrerade med Ghia om jobben kunde dock få sina kreationer förverkligade genom just Ghia-Aigle, här en Alfa Romeo 1900SS som är byggd efter design av Michelotti.
   
   
Denna Austin Healey special byggdes efter Michelottis design 1954, och en något större britt, jaguar mk VII som cabriolet. Många Alfa Romeo gjordes hos Ghia-Aigle med ,som här en vacker 1900S coupe 1955. En liten serie roadsters byggdes med 1952-53 på Panhard Dyna. 
1955 buggde man en prototyp åt BMW, 505 kom den att heta men fick ingen uppföljning. Nästa vgan har setts innan i bloggen, och är baserad på en Chevrolet Corvette 1957. Fler amerikanare fick specialkarosser från Ghia-Aigle, främst för att vara dragplåster på bilsalonger runtom i Europa. Svårt att se men detta är en Studebaker Champion från 1955. Men även en del smått byggdes främst för mässor och utställningar, denna lustiga sak byggde Ghia-Aigle efter Fruas anvsningar på Fiat 500-bas 1957.
   
   
1957 byggde man kaross på denna lotus 11, som egentligen var en renodlad racingvagn, ett par snarlika karosser hamnade på både Lotus, Climax och även volkswagen-chassi. Den nätta coupén är ytterligare en Frua-design som Ghia-Aigle byggde som förslag åt Borgward för en coupé av lloyd Arabella 1958. Den gröna vagnen är en av flera Jaguar som de försäg med ny design, här en XK150 från 1958, sist i raden en av Ghia-Aigle sista kreationer, en Porsche 356 1961. Nu hade man flyttat tillbaks till Aigle, efter 1958 buggdes bara Porschen annars var det lastvagnar, skåp, flak och dylikt främst på Hanomag och Tempo-lastbilar och senare som ren verkstadsservice.  Firman rekonstruerades som Nervocar 1971, och återigen som Ghia S.A 1981. Verksamheten gick i likvidation 1984 och stängdes för gott 1989.

Totalt finns det kännedom idag om ett 30-tal schweiziska karossmakare, men det dyker upp nya saker hela tiden. Bokstavligt talat dyker upp alltså, för denna Bugatti som bärgades ur Lago maggiore tidigare i år visade sig ha en skylt från en för oss alla tidigare helt okänd tillverkare. Det äventyret skrevs det tidigare om här: http://finns-i-sjon.html




Gröna sköna Mazda

Mazda byggde sitt första fyrhjuliga fordon 1950, ett decennium senare återkom man med små personbilar, som växte till sig under åren. I slutet av sextiotalet lanserades Mazdas sortiment så här vackert och naturskönt. 

model 800, 1965
  

1200 presenterades 1967, kallas även Familia, föregånagre till 323 och i förlängningen Mazda 3.  




Mazda 1500, även kallad Luce.


1500 var en riktigt elegant sedan, man hade dock hjälp av
Giorgetto_Giugiaro till detta.


1970 visade man upp den fantastiska conceptbilen RX500 på Tokyosalongen, men här har den skapelsen också hamnat långt ute i vegetationen.

Käcka Tjecker - Sodomka

Joseph Sodomka startade en vagnsmakarverkstad i Böhmiska Vysoke Wyto 1895, i det som nu är Tjekiska republiken. På 20-talet började man även att producera automobilkarosser och kom att bli landets mest renommerade i branschen.

I första hand förågs inhemska märken med spcialkarosser, såsom Skoda, Tatra, Praga, Walter och Aero.

Tatra typ 80 från 1929 med elegant cabrioletkaross.


och en Tatra typ 52 med Tatras mer typiska front för tiden, 1931

 
Aero byggde relativt små bilar, men Sodomkas kaross på denna är inte desto mindre elegant, Aero 1000 Minor från 1933.


Aero 30 var något större och denna Sodomka-kaross är från 1935.


Ännu en Tatra, en typ 70A från 1935 med elegant coupékaross, och är dessutom en hardtop.


