En solig tisdagskväll i Borås
Tisdagsträffarna på torget i Borås rullar på, ett tag till då det är uppehåll i Juli, för att återkomma under augusti igen. Denna tisdagen var uppenbarligen temat motorcyklar då det stod stora mängder av fina tvåhjulingar på torget.
Pontiac 1966, vackra modeller, och har alltid varit väldigt populära här, speciellt Bonneville modellen.
Ytterligare två modeller som är väldigt populära här, Cadillac 1956 och Buick 1958. båda dessa fyrdörrars hardtop, en karosstyp som jag verkligen ger ett luftigt kupéutrymme med alla rutorna nere, och oerhört bra sikt, synd att ett sån vackert och praktiskt utförande försvann med åren.
Lyxigt och sportigt på engelskt vis, Jaguar XJ-S och Aston Martin Vantage. båda dessa modeller kom under sjuttiotalet men kom att tillverkas med små modifikationer ändain på nittiotalet, tidlöst så det förslår.
Trevliga motorcyklar fanns det gott om, och veteranmopeder likaså, jag är generellt sett inte så värst intresserad av motorcyklar, men kan ändå uppskatta att se en vacker design eller konstruktion.
Ovanlig moppe, en italiensk Garelli från 1958 brvid en vacker blå Victoria. Garelli gjorde sig kända fär små lättviktsracers, som dominerade 125cc klassen på tälvligsbanorna. Till höger mer italienska lättviktare, Rumi, också dom kända för snabba 125:or, Jag har sett Rumis på TT-race och den lilla tvåtaktaren överröstar precis allt, det finns nog inget som kan låta så infernaliskt mycket som en Rumi på fullgas.
En syn man inte ser för ofta, Nimbus. Detta är en dansk motorcykel. Nimbus började bygga hojar redan 1919, med längsmonterad fyra och kardandrift.
Denna modell typ C presenterades 1934 och hade givetvis samma motor-layout. fast nu med överliggande kam och ventiler. väldigt avancerat och ovanligt på denna tid.
Men det remarkabla är att den hade som första motorcykel en teleskopgaffel, samt en väldigt säregen ram. Plattjärn som var hopsatt med nitar. tanken och motorn sitter som i två "vaggor" i ramverket. Plattjärnet man använder har i sig självt fjädrande egenskaper. Modellen gjordes så när som på detaljförbättringar ocxh reglage i stort sett helt oförändrad från 1924 ända fram till 1960.
Pontiac 1966, vackra modeller, och har alltid varit väldigt populära här, speciellt Bonneville modellen.
Ytterligare två modeller som är väldigt populära här, Cadillac 1956 och Buick 1958. båda dessa fyrdörrars hardtop, en karosstyp som jag verkligen ger ett luftigt kupéutrymme med alla rutorna nere, och oerhört bra sikt, synd att ett sån vackert och praktiskt utförande försvann med åren.
Lyxigt och sportigt på engelskt vis, Jaguar XJ-S och Aston Martin Vantage. båda dessa modeller kom under sjuttiotalet men kom att tillverkas med små modifikationer ändain på nittiotalet, tidlöst så det förslår.
Trevliga motorcyklar fanns det gott om, och veteranmopeder likaså, jag är generellt sett inte så värst intresserad av motorcyklar, men kan ändå uppskatta att se en vacker design eller konstruktion.
Ovanlig moppe, en italiensk Garelli från 1958 brvid en vacker blå Victoria. Garelli gjorde sig kända fär små lättviktsracers, som dominerade 125cc klassen på tälvligsbanorna. Till höger mer italienska lättviktare, Rumi, också dom kända för snabba 125:or, Jag har sett Rumis på TT-race och den lilla tvåtaktaren överröstar precis allt, det finns nog inget som kan låta så infernaliskt mycket som en Rumi på fullgas.
En syn man inte ser för ofta, Nimbus. Detta är en dansk motorcykel. Nimbus började bygga hojar redan 1919, med längsmonterad fyra och kardandrift.
Denna modell typ C presenterades 1934 och hade givetvis samma motor-layout. fast nu med överliggande kam och ventiler. väldigt avancerat och ovanligt på denna tid.
Men det remarkabla är att den hade som första motorcykel en teleskopgaffel, samt en väldigt säregen ram. Plattjärn som var hopsatt med nitar. tanken och motorn sitter som i två "vaggor" i ramverket. Plattjärnet man använder har i sig självt fjädrande egenskaper. Modellen gjordes så när som på detaljförbättringar ocxh reglage i stort sett helt oförändrad från 1924 ända fram till 1960.
Kommentarer
Trackback