Onsdagkväll på kajen
Som sagts innan så brukar en stor del av fordonen på dessa trevliga onsdagsträffar vara välbekanta och komma regelbundet, och en del syns mer sällan. En i sista kategorin är Götebogrs enda rullande Bugatti, som dennqa gång förärade oss med ett besök. Det är en type 35 Grand prix från 1935 och en sann njutning att skärskåda med sin intrikata mekanik.
En rad grönt, Oldsmobile Cutlass cab från 1971. Och en vagn som inte synts på kajen innan, det är en Opel P4 från 1935, en modell som är väldigt ovanlig. Det Charmiga Austin A35 skåpet som vart med förra gången kom på återbesök, och en av de mer sällsynta gästerna var denna gröna GS. Remarkabelt nog så dök det upp hela två Citroen GS på kajen. Nästan lika många jag annars ser på ett år alltså...
I obestämbar kulör, tidig Volkswagen i ladugårdsfyndskick. Dubellet vinrött, Ford Mustang från 1969 i ovanlig kulör, desto mer ovanliga är de snygga fälgarna på den , det är italienska Campagnolo-fälgar i magnesium och återfinns annars på De Tomaso Pantera. Lite utanför stod denna fina Chevrolet Styleline från 1950 under ett pilträd. Och avslutningsvis i knallrött, nyaste bilen på plats, Dodge Viper från 2003. Egentligen skall inte såhär nya bilar vara med men tillhör dom de lite extremare slaget så är det okej.
Och lite ljuasre toner. SAAB 99 av första årgången 1969 är mycket sällsynt idag, rost tog död på många och Folkrace utrotade resten, Men SAAB hoppade över sådär 20 års utveckling i och med denna då man fortfarande paralellt tillverkade den gamla 92/96 modellen som nästa bil är, en SAAB 93 från 1962. Från samma år fast från England en annan folklig långkörare Morris Minor, som gjordes åren 1948-71. Ford Taunus rostade bort i samma takt som SAAB 99:orna, men denna lyx-Taunus, en 2000GXL från 1973 är i ett särdeles fint skick.
Lite extrema designikoner, Morgan +8 är extrem i sin konservatism, sextio år senare byggs dom i sort sett oförändrade, denna är från 1988. den Raymond Loewy-ritade Studebaker Avanti från 1963 hade vare sig några föregångare eller efterträdare i designens värld. Citroen har sällan utmärkt sig för konventionell slätstrukenhet, två nöjda Citroenister med sina vagnar, Finds SM och Michael med sin DS eller rättare sagt D Special från 1974.
Mer intressant från denna småmulna med regnfria onsdag hittas på :
http://www.facebook.com/album.php?aid=5237&id=1781746353&l=19026fd45e
En rad grönt, Oldsmobile Cutlass cab från 1971. Och en vagn som inte synts på kajen innan, det är en Opel P4 från 1935, en modell som är väldigt ovanlig. Det Charmiga Austin A35 skåpet som vart med förra gången kom på återbesök, och en av de mer sällsynta gästerna var denna gröna GS. Remarkabelt nog så dök det upp hela två Citroen GS på kajen. Nästan lika många jag annars ser på ett år alltså...
I obestämbar kulör, tidig Volkswagen i ladugårdsfyndskick. Dubellet vinrött, Ford Mustang från 1969 i ovanlig kulör, desto mer ovanliga är de snygga fälgarna på den , det är italienska Campagnolo-fälgar i magnesium och återfinns annars på De Tomaso Pantera. Lite utanför stod denna fina Chevrolet Styleline från 1950 under ett pilträd. Och avslutningsvis i knallrött, nyaste bilen på plats, Dodge Viper från 2003. Egentligen skall inte såhär nya bilar vara med men tillhör dom de lite extremare slaget så är det okej.
Och lite ljuasre toner. SAAB 99 av första årgången 1969 är mycket sällsynt idag, rost tog död på många och Folkrace utrotade resten, Men SAAB hoppade över sådär 20 års utveckling i och med denna då man fortfarande paralellt tillverkade den gamla 92/96 modellen som nästa bil är, en SAAB 93 från 1962. Från samma år fast från England en annan folklig långkörare Morris Minor, som gjordes åren 1948-71. Ford Taunus rostade bort i samma takt som SAAB 99:orna, men denna lyx-Taunus, en 2000GXL från 1973 är i ett särdeles fint skick.
Lite extrema designikoner, Morgan +8 är extrem i sin konservatism, sextio år senare byggs dom i sort sett oförändrade, denna är från 1988. den Raymond Loewy-ritade Studebaker Avanti från 1963 hade vare sig några föregångare eller efterträdare i designens värld. Citroen har sällan utmärkt sig för konventionell slätstrukenhet, två nöjda Citroenister med sina vagnar, Finds SM och Michael med sin DS eller rättare sagt D Special från 1974.
Mer intressant från denna småmulna med regnfria onsdag hittas på :
http://www.facebook.com/album.php?aid=5237&id=1781746353&l=19026fd45e
Kommentarer
Trackback