Storyn bakom Canon-shelbyn

För ett tag sen efterlyste jag lite information runt en bild från 1972, det var den här: http://svammelsurium.blogg.se/2009/february/canon-shelbyn.html

Canon-Shelbyn sveriges första Funnycar som byggdes av Åke Ryman och Roland Larsson.


En del tips strömmade in men alla förväntningar överträffades när Roland Larsson själv hörde av sig och delgav sin historia bakom bilen och hur den byggdes för snart 40 år sen!


Och sånt gör det ju extra kul att hålla på med plitandet av den här bloggen


Stort tack till Roland för all information och bilder av byggandet av sveriges första funnycar!  Här är Rolands story återgiven av ett stycke svensk motorhistoria.



Mustangen byggde jag och min kamrat Åke Ryman 1969-70. Vi hade en tysk kompis som ägde en 67a Mustang fastback som vi lånade och göt av. Vi hade ingen aning om hur det skulle gå att plasta och tillverka en form men med övertalning och fagra löften lyckades vi få låna bilen. Vi tejpade alla skarvar och la släppmedel på karossen därefter bad vi till högre makter och blandade en mindre sats polyester.



Eftersom vi var väldigt osäkra på hur starkt materialet var så la vi bara 1 lager och lät det härda, därefter lyfte vi av den och givetvis var det en värdelös form som mer påminde om en plastpåse på Viagra


Det var bara att täcka Mustangen med maskeringspapper, lägga på "formen" igen och lägga på 3-4 lager väv och polyester. Givetvis var det mycket arbete med formen innan vi kunde gjuta karossen, men skam den som ger sig och resultatet blev Sveriges första Funnycar kaross.



Genom att titta i olika USA-tidningar försökte vi lista oss fram till hur ramen skulle konstrueras och det resulterade i en någorlunda rättvisande ritning. På den tiden tillverkade Uddeholm Crommoly rör och det gick bra att köpa direkt ifrån dem. AGA marknadsförde en svetstråd som var lämplig att svetsa Crommoly med. Så järnsängen är tillverkad efter konstens alla regler även om den är väldigt passé


 Det första året körde vi med en Cheva 327 och automat och vi premiärkörde den på Mantorp 1971



1972 fick vi Canon som sponsor och då kunde vi köpa en Cheva 454 LS6 med Hillborn insprutning.


Bilden är tagen på Podden 1972 och på vägen hem från Podden skar ett hjullager på släpet utanför Norrköping, givetvis mitt i natten. Vi fick ställa släp och Funnycar hos en kamrat, Lasse Andersson, några dagar medans vi köpte ny axeltapp och lager till släpet. Lasse som var med från Dragracingens början på Anderstorp blev så tänd på Mustangen så han köpte hela bilen förutom Cheva-motorn.




Där slutar vårt engagemang med Big Bad Green och sedermera Canonmustangen


Mvh

Roland


Åke Ryman och Kenta Persson växte upp i Hägersten men Kenta flyttade till Borås i tidig ålder. Själv växte jag upp i Hökarängen, även det i södra Stockholm. Vid 16 års ålder träffades Åke och jag i skolan och eftersom vi har samma intresse och fungerar bra ihop har vi varit kompisar sedan den tiden. Åke, Kenta och jag har genom åren deltagit och hjälpt varandra i olika bilprojekt bla. var Åke och jag involverade när Kenta 1975 började köra topfuel.

På senare år när vi inte har haft racingen gemensamt har kontakten med Kenta varit mer spontan, men vi har fortfarande gemensamma intressen vilket visade sig när Kenta och jag börjad bygga var sin rod helt ovetande om den andres planer. Det lustiga är att vi båda börjat bygga på varsin 27a roadster, Kenta i mer traditionell stil och jag mer racerbilinriktat

Vad gäller Nomaden så togs den in i Sverige i slutet av 60-talet av Junken från vilken min kamrat Åke Ryman köpte den. Motorn kom från Matti Johansson och han hade försökt få ordning på den för att ha den i en Nova som han körde med redan på Anderstorp, vid first go ( Själva åkte vi ner till Anderstorp för att köra med en Studebaker och eftersom den var den enda bilen i vår klass som var hel när helgen var över så får man väl säga att vi borde ha vunnit ).





 Åke och jag åkte till Anderstorp med Nomaden 1969 och körde skjortan av alla i vår klass förutom Gunne Back som hade en kraftigt trimmad Corvette. Det var en mycket snopen publik som fick se "skåpbilen" köra ifrån Mustanger, Corvetter mm.


Gunne backs Corvette från omslaget på Start&Speed 11/72


Nomaden köptes 1971 av Kenta Persson i Borås och lackades gul. Jag tror att det är en gubbe i Stockholm som kallas MattKalle som äger den nu och den är lackad svart (tror jag).


Kommentarer
Postat av: Hasse Hammarberg

Lite nyfiken om det finns nån info om vad som hände med Studebakern? Har en viss förkärlek till 53-55 Studebaker med 2d stolpe kaross.



Mvh,



Hasse



PS" Har ni lite å göra kan ni kolla länken på min å polarens Gasser-projekt. "DS

Postat av: Jokern/ Woodridge

Verkligen kul att se dessa bilder!!!

Jag älskar Svensk Dragracing historia!!!

2009-02-12 @ 20:42:58
Postat av: Claes Ellehag

Gick in å googla på Gunne som jag känner för jag skulle posta ett mail till hans firma som visa sig ha varken hemsida eller mail! Här fanns länk till denna sajt. Roligt att läsa om dragracinghistoria, är själv snart 53, akademiker på Lidingö och varit medlem i Corvetteklubben. Var på Santa Pod i september 1985 med Manny o Hasse båda då blivande ordföranden i Corvetteklubben. Såg The Vanishing Point raketbilen. Minns racet som en enda smäll; bilen försvann utan att man såg den, sen singla godispapper o annat småskräp ner.



Classe

2009-07-31 @ 18:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback