De förgätna del 10 - COPO Camaro
Chevrolet camaro blev en instant sucess när den introducerades som 1967 års modell, motoralternativen matchade närmasta konkurrenten Ford Mustang från enkel sexa upp till Bigblock V8 med fyrportsförgasre.
Dock var den största motorn i Camaron 350" medan Mustang samma år presenterade sin GT390 version, först 1968 kunde man få 396 Turbo-Jet motorn i Camaron. Men då kom Ford med sina 428 Cobra jet maskiner. GM valde att förbehålla den större 427" för Corvetten.
Men om man frågade snällt hos vissa som till exempel Don Yenko så kunde man visst lösa en 427" till sin camaro.
1967 byggde Yenko 54 stycken "Super Camaros" med 427" på 425 hästkrafter. och egen huv, trors högt pris ökade efterfrågan i en takt Yenko insåg han inte kunde klara av. Så efter en förfrågan hos GM fick han klartecken att köpa loss Camaros med 427" färdigbyggda från GM , 68 stycken sådana byggdes för 1968 .
Nedan med Yenkos speciall huv och stripes.
Detta ledde 1969 fram till GM:s egna bilar med 427" COPO-Camaros. och värstingen av de värsta nedan COPO9561 med 427ZL-1 motor i aluminium.
Dessa bilar var bland de strakarste och mest brutala som nånsin byggts fram tills dess. COPO:n är ett monster. Den gick inte heller att köpa rakt över disk hos bilhandlare utan man fick istället beställa modellen COPO-9561 från fabriken. COPO står för Central Office Production Order.
Effekten uppgavs till 435 hk, men det strulades alltid med effekter på den här tiden, för att blidka försäkringsbolagen, reellt så hade COPO:n nånstans på 550-575 hästkrafter!
De flesta gick till Yenko för vidare utrustingng med extra mätare , Yenko-dekaler, huv och spoilers. men då det var en liten verkstad så såldes många till kunder direkt. Det fanns även en COPO-9737, som innebar ett väghållningskit, för det som skulle köra banracing. COPO var en ren racerbil,som skulle matas med 115 oktans bensin. Kvartsmilen klarades av på fantastiska 12,5 sekunder, rakt från fabrik.
69 stycken byggdes med 427" motorn helt i aluminium,. resterande med gjutjärnsmotor i lite olika utföranden. totalt gjorde man troligen ett tusental COPOS 1969, enligt uppgift 201 gick via Yenko, resterande genom Chevrolet själva. alltså ungefär 1000 bilar av totalt en kvarts miljon Camaros som byggdes 1969.
En Camaro med V8 kostade $2726 i grundutförande, och en COPO gick på hela $4245, och de 69 som byggdes med ZL-1 motorn i aluminium hade en prislapp på hela $7200!
Det var $500 mer än USA:s lyxigaste prestigebil nummer ett, Cadillac Eldorado, så det var en enorm summa pengar för vad som var en snikutrustad kaross med en massa motor. Men idag kostar en COPO eller Yenko miljontals kronor om man skulle hitta en.
jag har träffat på en COPO vid ett flertal tillfällen, en trevlig kille i Anderstorp är lycklig ägare itll en geniun COPO som inte dött dragracing döden utan har original motor, låda bakaxel "matching numbers" Bilen är importerad redan 1975, och hittades av honom övergiven bakom nån motorgård i början på 90-talet, då fattade ingen vad det var för sällsynt vagn, inte han själv heller förrän han började leta info om allt konstigt som bilen var utrustad med.
En orenoverad COPO med matching numbers, det är en av bara en handfull kända som finns kvar. men det har inte hindrat ägaren från att ställa upp och gasa med den på våra race emellanåt. Och det går undan.
Mitt bästa minne vid ett av våra race med COPO:n så fick de andra se sig slagna gång på gång av den här, COPO:n blåste dörrarna av allt.
Från nya BMW M3 och M5 med turbos, chipstrimmade små japs-bilar, autotech-Volvos, bilar som en del killar spendrat hundratusentals på i trim och atttribut, allt blev frånåkt av Camaron.
.. Till slut var ett gäng av väldigt upprörda Honda-åkare framme vid mig undrade hur i helvete han hade trimmat den, för den gick ju som fan.
-"Grabbar" svarde jag " ni har just blivit frånåkta av en 35 år gammal originalbil, hur känns det?!"
