De förgätna del 6 - Pontiac Sprint OHC6

Pontiac var märket som på bara några år gick från att vara typiska gunbbe med hatt-bilen till en potent ungdomlig prestandavagn. 1957 byggde man Bonneville med bränsleinsprutning, 1961 fanns en brutal 421SD motor på programmet och 1963 presenterades GTO, som anses vara startskottet för muskelbilseran i USA.

V8 var det enda alternativet tyckte alla, alla prestanda bilar hade en V8, punkt slut. Så då var det märkligt att Pontiac 1966 lanserade en prestandamodell med sexa istället.
Varför nu detta?  Jo, svaret på det hette John Z DeLorean.
John Z var mannen som gjort raketkarriär i General Motors, han var chefsingenjör på Pontiac division med helt eget ansvar innan han ens fyllt 30, muskelbilserans startskott och stora succé, Pontiac GTO var helt och hållet hans verk, Oldsmobiles 4-4-2 modell likaså, den senare Camaron som blev GMs svar mot Ford Mustang och likaså bästsäljare blev också till genom John Z:s försyn. Kort sagt allt han rörde vid blev till guld, och då var det ingen som sade emot honom när han kom med idén att bygga en "europifierad" version av Pontac Tempest med helt egen sexcylindig motor. 

Inspirerad av europeiska sport och GT bilar ville John Z ha en sportig bekväm bil, med stolar, golvspak och en avancerad sexcylindrig motor, istället för den traditionella V8:an med stötstänger. Resultatet blev "Sprint package" 

image307

För Sprint utvecklades en helt ny motor istället för att använda gammal skåpmat. En aluminiumsexa på 230" försedd med en 4-portsförgasre och en helt unik topp med överliggande kam, den enda amerikanska sexa med detta nånsin, en av få överhuvudtaget bortsett från Fords 427" SOHC racemotor som setts något år tidigare. 


Dom unika Sprint-emblemen och den likaledes unika nya motorn med överliggande kam.
image308   image309


I Tempest Sprint fick man separata stolar, mittkonsol med golvspak, 3 eller 4-växlad manuell, alternativt tvåstegsautomat. samt servostyrning och lite mer lyx än i en vanlig GTO.

1966 kom Sprint-modellerna, nedan en Tempest Sprint 1967 med korrekt stripes och emblem. Stripesen kostade extra!
image310

1967 lanserades även Pontiac Firebird, en Firebird Sprint coupe kostade $2700 vilket var ett rätt förmånligt pris, trots att det var en sexa, i GTO:n kostade Sprint package bara $55 extra, rätt bra valuta för pengarna då det var en pigg varvvillig motor, som kunde ge de mindre åttorna en match. 

Men Sprint-paketet blev ingen succé, V8 var synonymt med prestanda, den "europifierade" Sprinten sågs mer som en udda boulevard-racer, 1968 byggdes bara runt 8000 Tempests med sexa , av totalt 258000. hur många som var Sprints vet man inte riktigt. Siffran var ungefär detsamma för Firebirds vars totalproduktion uppgick  till strax över 100000. 

1970 kom en ny Firebird, utan Sprint-paket, namnet kom dock tillbaks året efter på Venturan, då bara som ett dekal-paket, den unika OHC-motorn var borta. 
John Z DeLorean gick över fulltid till Chevrolets motordivision, för att sedermera säga upp sig och starta projektet att bygga drömsportbilen med sitt eget namn, men det är en annan historia. 
 



  


Kommentarer
Postat av: svensson

"V8" har förvisso sin magi, som du antyder med de där Sprintmodellerna som aldrig blev nån hit. De saknade nåt...

V8-magi: Ibland i plugget fick vi åka lyxbuss, en Volvo V8, och det var fröjd utan like... man såg emblemet, man var invigd.

Postat av: Mårten

De saknade helt enkelt två cylindrar, annars trevliga bilar. att det var en spännande motor i sig självt struntade den tidens köpare i, cubic inches gällde. Olds Jetfire 1963 var ännu mer innovativ med extrema lättmaterial, natriumkylda ventiler, turbo och vatteninjektering, men med bara 3,5 liter så var det ingen som bryddde sig riktigt.

2008-03-11 @ 18:04:34
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

"De saknade två cylindrar", fyndigt...

Det är väl så att bilköparen aldrig är helt förnuftig, varken då eller nu.

Man kan se det på ex.vis Volvo XC70: en "terrängutrustad" combi, där allt som lagts till är skärmbreddare i plast och två cm högre markfrigång. För detta betalar folk gladeligen 30 000:-...

Men visst ser bilen lite ball ut, alltid nåt att bräcka grannen med... så ere, bilköparen är aldrig helt förnuftig och det glädjer mig på sätt och vis...

2008-03-12 @ 09:28:01
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Mårten

fyrdörrars med sprintsexa måste va riktigt udda!

hoppas ölen smakade bra :)

2009-02-06 @ 14:01:44
Postat av: Jokern/ Woodridge

Hmmmm....inte för att någon kanske läser detta.

OHC sexorna var inte så exotiska, det var ingen aluminium topp eller block, utan vanligt gjutgärn.

Bottendelen var heller inget exotiskt och sofistikierat, utan bottendelen är i stort sett samma som Chevas 230 motor, och senare 250 motor.

Allt passar rakt över i Pontiac OHC sexan, vev, stakar och kolvar.

Det är i princip en Cheva motor, med en annan topp bara.

2010-01-27 @ 03:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback