Mulliga Mulliners
I kretsen runt Rolls Royce och Bentley fanns ett par flitigt anlitade karossmakare som Hooper, Park Ward, Barker och Mulliner.
H.J Mulliner började redn 1900 att specialbygga karosser åt fordon, och tidigt även åt Rolls Royce. När BRolls Royce och Bentley slog sig samma på 30-talet så vidgades även Mulliners verksamheter. Vid sidan av de rena specialbeställningarna från kräsna kunder, såfanns det även möjlighet att beställa färdiga standardkarosser från Mulliner på sin Rolls eller Bentley.
Efterkrigstiden bjöd på stora svårigheter för alla de forna karossmakarna, Mulliner kom att överleva genom sitt intima arbete med Rolls Royce och Bentley, och hade bland annat i uppdrag att bygga kungahusets specialbilar. Dom kom även att utveckla nya karosser som RR-Bentley kunde ha i sitt standardsortiment.
1959 tog Rolls Royce helt över Mulliner och slog samman det som ett dotterbolag tillsammans med Park Ward som hade köpts upp redan 20 år innan under namnet Mulliner-Park Ward. I huvudsak hade de som inna hand om specialbeställningar men även hela karosserier, som den pampiga limousinen Phantom mk VI. Men när den lades ned så upphörde även Mullier-Park Ward anläggningen också år 1992. Men namnet lever kvar, än idag kan man få sin Rolls Royce "Mulliner"-byggd, då kunder vill ha lite extra.
Rolls Royce 1912, med tourerkaross från Mulliner.
Inte bara Rolls, denna Hispano-Suiza från 1927 har en sk Weymannkaross byggd av Mulliner.
Rolls Royce Phantom II limousine 1930
Rolls Royce 20-25 från 1934 med sedanca-kaross
1937 Bentley 4 1/4litre Streamliner cabriolet. Denna beställdes av Woolf Barnato, Woolf var racerförare och så tät att han behövde inte fabrikssponsring, istället kunde Woolf backa upp Bentley ekonimiskt! http://www.historicracing.com/driversname
Rolls Royce Phantom III från 1937
Efter kriget var det fortfarande än och anna som lät sprecialbygga sina Rollsar, denna Siver Wriath har fått en Sedancakaross från 1947. en karosstil som var på utdöende.
Mulliner ansvarade också för Bentleys lite snabbare Continental-modeller, lättare karosser med starkare motorer och bland de absolut vackraste var Mulliners R-type Continental fastback saloon, här från 1954.
Rolls Royce Silver Cloud 1958, även om Mulliner byggde "standard" cabrioleterna så har denna fått egen stil på karossen.
Standard Silver Cloud II cabriolet, dessa gjordes alltså i Mullines regi, 107 stycken byggdes 1959-62.
Och 1959 gjorde man åt en praktiskt lagd kund en Silver Cloud II stationsvagn!
Jättelik Landaulet byggd på Rolls Royce Phantom V, antagligen på kunglig befallning, 1966.
Så hoppar vi fram till nutiden, 2009 års Bentley Arnage får bära Mulliners namn i detta extrautrustade och förlängda limousineutförande