Sodomkas karosser kom även att vinna internationell ryktbarhet, och därigenom kom en del uppdrag att göras på utländska vagnar också. Som denna Packard 1101 tourer från 1934.


Sodomka-coupé på Lancia Astura 1937.


och en Hudson 1936.


1938 försågs en Rolls Royce med De ville kaross. 


Även en Bugatti type 57 fick Sodomka-kaross, denna är en av väldigt få Sodomka-bilar som överlevt till våra dagar.


La Salle cabriolet byggd 1938.


Sodomka var tidigt ute med strömlinjeform, man hämtade mycket inspiration från övriga Europa för att kunan bygga efter senaste mode mer än att behålla traditionell stil, denna Walter regent tourer presenterades 1934.


Aero 30 coupe från 1936.


Och en Aero 50 från 1939, man ser att mycket inspiration har hämtats från franska Figoni&Falashi, som har skrivits om innan här:
http://flamboyanta-figoni.html



Ett par öppna karosser byggdes också under namnet Dynamik , också dom på Aero 50 chassi, denna från 1939 är den enda som existerar idag.


Skoda 913 Superb med hardtop sedankaross redan 1939.


Vid krigsutbrottet och okupationen av landet kom Sodomka att få ställa om tillverkningen till bussar, ambulanser och liknande fordon för militärt bruk. Men man gjorde 1942 denna limousine, på order av ockupationsmakten får förmodas då den är byggd på ett tyskt Maycbach SW-42 chassi.


Under de senare krigsåren hade man redan börjat planera för nya serier av karosser för främst Skoda, men det tog ett tag för industrin att hämta sig, och när man hade gjort det ett par år senare så fanns det itne någon större marknad för dyra specialkarosser. 
Dessutom hade Sodomka nu förstatligats, eller som det hette officiellt i den nya regimens deklaration att Joseph Sodomka jr "donerade" verksamheten till den nya staten och som "tack" för sin frikostighet fick han sitta kvar i styrelsen...
Men 1950 tog kommunistpartiet helt över styret av Sodomka, och produktionen kom mest att utgöras av komersiella fordon. Dock gjorde man en del specialvagnar vid sidan om. Som denna Tatra T600 som gavs i present till Joseph Stalin.


1953 byggde man denna paradvagn för försvarsministern general Cepicka att kunna inspektera sina trupper. Den är egendomligt nog byggd på ett Mercedes 770K-chassi från tiden före kriget.  


Man kom även sporadiskt fungera som prototypverkstad åt Skoda, men fram mot slutet av femtiotalet så upphörde helt tillverkningen av specialbilar hos Sodomka,  eller Karosa National Enterprise som det nu hette. Nu byggdes bara busskarosser, släp och husvagnar. Idag är resterna av Sodomka en del av Iveco och verksamma i Slovakien. 
 


Transportsträcka

Fick en laddning bilder av Luiz i Brasilien igen, hans vän Aurelio gick bort häromåret och efterlämnade sig en trevlig samling fordon. Nåväl änkan bestämde sig att göra sig  av med allihop, och man fick ta till två biltransporter för att skeppa iväg alla Aurelios bilar. 

Nästan packat och klart för avfärd, vi är i
Petropolis norr om Rio de Janeiro
 

Första släpet, Mercury Cougar, Chevrolet 1953 Bel Air cab, Ford 1954 wagon och Chevrolet 1963 Impala cab, på undre planet två Studebakers med en Chevolet 1958 Nomad wagon emellan , längs bak en GMC Carryall Suburban från 1953. Dragbilen är en Mercedes-Benz typ1934, brasilienbyggd modell vi inte ser här.


Andra ekipaget dras av en Volvo.


Närmast Cadillac Eldorado från 1970, Cadillac Fleetwood 1959 Pontiac 1953 stationsvagn.


Och på undre raden främst en Rolls Royce Silver Shadow.


Bakom den en mer udda sak, det är ingen Suburban utan en brasilienbyggd modell som hette Chevrolet Amazona från tidigt sextiotal.


Sist på det släpet skymtar en Cadillac De Vilel från 1965, nu föjer man vägskyltarna mot Rio de Janeiro.



och vidare ut på motorvägen, en storslagen syn med de båda ekipagen med herr Aurelios bilsamling.


Chrysler 1955

Så här flott lanserades Chryslers nya modeller för 1955. Hela modelprogrammet hade gjorts om iniom koncernen och detta hade kostat en hel del. Den helt nya designen var signerad Virgil Exner, och kom att presenteras som "the 100 million dollar look"









Inte bara bilarna var vackra, reklamen var också så mycket vackrare förr inte sant?




Mansorys rosa

För den som vill imitera Paris Hilton går det nu att genom Mansory beställa sin Bentley i helt rosa tema.



"Vitesse rosé" kallar dom skapelsen, och till den rosa lacken får man också Mansorys egna bodykit i kolfiber



Och inuti har man släppt tyglarna helt, rosa och lila genomgående, allt i absolut högsta finish och kvalité.  


prislapp cirka 2,7 miljoner kronor, tre stycken sådana här Bentleys har Mansory knåpat ihop, månntro åt tant Gredelin och hennes två väninnor?

Mer valiantnostalgi

Lite bilder från ANA och andra ställen rörande Valianter i Sverige. Valiant blev den mest sålda USA-bilen i Sverige under sextiotalet, toppåret var 1965 med 2115 sålda.

Nedan en leveransbild på just en sådan som jag till nyligen ägde, en Valiant Signet 1968. Alla svenska Valianter fick 14" fälgar, och därmed mid-size seriens navkapslar fråN Satellite-modellen. På hemmamarknaden användes fortfarande de mindre 13" fälgarna, dessutom saknar de svenska bilarna "turn signal indicators" uppepå skärmkanterna.  1968 registrerades 737 nya Valianter i Sverige.


Så här trevligt såg det ut inne i en Valiant Signet 1967. De svenska Signety-bilarna fick separata stolar, som monterades av ANA, och var av inhemsk konstruktion. 1115 Valianter såldes i Sverige detta år.


Fjällsemester 1967 Med Plymouth Valiant mellan snövallarna.


Taxi var storkunder hos ANA, här står en blandning av 63:or och 64:or och väntar på kunder.


Polisen fattade också tidigt tycke för Valianten, redan våren 1960 hade ANA byggt en prototyp för att sälja in Valiant hos ordningsmakten. Här en 61:a i polismundering.


Men först några år senare centraliserades inköpen av fordon för polisen, och från 1965 blev Valiant ryggraden i den nya fordonsflottan. Polisen blev Valiant trogna ända fram till 1974 års modell, och de sista Valianterna utrangerades så sent som runt 1980.


Idag finns bara en enda Polis-valiant bevarad, och den är av 1974 års modell.


foto: Claes Johansson,
www.klassiker.nu/ 

The melin Collection - revisiting Nabers

Nabers cadillac i Costa Mesa har vi sett innan i samlingen, här började Hans Melin sitt arbete 1968, och på denna tiden var det full fart på både folk och bilar. Modellutbudet hos tillverkarna var enormt och nya modeller löste av varandra hela tiden. På Nabers sålde man nya Cadillacs men hade även en stor avdelning för begagnat och inbytesbilar.  Här står Max Anderson med en 1967 års Mercury Cougar på inbytessidan.
I bakgrunden skymtar den nya Cadillac Eldorado, den såldes i 17930 exemplar på sitt premiärår 1967 och året efter i hela 24528 ex. Dessutom var dessa ovanligt nog framhjulsdrivna.


Och här ser vi Max igen vid sin egna AMC Javelin 1969.


Chuck Trapp på begagnatsidan 1970 vid en rad med Eldorados, den maroonröda coupén är från 1969


När Hans började på Nabers hette bossen Bill McCracken, och här poserar han vid sin nya coupe De Ville 1968.



De anställda på Nabers körde sällan Cadillac själva, här är Al Dittmar 1968 med sin 1963 pårs Ford falcon stationsvagn

 
Och Richard Norman som här står med en Rambler Classic wagon från 1963.


Bill Hall med sin Impala 65:a , året är 1970.


Andy large körde också Impala, en 63:a. Av fälgar och däck att döma sitter det lite häftigare grejer i den här också.


Tom Staniere på serviceverkstan körde iallfall Cadillac, Året är 1968 och denna välhållna Coupe De Ville är från 1956. Det är ovanligt att se vinyltak på dessa, men det fanns som synes.


En tidig höstmorgon 1968 stod denna helt nya Plymouth Road Runner av 1969 års modell på parkeringen 69:orna presenterades den 14:e september 1968 och kortet är taget något efter det.  Road Runner hardtop coupe byggdes i nära 50000 exemplar och kom standard med 383" V8 och fyrväxlad manuell låda. 422 av dessa fick den maffiga Hemi 426" motorn som kanske sitter i den här, vem vet?


Och så hoppar vi fram till sommaren 2008, en fräsch Camaro SS cab från 1969 förärar Nabers med ett besök, kanske har denna bil varit på Nabers nån gång innan också?



Dags för en rosachock igen

Nu kommer en uppföljare på inlägget http://pretty-pink.html !

Låt oss börja där vi slutade sist med ännu en bild på Paris Hilton och hennes rosa Bentley.

         

Rosa börjar bli inne igen, eller? Denna Ford StreetKa visades upp på Birminghamsalongen förra året, med färgmatchande dam.


Och tidigare i år visade Fiat upp son "Barbie special" Fiat 500, som en jubileumsbil för Barbiedockan som fyller femtio år i år.


Schweitzaren Franco Sbarro drar sig inte för något, på Genevesalongen 2005 visade han upp en specialbyggd Ferrari i allt annat än diskret mundering.


Ett taxibolag i Beirut, Libanon satsar på rosa bilar, enbart för kvinnliga kunder.



Hos firman Pink Limo i England kan man just det, hyra rosa limousiner för speciella tillfällen.



 Så går vi tillbaka i tiden, en Playmate Plymouth Barracuda i San Fransisco 1965.
 

Och året efter från tidningen Playboy syntes den här Playmate Dodge Chargern..


Kändisar gillar rosa, 1955 specialbyggde George Barris den här Lincoln Caprin åt Marilyn Monroe.


Och 1966 gjorde Barris två Ford Mustanger åt Sonny och Cher, Här är Chers Musse.  


Rosa Rolls Royce Phantom V, denna är en av flera extravaganta bilar som bor i Elton Johns garage.


Den egendomliga Zündapp Janus har tidigare visats här: http://stora-sma-bubblor.html. Och visst lyckades man hitta en rosa dylik tingest.


På femtiotalet var rosa en mer vardaglig färg, experimentbilen Ford La Tosca från 1955 är ett exempel.


Och 1965 visade Plymouth upp experimentbilen VIP i rosametallic kulör

Carmel 1200 var en småbil från Israel, 1961 presenterades broschyren med en rosa Carmel på omslaget


Från dragracingvärlden, en traditionell "gasser". Agent Orange är en Plymouth Belvedere wagon från 1965 


På sjuttiotalet blev Al Grabers funnycar "Tickle me pink" kändis på dragstripparna i USA.


Och med denna skapelse så glider vi sublimt över på kategorin flyg...


Helvetic airlines Fokker f-28 behöver man ingen radar eller transponder till att uppfatta, den syns ändå.


"Miss van Nuys" var en P51 Mustang som flögs mycket i racingsammanhang av Clay Lacy


Och så avslutar vi det hela med en, tja , såklart finns det alltid någon som var tvungen att måla sin Spitfire rosa.







