Specialare som blev sådär

Specialkarosser var dyra historier, storhetstiden var 30-talet, efter kriget såg markanden annorlunda ut men ännu gjordes det specialare för välbeställda kunder, men även mer uppdrag för de ordinarie tillverkarna som ville ha dragplåster till mässorna.


Oljemogulen Nubar Gulbenkian var noga med att skilja sig från mängden i sina specialbeställda Rolls Royce-bilar. Denna monstrositet byggdes efter Gulbenkians anvisningar av Hooper 1947





Spohn byggde i huvudsak verkligt eleganta och exklusiva karosser åt Maybach, men ibland går det snett, som denna bisarra Maybach tourer från 1936




Efter kriget så gjorde Spohn några försök till comeback med några få jobb men långt ifrån sin forna storhet, som denna hemska Pontiac dom byggde om 1950.




Samt den här saken som byggdes på en simpel VW.




Köng från Basel ligger bakom denna märkliga Riley från 1949.




Ett tämligen horribelt jobb från det anrika Saoutchik 1953 på Cadillac-chassi.




En engelsk major tittade in ungefär vart femte år hos Mulliner och ville ha en bil efter eget huvud, som denna Bentley mk VI som han beställde 1947, skärmarna härstammar från en Citroen och resten av bilen egendomligt kantig med stora glasytor.


 

1952 byggde man nånting liknande åt samma kund, skärmarna från Citroen B11 återanvändes igen.


Continental S2 beställd av samma major 1960, Mulliner fick "äran" att helt sonika kapa av bakdelen en halvmeter på en standardkaross.




1964 hade Mulliner antingen tröttnat på majoren eller hade inte tid för denna gång fick FLM Panelcraft uppdraget att bygga hans nya Bentley. Vilket var en reguljär Continental S3 med Park Ward-kaross som man modifierade bakre takstolparna på och kuperade bryskt




fyrsitsig Ferrari i engelsk skräddarkostym, 212 Inter med en rätt överarbetad kaross från Abbott årgång 1952




Pininfarina är välkända för sina eleganta och väldesignade karosser, men ibland blir det riktigt konstigt i den verkstan också, som med denna Rolls Royce Silver Wraith 1954.




Grotesk Imperial för kungen av Saudi arabien byggd av Ghia 1956


 
 

Denna bisarra Bentley stationsvagn är ett verk av Wendler, som uppenbarligen hade en Mercedes eller två över




FLM Panelcraft var en liten firma som snickrade racingkarosser och en del jobb åt Aston Martin, men frågan är om dom inte tog sig vatten över huvudet med att åta sig att bygga denna Rolls Royce 1961.




Drogo byggde annars strömlinjeformade vackra karosser till Ferraris, men 1966 verkar nåt gått riktigt galet när denna 330GTC fick den här containerlooken.





Frua i Italien byggde denna cabriolet 1971 på det stora Phantom VI limousinechassit från Rolls Royce, vilket innebär att den vid sidan av att vara ful som ett knippe stryk är den gigantisk. 




Kommentarer
Postat av: svensson

Så kallad bilförädling är ju stort än idag, som "Eckler Corvette" = tysk firma som sätter på plastskärmar på Corvette. Skitfult.



Roliga exempel du visar, detta när det blev lite fel. Men det tycks det bli rätt ofta; det finns en anledning till att fabriksbilar ser ut som de gör. Stylingen är redan optimerad.



Som att customisera Volvo: "man kan inte sminka en gris" som någon sa. Lite väl elakt kanske; bilarna är faktiskt reko i fabriksskick.





Postat av: Larsson

Ja jisses, vilka "fulingar"! Det är som "svensson" säger: "det finns en anledning..." Det enda som de flesta bilar vinner på är en måttlig sänkning av taket...

2009-02-11 @ 22:13:34
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Mårten

och att specialbeställa sin kaross på sin redan dyra rolls eller bentley var i regel snordyrt. More money than brains är ingen ny företeelse.



som i inlägget tidigare om "Vutotal" karosserna så kostade ju bara karossen till Rollsen som visades där tio gånger mer än en hel Cadilalc limousine!

2009-02-12 @ 13:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback