De Förgätna del 31 - Valiant Super Bee
Dodge "Super Bee" introducerades 1968 i Coronet-serien och byggdes fram till 1970 då man istället introducerade Charger Super Bee, som fanns fram till och med 1972.
Sista Coronet Super Bee 1970 ovan, och i Charger-kostym 1971 nedan.
Men Super Bee sagan tar inte slut där, 1971 hade man även lanserat Super Bee-optionet på sina modeller byggda i Mexico. Från Lago Alberto-fabriken kom en rad udda hybrider vid sidan av de reguljärna Dodge/Chrysler modellerna. Plymouth såldes inte i Mexico, men systermodellen till Valiant, Dodge Dart byggdes där, och fick behålla 1967 års kaross fram till 1976. med tillägget att Dodge Dart Sport/Demon modellerna såldes med Plymouthfront och andra detaljer.
Heche en Mexico, 1972 års Super Bee närmast och till höger en 71:a. den sista har striping påfallande lik 1970 års USA-Super Bee, 72:an har fältade stripes över C-stolkparna snarlikt samma års Plymouth Roadrunner/Satellite. Huvstripes med dubbelscoop var standard på dessa hybrider, under huven satt en Chrysler 318" med fyrportsförgasare.
Vilken utgångsbas man använde verkar inte förefallit så noga i Mexico, 72:an ovan bär den vanliga Dart-fronten och den egna Super.Bee-huven medan 71:an verkar ha fått Plymouth Dusters grill med Duster 340:s huv. fast dessa hade till en början bara 318" motorn
Två Super Bees, den gula en 73:a som verkar fått Dodge Dart Sports bakdel, stripsen på Super Bee ändrades från år till år, motorn på 360" tillkom runt 1974. 360" motorn gav hela 300 hästar jämt, vilket var betydligt mer än i sina motsvarigheter norr om gränsen, där 360" fanns med 220 hästar i maxutförande. Mexico hade ju inte heller omfattats av smog-kraven som ströp effekterna i USA.
Den röda är en 75:a med det årets dekor, fast verkar i grunden vara baserad på en 1973-74
Plymouth Duster.
1975 års Super Bee framifrån visar att karossen härstammar från Dodge Dart Sport, men grillen från en 73 års reguljär Valiant, Dustern som delade kaross med denna hade en egen front. Scoopen är typiska för just den mexikaska Super Been och sågs inte på någon USA-modell.
När A-body serien Dart/Valiant gick i graven 1976 så fortsatte man i Mexico att tillverka Super Bee, nu på den nya Volare/Aspen serien men man behäll dock namnet Dart, även om de försågs med Plymouts grill.
1976 års modell med gamla karossen med Dart Sports front. Huvmonterad varvräknare istället för dubbelscoopet. Dekoren dock påfallande lik amerikanska Plymouth Duster 360 från 1975.
1977 års Super Bee med nya karossen, i grundutförande skall detta då enligt uppgift heta Dodge Valiant Volare Sport, och med stripes , spoiler och 360" motor så hette den fortfarande Super Bee.
1978 Super Bee, 1977 års Plymouth Volare baklampor, parat med Dodge Aspens front. Basmodellen såldes fortfarande som Dodge Dart, alternativt Dodge Volare
1979 års Super Bee, en Dodge men med Plymouth Volares grill, och med attribut från Volare Super Coupe som fanns detta år i USA. fortfarande 360" motor på 300 hästar medans i USA samma motor var nedbantad till 150. 1980 kom Aspen/Volare med ny front, och så skedde även på de mexikanska modellerna. och det var sista året för dessa egendomlga små Super Bees.
Dock fortsatte man i Mexico att använda Dart-namet efter 1981, men då på den nya större Chrysler Le baron/Dodge Diplomat-serien.
För övrigt just nu finns två mexico-Super Bees till salu på: www.usabil.nu
Sista Coronet Super Bee 1970 ovan, och i Charger-kostym 1971 nedan.
Men Super Bee sagan tar inte slut där, 1971 hade man även lanserat Super Bee-optionet på sina modeller byggda i Mexico. Från Lago Alberto-fabriken kom en rad udda hybrider vid sidan av de reguljärna Dodge/Chrysler modellerna. Plymouth såldes inte i Mexico, men systermodellen till Valiant, Dodge Dart byggdes där, och fick behålla 1967 års kaross fram till 1976. med tillägget att Dodge Dart Sport/Demon modellerna såldes med Plymouthfront och andra detaljer.
Heche en Mexico, 1972 års Super Bee närmast och till höger en 71:a. den sista har striping påfallande lik 1970 års USA-Super Bee, 72:an har fältade stripes över C-stolkparna snarlikt samma års Plymouth Roadrunner/Satellite. Huvstripes med dubbelscoop var standard på dessa hybrider, under huven satt en Chrysler 318" med fyrportsförgasare.
Vilken utgångsbas man använde verkar inte förefallit så noga i Mexico, 72:an ovan bär den vanliga Dart-fronten och den egna Super.Bee-huven medan 71:an verkar ha fått Plymouth Dusters grill med Duster 340:s huv. fast dessa hade till en början bara 318" motorn
Två Super Bees, den gula en 73:a som verkar fått Dodge Dart Sports bakdel, stripsen på Super Bee ändrades från år till år, motorn på 360" tillkom runt 1974. 360" motorn gav hela 300 hästar jämt, vilket var betydligt mer än i sina motsvarigheter norr om gränsen, där 360" fanns med 220 hästar i maxutförande. Mexico hade ju inte heller omfattats av smog-kraven som ströp effekterna i USA.
Den röda är en 75:a med det årets dekor, fast verkar i grunden vara baserad på en 1973-74
Plymouth Duster.
1975 års Super Bee framifrån visar att karossen härstammar från Dodge Dart Sport, men grillen från en 73 års reguljär Valiant, Dustern som delade kaross med denna hade en egen front. Scoopen är typiska för just den mexikaska Super Been och sågs inte på någon USA-modell.
När A-body serien Dart/Valiant gick i graven 1976 så fortsatte man i Mexico att tillverka Super Bee, nu på den nya Volare/Aspen serien men man behäll dock namnet Dart, även om de försågs med Plymouts grill.
1976 års modell med gamla karossen med Dart Sports front. Huvmonterad varvräknare istället för dubbelscoopet. Dekoren dock påfallande lik amerikanska Plymouth Duster 360 från 1975.
1977 års Super Bee med nya karossen, i grundutförande skall detta då enligt uppgift heta Dodge Valiant Volare Sport, och med stripes , spoiler och 360" motor så hette den fortfarande Super Bee.
1978 Super Bee, 1977 års Plymouth Volare baklampor, parat med Dodge Aspens front. Basmodellen såldes fortfarande som Dodge Dart, alternativt Dodge Volare
1979 års Super Bee, en Dodge men med Plymouth Volares grill, och med attribut från Volare Super Coupe som fanns detta år i USA. fortfarande 360" motor på 300 hästar medans i USA samma motor var nedbantad till 150. 1980 kom Aspen/Volare med ny front, och så skedde även på de mexikanska modellerna. och det var sista året för dessa egendomlga små Super Bees.
Dock fortsatte man i Mexico att använda Dart-namet efter 1981, men då på den nya större Chrysler Le baron/Dodge Diplomat-serien.
För övrigt just nu finns två mexico-Super Bees till salu på: www.usabil.nu
Kommentarer
Postat av: Farbror Sid
Skoj läsning. Men hur är det möjligt att man kunde göra så perfekta modeller några år runt 1970... för att sedan helt förlora känsla och stil.
Postat av: Mårten
ja visst är det en gåta....
Postat av: grandprix63
Kan det ha varit tidens anda som påverkade designers och bilkonstruktörer? På sjuttiotalet var det ju "fult" och politiskt inkorrekt med bilar. Åtminstone stora bilar...
Postat av: Mårten
det, en herrans massa nya lagstiftningar, miljörörelser, import/export politik, släppandet av skyddstullar, och det faktum att man började ersätta ingenjörer och formgivare med ekonomer...
Trackback