Helgonbilen

Volvo P1800 är intimt förknippad med Roger Moore och TV-serien The_Saint series som sändes 1962-1969.

Nu var så att egentligen skulle Simon Templar köra Jaguar E-type, men jaguar kunde inte lösa en bil med så kort varsel, så istället valdes P1800 som en nödlösning. Och vilken nödlösning sen, få bilar har blivit så berömda i TV-media som just Helgonets vita P1800.

En svensk bil till en så urbrittisk karaktär som Simon Templar?
Jo, dom byggdes ju hos Jensen, och i brittisk press framhävdes nästan helt som en engelsk vagn, då mycket av de mekaniska var av inhemsk produktion.
Karosserna kom från Pressed Steel i Linwood, Skottland. Förgasare från SU, bromsar från Girling, elsystemet från Lucas. Motor och växellåda var förvisso svenskt, men själva överväxeldetaljen kom från Laycock de Normanville.

Men det var inte bera en P1800, utan totalt fem, här är dom.
Första säongerna användes "71DXC" som hade chassinummer #3018 och var byggd 1962


1965 uppdaterades 1800S, som den nu hette, och då lät min Simon Templar få en ny vagn också, 77GYL levererades tifigt 1965.

Redan 1967 var det dags för fjärde helgonbilen. Fjärde? vart tog trean vägen? Jo den hade förvisso levererarats strax innan, men krashades innan inspelningarna började, och kom aldrig att användas. Bil #4 hade chassinummer 22306 och registrerades 1967 som NUV648E


Så fanns det en femte helgonbil, men den kom inte att användas i serien alls, för NUV647E som alltså registrerats precis före filmbilen, kom att bli Roger Moores egna privata kärra.


Import med etta

Lite gott och blandat som ankommit till landet det senaste, först en trevligt och fin Chevrolet Bel Air från 1956.



Thunderbird 1960 var det inte längesen vi rapporterade om sist, nu har det kommit in en till, en coupé denna gång som vid första anblicken ser riktigt fin ut.  


Vid andra anblicken så... stackars pippin har lite ont i plåten , tydligen skall denna annars så fina Thunderbird få ett öde som reservdelsbil.



Inte bara amerikanskt droppar in från USA "Pet Cat" är en Jaguar E-type från Illinois.  Det ser ut att vara det som kallas series "1½" första generationens E-type fast med 4,2 liters motorn som fanns ettt kort tag. I USA kallade man dom för Jaguar XKE. Pet cat behöver lite klapp och omvårdnad för att spinna fint igen som synes.  


Mer som såldes i stora mängder over there och som även tas tillbaka hit är ju vår egen Volvo P1800, och nu har en mycket speciell sådan anlänt. Den har strängt taget inte riktigt kommit hem igen för det rör sig om en 61:a , alltså engelskbyggd P1800, men inte vilken som helst av de 6000 som byggdes av Jensen, utan detta är nummer ETT av dom, alltså den allra första P1800:an överhuvudtaget. 

 

Chassiplåten med "ch nr 1" och  att den är Assembled in England by Jenesen Motors Ltd.


De första 250 vagnarna skickades från England till Sverige för kvalitetskontroll innan de skulle exporteras ut igen, men tydligen slapp inte så många av dom iväg i slutändan.  Denna registrerades i Sverige och såldes här genom återförsäljare. Men sedermera kom den ändå att hamna i USA, där den varit ända fram tills nu.  

Valianter världen runt

Då man redan har valiant-abstinens får jag väl presentera en kavalkad av mindre kända Valiantmodeller.

Valiant USA i korthet, introducerad 1960, då enbart som "Valiant" 1961 och framåt som Plymouth Valiant, förutom på vissa marknades om t ex i Sverige där de såldes som Valiant by Chrysler fram till 1964. 

Valiant ersattes av Volare 1976.

I australien kom man att licensbygga Valiants tidigt, första generationen av dom där hette inte som vi är vana vid V-100 och V-200 utan Series S. Högerstyrda givetvis.



