The Melin Collection - big jobs at Garden Grove

I Garden Grove verkar mycket tung trafik samlas, här ligger bland annat centrumet för Orange County Flood Control, som vi kommer återkomma till senare, runt omkring denna jätteapparat som Flood Control är, så sker det mycket övrig logistik med både bränslen och underhållstransporter. Här en närmare titt på dessa stora "Rigs" som åkarna själva kallar sina fordon.


För Signal oil 1961 körde John Dillbeck sin enorma GMC 550 av 58 års modell, fantastisk design som gick igen genom GMC:s sortiment även bland de mindre bilarna.


1965 och Jack Withers vid Signal Oil kör en vid den här tiden rätt ålderstigen Peterbilt 275 från 1950.



Tankbilen från Shell anländer, Chauffören Jerry Seabold kommer med en Peterbilt 350. Peterbilt stod alltid för ultrakonservatrivt lastbilsbyggande, det ålderdomliga utseendet till trots så är detta en helt ny dragare  år 1964.



Graden Grove 1962, Julius Lebet levererar byggmaterial från US Plywood till Orange Flood Control med en International Harvester COE 190. COE står för "cab over engine" alltså frambyggda lastbilar. Sådana hade funnits sen 30-talet men denna kompakta design tog lång tid att slå igenom i långtradarnas förlovade land.


Augusti 1963 och en Mack B75 tankbil från Shell. Mack trucks känneteckandes länge av dessa runda bulliga skärmar.




Unge Dennis O'Neal vid en av Flood Controls egna tankbilar år 1962. det är en International Harvester av för mig okänd modell, lastbilarna på denna tiden byggdes nästan identiska genom modellprogrammet där bara storlek och längd skijlde,Och man byggde otroligt många serier av varje basmodell.


Ett annat bränslebolag, Union 76, numera känt som bara 76, här med chauffören Harold Banks med sin peterbilt 1964.



Och vad som borde vara ett uppskattad besök i den torra sommarhettan vid Garden Grove 1964, Claude Mathis från Rancho Ice-cream Inc. kommer med sin lustiga International Metro van fylld med kall härlig glass.



Och så även Coca-cola bilen, en 1964 års International Harvester IH-500 ändamålsenligt byggd för drickabackarna, när såg nån en drickabil sist?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback