Hembygdsforskning, en våldsam historia

Hembygsforskning låter i de flestas öron rätt trist,man föreställer sig blekta svartvita foton av gamla gistna stugor, åkermarker med hästdragna harvar, foton på drängar och krumma tvätterskor med förkläden på verandan till de små torpen.   Mest sköts även  hembygdsföreningarna av äldre trista typer som det dammar lika mycket om som prylarna de förevisar, eller?
 
SÅ är absolut  inte fallet, iallafall inte numera, den moderna teknikens intåg under 1900-talet, har förändrat våra liv, och det har även förändrat vår historia och inte minst vår syn på den.  I dagens hembygdsforskning har drängstugorna och hästarna sin plats brevid automobiler, television, motorvägsbyggen och... jetjaktplan.

Den 16:e April 1952 var en division J28 Vampire flygplan från F9 Flygflottilj på Säve ute och övade luftstrid, och på 4000 meters höjd över Landvettersjön kommer två plan (nr 28316 fört av korpral Bertil Silfverstrand, samt nr. 28228 , fört av furir Göte Jonasson)  för nära varandra och kollisionen är ett faktum. Himlen lystes upp av ett eldklot och en våldsam smäll hördes. Planen hade lyft bara ett tiotal minuter innan och var fulltankade.

Båda piloterna lyckades klara sig ur planen, Furir Jonasson skadas lindrigt  och tar mark med sin fallskärm vid Sjödala gård söder om Mölnlycke.. Värre gick det med korpral Silvferstrand som omkom i haveriet. Hans kvarlevor återfanns senare i Finnsjön, också söder om Mölnlycke.
 
Vrakdelarna från planen spreds över ett stort område över Mölnlycke, som på den tiden inte var den tätort det är idag. Arbetsdagen hade precis börjat vid Mölnlycke fabriker när delar från planen började smälla ner över fabriksområdet. Längre bort mot Hönekulla bodde familjen Krusell, som uppmärksammat smällen. 
Tack vare att de uppmärksammade explosionerna, så  hade dottern i familjen rest sig från trädgårdssoffan strax innan en av planets automatkanoner slår igenom hustaket och och krossar soffan vid husväggen.

Ett femtiotal meter bakom villan slår strax efteråt en brinnande motor ner, ena vingen tar också mark i villans närhet.  Ner emot Råda Stock där trävarulaget Mölnlycke Trä ligger idag borrade en av stjärtbommarna ner sig i marken, uppe på dessa större delar så krossades flertalet tegelpannor, fönsterrutor och annat av mindre delar som haglade ner,. otroligt nog skadas ingen på marken av vrakspillrorna som spreds över ett område från Långenäs till Råda Säteri.  

image156

1. Här kolliderar planen
2. Här ligger Mölnlycke fabriker, som fick taken förstörda av fallande vrakdelar. Brinnade delar skapade en del skogsbränder längs med området ut mot Långenäs, men kom snabbt under kontroll.

3. Här bodde Krusells, där automatkanonen slog ner.
4. Råda Stock, där flertalet hus skadades av nedfallande delar
5. Finnsjöns norra strand, där den olyckligt omkomne korpral Silvferstrand återfanns, Furir Jonasson tog mark vid Hårskered sydost om denna sjö.
6. platsen där Mölnlycke Trä nu ligger, där stjärtbommen borrade ner sig.

Haverikommisionen upprättade sitt huvudkvarter hemma hos Krusells, och fick ett problematiskt arbete då flertalet ivriga ortsbor redan hade plockat åt sig en hel del av vrakdelarna, i farten hade någon till och med roffat åt sig en bit av familjen Krusells demolerade stupränna i tron av det var en flygplansdel!

Vitala instrument kom att saknas och fick efterlysas, efter ett par dagar kom bland annat accelerometern tillrätta, sönderplockad, och utan större värde för kommissionen. Som tur var hade en elektriker redan sett instrumentet på marken och noterat hur visarna stod, vilket kom att hjälpa kommissionen en bit på vägen.

Utlåtandet löd att kollisionen berott på förarfel. En icke helt ovanlig olycksanledning i jetflygets barndom, då man fortfarande hade värnpliktiga flygförare och jetplanen som sådana var en helt en helt ny företeelse att lära sig kontrollera. 

image157 

J28B, De havilland Vampire var det första jetplanet i svenska flygvapnet och de första levererades till svenska flygvapnet redan 1946, i ett tvåsitsigt utförande kom det att finnas kvar som skolflygplan ända till 1968.


Fritt återberättat från repotage i Råda hembygdsförenings årsskrift 2005, samt kompletterande uppgifter från Svenska vingar 4 In memoriam, av Bo Widfeldt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback