Auto Art - Alexander Tremulis
Ett par spännande alster från Alex tremulis penna
1952, notera tunna vita däcksidor tio år innan det fanns på "riktigt"
Alex Tremulis började sin designkarriär hos Auburn-Cord-Duesenberg, via karossfirman Le baron kom han til Preston Tucker efter kriget.
Några av tremulis verk, 1936 Cord 812, 1940 Chrysler Thunderbolt concept, 1948 Tucker Torpedo och under krigsåren hos US Air Force skissade han fram idén med Dyna-Soar, närmast vinglösa flygplan. Här Dyna-Soars efterföljare HL-10 , dessa "lifitng body" flygplan experimenterades det med flitigt under femtiotalet och kom i förlängningen att bli senare tids rymdskyttlar.
Ett kort tag hos Packard under Howard "Dutch" Darrin,så skapades Packards efterkrigsbilar "Clipper" här en från 1946
Efter tiden hos Tucker hamnade han hos Kaiser Frazer,ansvarig för uppdateringen av deras karosser som ovan en Kaiser Dragon från 1952. För att 1952 dra vidare till Ford där han kom att stanna fram til 1963. Två dream cars han ansvarde för hos Ford var XL-500 1953 och Mystere från 1956.
Från att ha börjat med Cord och Duesenbergs fabulösa vagnar så kom sista inhoppet i fordonsdesign för Alexanders del från helt skilda världar, det var han som gav form åt Subarus trendiga pickup "Brat" som kom att bli väldigt populär i USA och byggdes från 1978 ända fram till 1993.
1952, notera tunna vita däcksidor tio år innan det fanns på "riktigt"
Alex Tremulis började sin designkarriär hos Auburn-Cord-Duesenberg, via karossfirman Le baron kom han til Preston Tucker efter kriget.
Några av tremulis verk, 1936 Cord 812, 1940 Chrysler Thunderbolt concept, 1948 Tucker Torpedo och under krigsåren hos US Air Force skissade han fram idén med Dyna-Soar, närmast vinglösa flygplan. Här Dyna-Soars efterföljare HL-10 , dessa "lifitng body" flygplan experimenterades det med flitigt under femtiotalet och kom i förlängningen att bli senare tids rymdskyttlar.
Ett kort tag hos Packard under Howard "Dutch" Darrin,så skapades Packards efterkrigsbilar "Clipper" här en från 1946
Efter tiden hos Tucker hamnade han hos Kaiser Frazer,ansvarig för uppdateringen av deras karosser som ovan en Kaiser Dragon från 1952. För att 1952 dra vidare till Ford där han kom att stanna fram til 1963. Två dream cars han ansvarde för hos Ford var XL-500 1953 och Mystere från 1956.
Från att ha börjat med Cord och Duesenbergs fabulösa vagnar så kom sista inhoppet i fordonsdesign för Alexanders del från helt skilda världar, det var han som gav form åt Subarus trendiga pickup "Brat" som kom att bli väldigt populär i USA och byggdes från 1978 ända fram till 1993.
Kommentarer
Postat av: Larsson
...aha, nu kan man kommentera (var tydligen något fel hos Dig ett tag!) vad skulle jag säga nu då? Jo! bilderna högst upp - det var allt mer än dom tunna vita däcksidorna som ser nyare ut... karosserna serockså ut att vara 8-10 år nyare...
Postat av: Larsson
Inlägget "Svenskjänkare" mfl går fortfarande inte att kommentera :-(
Postat av: Mårten
Jo, ja vet, jätteskumt.
Postat av: Mårten
Enligt uppgift är systemet extremt belastat, därför kan de va svårt med comment, men enligt bloggsupport så står allt i kö, inlägg tar tid inan dom visas också, men det löser la sig
Trackback