VROM på Arendal
Jag på Volvo-träff? Nu undrar säkert många om det brunnit i proppskåpet, snurrat runt i svalboet eller om det är glapp i låset.
Jag har aldrig varit Volvoentusiast, har inte fattat tjusningen med de undermotoriserade och överreklamerade lådbilarna från Hisingen, men på VROM brukar det dyka upp lite mer ovanliga modeller och sådana är alltid intressanta oavsett det står Volvo på dom eller inte .
Jag har tidigare berört fordon som trillat ur hanteringen på ett tidigt stadium, denna 1800ES har aldrig ens varit registrerad! Stått som skylt-ex hos en Volvo-handlare i USA, numera hemmahörande i Norge. Mätarställningen står på 437 kilometer!
Volvo kutrygg, dvs PV kallas i tysktalande länder mest för der "Buckel-Volvo" främsta skilnnnaden under femtiotalet var bakljusen, från vänster den lilla runda modellen från 1955, den gröna med de stilfulla "lejontassarna" som bara fanns 1954. 1947-53 känns igen på den lilla liggande baklampan, här på en av de sällsynta cabrioleterna från 1953. med den "nya" PV544:an santågande så kom det större baklysen också som på 61:an länst til höger.
Volvo PV cabriolet, det var en "riktig" volvo-modell, fast byggnationen gjordes av fristående karossmakare. Och dess byggdes in te på PV444 utan på PV445-chassiet som normalt användes til lätta lastbilar. PV444 hade ju inget chassi, karossen var självbärande. Valbo och Ringborgs hette firmorna som byggde PV-cab åt Volvo, samt en bil som byggdes av Nordbergs i Stockholm. PV cab blev en komplicerad bil att bygga och onödigt dyr dessutom, den var dyrare än många riktigt exklusiva cabbar på den tiden runt 1953 och bara nåt dussintal gjordes.
Amazoner i långa banor, kan det gömma sig nåt speciellt bland dom?
Ja, om man vet vad man skall leta efter så finner man de förunderliga tingen gömda i mängden.
Såklart den stod där, den oerhört sällsynta och relativt okända Amazon 123GT!
123GT hade 1800:s B18B motor på 115 hästar, varvräknare, fyrväxlad låda med överväxel, sportratt och dubbla backspeglar långt fram på skärmarna. Fanns att få åren 1967-68, det sägs att de flesta 67:or gick på export och man byggde 68:or för hemmamarknaden, trots det skall det utomlands funnits GT:s att tillgå 1969 också med B20 motor. Enligt uppgift så kan det byggts runt 1500 stycken totalt.
1800:or i massor, en och annan av dom var en P1800 med. Som de efterföljande aldrig hette, närmast en 1800E sista versionen där E stod för insprutningsmotor.
Volvos 240/260-serie, finns det verkligen nånting som kan vara intressant bland dom klumpiga och oinspirerande modellerna? en tråkblå 244 från 1985? Jo, om den har 186 mil på mätaren så...
Och 260-modellen som inte fanns, eller ingen vet om att den fanns för hele rasket sånär som på enstaka bilar gick på export, 262GL från 1976. Alldeles innan den Bertone-byggda 262C kom på markanden gjordes det alltså en liten serie vanliga 2-dörrars 260. runt 3000 sådana byggdes och detta är en av dom 3-4 stycken av dom som inte fick följa med utomlands.
Och efterföljaren 262C the Italian Job, ritades och byggdes av Berone, men var istort sett inget mer än en takchoppad 240 med lädersäten, denna tvåfärgade av sista årsmodellen 1981. samarbetet med Bertone resulterade senare i den helt egna 780 coupén som gjordes 1987-90.
Äldst på VROM, TR704 från 1937, att USA-bilar stått förebild för Volvos modeller görs ingen hemlighet av direkt.
Mest långväga besökare? ett gäng Volvo 480ES-bilar kom från Litauen till VROM-träffen.
Kantigast, C202 från 1981, från början rent ämnad åt försvaret med föregångaren som kallades Valp, här i civil kostym och såldes även under namnet Laplander, och en icke-Volvo på Volvoträff, fast den är välkommen ändå då motor och mekanik kommer från 960. JC Indigo, det helsvenska sportvagnsprojektet som började så bra men gick tyvärr i stöpet med mindre än 40 bilar byggda.
Kul med lite svenskt som omväxling. Du har förresten en nominering för avhämtning i Vita Huset. Välkommen!
Det finns en nominering att hämta i bakluckan på min Grand Prix 63
Du är nominerad... :-)
Va trevligt med lite kvalitet som varar... det är något visst med Volvo... inte oöverstigligt och udda... med behändiga motorer... dimensionerade för en hastighet som vanligt folk färdas i... ahh vilken underbar blogpost :-)
Började fundera på hur många Volvo jag har haft. Det blev några. Amazon, 142, 164, 340 och nu en 940 som vardagsbil.
Volvos värde varar...
och mitt volvoägande uppgår till noll, och kommer så förbli :)
Tänk jag har aldrig ägt en Volvo. Det är först nu jag kan snegla på en PV, en Duett eller t o m en Amazon med visst habegär.
Tack för ett trevligt inlägg!
(Av någon anledning, som nu inte begriper, har jag inte tidigare gjort nedslag här... men det ska bli ändring nu, fan, jag gillar ju sådant här... :))