The Melin Collection - at your service
Tidiga vans ser man väldigt sällan,, inte konstigt då dessa gjordes enbart för att slita hårt från första dan. Här är vi i Anaheim år 1971 och firman Constructors Supply companys servicebil från Santa Fe. Det är en Ford Econoline av 1971 års modell.
Tustin Village TV är alltså TV-reparatören som vi ser här på familjen Melins uppfart på North Wright street med sin Ford Econoline årsmodell 1962, notera även dekalerna för Zenith Color, man hade alltså Färg-TV långt före oss i den här delen av världen.
Hos Nabers i Costa Mesa dyker denna lilla Chevyvan upp från Budget Uniform rentals. Killarnas arbetsklädes behövde ju bytas ut och tvättas med jämna mellanrum och det fanns alltså verksamhet för att sköta även detta. Den van är från 1970 och modellen hade funnits sen 1966, men ännu inte hunnit bli särskilt stora.
Även verktygen måste ju servas och bytas ut i Nabers verkstad, då fanns det även en firma som skötte den detaljen, här syns Cornwell Quality Tools egendomliga utility van som är en Ford årgång 1957 på besök hos Nabers 1957. Dessa tidiga frambyggda vans kallades även Step vans med lågbyggda specialhytter som alltså gjorde det enkelt att kliva i och ur, nånting dessa chaufförer gjorde kanske dussintals gånger på en arbetsdag. Numer är dessa step vans ytterst sällsynta.
Och här ser vi diskmaskinsrepapatören på utryckning i ett nybyggt villakvarter i Santa Ana 1967. Skåpbilen är en Ford F-100 av 1958 års modell. Denna kaross typ kallas oftast för delivery van, eller panel van då den helt saknar rutor bakom hytten.
Telefonbolaget Pacific Bell med telereparatören Edward Folks i Santa Ana 1962 med en Ford Econoline. Dessa första Econolines var baserade på Fords falcon och var därför ganska nätta. Notera att denna telebil även har röda utryckningsljus.
Westminster Fire department i Santa Ana hade alltså vita brandbilar. Dessa typiskt amerikanska brandbilar med öppen hytt och allting prydligt och åtkomligt utifrån ser man ofta än idag, och denna fordonstyp som just denna Crown Pumper var redan då 1965 redan gammalmodig.
I det närbelägna Costa Mesa hade man i alla fall röda brandbilar, och med tak. Eller mer korrekt är detta en en tankbil. Det finns stegbilar, slangbilar, pumpbilar, tankbilar och släckbilar hos en brandkår, men det finns faktiskt ingenting som heter brandbil! Detta är en Ford ur C-serien årgång 1964
Mjölkbilen i Graden Grove är en Divco. Dessa rundnätta Divcos var en mycket vanlig syn i alla amerikanska förorter. Divco byggde i många år just dessa charmiga mjölkbilar så årsmodell är obestämbar men kortet är taget 1966.
Lika synonymt med amerikanskt förortsliv som Divco-truckarna , äppelpaj och baseball på söndagar är ju givetvis gula skolbussar. Här står chauffören John Berry vid Tustin Higshs GMC buss 1965.
Och naturligtvis är glassbilen ett välkommet besök, här är syns Jack Corbin för Good Humor Ice cream på sin runda i Santa Ana 1967. Glassbilen är eb Chevrolet Apache årgång 1961. Good Humor är ungefär amerikas motsvarighet till GB och är störst på marknaden än idag.
Hembakat och hemkört bröd fixade Charlie Shamel på Helms Bakeries, bild från 1967 och Chevrolet C-20 edeliveryn har några år på nacken.
Tex Boswell var en "handyman" som gärna ställde upp med diverse jobb i trakten , här syns han år 1962 med sin 1956 års Volkswagen pickup. Men han var bara "handyman" på fritiden, då han i sitt ordinarie jobb var navigatör på en Boeing 707 hos United Airlines främst på linjen Los Angeles-Honolulu.
UPS service i Anaheim körde också Ford Step vans som man ser skiljer sig en del från Cornwell Quality Tools skåp ovan. Dessa gick att skräddarsy efter önskemål och denna ser riktigt gedigen ut. Årsmodell 1957 eller 1958.
Ford Econolines var tydligen oerhört poppis bland småföretagare, här syns städtillbehörsfirman Dust Chex lilla firmabil med chauffören Bob Mean i Garden Grove 1963
Mera glass, Joe Gibbon med sin lilla Cushman Truckster i Santa Ana 1961. Cushman gjorde små nyttofordon som golfbilar, lantbruksfordon, skotrar och denna Truckster som är väldigt snarlik den italienska Piaggio Ape som troligtvis varit förebilden.
Dessa egendomliga fyrkantiga postbilar kallas för "zip vans" och använda uteslutande av US Mail, denna byggd på Ford-bas och är från 1971. Noteras bör att dom även har speciella "government" nummerplåtar.
Ron Elizada med en äldre zip van från Willys årgång 1962, här i livet efter posttjänstgöring i Anaheim 1974. den har "civila" nummerplåtar och har även fått en uppsättning mag-fälgar!
Det var inte få - men många...
Keep 'em coming!
Trevliga bilder på trevliga - och i dag - sällsynta fordon...
Pardon my English, but what a great series of photos. Great post, and a nice blog. I'm bookmarking it.
Cheers,
Mike Eldred,
Wilmington, Vermont, USA