Vad som nästan blev av
Direkt efter kriget så gjordes det många spännande prototyper hos Studebaker, bland annat dessa två daterade 1945-46 en wagon med stora delar av karossen i plast, och en liten sedan med för tiden väldigt moderna linjer. Mer europeisk än amerikansk.
Nästa Studebaker ser också påfallande europeisk ut, kanske inte så undra på då Porsche var inblandade i projektet som hette antingen type 542 och/eller Montello beroende på vilken källa man tittar efter. Året uppges till 1953.
Att det fanns en ny jättemarknad för personbilar behövde man inte vara geni för att förstå. Denna prototyp kom från flygplanstillverkaren Beechcraft 1948. En låg bred kaross som gav gott om plats för tre i bredd samt stora rutor med god sikt var banbrytande, men det blev bara en eller ett par prototyper. Notera även genomskinlig ratt!
Mer tidiga pontonkarosser, Chryslers A-109 stod klar tidigt 1946, att man fortfarande led av materialbrist kan man se på de lackade plastnavkapslarna och sparsamma utsmyckningen, grill och blanklister fick göras i rostfritt.
Packard var exklusiva bilar, denna fräcka fastback med hardtop från 1950 kallades Monte Carlo. Förvillande nog byggdes det fler prototyper senare med samma namn, men just denna var särdeles läcker, men var aldrig tänkt att gå i produktion.
Mera fastbacks, Corvette lanserades 1953 och året efter sågs denna läckra coupé med namnet Corvair. Det blev bara en enda byggd, men namnet kom igen flera år senare på en helt annan biltyp.
Studebaker var under femtiotalet nästan ensamma om att inte ha en cabriolet på programmet, men det var tydligen tänkt att bygga en på den nya Starliner coupén från 1953, men därav blev det underligt nog intet.
Jeeps lätta FC-serie var rätt framgångsrik, och 1958 gjorde man även en smart liten van på detta chassi. Den ser rätt påkostad ut men antagligen såg man ingen anledning att utveckla konceptet vidare just då, van-boomen låg fortfarande långt fram i tiden .
Syskon som kom bort, 1959 presenterades Chevrolet El Camino, och i samma veva gjordes även en Pontiac prototyp på samma sätt med projektnamnet El Catalina, men idén skrotades omgående.
För att dyka upp igen 1966 i Grand Prix serien.
Och åter igen 1968 som en Le Mans, varför dessa inte blev av kan man spekulera i men kanske skulle de bli rätt dyra smålastbilar, och El Caminon gick ju redan att få med nästan obegränsad utrustning.
1960 lanserades ju Chevrolet Corvair med svansmotor och radikal ny design. Liksom med så många andra modellserier var det tänkt att den skulle delas i flera divisioner, som denna Oldsmobile överst , och även en Pontiac Polaris färdigställdes innan dessa två syskon ströks före premiären.
Chrysler hade egenheten att prångla ut modeller mellan modellåren som så kallade "spring Specials" våren 1958 introducerades en Dodge med namnet Regal Lancer med dekor och färger som skiljde sig från ordinarie Royal och Royal Lancer. 1959 skulle det återigen göras en Regal Lancer. Men av nån anledning kom den bort i hanteringen, hur som helst skulle den sett ut såhär.
De lätta små pickuperna Chevrolet El Camino och huvudkonkurrenten Ranchero från Ford dominerade marknaden , men AMC hade långt gångna planer att norpa en bit av den med den här lilla modellen Cowboy som daterar sig från 1971. Men det blev inte mer än denna enda prototyp.
Ja jag säger då det: förnämligt inlägg.
Intressant med full-size pickupen av en Pontiac '66. Prototyp eller hemsnickrat?
Packard Coupe fastbacken, skulle dom satt i production, den är ju super snygg!!
Studebaker skulle gjort likadant med cabben, ibland så förstår man varför en del bilmärken gick under.
Grand Prix cabben skall vara en riktigt prototyp som lyckats rymma nånstans längs vägen, många experiment skrotades ju annars.
Studebaker prototyperna finns delvis bevarade idag dom ligger i en skogsdunge tillsammans med massa andra expermientbilar där dom dumpades rätt å slätt för 60 år sen