De förgätna del 33 - Chevelle RPO Z-16

Chevrolets nya mid-size Chevelle kom rätt i tiden och som systermodell till Pontiac Tempest som var grunden för den vassa GTO så var Chevrolet-divisionen inte sena med att undersöka möjligheterna att få Chevellen att gå rejält fort den också.

Chevelle kom på marknaden 1964, och senare halvan av modellåret så kunde man få den med 327"-motorn på 300 hästar och SS-paketet.  1965 såg den nya bigblockmaskenen på 396" dagens ljus och man lät göra en serie på 200 Chevelle SS som kom att kallas RPO (Regular Production Order) Z-16.



Den speciella svarta panelen på bakstammen särskiljde Z-16 från de övriga



Under skalet skiljde det sig desto me,r 375 hästars 396" som fick lite "dress-up" med kromdetaljer och emblemen på skärnarna talade om vad man hade att göra med.
 

För att tåla effekten från den vässa motorn som i Z-16 utförande kalldes "mark IV" så byggdes dessa på cabrioletes styvare ram,  11 tums ventilerae bromstrummor, specialgjorda fram och bakvangsdetaljer , 12t tums bakaxels togs från de större modellerna och smalnades av, masiv krängningshämmare installerades och funkade så bra att diffspärr i bakaxeln fakrtikst inte behövdes. Med 3:31 i utväxling och räckte för att skicka iväg bilen från 0-100 på 6,5 sekunder, kvartsmilstider talar om runt 15 sekunder. Mark IV motorn var en civiliserad version av den så kallade "mystery engine" som med framgång körts säsongen 1963 i NASCAR-serien.

Z-16 kom bara i tre färger  röd, svart eller gul, svart inredning med bucket seats, AM/FM radio, bälten, stoppad instrumentpanel med varvräknaren ovanpå som syns på bilden. Mark IV-motorn var varvvillig och räknaren gick ända upp til 6000 varv och en hastighetsmätare graderad ända till 160mph. 


Z-16 var en officiell produktionsbil, trots att det bara gjordes 200 exemplar,alla verkar vara byggda februari-mars 1965 och samtliga verkar varit försedda med "mag wheel simulate" navkapslar. Prislappen var rätt saftiga $3932 mot den vanliga Malibu coupéns baspris $2377. Det gjordes nästan ingen reklam för den heller, den fanns för dom köpare som visste va dom ville ha. 

Den alla första produktions-Z16 syns nedan, den var gul med svart vinyltak och såldes till
Dan_Blocker, ja just det "Hoss" i bröderna Cartwright.



Andra celebriteter som tidiga Z-16 Cheveller "öronmärktes" för var racerförare som Phil Hill, AJ Foyt, Briggs Cunningham, samt även Bob Peterson. Vid sidan av dess 200 Z-16 coupéer så byggdes det faktiskt en enda cabriolet, den gick till Bunkie Knudsen som då var chef för Chevrolet Motor division

Kommentarer
Postat av: Ms Chevelle

Mycket matnyttig och intressant fakta, allra helst för oss som har två cheveller i vår ägo.

Kul!

Postat av: grandprix63

Snygg panel och ratt. Jaså Hoss åkte Chevelle. Undras vad Adam och Little Joe tog sig fram i för bilar.

2008-12-07 @ 22:57:50
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback