En osannorlikt sann historia

Det sägs att om man tar ett oändligt antal apor och sätter dom vid var sin skrivmaskin under oändligt lång tid så kommer nån av dom att så småningom skriva Shakespears samlade verk. Men långt innan dess har dom nog redan plitat ut vägverkets författningsverk!

Jo, jag har alltså vart på bilprovningen igen med det stora röda sörplande slamrande skrället som heter Chevrolet C-20 Beauville van enligt födelseattesten från Scarborough, Ontario i Kanada, men det godkänns inte i Sverige då dom påstår det är en Chevrolet Comil Sportvan vad nu det är för något. 
Nu var det dags för registreringsbesiktning för att slippa få mer moment-22 anmärkningar som att det saknas bälten i sätet som inte finns.  Strulet börjar redan innan, med att beställa nya reg-plåtar till den då de gamla i förra besiktninge ansågs för slitna. 
Alla som sett en Chevrolet van, eller någon van överhuvudtaget vet att det alltid suttit tvåradiga skyltar på dom, alternativt numer små skyltar i USA-storlek, för att passa i en USA-skylthållare. Dock så vet inte vägverket detta utan skickar jättelika EU-skylar enradiga... 
Jag kontaktar vägverket å dom hävdar bestämt att enligt pappret så skall det vara dessa skyltar. Men dock hittar damen efter lite letande att vår fordonsmodell visst är godkänd för den lilla skylten. Va bra , men dom kan inte skicka dom för trots att den är godkänd med det så måste jag skicka in ett kort på bilen för att det skall vara godkänt... 
Snälla kan du inte söka på nätet efter "Chevrolet van" så ser du hur modellen ser ut, nej det måste vara på precis den bilen skyltarna är ämnade för, men om jag skickar ett mail med bild, eller en länt till en bild på bilen, nej, det måste vara riktiga kort adresserat till vägverket i Örebro. 

Suck. 



dags före registreingsbesiktning, och samtidigt ombesiktning på skyltarna som jag ju inte kunnat sätta på plats, och sen ombes på höga avgashalter, vilket jag insisterade på att det aldrig skulle mätts från första början. Jodå, säger han och trots mina protester så mäter han avgasvärden som geivetvis är skyhöga återigen. Bilenär undantagen kravet hävdar jag och ber han titta på reg-pappret igen. Nu blandar sig stationschefen i lejken, och han hävdar liksom jag att den är befriad från avgaskrav. personbil, totalvikt över 2500 kilo, men detta gäller bara årsmodeller före 1989 efrter en koll i deras databas..
 Men istället så hävdar jag att den inte är A10-kodad, nu får dom ett större problem, dom måste hitta kod A10 i sin databas... och en pinsam tystnad inträder, en "utomstående" känner till A10-A14 kraven enligt direktiv 70/220/EEG

A10 innebär att fordon mellan åren 1989-92 kunde importör valfritt välja att avgascertigfiera fordonet, främst lätt lastbil, eller inte, våran har inte denna A10 i pappren och är då befriad från kraven, så fick vi äntligen det utrett,och kunde stryka den punkten.,

Till själva omregistreringen, det röda härket är av nån outgrundlig anledning registrerad som personbil, och nu ville vi ha den i uppvisat utförande till lastbil. låter inte så svårt, men det kom det att bli. Vad som skiljer en personbil från en lastbil är fick jag lära mig, lastöglor, dom är superviktiga, att det sitter skenor igolvet med förankringar för galler och surrning spelar ingen roll, det måste vara godkända öglor. 
Alltså, detta är inget hemmabygge, det är en "van", en av världens mest tillverkade fordonstyper tillverkad av Chevrolet, som ingår i General Motors, världens största bilkoncern, men 100-åriga anor, är det nån annan än svenska vägverket som kan få för sig att dom monterar icke godkända prylar i sina bilar? 

Franz Kafka börjar rotera i sin grav....

Men sen hittade vi ett par lastöglor, men då saknades det två för att den skall vara godkänd, två längst fram i lastutrymmet, hade det vart så att gallret hade suttit i de främre så hade det vart okej, men nu sitter gallret,( som vi har intyg enligt  direktiv TSVFS1978:9 på) i skenorna istället och då måste lastförankring finnas innanför detta. av godkänd typ som man kan köpa på Biltema och sen skriva ett intyg på monteringen. Skall vi köpa original GM lastöglor för Chevy van,  så måste det skrivas ett intyg av GM:s återförsäljare för Sverige att dom är godkända, samt ytterligare godkännande för EU-certifiering av dessa originalöglor, men från Biltema behövs det alltså inte. 

Kafka snurrar ännu fortare nu....

Mne för att slippa denna dividering så tänkte jag att då kör vi fanimej den som personbil iallfall, bara ändra antal sittplatser så att registreringsbeviset stämmer med verkligheten, svårt att ändra på det motsatta. 
Så alltså, registrara om en personbil till personbil då, det kan väl.. joo det kan det!!!!! 

Då visade det sig att bältena i de två bakstolarna helt plötsligt inte var godkända! Alltså, dom har varit godkända i en personbil innan, men när denna personbil registreras om till personbil, så är dessa godkända bälten inte längre godkända.... 

Kafka snurrar så att han nästan lyfter... 

Summa sumarum, de tidigare godkända bältena som nu inte längre var godkända, gjorde att det blev lastbilsreggning iallfall, med ombesiktning på dito förbannade öglor, som skall användas till att surra last, vad man då skall med det intygskrävande gallrett ill är och förblir en gåta. Bältena bak då? jo, är exakt samma fordon lastbilsregistrerat så behövs inga bälten bak alls! så det som i exakt samma bil är straffbart, och även rätt dumt och kan bli livsfarligt nämligen att åka utan bälten är helt plötsligt godkänt och därmed, då helt ofarligt kanske också, när den heter lastbil i pappren. Suck, där lyfte Kafka. 


 


Kommentarer
Postat av: grandprix63

Man kan stånga pannan blodig mot pelarlyften på Svensk Bilprovning men vad hjälper det?



Snillena på Vägverket gör sitt yttersta för att ställa till det.

Man önskar att de teknikblinda halvaporna som skriver dessa vansinniga regelverk ersätts mot några skrivkunniga, bilintresserade människor.

Postat av: Nicklas

Att du utstod denna pärs är värt en stor eloge!

Jag förstår inte alls vad vägverket tänker. Eller om de tänker. Kollade här om dagen upp huruvida jag kan ha orginalkopplade p-ljus framåt på Capricen. Gula, ja, orange, nej. Vart gränsen går är dock ytterst oviss, och tjänstemannen uppmanade mig att stoppa en polisbil på gatan och säga "vilken färg är det här?".

2008-08-22 @ 21:54:08
Postat av: Ingela

"bästa" att dom på Sv Bilprovning inte kan ett skit eller väldigt sällan kan ett skit om bilar överhuvudtaget.. hahaha



Skrattade så jag fick ont i magen i grannarna undrade nog vad jag höll på med..



Du e bara Bäst Mårten!!!

2008-08-22 @ 23:19:52
Postat av: Bo "fartygslover" Ask

Här i Sundsvall, ska bilisterna stanna motorn när det blir röt? Spar man miljön då? sedan starta igen och åka. Då spyr motorn ut mängder av koldioxid....(Bilskolornas påhitt)

2008-11-08 @ 13:14:12
Postat av: Björn

Hej!



Tänkte kolla hur det gick med allting? Ska själva registrera om en Chevy Starcraft Van 88 (95 oktan) till personbil. Har tänkt montera in extra säten etc sen men för nu räcker det med att få den över personbilströskeln.



Grejen är den att vissa menar att sådana modeller inte kan reggas som pb, andra hävdar att det borde gå att fixa. Vad tror du?

2009-12-16 @ 14:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback