Skånetripp med regn, regn, och lite ösregn

Enligt schemat var det dags för Blackrace i kristianstadl igen, och för att fördriva tiden på vägen dit så startade jag tidigt för att göra strandhugg i Eslöv och besöka veteranflygdagen där.Redan vid niotiden i höjd med Halmstad började tunga droppar falla, och detta skulle inte ändra sig på resten av denna dag.

Blöta Mothar, och Blöta Chippar, Den outslitliga Tiger Moth flyger det många utav ännu, Ett gäng Chipmunks var på beök från Danmark, Där dessa förr var Dansk lufvåpens skoilflygplan. De Havilland var tillverkaren bakom både Moth och Chipmunk. Det stora eventet på Eslöv denna dag var 50-årsjubileum för MFI-planen Här en trevlig rad genomblöta MFI-9:or och två senanlända MFI-15 med en liten dränkt Fiat Spider som tuffar förbi framför.
   

Intressant var lite seminarium med folk som var med på MFI då det begav sig, samt Erik von Rosen, son till den legendariska greven, äventyraren, flygaren :/Gustaf von Rosen/ som blev legendarisk med sina insatser i Biafrakriget, just med dessa små MFI-plan.
Det var heller inte svårt att fylla sittplatserna på dessa föreläsningar inne i hangaren med detta vädret utanför...

Fairchild Forwarder, amerikanskt sambandsplan gjort för korta fält, trevligt, stöddigt plan med förvånansvärt ombonad cockpit. Tummelisan fick stanna inomhus, sådana här plan kan va lite fuktkänsliga... Högvingade plan på fältet var populära i detta väder, här delar vi vinge under en Piper Cub.
Lite mer hangarsnokande och sedär, där är ju SE-BIS. En av de få KZ-3 plan som finns. Detta var ett dansktillverkat plan. En av konstruktörerna Björn Andreasson var även den som låg bakom projektet med MFI-planen. Samt BA-planen som gjordes i flera versioner och var ett slags hobbyprojekt för denne oförtröttlige konstruktör.
KZ-3 byggdes i lönndom i det tyskockuperade danmark, första prototypen smugglades ut i delar till Sverige där det provflögs första gåneng 1944. Spännande plan och spännande historia. "Torrflyga" det fick jag också, ett väldigt ombonat och bekvämt och trevligt plan som ger mersmak.
   
   
Detta är världens enda BA-11, efter konstruktören Björn Andreasson, byggd av Stil i Vårgårda. Och hälften av alla Sveriges Miles Gemini var i ESlöv, nja, det finns ju bara två så... SE-AYM står och får rinna av sig i regnet. Till skillnad från Tiger Moth så kom Hornet Moth med riktig coupé iställe, mer fördelaktigt denna dag. Moth-serien från De Havilland var en riktig långkörare som fanns i otaliga versioner. Tiger, Hornet, Puss, Cirrus, Gipsy, Fox var några av Moth-prefixen . Inne i ena hangaren gömde sig tillsammans med nåt hundratal genomblöta och fikasugna besökare även sveriges sensaste tillskott i balla flygplans-divisionen, T-28 Trojan från US Navy, en rejäl kärra, Trojan flög första gången 1949 och tjänstgjorde ända fram till 1984 för marinens flyggossar.

Fika under vingen till en T-28 Trojan är inte varje dag man gör, vingspann 12,2 meter och med längd på c:a 10 meter så är det en stor maskin, särsklit när den mäter nästan fyra meter upp till fenspetsen.


Från ett regnigt pch bläsigt Eslöv, nu utan paraply för det blåste sönder på fältet... vidare till ett regnigt och blåsigt Hörby för en bit mat. Kan Hörby möjligen vara en av sveriges restaurang och pizza-tätaste städer?
 
Väl mätt och nästan lite upptorkad så var det dags att ge sig vidare i regnet och nöta slut torkarblad till resans egentliga mål, Kristianstad. Där konstaterades snabbt att det blir inget köra av idag.

 
Så istället blev det lite korvgrillning och allmänt gemyt, samt lite sporadisk burn-out show då och då, blött men trevligt, och en relativt tidig hemfärd för min del, regnet höll i sig ända upp till Kungsbacka runt 23-tiden på kvällen.


Kommentarer
Postat av: F

Spidern agerade follow me-bil, hade mer o göra dagen innan du var där ;)

Gemini...två flyger i Sverige, ja..av totalt ett kanske halvdussin. Rätt inpregnerande i sammanhanget ;)



Trevligt inlägg! Känner igen en bitar av'et ;)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback