Nääs, med svenskamerikanare
Det "nya" Nääs drar mer och mer folk och fordon, vilket är trevligt, men det visar sig bli lite trångt också, de stora ytorna som vi kika på i våras är inte så stora längre när man parkerar massa stora bilar på dom. Sen har motorcyklarna hittat oss nu också... slut på friden.
Alltså jag har ingeting emot motorcyklar, bara inget större intresse av dom. Äldre vackra och ovanliga maskiner är förstås intressanta, men alla nya identiska touringhojar är ungefär som Volvo V70 på två hjul.
Anders nyrenoverade Chevrolet-54 anländer och till höger en Chevrolet årsmodell 1955. Dessa är inga amerikanare, för båda två är faktiskt svenskbyggda, GM Nordiska fick hit bilarna i lådor och satte ihop dom i Hammarbyhamnen. På 54:an är det mer tydligt då denna kulör inte återfanns hos Chevrolet i USA, utan här fick man ta vad som fanns tillgängligt.
Mer svensksålt, Ford Fairlane Crown Victoria 1956. Såld ny i sverige Augusti 1957, hur hänger det ihop. Jo, dessa Crown Victoria fanns även som Skyliner, dvs med plexiglastak, blott 603 sådana byggdes 1956 och var svårsålda. Det blev rena bastun i bilen helt enkelt. Så året efter stod Ford med massvis av dessa osålda och man lät skeppa en hel del av dom just hit till Sverige, med både plåttak och plasttak- Så dessa 56:or såldes alltså 1957 här.
Forden från 1932 är även den svensksåld, detta är ingen roadster utan en vanlig convertible, roadster hade fällbar vindruta. Hur som helst så är det fantastiskt att en sån här överlevt i vårt klimat sen 1932.
Detta år var en milstolpe för Ford, dom fick den första massproducerade V8-motorn. Men detta är en fyrcylindrig bil, dessa hette model B, medan V8-Fordarna hette model 18. Fords 32:or blev en enorm succé med sin nya V8, över 280000 byggda, runt 6000 cabrioleter men av dom enbart 427 som denna ovan med fyrcylindrig motor.
Även denna ovanliga japan är svensksåld, Toyota Crown coupe från 1970, nåt dussin sådana här coupéer kom hit, japsbilsförsäljningen gick länge trögt här och sågs som nåt rikigt hokus pokus i volvo-landet Sverige. Synd för Crown var rätt avancerad och pålitlig bil på sin tid. Triumpen från samma år är en TR6:a och icke svensksåld utan registrerad här först 1977.
Mer svensksålt, denna ovanliga Cadillac Fleetwood Talisman från 1976 är svensksåld men under ett annat registreringsnummer! Bilen fick ny identitet 1985 och hur kommer detta sig? Jo, den fick följa med första ägaren när han flyttade till Schweitz, och kom att registreras om där. När bilen sen återvände som flyttgods efter flera år var det ju en schweitzisk bil helt enkelt och fick nytt nummer igen. den vackert gula Dodge dart GTS cabben från 1968 är däremot nyimporterad. Dodge dart såldes det rätt bra av i Sverige, men troligen fick vi aldrig se några GTS-modeller som cab med 340" motor.
När Tomas Terräng dyker upp brukar det vankas nåt bus, på flaket till en Willys pickup stod en mysko motor startklar. obskyr gammal fransk sidventils-V8 i amphibieutförande, dvs dränkbar med allting omsorgsfullt kapslat och vattentätt. Startades upp och fick tuffa ett tag med ett härligt dovt ljud.
Några frågor, om detta reportage och annat:
1. Du får med rätt så mycket fakta måste jag säga. Skriver du ner 'et där du går runt på träffarna, eller har du allt i skallen?
2. Dodge Darten, den gula, påminner om den svarta cab David Boreanaz hade i tv-serien "Angel". Eller var det en Ford?
3. En känd filmbil är Bullitts GT Mustang '67. Min fråga är, var alla GT-Mustanger vid denna tid Shelby Cobras också, eller fanns det GT:s som inte var det?
Många opåkallade frågor detta, men vet nån så vet du, gissar jag...
1. dessa bilar ovan är "bekanta" jag ser dom rätt ofta, övrigt fakta har jag relativt hum om, men jag får fuska å verifiera med standardkatalogerna.
2. har bara sett "Angel" med halvt öga, tror jag sett en Plymouth GTX där nån gång iaf.
3. Shelby GT och Mustang GT är två skilda modeller egentligen, Mussar togs till Caroll Shelbys lekstuga för att bli 350GT & 500GT vagnar
Fråga gärna på bara :)
Tack för svar.
(Kanske en nisch för dig: bilguru på nätet?)