Sol mopar och morgans på Tjolöholm

Tidig avfärd mot det vackra Tjolöholm och Classic car show där som brukligt tredje söndagen i maj. Var på plats med bilen redan vid halvåttatiden vilket var i väldigt god tid, men till slut rullade de andra från mopar-ligan in och vi kunde i år visa upp åtminstonde åtta bilar från Chryslerklubben.

Stellan rullar in med sin Dodge Supper Bee från 1969, på plats Thords fina Valiant från 1964, en -56 Windsor, -68 Imperial och min Gran Fury.  
image1421 image1422
image1423 image1424
Jaguar-klubben börjar komma på plats, med bland annat denna underbara XK120 från 1954, likaså Citroen-klubben som brukar komma med en mängd intressanta fordon, närmast en tidig 2CV årsmodell 1953. Dom bjöd givetvis på show i år också med profilen Hjalmar som lekledare. I år sattes en 2Cv ihop från några högar med delar, för att sen plockas isär, och ihop återigen. Mer i deras ruta fanns ett par fina DS, en CX en GS en SM och lite modernare BX-bilar. Dessutom den ovanliga BFG-motorcykeln, en fransk touringhoj med Citroenmotor, givetvis.

Den märkliga BFG:n och en tidig B7 från 1935 var två av många sevärda fordon hos Citroen-gänget.
image1425 image1426
image1427 image1428
Man kanske inte direkt sammankopplar veterantraktorer med sportbilar men den här oranga traktorn är faktiskt en Porsche. Porsche-Allgaier A133 från 1954 närmare bestämt. Och vad som kallats världes vackraste Volvo, och jag är nog beredd att hålla med, den eleganta PV655:an från 1933 med vackert cabrioletkarosseri från Norrmalms karossverkstad.

Studebakerklubben kunde visa upp något så ovanligt som en Avanti II cabriolet. efter Studebakers hädanfärd på sextiotalet togs tillverkningen av Avanti-modellen över av ett fristående företag som sedan dess byggt dessa bilar på beställning, ungefär nåt hundratal per år har byggts, och även i sedan och cab-utförande. denna Avanti II cabbe kom från england och är av 1988 års modell,  bara 150 Avanti II handbyggdes detta år. pruduktionen upphörde 1991 men är sen några år tillbaka igång igen, i väldigt liten skala. Studebaker hade också en egenhet att kalla sina coupéer för Speedster, vilket annars brukar innebära en öppen bil, men detta är en President Speedster från 1955.
image1430 image1431
image1432 image1433
Mer amerikanskt representerat, De Soto hade våldigt harmoiska linjer i mitten av femtiotalet, denna Firedome är från 1955, samt en Mercury Monterey Sun Valley från 1954. Sun Valley innebar att den hade främre delen av taket i plexiglas, 9761 en sådana här Sun valleys byggdes 1954 och två fanns på plats denna dag. Sun Valleyn fanns bara 1954-55 men blev ingen succe, hos Ford hette glastaksmodellerna inledningsvis Crestliner, och sedan Crown Victoria Skyliner och byggdes 1954-56, men blev inte heller den speciellt omtyckt av sin samtid. Idag är dessa sällsynta modeller däremot högvilt i bilkretsarna.

Brittiska sportbilar väger tungt på Tjolöholm, bland de äldre i MG-hagen är denna PB från 1936, men kunde lika gärna vara en femtiotalsmodell, dom ändrade inte modellerna i onödan. Ett par MGA står uppradade bakom. Morgan presenterade sin +4 i slutet av trettiotalet och gav den inte mycket mer än en ny front och skärmar runt 1953, sen dess har inte mycket hänt  på 50 år förrän dom 2004 kompletterade programmet med den här radikala Aero Eight
image1434 image1435
image1436 image1437
Sport på tyska, den extrema 300SL "måsvingen" där man på grund av chassiets konstruktion valde att låta dörrarna öppnas uppåt. detta var femtiotalets supersportbil med direktinsprutad sexa på 260 häst. Åttiotalets märkliga Z1 roadster från BMW valde en annan lösning som den är unik med, man skjuter helt enkelt ner dörrarna i trösklarna.

Ett litet minus i kanten för Tjolöholm i år var motstridigt nog vädret. Utanför utställningsfälten kördes det folkrace-uppvisning av någon outgrundlig anledning. Med påföljd att det drev in enorma sandmoln över alla utställningsbilar, samt lite mer prekärt, räddningstjänsten var på plats och visade upp ambulanshelikoptern, som också den blev fullständigt täckt med sand och damm. Som sådana prylar inte alls måt särskilt bra utav.

Ett stort plus däremot, Bertil Gerhardt bjöd på en vackert elegant show med Biltema-Spitfiren. En erfaren pilot som inte bara vet hur man flyger bra , utan hur man flyger för att det skall se bra ut också. en rad svepande kubanska åttor över gärdet, följt av ett par Immelmanns och en långsam looping innan han satte kurs på låg höjd och försvann i fjärran med den underbara Spitfire mk XVI.
image1438

En Ford taunus som sticker ut är den här sällsynta cabrioleten från 1964, firman Deutch byggde dessa på beställning men högst 20 stycken gjordes, riktigt sällsynt exemplar alltså. Mer sextiotal men från en annan del av världen. Denna söta röda lilla bil är en Datsun Bluebird från 1962, oerhört ovanligt att se såpass tidiga japanska bilar. Här såldes dom inte,men däremot i Norge som denna komemr ifrån.
image1439 image1440
image1441 image1443
Mer sextiotal från England, samt Tyskland, Rover 2200TC från 1968 och BMW 1600 från 1965. Dessa BMW:s kom året efter i 2-dörrars version med tillnamnet 1600/2 senare kortat till 1602 och syns betydligt oftare än den ursprungliga fyrdörringen. 

En liten tur till besöksparkeringen är alltid intressanty på Tjolöholm. En hel del Morgans stod redan utställda på fältet, och ännu fler fanns utanför. Något hundratal Morgan bilar stod uppställda på parkeringen efter en klubbträff, imponerande
image1444

image1445 image1446
Stort och större, Cadillac Fleetwood 75 var den största Cadillacen, fabriksförlängd modell här från 1958, och någon hade kört dit med en oerhört pampig Rolls Royce av 1936 års modell, troligtvis är karossen från Hooper.

På det hela taget en oetroligt fin dag, trots att en jämförelse med föregående år så var det färre utställningsobjekt på plats på fältet, så är det alltid besöksvärt. vid sidan av bilar och motorcyklar visades det upp tändkulemotorer, ett par flygmotorer och lite annat närbesläktat så trots att det är en lång dag blir den inte tråkig nångång. 
 


Kommentarer
Postat av: impala1977

Kan berätta lite om -64 taunus caben, den är nr 139 av 150 byggda och är såld ny i sverieg.

Såldes 4 st nya i sverige, men endast denna finns kvar.

Hette Ford Taunus 17m sport ursprungligen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback