De förgätna del 35 - Dodge La Femme

Chrysler har en lång tradiotion att lansera så kallade "spring specials", att halvvägs på modellåret, alltså på vårkanten, erbjuda lite specialmodeller i programmet.  Ett av de mer spektakulara vårmodellerna 1955 hete Dodge la Femme.
La Femme var ett tillbehörspaket som hade tagits fram av nån framsynt marknadsavdelning för att just tilltala kvinnor. Och vad gjorde man då 1955 med en Dodge Custom Royal för att den skulle falla frun i huset i smaken? 

Jo först och främst lackade man den i vit och rosa kulör, med matchande rosa inredning...


Detta förgyllda emblem syntes på framskärmarna.


Sen så plockade man ihop en rad speciella accessoarer just för damer, bland annat så fanns en speciell krok för handväska, ett rosa paraply, ocjh även ett rosa regnställ. Nedan syns en specialdesignad handväska i guldbrokad som innehöll förutom puderdosan i bild, ett cigarettetui, tändare, läppstift, och en del annat. Dessa accesoarer var framtagna av det förnäma Evans i Illinois, så det var riktigt fina saker man fick med för de 143 dollar extra La Femme paketet kostade.  
             

1955 års la femme bjöd på rosa och vit  inredning som för 1956 kom att ändras till nedan, en slags vävning med inslafg av guldbrokad och lavenderfärgade trådar, På sätesryggen sattes det även unika förvaringsfack  för just La Femme. Däremot försvann den speciella handväskan ur utrustningen.


Nedan 1956 års Dpdge La femme i Sapphire White och Heather rose, som var enda färgvalet på dessa. De gjordes 1955 och 1956 enbart som hardtop coupé.


Styr och bromsservo ingick likaså elhissar och radio med självval, det skulle vara lätt för damen att hantera en bil, tyckte man hos Chrysler i mitten av femtiotalet, men tyckte damerna det då?  Svaret torde vara nej.  man vet inte hur många La Femme det gjordes på dessa två år, men uppskattas vara mindre än 300. Som en involverad i arbetet på den tiden uttryckte det i en intervju långt senare "Vi sålde faktiskt några stycken, ingen hallick eller homosexuell med självrespekt kunde låta bli den"

Så man lärde sig läxan och lanserade aldrig nånting liknande igen, eller? Jo, det gjorde man hos Volvo 2002!  Då lät man ett gäng kvinnliga designers och ingengörer få fria händer att designa ett concept av kvinnor för kvinnor. Med den välmennade men lätt missriktade tanken att kvinnors syn på bilar, bilism och formgivning är så mycket mer rationell och praktisk än den annars förhärskande manliga aspekten på det.

Så vad kommer då en grupp högutbilade kvinnor fram till då? Jo , en hopplöst opraktisk sportcoupé med 230 hästkrafter under huven men, med pedaler som skall göra det möjligt att köra i högklackat!!!!
              

Säg hej och hejdå till Volvo YCC, vad skall man med manschauvinism till när feministerna frodar fördomarna om sig själva så bra helt på egen hand,.

Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Jag ser fram emot en tid då vi fullkomligt struntar i vilket kön som designat bilen, så länge den är snygg (å uppfyller andra krav vi kan tänkas ha). ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback