De förgätna del 32 - Dodge Omni GLH

Farbror sid.  hade en intressant kommentar i förra inlägget, varför gjordes så underbara bilar i USA runt 1970 och vad gick sen egentligen åt pipan?
Utan att fördjupa oss i det så kan man istället konstatera att muskelbilsepokens galna storhetstid kommer vi aldrig se igen , men det har då och då gjorts försök att återuppliva fornstora dar i modernare tappningar. Ett sånt var att bygga krutpaket på lilla Dodge Omni. 

Dodge Omni som presenterades 1980  var en rest av Chryslers europeiska eskapader, man hade redan på sextiotalet köpt upp Simca/Talbot bit för bit och sedermera den enegelska Rootes-concernen.  Omnin var syskonmodell till det som vi på denna sidan atlanten kallade Talbot Horizon. En sån där bil som såldes i massor men som ingen tyckte om... 

Dodge Omni America 1987, såldes även som Plymouth Horizon och i Kanada under namnet Dodge Expo.


För att göra nånting åt den trista lilla Omni, så lät man Carrol Shelby hitta på nånting med trollet och så tog man fram Omni GLH som hade premiär 1984. GLH hade i standardutförande 110 hästar och med turbo så kramade man ut 147 hästkrafter ur 2,2 liters motorn. Med tanke på att den Peugeotbaserade fyran hade modesta 60 hästar i grundutförande, så är det rätt imponerande, och det i en bil som vägde 960 kilo.


Omni GLH var en raket,  fast en rätt dyr raket $7620 mot standardens $5970 var en hel del extra. 6513 av  74127 Omnis var GLH:s 1985. Året efter gjordes 3629 GLH-bilar. 

Shelby bytte ut rätt mycket i motorn, stabilitetsproblem med all effekt gjorde att man 1985-86 gjorde omfattande aerodynamiska förbättrigar, spoilers och kjolar är alltså inte bara för syns skull. 

Finalen 1986 bjöd på en extra häftig GLH, GLH-S, en specialupplaga byggd i bara 500 ex. Den gjordes hel och hållet i Shelbys regi men såldes genom det vanliga nätet av Dodge återförsäljare. Fanns bara i svart och med ännu större Garrett-turbo uppskruvat till 12 psi, större intercooler, uppgraderat insprutningsystem och effektivare tändboxar  höjde effekten nu till 175 hästar. Prislappen höjdes också  $11000 gick det på, men då ingick AC, servo, radio, ställbara Koni-dämpare och mycket annat. 


Namnet GLH då?  jo det stod rätt och slätt för Goes Like Hell och GLH-S betydde helt enkelt Goes Like Hell - Some more! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback