Elmia 2007 (-kappbloggning: april-07)
Påsken är här och som traditionen påbjuder så blir det avfärd mot Jönköping och Custom Motor show. Detta år som passagerare för ovanlighetens skull, uppfärden med en Pontiac Temepst wagon rfån 1968 och hemresa med en Pontiac Bonneville från 1963, vilket var väldigt angenämt.
Tonys Tempest Safari wagon, är riktigt ovanlig, nedan dags för avfärd, påskfjädrar och groggmugg XXXL då är man redo för Elmia.
Först avfärd mot Bollebygd som fungerar som uppsamlingsplats, innan karavanen drar vidare österut. Det tar ltie tid att komma till jönköping med såpass många ekipage, skall en stanna så stannar alla, och många stopp blir det.
Custom Motor show och Bilsport performance show bjöd som vanligt på allt denna helg, samt trängsel, mässan är omåttligt populär. att Lasse Theander och gänget en gång i tiden hade en vision som blev startskottet till Elmia tackar vi för, men jag tror att de själva inte visste hur ofantligt stor tillställningen skulle bli med årens lopp, och även locka till sig stora namn från USA att ställa ut sina bilar i lilla Sverige.
Det finns en Shelby-agentur i Europa, närmare bestämt i Norge, en monter var tillägnad Shelby och dess legendariska vagnar, inga replicor bara the real thing.
Chrysler hade med två läckra 1970 Challengers som dragplåster i sin monter en cabriolet och denna ytterst ovanliga och läckra T/A 340, vem tittar på resten av de Chrysler-modellerna när dom står där...
Göteborgarna höll fanan högt i dragrace-delen Micke Nord och deras brutala Outlaw-Nova samt Raggis vinnande Mustang, båda kör i Pro-Mod serien
Detta år var det 75-års jubileum för Fords evigt populära modell 1932, urtypen för Hot rods genom alla tider, och Custom Motor show hade samlat ihop ett stort gäng Ford '32 roddar för att fira detta.
Den lila längst ner till höger är byggd på den ytterst ovanliga B-400 karossen, sällsyntaste 32:an , men inget ämne går säkert när hotrod folket får härja fritt.
Och mest fantastiskt var att Roy Brizio från USA kom över och visade upp sina trendsättande byggen. Dessa två roddar minns man från åttiotalets motortidnibgar då dom satte standarden för Hot rods. Att dom är tidlöst väldesignade bevisas av byggena känns lika frascha idag som för 20 år sen.
Och mer ovanligt, Ford 32:or i originalutförande, det är inte ofta man ser det, för att citera Eugene Fotogen i Wheels att Ford '32 måste vara världens fulaste bil, för alla bygger ju om den.
Åren runt 1950 känneteckandes Studebaker av sin radikala front som kallades "Bullet nose", modellen bara ber om att får bli frän custom, och detta bygge är synnerligen lyckat.
Custom motor show är inte bara custom , utbudet av fina originalbilar från både USA och Europa var stort. här ltie amerikanskt femtiotal i alla sin glans. Till vänster en röd Chevrolet cabbe från 1957. D
Dessa byggdes i nästan 50000 exemplar och är fortfarande en ganska vanlig, men ack så vacker modell. Packards fantastiska Caribbean från 1956 däremot är en av de sällsyntare vagnarna med bara 276 byggda. Ett torsionsfjädrings-baserat nivåregleringssystem och tryckknappsautomat ingick i den luxuösa Packard.
Buicks vräkigaste modell nånsin, 1958 års Limited convertible byggds i 852 exemplar, och en Edsel cabbe från samma år, Fords praktfiasko, absolut ingen tyckte om stackars Edsel då, men många gör det nu.
Ocjh lite europeiskt, en flott Jaguar från tidigt femtiotal och en liten grå slitvarg från frankrike, 2CV Acadiane skåpbil. Spännvidden är stor på Elmia.
Hur grönt kan det bli? Fälgfirman Brossons demo-Porsche ger en vink om det, grodan Kermit känns blek mot det här
Mer finbesök från USA, John D'Agostino är ständigt återkommande gäst med nya fräscha byggen från sin shop i Californien, detta år visade han upp en låg Cadillac från 1959 byggd med landau-tak som rätt och slätt är döpt till Ellvis.
Utomhus shower bjuds det på också, denna gång MC-stunt av min totalt tokigt galna kompis Hampus som showar på Trial-hoj.
Efter mässan så kommer den logistiska utmaningen att försöka samla ihop allt folk till respektive bilar, det kan ta en timme, eller två eller tre... i År tog vi en liten tur på stan med innan det var dags för avfärd hem, sent blev det..
Cadiiac cabbe från 1953, med taket uppe, det är inte riktigt sommar än, och ett gäng i en Mercury från 1963, som kanske egentligen skulle kört cabbe.
Och avslutningsvis en stämningsbild från stan, jag tycker den här Impalan från 1963 ser så helrätt ut parkerad frmför skräddarbutiken, ibland verkar står tiden stå still.
Tonys Tempest Safari wagon, är riktigt ovanlig, nedan dags för avfärd, påskfjädrar och groggmugg XXXL då är man redo för Elmia.
Först avfärd mot Bollebygd som fungerar som uppsamlingsplats, innan karavanen drar vidare österut. Det tar ltie tid att komma till jönköping med såpass många ekipage, skall en stanna så stannar alla, och många stopp blir det.
Custom Motor show och Bilsport performance show bjöd som vanligt på allt denna helg, samt trängsel, mässan är omåttligt populär. att Lasse Theander och gänget en gång i tiden hade en vision som blev startskottet till Elmia tackar vi för, men jag tror att de själva inte visste hur ofantligt stor tillställningen skulle bli med årens lopp, och även locka till sig stora namn från USA att ställa ut sina bilar i lilla Sverige.
Det finns en Shelby-agentur i Europa, närmare bestämt i Norge, en monter var tillägnad Shelby och dess legendariska vagnar, inga replicor bara the real thing.
Chrysler hade med två läckra 1970 Challengers som dragplåster i sin monter en cabriolet och denna ytterst ovanliga och läckra T/A 340, vem tittar på resten av de Chrysler-modellerna när dom står där...
Göteborgarna höll fanan högt i dragrace-delen Micke Nord och deras brutala Outlaw-Nova samt Raggis vinnande Mustang, båda kör i Pro-Mod serien
Detta år var det 75-års jubileum för Fords evigt populära modell 1932, urtypen för Hot rods genom alla tider, och Custom Motor show hade samlat ihop ett stort gäng Ford '32 roddar för att fira detta.
Den lila längst ner till höger är byggd på den ytterst ovanliga B-400 karossen, sällsyntaste 32:an , men inget ämne går säkert när hotrod folket får härja fritt.
Och mest fantastiskt var att Roy Brizio från USA kom över och visade upp sina trendsättande byggen. Dessa två roddar minns man från åttiotalets motortidnibgar då dom satte standarden för Hot rods. Att dom är tidlöst väldesignade bevisas av byggena känns lika frascha idag som för 20 år sen.
Och mer ovanligt, Ford 32:or i originalutförande, det är inte ofta man ser det, för att citera Eugene Fotogen i Wheels att Ford '32 måste vara världens fulaste bil, för alla bygger ju om den.
Åren runt 1950 känneteckandes Studebaker av sin radikala front som kallades "Bullet nose", modellen bara ber om att får bli frän custom, och detta bygge är synnerligen lyckat.
Custom motor show är inte bara custom , utbudet av fina originalbilar från både USA och Europa var stort. här ltie amerikanskt femtiotal i alla sin glans. Till vänster en röd Chevrolet cabbe från 1957. D
Dessa byggdes i nästan 50000 exemplar och är fortfarande en ganska vanlig, men ack så vacker modell. Packards fantastiska Caribbean från 1956 däremot är en av de sällsyntare vagnarna med bara 276 byggda. Ett torsionsfjädrings-baserat nivåregleringssystem och tryckknappsautomat ingick i den luxuösa Packard.
Buicks vräkigaste modell nånsin, 1958 års Limited convertible byggds i 852 exemplar, och en Edsel cabbe från samma år, Fords praktfiasko, absolut ingen tyckte om stackars Edsel då, men många gör det nu.
Ocjh lite europeiskt, en flott Jaguar från tidigt femtiotal och en liten grå slitvarg från frankrike, 2CV Acadiane skåpbil. Spännvidden är stor på Elmia.
Hur grönt kan det bli? Fälgfirman Brossons demo-Porsche ger en vink om det, grodan Kermit känns blek mot det här
Mer finbesök från USA, John D'Agostino är ständigt återkommande gäst med nya fräscha byggen från sin shop i Californien, detta år visade han upp en låg Cadillac från 1959 byggd med landau-tak som rätt och slätt är döpt till Ellvis.
Utomhus shower bjuds det på också, denna gång MC-stunt av min totalt tokigt galna kompis Hampus som showar på Trial-hoj.
Efter mässan så kommer den logistiska utmaningen att försöka samla ihop allt folk till respektive bilar, det kan ta en timme, eller två eller tre... i År tog vi en liten tur på stan med innan det var dags för avfärd hem, sent blev det..
Cadiiac cabbe från 1953, med taket uppe, det är inte riktigt sommar än, och ett gäng i en Mercury från 1963, som kanske egentligen skulle kört cabbe.
Och avslutningsvis en stämningsbild från stan, jag tycker den här Impalan från 1963 ser så helrätt ut parkerad frmför skräddarbutiken, ibland verkar står tiden stå still.
Kommentarer
Postat av: RonnyBGoode
Suveräna bildreportage! Tack för det och keep up the good work.
Trackback