De förgätna del 41 - Chrysler 300 Hurst
Chryslers prestandaserie 300 fick här ännu mera krut. i form av den största 440" motorn med tillnamet TNT. den gav då på pappret 375 hästar, dessutom kom 300 Hurst med en egen huv med både snabblås och fungerande scoops. Inuti återfanns Hursts "shifter" till växelväljaren och bucket seats med läderklädsel. Automatlåda var enda alternativet och chassit var uppstyvat och försett med grövre krängningshämmmare och fjädring. Detta behövdes nog, Chryslers stora kaross detta året mätte 571 centimeter i längd och 204 i bredd, matchvikten var nästan 2 ton trots glasfiberdelar.
Baklucka i glasfiber med integrerad spoiler var revolutionerande grepp 1970, alla 300 Hurst bilar kom i Spinnaker white med accenturer i Satin Tan. med en prislapp på $5842 så kostade denna drygt tusen dollar mer än standard 300:an 1970.
Det var en exklusiv serie bilar, bara 485 sådana här coupéer byggdes och såldes. En del siffror säger runt 500, verkar vara lite oenighet mellan Hurst och Chrysler om exakta antalet. Men utöver detta gjordes det två cabrioleter som Hurst själva använde som PR-bilar, en av dessa fick dessutom en 426 Hemimotor. Här är Hursts egna vagn med Linda Vaugn som för alltid kom att förknippas med Hursts bilar på tävlingsbanorna runtom i USA, denna bilden är från Riverside raceway 1970.
Noteras bör at cabbarna fick vit inredning, coupéen kom bara i brunt.
Cabriolet nummer 2, troligtvis den som försågs med 426" Hemi.
Mycket snygg och ovanlig vagn...
Hei!
Det er alltid trivelig å lese om modeller man selv eier. I dette tilfelle gjelder det 300 Hurst (Det er min bil som er avbildet bakfra). Det er flere ting som er uklart når det gjelder data på disse bilene. Først og fremst gjelder det produksjonstallet. Her kan vi lese at det er produsert 385 slike biler. Det er IKKE riktig. Chrysler og Hurst er ikke enige om hvor mange biler som ble produsert, men den ene sier 485, mens den andre sier 501 coupeer. Som vi kan lese her, ble det også produsert 2 convertibler. Disse er i tillegg til de 485/501 coupeene. Den ene boe, som avbildet, brukt til promotion med en stor plattform til å stå på og en gearshifter montert oppe på bilen. Den andre ble TOTALVRAKET kun kort tid etter produksjonen. Denne bilen er bekreftet skrotet av Hurst-kjennere. Hurst-cabben med HEMI er ikke en Hurst-bygget bil, men en 300 cab bestilt hos en dealer, hvor dealeren monterte HEMI motor samt glassfiber panser og bakluke, før den ble lakkert som en Hurst. Det er riktig at cabbene var hvite innvendig. Disse fikk standard 300 innredning, mens coupeene hadde brunt skinninteriør. Dette var et option interiør fra 1970 Imperial LeBaron (skal man førs "nedvedige" seg til å kjøre Chrysler, må man jo sørge for å sitte som i en Imperial).
Det står videre å lese at Bilene hadde Hurst shifter. Dette hadde vært naturlig, men faktum er at kun 8 - 10 % av bilene (det vil si mellom 37 og 50) hadde gulvshifter. De aller fleste hadde rattgear! De som hadde gulvshifter hadde Chryslers egen gearshifter.
Takcar för info :)
Jo, har oxå hört två olika siffror , mn de flesta källor uppger 485, så då har jag gått på det. 385 är slrvfel av mig, ops. Känner också till att den där cabben egentligen inte är en Hurst men det är ju ändå en märklig bil med dealer-byggd hemi.Så det byggdes då alltså två plus denna "clone" med Hemi? fast en råkade illa ut alltså.
Bilden är ju från vår träff i Töcksfors i somras som ja skrivit mer om tidigare.
Finns det fler 300H i Norge?
Tack igen å alltid kul med feedback.