De förgätna del 30 - Buick GS-X

Buicks mellanklassare Skylark fanns runt 1970 att få i en mängd olika versioner , Skylark 350, Skylark GS, GS350, GS400 som ersattes av GS455 samt GS California.  Detta krönte man 1970 med att lansera värstingen GS-X 

 

detta performance-paketet kostade hela 1186 dollar vilket gjorde att GS-X kostade runt $4500, vilket var nästan vad en Corvette roadster kostade samma år.
För detta fick man massor med godis dock, utanpå hamnde en huvmonterad varvräknare, spoilers fram och bak, extra breda fälgar, sportiga speglar, bucket seats, skivbromsar fram och förstärkt chassi. Dock fanns det enbrat två färgval, Apollo white eller Saturn Yellow, inredning enbart i svart.


På motorsidan den största 455" bigblock maskinen försedd emd fyrportsförgasare, förvånande hade denna maskin lägre komp än standard GS, men iafall 5 hästkrafter extra, vilket inte låter mycket men motorn var mycket mer varvillig än standard och gav en jämnare effektkurva. ännu mera effekt , och framför allt vägde motorn ungefär 80 kilo mindre än Chevrolets bigblock. Tiderna på strippen visade i samtida tester på runt 13,30 sekunder, viktbesparingar gjorde mycket skillnad.
 På pappret 360-370  hästkrafter fick man om man valde till paketet Stage I, vilket de flesta köparna gjorde.   Nu fanns det inte så många köpare då man avsåg att hålla bilen lite exklusiv med att bygga en liten serie. 1970 blev det 678 GS-X byggda vara hela 400 försågs med Stage I

Ännu mindre upplaga byggdes det följande år 1971, nu fanns GS-X att få i andra färger, fortfarande med stripes och målade partier runt lapor och annat som året innan.  Man kunde också välja och vraka i GSX-paketet och detta innebar även att den gick att få med standardmotorer, den speciella 455 fanns kvar och så även stage I, men mankunde alltså få GS-X med standard 350".. Totalt blev det bara 124 GS-X för 1971.


Sista året 1972 var GS-X paketet kvar som alternativ till GS455 serien, inga större förändringar, värstingen 455" Stage I fanns fortfarande att tillgå, men även standard 350" maskinen på 260 hästar samt den vanliga 455":an med antingen manuell eller automat. Hur som helst blev det enbart 44 stycken byggda av finalårets GS-X.


Kommentarer
Postat av: Peter Larsson

Känns som Buicks svar på Chevelle. Extremt snygg, hur som helst.

Postat av: Mårten

GS och Chevelle var i grund å botten samma bil, men Buick var alltid mer påkostad

2008-11-29 @ 22:27:01
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Peter Larsson

Se där. När jag lärt mig meka hyfsat (skruvat sönder Capricen totalt) köper jag mig en GS eller Chevelle. Men det lär dröja några år innan vi är där.



Väldigt sexiga bilar, yes.

2008-11-30 @ 18:28:41
URL: http://www.metica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback