Elmia Custom motor show 2006 the story continues

Så var påsk igen och dags för avfärd till Elmia. Vis av fjolårets äventyr bestämde jag mig för att åka själv, lite halvtrist, men rätt befriande ändå, jag slipper ju lyssna på personliga tolkningar av norska dansbandshits och då får det vara värt det.

image295   image296

Nu begränsar sig underhållningen i Gran Furyn till en original radio som bara går på AM-bandet, det innebär att jag bara får in väldigt obskyra belgiska och tyska program, och som på vägen upp till Jönköping, sjörapporten på danska...

Mässan var alldeles utmärkt som vanligt, skall man beskriva det med ett ord så blir det: Trängsel.

Bland gästerna i år var legenden George Barris, det är mannen som bland annat byggt Batman bilarna genom åren, samt massvis med andra filmbilar och övriga custombyggen som varit förebild för massor av efterföljande bilbyggare. Han var först med det klassiska knepet att choppa ner taket på just Mercury 49:a, efter det har få Mercury 49-50 års modell fått vara ifred. Bland annat visade dom "live" i en monter en takchoppning av dylik modell.
George Barris, 83 år ung på sverigebesök, till höger Chop-job in progress
image291   image294

Detta är 2006, och folk choppar fortfarande tak på Mercury 49:or alltså. Men när gjorde herr Barris det första gången? Jo det gjorde han redan i oktober 1948!  Killen har varit med i gemet ett tag, 83 år fyllda och har inga planer på att lägga av med det gillar bäst.

Studebakerklubben visade upp sig och sina fina bilar. Nedan en Golden Hawk och en Flight Hawk.
 image457 image458

Custom Motor show innebär Custombilar., Fyrtiotalare är tacksamma objekt, nedan en Plymouth och en Buick.
image460 image461


Violdast av de vilda, Old Bonanza, ett gammalt hotrod bygge, den här stod utställd på marmorhallarna redan på sextiotalet.
image462


Sällsyntast avde sällsynta Edsel 1960, Fords praktfiasko blev inte vad man tänkt sig och efter bara två år så avlivade man namnet Edsel, styvt 2000 bilar biggdes för 1960 års model och var mest en vanlig Ford Galaxie med en egen grill. Bara 76 cabrioleter byggdes, detta är den enda kända som finns utanför USA.
image463


temat på Elmia i år var sextiotalet. En monter för varje år var uppbyggd, samt att man kunde besöka en biförsäljare anno 1965 och även få sig en hårklippning i en autentiskt uppbyggd frisersalong fråmn tiden, kul och snyggt gjort.

Sport på svenskt vis och amerikanskt vis Volvo 1800S och Ford Mustang Mach 1
image464 image465
Tyskungar, Ford Taunus P3 och Volkswagens bagge, få modeller är så genuint länkade till det svenska sextiotalet som dessa.
image466 image467

Och en titt på det amerikanska sextiotaler Plymouth Sport Fury och en ovanlig Dodge 880 cabriolet.
image468 image469



Detta och mycket mera bilder finns här:
http://good-times.webshots.com/album/559001869MyIdjl



Kommentarer
Postat av: Christopher

Klarade du av att åka dit utan att köpoa något? :)

Postat av: Mårten

kom hem med en bok, Standard catalogue of Cadillac 1903-2000 samt en burk hjortronsylt :-)

2006-04-16 @ 19:35:28
URL: http://svammelsurium.blogg.se
Postat av: robban

Hjortronsylt är gott...men inget som man köper med sig från en motormässa... :)

2006-04-17 @ 08:47:31
URL: http://punkmummel.blogspot.com/
Postat av: steve

googlade på old Bonanza och fan denna superblogg! great!

kommer ihåg old bonanza från reportage i bilsport på 80-talet. aha så den var byggd redan på 60-talet? trodde den var ny och het på 80 talet. vem har byggt och lackad är den kördpå vägar eller bara utställningsbil?

2010-09-10 @ 00:59:07
Postat av: Hans Kihlén

Old Bonanza byggdes nog på 70-talet. Första gången jag såg den var på Hot Rod Show i gamla Bivahuset 1980. Så något 60-tals bygge är den inte! Däremot förebilden: Uncertain T, den byggdes på 60-talet av Steve Scott.

2013-01-05 @ 01:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback