De förgätna del 18 - Ford Mustang Lawman
Under sextiotalets senare hälft tjänstgjorde hundratusentals amerikanska soldater utomlands, och så även ett dussin Ford Mustanger.
USA.s militärorganisation är gigantisk och komplex. dom har till och med egna återförsäljarnät för bilar , där det även trycks helt egna broschyrer och listor. På initiativ av en jurist från Chrysler (!) så kom man att bygga tolv stycken speciella Mustang 428 Cobra Jet Mustanger 1970. Dessa kom att pga initiativtagaren Al Eckstrands profession naturligtvis att kallas "Lawman"
Sex stycken skickades på turné bland baserna i Europa och sex stycken till sydostasien, för att visas upp, och inte bara det, utan också ingå i körundervisning för soldater på permission. Eckstrand och hans team fick marinkårens godkännande att anordna grundkurser i avancerad körning och givetvis var det med Fords minne att promota Mustang Cobra Jet. Här hade man en stor presumitiv kundkrets.
Eckstrands arbete med körsäkerhet var visionärt. med dessa muskelbilar så var olyckorna många och svåra. Ett faktum det inte talades så mycket om, men som ställde till det för både försäkringsbolag och tillverkare.
Lawman-Mustangerna hade den stora R-code 428 Cobra Jet motorn på 335 hästar, men kom att utrustas med en "kill switch" som instruktörn som alltid fanns med i bilen kunde slå från tändningen med.
Instruktörn kunde även avfyra en slags paintball-kanon som fanns gömd i bilen. När den brann av så skulle föraren bromsa och samma ögonblick han ställde sig på bromsen så avfyrades en annan färgmarkering i marken och däreigenom mäta och träna reaktionerna.
Av de sex som användes i Vietnam, så kom alla att skrotas på plats, det visade sig för dyrt och omständigt att ta med dom hem. Av de sex europeiska bilarna togs de flesta (osäkert här...) hem, varav tre såldes till privatpersoner. Två av dom finns kvar plus en som återfunnits i Europa.
Men så byggdes det två specialbilar som följde med på turnén, Lawman Super Boss.
Dessa två var rena showbilar, dragracing var hett då som nu i USA och att promota en bil i dragraceutförande var helt i sin ordning. Dessa två Super Boss Lawmans byggdes på 429 Boss-motorn som fick Hilborn-insprutning, en rejäl 6-71 Hampton kompressor. byggd rakt av som en dragster med metanol i en fuel-cell fram och bromskärm bak. Super Bossen gav 1200 hästkrafter!
Tyvärr totalförstördes den första vid transport över till Vietnam. Den andra var långt ifrån klar, men en general ville till varje pris ha över den andra för att visa upp för sina mannar, så Eckstrand fick 72 timmar på sig att färdigställa nummer två och sen lasta den på ett specialrekvirerat transportflyg rakt över till Vietnam. Den kom sen vidare att skeppas runt bland de amerikanska baserna på Filippinerna, Japan, Okinawa, Guam och sedermera tillbaks hem till staterna. Idag ägs den unika bilen av wrestlingstjärnan Bullrun Goldberg
USA.s militärorganisation är gigantisk och komplex. dom har till och med egna återförsäljarnät för bilar , där det även trycks helt egna broschyrer och listor. På initiativ av en jurist från Chrysler (!) så kom man att bygga tolv stycken speciella Mustang 428 Cobra Jet Mustanger 1970. Dessa kom att pga initiativtagaren Al Eckstrands profession naturligtvis att kallas "Lawman"
Sex stycken skickades på turné bland baserna i Europa och sex stycken till sydostasien, för att visas upp, och inte bara det, utan också ingå i körundervisning för soldater på permission. Eckstrand och hans team fick marinkårens godkännande att anordna grundkurser i avancerad körning och givetvis var det med Fords minne att promota Mustang Cobra Jet. Här hade man en stor presumitiv kundkrets.
Eckstrands arbete med körsäkerhet var visionärt. med dessa muskelbilar så var olyckorna många och svåra. Ett faktum det inte talades så mycket om, men som ställde till det för både försäkringsbolag och tillverkare.
Lawman-Mustangerna hade den stora R-code 428 Cobra Jet motorn på 335 hästar, men kom att utrustas med en "kill switch" som instruktörn som alltid fanns med i bilen kunde slå från tändningen med.
Instruktörn kunde även avfyra en slags paintball-kanon som fanns gömd i bilen. När den brann av så skulle föraren bromsa och samma ögonblick han ställde sig på bromsen så avfyrades en annan färgmarkering i marken och däreigenom mäta och träna reaktionerna.
Av de sex som användes i Vietnam, så kom alla att skrotas på plats, det visade sig för dyrt och omständigt att ta med dom hem. Av de sex europeiska bilarna togs de flesta (osäkert här...) hem, varav tre såldes till privatpersoner. Två av dom finns kvar plus en som återfunnits i Europa.
Men så byggdes det två specialbilar som följde med på turnén, Lawman Super Boss.
Dessa två var rena showbilar, dragracing var hett då som nu i USA och att promota en bil i dragraceutförande var helt i sin ordning. Dessa två Super Boss Lawmans byggdes på 429 Boss-motorn som fick Hilborn-insprutning, en rejäl 6-71 Hampton kompressor. byggd rakt av som en dragster med metanol i en fuel-cell fram och bromskärm bak. Super Bossen gav 1200 hästkrafter!
Tyvärr totalförstördes den första vid transport över till Vietnam. Den andra var långt ifrån klar, men en general ville till varje pris ha över den andra för att visa upp för sina mannar, så Eckstrand fick 72 timmar på sig att färdigställa nummer två och sen lasta den på ett specialrekvirerat transportflyg rakt över till Vietnam. Den kom sen vidare att skeppas runt bland de amerikanska baserna på Filippinerna, Japan, Okinawa, Guam och sedermera tillbaks hem till staterna. Idag ägs den unika bilen av wrestlingstjärnan Bullrun Goldberg
Kommentarer
Postat av: Strandholm
Galet! Faktist rätt så imponerande historia...(för en ford) ;)
Trackback