Dock var den största motorn i Camaron 350" medan Mustang samma år presenterade sin GT390 version, först 1968 kunde man få 396 Turbo-Jet motorn i Camaron. Men då kom Ford med sina 428 Cobra jet maskiner. GM valde att förbehålla den större 427" för Corvetten.
Men om man frågade snällt hos vissa som till exempel Don Yenko så kunde man visst lösa en 427" till sin camaro.
1967 byggde Yenko 54 stycken "Super Camaros" med 427" på 425 hästkrafter. och egen huv, trors högt pris ökade efterfrågan i en takt Yenko insåg han inte kunde klara av. Så efter en förfrågan hos GM fick han klartecken att köpa loss Camaros med 427" färdigbyggda från GM , 68 stycken sådana byggdes för 1968 .
Nedan med Yenkos speciall huv och stripes.
Detta ledde 1969 fram till GM:s egna bilar med 427" COPO-Camaros. och värstingen av de värsta nedan COPO9561 med 427ZL-1 motor i aluminium.
Dessa bilar var bland de strakarste och mest brutala som nånsin byggts fram tills dess. COPO:n är ett monster. Den gick inte heller att köpa rakt över disk hos bilhandlare utan man fick istället beställa modellen COPO-9561 från fabriken. COPO står för Central Office Production Order.
Effekten uppgavs till 435 hk, men det strulades alltid med effekter på den här tiden, för att blidka försäkringsbolagen, reellt så hade COPO:n nånstans på 550-575 hästkrafter!
De flesta gick till Yenko för vidare utrustingng med extra mätare , Yenko-dekaler, huv och spoilers. men då det var en liten verkstad så såldes många till kunder direkt. Det fanns även en COPO-9737, som innebar ett väghållningskit, för det som skulle köra banracing. COPO var en ren racerbil,som skulle matas med 115 oktans bensin. Kvartsmilen klarades av på fantastiska 12,5 sekunder, rakt från fabrik.
69 stycken byggdes med 427" motorn helt i aluminium,. resterande med gjutjärnsmotor i lite olika utföranden. totalt gjorde man troligen ett tusental COPOS 1969, enligt uppgift 201 gick via Yenko, resterande genom Chevrolet själva. alltså ungefär 1000 bilar av totalt en kvarts miljon Camaros som byggdes 1969.
En Camaro med V8 kostade $2726 i grundutförande, och en COPO gick på hela $4245, och de 69 som byggdes med ZL-1 motorn i aluminium hade en prislapp på hela $7200!
Det var $500 mer än USA:s lyxigaste prestigebil nummer ett, Cadillac Eldorado, så det var en enorm summa pengar för vad som var en snikutrustad kaross med en massa motor. Men idag kostar en COPO eller Yenko miljontals kronor om man skulle hitta en.
jag har träffat på en COPO vid ett flertal tillfällen, en trevlig kille i Anderstorp är lycklig ägare itll en geniun COPO som inte dött dragracing döden utan har original motor, låda bakaxel "matching numbers" Bilen är importerad redan 1975, och hittades av honom övergiven bakom nån motorgård i början på 90-talet, då fattade ingen vad det var för sällsynt vagn, inte han själv heller förrän han började leta info om allt konstigt som bilen var utrustad med.
En orenoverad COPO med matching numbers, det är en av bara en handfull kända som finns kvar. men det har inte hindrat ägaren från att ställa upp och gasa med den på våra race emellanåt. Och det går undan.
Mitt bästa minne vid ett av våra race med COPO:n så fick de andra se sig slagna gång på gång av den här, COPO:n blåste dörrarna av allt.
Från nya BMW M3 och M5 med turbos, chipstrimmade små japs-bilar, autotech-Volvos, bilar som en del killar spendrat hundratusentals på i trim och atttribut, allt blev frånåkt av Camaron.
.. Till slut var ett gäng av väldigt upprörda Honda-åkare framme vid mig undrade hur i helvete han hade trimmat den, för den gick ju som fan.
-"Grabbar" svarde jag " ni har just blivit frånåkta av en 35 år gammal originalbil, hur känns det?!"
Kommentarer
Postat av: Timanne
Hello! Very interesting and professional site.
Postat av: Nikke
Hej, ni blandar ihop COPO 9560 med 9561.
sen så äre inte bevisat att nån Yenko kom från fabr med 427 -68.
De flesta -68 Yenkos hade COPO 9737.
Nikke
Trackback