extraordinärt på importfronten
har tidigare skrivit om de oerhörda mängder av bilar som strömmar in i landet, i varierande skick och värde. I segmenetet extremt sällsynta rariteter så har vi i Sverige nu begåvats med ett fordon som bräcker allt annat.
Vi har fått en FUTURLINER till Sverige!
Harley Earl designade denna vidunderliga experimentbuss som kom att byggas i tolv exemplar av General motors som använde dom vid PR-jippon och utställningar. Den har ett lastutrymme som kunde öppnas som en scen där nya bilmodeller kunde presenteras. Monstret är tio meter långt och över fyra meter hög. Ursprungligen byggdes Futurliner 1940 och användes flitigt 1940-41, för att återupptas till den mobila Motorama showen 1953, och användes ett par år efter det. Man presenterade inte bara show-bilar med den, utan andra tekniska nyheter som jetmotorer, television, hi-fi, och andra vetenskapilga framsteg.
Den svenska Futurlinern är nummer 8, och har ansetts bortom räddning, men det stoppar inte en äkta svensk optimist. Den är ett vrak, och ägaren räknar med en renovering på sådär tio år för att få den i sin ursprungliga glans.
mer om den svenska Futurlinern finns att läsa i senaste Classic Motor, och även länk här:
http://www.classicmotor.se/futurliner/article224349.ece
Futurliner är extrem på alla sätt, så detta kommer bli ett av det svåraste renoveringsjobben nånsin. Nu finns sakkunnig hjälp från ett hjälpsamt gäng i USA som just renoverat en likadan åt Smithsonian Institute
Och en provtur med Futurliner!
Vi har fått en FUTURLINER till Sverige!
Harley Earl designade denna vidunderliga experimentbuss som kom att byggas i tolv exemplar av General motors som använde dom vid PR-jippon och utställningar. Den har ett lastutrymme som kunde öppnas som en scen där nya bilmodeller kunde presenteras. Monstret är tio meter långt och över fyra meter hög. Ursprungligen byggdes Futurliner 1940 och användes flitigt 1940-41, för att återupptas till den mobila Motorama showen 1953, och användes ett par år efter det. Man presenterade inte bara show-bilar med den, utan andra tekniska nyheter som jetmotorer, television, hi-fi, och andra vetenskapilga framsteg.
Den svenska Futurlinern är nummer 8, och har ansetts bortom räddning, men det stoppar inte en äkta svensk optimist. Den är ett vrak, och ägaren räknar med en renovering på sådär tio år för att få den i sin ursprungliga glans.
mer om den svenska Futurlinern finns att läsa i senaste Classic Motor, och även länk här:
http://www.classicmotor.se/futurliner/article224349.ece
Futurliner är extrem på alla sätt, så detta kommer bli ett av det svåraste renoveringsjobben nånsin. Nu finns sakkunnig hjälp från ett hjälpsamt gäng i USA som just renoverat en likadan åt Smithsonian Institute
Och en provtur med Futurliner!
Kommentarer
Postat av: Farbror Sid
Jag har sett den på bild innan men trodde inte att den var "äkta" och absolut inte en fungerande skapelse.
Postat av: Ms Chevelle
Facinerande! Skulle vara kul om de får fason på den! *ler*
Postat av: tuppluren
Fantastisk! Ser inte så lite ut som Trans Europ Express VT601 (appropå det så är ju Schienenzeppelinaren som förekommer i Kraftwerk-T.E.E-videon världens näst vackraste tåg).
Postat av: Mårten
Harley Earl designade just flertalet lok också.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/69/M-10004.jpg
Sid: det trodde inte jag heller en gång, den ser mer ut som en "mock up" än ett fordon för väg.
Trackback