Series S ersattes 1963 av AP5, som skiljer sig markant från våra valiants i grillen. 

 

För 1965 ersattes den av AP6, här en AP-6 Wayfahrer "ute" en stil som är så typisk för Australien, ingen annanstans byggdes Valiant pickuper


I Usa introducerades "A-body" i kompaktserien för Dodge Dart/Plymouth Valiant i Australien kom dessa först att kallas "VC" Här en Valiant VC Regal VIP som var lyxigaste modellen.



VC blev VE-serien 1968 fastän man i USA slutat bygga stationsvagnar på dessa redan 1966 fortsatte man i Australien med detta ända till slutet.


Valiant VF Regal 770 från 1969 avslöjar med släktskap med Dodge Dart än Plymouth.


VG-serien från 1970-72, här en VG Pacer, ett performance package som bland annat innebar den stora 265" sexan med fyrportsförgasare.  


VH serien skiljde sig ytterligare från sin ursprungsmodell, detta är en VH Ranger 1972.


Utöver dessa så byggde man i Australien även en unik Valiant Charger, som det innan skrivits om här:
http://valiant-charger.html.

VH ersattes av VJ 1974, här en Valiant VJ Ranger XL


Och sedan VK, som denna VK Rustler "ute" från 1976, nu lades Valiant/dart ned i USA men kom ännu leva kvar ett tag i australien.


Nu hette dom Chrysler CL och CM och de sista byggdes 1981,Mitsubishi tog över Chrysler Australia och  vid den här tiden hade de gamla Chryslerkonstruktionerna börjat fasas ut till förmån för nyare mitsubishimodeller. Här är sista Charger-modellen från 1978 en Charger CL Drifter. 

  

I sydafrika hade man byggt Chryslers på licens länge och det är något oklart runt vissa modellserier men 1961-62 års valiant-syskon Dodge Lancer byggdes ett tag under namnet De Soto Rebel.

Hur som helst kom namnet Rebel att ärvas vidare och här är en sydafrikansk Valiant Rebel från 1968.



Från 1970 kom Sydafrika att tillverka Australiensika Valianter, men med egenheten att de släpade ett år efter.
En Valiant Rebel SAfari wagon från 1971.


Det fanns samtidigt en sydafrikansk Valiant Charger men den kom egendomligt nog att baseras på den amerikanska Dodge Demon-modellen.


I Kanada byggde Chrysler vid sidan av de vanliga Valiantmodellerna några tolat egna varianter under några år, man skarvade ihop Valiants front med Dodge dart bakdel, dessa bastarder kallas i allmänhet för "Varts" och gjordes 1963-1966.

1963 års kanadensiska Signet med Valiant front på Dart GT kaross.


Och 1964 års Valiant V200 cabriolet från Kanada

1965-1966 använde man hela Dodge Darts kaross med blott Plymouth emblem, detta en Valiant V200 Custom 1966.  


Söder om gränsen i Mexiko byggdes också lite egendomliga valianter, en del av dom har vi redan sett här, valiant Super Bee. http://valiant-super-bee.html

Men tidigare Valianter från mexiko gjordes i en del specialversioner med, som Valiant Acapulco, som även fanns som cab 1965-66.  


1967 fanns Acapulcon även som sedan.


Tvådörrars hardtop karossen till Valiant försvann redan 1966 på hemmaplan, men återkom 1971 med Valiant Scamp, dock fanns under tiden en hardtop Valiant i Mexico här av 1969 års modell.


Längre ner i Sydamerika byggdes det också Valiants, närmare bestämt i Argentina. 1964 års Valiant III var mest en Dodge Dart med andra emblem och lister.


1965 använde man 1964 års Dart-kaross den med för Chrysler valiant III.


Samtidigt fanns ett lyxigare utförande som kallades valiant Coronado.


Valiant III byttes mot Valiant IV för 1966 och var fortfarande en maskerad Dodge. 66:ans kaross fick hänga med ända till 1969 då hela modellprogrammet övergick till att kalla Dodgebilarna för Dodge istället för valiant.







Valianten borta.

Jag har haft ute min Plymouth valiant från 1968 på annons. Det är en bil jag köpte för nästan tio år sen och körde flitigt som bruksbil, sedan kom andra bilar emellan och Valianten kom i andra hand, men har fått tjänstgöra emellanåt de senare åren med.
Hur som helst lade jag ut den på annons som renoveringsobjekt, ej körbar. Och grundinformation att den har 225" sexa med automat och helsoffa.
Ett par samtal började med "sitter de V8 i den?"
Och höjdpunkten kom från nånstans norröver "Går de å kör upp te Lule mä dän?"
 
Hur som helst var intresset ganska stort, och i söndags så hämtades den av ett gäng glada skåningar som ville ha lite vinterpyssel.

Det är en Plymouth Valiant Signet från 1968 med lite annorlunda historik, registrerad ny i Sverige 1968 men dock privatimporterad, då svensksålda Signets fick separata stolar och skivbromsar med servo, så har denna då alltså helsoffa med trumbromsar utan servo runt om, styrservo saknas med, allt annat också för den delen, förutom att beställaren lagt till 238 dollar för att få automatlåda till den sexcylindriga motorn.  När jag köpte den var den ett enda stort färgprov så den rullades över med rostskyddsprimer som hastigast och skoddes med nya däck med vit sida. Så här såg den ut då. 

 

Efter en liten malör som involverade en busshållplats och ett dike vintern 2000 såg det ut så här...



i detta skick besiktigade jag faktiskt kärran, och den gick dessutom då på fem cylindrar, och gick igenom!

En liten tur i norge, hösten 2001.


Funkade även suveränt som vinterbil.


Nåja, med vissa överraskningar iallfall. Att tina upp ett bottenfruset block vart inga problem heller, fullgas tills det kokar, stäng av och vänta tills allt tinat upp, fyll på och starta igen.


Lite party har den iallfall fått vara med om, Bjerge, Danmark våren 2002


våren 2003 lyftes motorn ur efter viss överkonsumtion av olja, ventilstyrningar var redan innan lite otäta och blev inte bätttre av att jag spräckte en då jag bytte en bränd ventil. När oljekonsumtionen uppgick mot sådär 0,3 liter milen så byttes maskinen mot en friskare 225" sexa från en '74 valiant med bara 10000 mil på mätarn så nu var motorn kry. Efter motorbytet blev den dock ståendes ända fram tills hösten 2004.    


hösten 2004 vidtogs lite mer renoveringsarbeten, i det käcka friskluftsgaraget i Skårtorp.


Primerkulören bibehölls, men toppades nu med vitt tak, att dessa inte kom tvåfärgade original är konstigt för det ser faktiskt bra ut. Här på Wheels&Wings Varberg 2005.


Efter 2006 har den bara körts sporadiskt, sen våren 2008 inte startad över huvudtaget, därför annonserades den ut som ej körbart objekt. Rosten har härjat en del främst i bakskärmar, vänster bak har fortfarande krigsskador sen närkontakten med den där busshållplatsen i Mölnlycke  vintern-00, den blev aldig frisk efter reparationen. Dessutom så var en del bärande delar till framvagn lite tvivelaktiga. Dock så startades den upp i helgen med ett lånat batteri och rejäla snapsningar av den lilla förgasaren så gick den igång, och inte bara det, kylet som ser ut som en spjälsäng var tätt, och den gick faktiskt att köra. Och nästan mer förvånande den gick att bromsa med också. Så på eftermiddagen kunde den köras för egen maskin upp på släpet och iväg mot nya äventyr i trakten av Knislinge i Skåneland. Det känns ganska märkligt att komma ut på morgonen och den inte står där längre.


