Vad som aldrig heller blev
Studebakers berömda "Bullet nose" modeller 1950-51 skulle nästan få en följetong av dessa två att döma. Den stora sedanen ser nästan produktionsfärdig ut, och bär en hel del drag jag misstänker Alex Tremulis bidragit till. Det egendomliga är att den har en tillbakagång i formspråket med ett markerat veck för framskärmen. Studebaker hade helt gått ifrån separata framskärmar redan 1947.
1953 kom man dock med en serie nya slanka karosser som bar Raymond Loewys prägel, men på det här stadiet hängde bullet-nosen fortfarande med i Starliner-studien, som förslag från Bob Koto på Loewys grunddesign.
Men vad vi skall vara glada för var ju att det slutliga resultatet blev så här vackert.
Virgil Exner hade ansvaret för Chryslers designstudio, redan 1954 kom denna design som man i viss mån kan återse på Chrysler och Plymouths bilar 1957.
Och 1955 sågs den här studien knuffas runt i och utanför Chryslers domäner, att man några år senare inte skulle vara blyga med fenor vet vi ju idag, men det blev aldrig riktigt så här vilt. Men 1957 års Chrysler 300 front är i det närmaste färdig.
1956 hade man fortfarande gott om optimism hos Packard, denna extrema kaross är tydligt baserad på tidigare års Clipper.modeller, men inte ens en så pass billig lösning kunde rädda märket, 1957 års Packard blev istället ombyggda Studebakers, försäljningen sjönk från innan diminutiva 28000 vagnar till katastrofala 4800, året efter tog man ner skylten för gott.
Ford satsade alla resurser på den nya revolutionerande Edsel, redan 1955 hade man i stort sett designen klar, men till introduktionen för 1958 års modell så hade man som nästan alla andra lagt till dubbla framlampor.
En rätt unik bild jag snubblade över, redan i juli 1963 hade man alltså designen helt färdig för Ford Mustang, men att det också funderades på en fyrdörrars version av den är nog föga känt.,
Mera Mustang generation två nästan färdig nån gång sent 1968, produktionsbilarna blev lite stramare i utförandet.
Men det fanns alltså planer på att fortsätta att erbjuda Shelby Mustanger för 1971 också, men så blev det inte. Denna bild från oktober 1968 visar hur det var tänkt att se ut och i bakgrunden står den nya 69:an helt klar. Men det kom ändå att byggas en serie märkliga Shelbys 1971-72, mer om dom här: http://svammelsurium.blogg.se/shelby-europa.html
Jag har varit riktigt sugen på en slimmad tidig 50-tals Studebaker.
Skulle ha en lite lagom vässad small smallblock Chevy under läppen, låg, och kanske en matt orange färg, med dubbla matt svarta fartränder.
Klart fränt.
Sweet music, speciellt den blågröna Studen.