Västgötatrollet
Ett västgötatroll var 13:e minut var man stolta över i pressen 1959. Detta år rullade det för första gången ut över 10000 bilar från fabriken i Trollhättan.
1960 skickade man de första västgötatrollen på långresa, här står en sändning och väntar på vidaretransport i Newark New Jersey våren 1960.
Bu eller bä för SAAB? Tja, det är ju klart det finns alltid en marknad för lite mer exklusiva uddamärken. Men det förutsätter att man bygger en exklusiv uddabil med nån tillstymmelse till kvalité för att det skall funka... Farsgubben tillhör den typen av folk som byter bil varje år, och det passerade nio Saabar på raken en period. Samtliga hade irriterande småfel, som man inte skall acceptera på en kvartsmiljonbil. Och några bilar hade riktigt allvarliga fel. En behölls såpass länge att den fick besiktigas, åtta tvåor efter 2000 mil är ju inte nåt att öppna champagnekorkar för va?
Saabs "räddning" ligger inte i att GM eller staten eller övriga allmosor skall pumpa in pengar i ett svart hål utan att man får börja bygga bilar som inte trillar isär istället.
Åtta tvåor efter 2000 mil? Herregud, det kommer inte ens min Clio upp i.
Det enda positiva, för din far då, är att SAAB förmodligen var tvungen att fixa dem alla på garantin. Eller?
Jo, det har aldrig stått så mycke olika lånebilar på hans uppfart som under saabkörarperioden...