En solig höstdag i Tibro

Sista rycket för året, sista chansen innan det riktiga vintermörkret faller , Powers höstmarknad i Tibro som skedde på oktobers sista dag i år. Jag åkte dit en tur med det glada gänget runt motormuller.se/.

Vädret klart men kyligt så inte konstigt marknadshallen fylldes fort, på utsidan blev det rätt fullt med fort då det för i år var på ett nytt ställe, i ett industriområde vilket gjorde parkeringsmöjligheterna ganska röriga. Men en hel del hade tagit ut sina kärror för antagligen årets sista tur.


Och en del vågade köra nedcabbat med, tempen var kring nollstrecket på förmiddagen.


In rullar en fräsch Plymouth Road Runner från 1969, dessa cabbar är sällsynta med bara 2128 byggda. Lika sällan ser man Pontiacs av 1962 års modell , detta en Star Chief sedan. Desto mer populära är 1965 års modell som denna Bonneville cabben, en av många 65:or som rullade in i Tibro. Sist i raden en sygg De Soto Firedome från 1955. 
   
   
Mera trevliga Mopars, Chrysler New Yorker 1958, och så här såg de Soto ut 1959. Betydligt modernare i linjerna är den stora Imperial Le baron från 1970. Och sist ett par fina Dodge från 1959. 

Ett gäng lite mer ovanliga Mopars, 1967 års Imperial Crown cab, 577 stycken byggdes det. Dodges lilla compact Lancer fanns bara 1961-62 innan den blev en Dart, detta är en ovanlig Lancer 770 hardtop. Dodge från 1960 ser man inte ofta heller, detta  är en Seneca two-door, Dodge billigaste modell 1960. Från Norge kom denna Plymouth Fury hardtop sedan av 1961 års modell, ett år Plymouths styling gick från modest till totalt over the edge.
 
   
En pippi och tre skåp, Thunderbird 1960 är en populär pippi, läcker med röd topp. Fords billigaste stationsvagnar kallades "Ranch wagons" som denna Fairlane från 1964, i den lyxigaste ändan hette dom"Country Squire" Mercury motsvarighet till Squiren var Colony Park, här en från 1958, en dyr lyxig wagon som kostade $3775 som ny. Pontiacs laståsnor kallades Safari, och denna är en väldigt ovanlig sådan för det är en Kanadabyggd Pontiac Laurentian Safari från 1959. 

Och ett gäng ur den äldre divisionen som var på plats, Chevrolet coupe från 1937 och Pontiac från 1938. Killarna i den här A-Forden visade friska tag och körde nedcabbat. Mercuryn är lite nyare av 1946 års modell, 1946-48 hände inte så mycket på dessa men just 46:an känns igen på den målade ramen runt grillen, senare blev den kromad.
   
   
Och lite mer femtiotal, mercury Monterey cab från 1957, tidiga 57:or fick enkla lampor,  sena fick dubbla. Pontiacen är en Star Chief från 1956, och brevid en Imperial Crown från 1959. Det hände mycket på designfronten under dessa år, Buick Roadmaster coupén är från 1953.

och lite sextiotal, Oldsmobiles 59:or finns det gott om, sämre ställt är det med 60:or som denna Super 88 coupe. Nästa Oldsmobile är en 98 Holiday sedan från 1964. Vackert ljusblå Ford Galaxie cab från 1968 är precis nyimporterad, och sen en väldigt röd Cadillac De Ville från 1966.
   
   
En del hotrods dök upp, som denna 34 Tudorn, inne på marknaden fanns mer hot rod-grejor. Ett trevligt möte var Lette Djurberg som sålde trimdelar och Fordgrejor, det han inte vet om Ford och hur man trimmar deras sidventinsåttor finns inte. Lette tillhör pionjärnerna i Sverige, han har skruvat hot rods i över femtio år!
Och utanför en av få europabilar som dök upp, charmig Ford Taunus 12M från 1964.

Och en hel del mer bilder från denna dag finns även att se här: http://www.album.php?aidcfde3faabb