Bättre med sex

Till och från har det dykt upp sexhjuliga bilar, legio bland tyngre fordon, men emellanåt har en del konstruktörer tyckt att sex hjul är en utmärkt idé även för personbilar.

Pullman tourer från York, Pennsylvania är en av de tidigaste kända, från 1903.



Ett av de få norska bidragen till bilhistorien, Mustad från 1917, boggibakvagn för svåra förhållanden , likaså en ombonad täckt kaross.


Detta är en Slaby-Berignen från 1919, främst gjordes dessa små primitiva kärror som invalidfordon, vilket det behövdes mycket av efter första världskriget. Slabyn var i stort sett inte mer än en trälåda med elmotor och tre par cykelhjul.


För militärt bruk blev det vanligt att man styvade upp vanliga personbilar och försåg dom med boggi. Detta är en japansk variant på temat, en Isuzu från 1934.


Och en Tatra type 72 för Tjeckoslovakiska armén 1936.


Ingen egentlig sexhjuling, men denna konfiguration var inte ovanlig bland tyska lättare militärfordon under kriget. Det mitter hjulparet är reservhjul och fungerar samtidigt med att underlätta klättringar över krön och vallar. Vagnen är en Tempo Vidal och är lite speciell då den har en motor varje ända med drift och styrning på alla hjulen.  


I efterkrigstiden har det varit sparsamt med sexexperiment. Men till världsutställningen i Setallte 1962 visade Ford upp denna show car som fyndigt döpts till Seattle-ite XXI


Briggs&Stratton är mest kända för gräsklipparmotorer, men 1979 gjorde man en experimentbil med hybdridmotor, och av nån anledning sex hjul.


1977 satsade engelska Panther på att producera en sexhjul sportbil, fyra hjul fram och en 8,2 liters V8 från Cadillac Eldorado som försågs med dubbelturbo, dock blev det bara två Panther Six byggda.


Tråden togs upp igen av italienska Corwini, egentligen började arbetet med denna på 70-talet men först 2005 presenterade man den sexhjuliga Corwini C6W. Den byggs i liten skala i en takt på 5-6 bilar om året.


I motorsport är experimentlustan stor emellanåt, 1962 konstruerade Frank Cannon och Art Llolyd denna dragster med dubbla bakhjul och två motorer placerade offset som drev var sitt hjulpar.



Tyrrell P34 varen sexhjulig formel-1 bil som är väl ihågkommen trots att den aldrig gjorde några vidare bra resultat. Vår egen Ronnie Peterson körde den och gav den det blygsamma betyget usel. Här är P34 med Jody Scheckter i Tysklands GP 1976.


Men mindre känt är att även March och Williams experimenterade med sexhjulingar. March 2-4-0 testades 1977.


Williams FW08B daterar sig från 1982, men ingen av dessa två kom någonsin att starta i ett formel-1 lopp.


Citroen CX "Loadrunner" är en mer framgångsrik sexhjuling, och nästan att betrakta som en officiell modell. Först byggdes konceptet av Tissier främst för tidnings och säkerhetstransporter, men har sedan flitigt kopierats, bland annat Mellberg i Sverige byggde några Loadrunners.


Boneschi i Italien byggde på beställning sexhjulia käcka pickuper med namnet Dublone på Fiat Punto, denna från 1994.


Och ett par exempel från filmens värld , den otroliga FAB1 från Thunderbirds i 2004 års tappning


Och i The League of Extraordinary Gentlemen från 2003 dyker kapten Nemo upp i den här krationen.


Kommentarer
Postat av: Nicklas

http://www.globalmotors.net/wp-content/uploads/2008/05/volvo-xc90-6-wheel-pickup-truck.jpg



En karosskola i Sverige gjorde sin version av XC90

2009-12-07 @ 23:48:20
Postat av: Mårten

jo, den där har jag sett ute på mässor ibland.

2009-12-07 @ 23:54:00
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Christian

Mellbergs förlängda Citroën CX byggdes i ett exemplar. Man använde baken från en frontkrockad CX och förlängde dessutom överhänget bak ännu mer. Intrycket av tunnel när man rattade denna tingest & tog en titt i backspegeln var påtaglig...

2009-12-09 @ 17:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback