Fler flygande fulingar

I flertalet fall går funktion före form inom flyget, men inte ens alla knepiga varianter går att förklara på det sättet, och en hel del var inte heller så funktionella heller, eller ens funktionsdugliga.


Ett hysteriskt ryskt experiment, Antonov AN-40 KT. Vad gör man för att öka eldkraften på ett flygplan, jo vi sätter vingar på en stridsvagn!




Hos AD Scout, 1915 så ansåg man att piloten skulle ha ett bra spaningsläge om han satt högre upp...


            

1916, Curtiss-Goupil Duck, och en del tänkte fortfarande att flygmaskiner skulle i mesta möjliga mån imitera levande fåglar. Om denna verkligen flög vet jag inte, men hoppas att så inte var fallet.




Ju mer vingar desto bättre. Den niovingade fabulösa flygbåten Caproni Ca-60 mätte 30 meter i vingspann , vägde 26 ton och drevs av åtta stycken V12-motorer. 

De enda bilder som finns på den magnifika flygbåten är från före första flygturen, för den blev även dess sista färd som slutade med ett magnifikt magplask och ett eldhav på Maggioresjön 1921





Budd C-93 Conestoga, varför dess egendomliga rundade tryne såg ut som det gjorde finns ingen riktigt rimlig förklaring till.


         

Mer transportplan av större mått, de märkliga "Super Guppys" mer uppblåst design än så här blir det inte.  Airbus A3000-B4 till vänster och originalet Boeing B-377 Super Guppy till höger med sitt gigantiska lastrum som mätter nästan åtta meter i både höjd och bredd. Byggdes inledningsvis använde för att frakta hela vingpar till trafikplan från fabrik till sammansättning.

 



Men Super guppy designen hade funnits långt innan, titta bara på Vickers Vulcan


           

Eller mk. VI versionen av Vickers Wellington som var en obeväpnad höghöjdsversion för långdistansflygning. Med tryckkammare





Och Fairey Gannet.


        


Samt den enorma sexmotoriga flygbåten Princess från Saunders-Roe


    


Fairchild Packplane kunde banta bort den svällda buken på ett klyftigt sätt.


   


Några småguppies, Gwinn Aircar





Och Starr Bumble Bee



Kommentarer
Postat av: F

Intressant att du i detta sammanhang nämner Saunders-Roe's prinsessa. Den har ju rätt ofta kallats för en skönhet nämligen ;P

Postat av: Jokern/ Woodridge

He He He

När man ser några av dessa flygplan, så blir man rätt så övertygad om, att det fanns dåligt knark redan då.

2009-02-06 @ 20:28:03
Postat av: svensson

Super Guppy byggdes för att frakta delar av kroppen till Saturn-V-raketen. - Annars gracie för alla bilder du rotat fram. Den översta bilden torde ha varit ett system för att snabbt förflytta pansar, men det gissade du kanske, du bara skojade till det i kommentaren :)

Postat av: Mårten

Jo, Princessen är faktiskt rätt vacker, men den är väldigt rund om midjan så den fick kvalöa in i guppy-gänget med :)

2009-02-07 @ 11:33:16
Postat av: GBL

Budd Conestoga: troligtvis satte dom cockpit så högt att dom fick ett plant lastgolv under, det finns ju senare flygplan som gjort på samma sätt. Sedan är droppformen oftast mera aerodynamisk än en spetsig nos. Vad gäller SARO Princess så var den inte sexmotorig, dom yttersta två motorerna var enkla turboproppar, men dom innersta var dubbla, sammankopplade motorer, alltså hade den tio motorer! Manligt!

2009-03-23 @ 21:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback