De förgätna del 8 - Firebird SD455
Muskelbilseran i USA startades med en Pontiac och slutade med en Pontiac.
Efter toppåren 1969-70 så dalade snabbt, 1971 presenterades helt nya modeller hos tillverkarna, och alternativen för riktigt vrålstarka motorer glesnade, detta år anses vara det sista då det fortfarande fanns högprestandamotorer,.
Under det året så började man med katalytisk avgasrening på bilar främst för Kalifornien-marknaden, försäkringsvillkoren blev svårare, man insåg att bilar på 400 hästkrafter och mer rimmade illa med en körkortsålder på 16 år.
Så motoreffekterna sjönk, och det definitiva dråpslaget kom under bensinkrisen 1973, nu var det helt ute med stora, starka, törstiga motorer.
Med ett undantag. Pontiac Firebird SD-455 fanns kvar.
SD stod för Super Duty, ett tillval som fanns åren 1973 och 1974, bara 454 Firebirds kom att få denna unika X-code motor under dessa två år.
1973 års Pontiac Firebird trans Am, och närbild på det speciella "shaker-scoop" som stack upp genom huven prytt med SD-455 beteckningen.
X-code motorn på 455" gav enligt uppgift 310 hästkrafter, men prestandamätningar från tiden visar att det var i underkant. kvartsmilen avverkades på 13,9 sekunder.
Super Duty bilarna kom med diffspärr i bakvagnen, 3,42:1 i utväxling, skivbromsar fram, förstärkt fjädring, och motorn som hade ett eget fyrbultat block i speciallegering som bestyckades med en 800cfm fyrportsförgasare. och en niterhärdad vevaxel för att tåla tuffa tag.
Kompressionen var 8,4:1 i standardutförande ,men man fick med på köpet en extra uppsättning lättviktskolvar som gav ett komp på 12:1
1973 såldes bara 252 SD455 Firebird Trans Am. 1974 kom Firebird med en ändrad kaross för att möta nya säkerhetsbestämmelser, fronten moderniserades, men SD-paketet med scoopet genom huven fanns kvar detta år med. Bara 212 stycken byggdes för 1974.
Med denna bil sattes det definitivt punkt för muskelbilseran.
Den berömda örnen på huven hade införts på Trans Am versionen av Firebird under 1973, designad av John Schinella, fick dock hänga med i många år på motorhuven till Trans Am modellerna.
Efterspel:
1975 fanns det visserligen en 455" motor kvar på listan, men inte som X-code, utan ett standardblock med vanlig 625 cfm förgasare som gav moderata 200 hästkrafter. Trots bantningen i effekt och pris så kom bara 212 Firebirds att betsyckas med den maskinen.
En liknande Trans Am 455 en 72'a, blåmetallic, cruisade undertecknad runt i lite 1974... cruisade förresten, det var väl ingen glidarbil direkt...
Glad Påsk!
Är lite lätt sugen på en pontiac faktist, kanske ingen firebird men...
Dom har ju nästan "alltid"(läs:under glansdagarna) kört med bigblock och mycket effekt i sina bilar.
Pontiackörande har alltid inneburit positiva upplevelser för mig, alltid mjukt och otroligt välbalanserad i maskineriet. Dom finaste motorer jag kört har suttit i Pontiacs, om jag nån gång skulle råka gå ner mig i GM-träsket igen så får det bli med en Poncho!
Är ju samma block på alla Pontiacmotorer såvitt jag vet, så man kan väl kanske säga "alltid" kört med bigblock... Jag brukar alltid framhålla SD-transamen för de enkelspåriga som vrålar saker i stil med "Pontiac ä skit dä ska va skeva"...
Näe, blocken skiljer också, som ovannämnda SD-455 har ettt helt annat block än 455 HO motorn. GM:s bigblock och smallblock möllor är en sjujäkla djungel
Ja kolla, du har ju skrivit om SD455 redan!!!
Underbart.
Ett gott råd är att köpa upp sig på en Pontiac Vadsomhelst i dessa dagar. Dom tar slut snart.