Mest Stutz vinner

Mellan åren 1912-1935 byggde Stutz i Indianapolis lyxiga och snabba vagnar i exklusivt små serier med mycket hög kvalité och höga prestanda I samklang med ytterst eleganta karosser. 

1970 återupplivades namnet Stutz, och i samma anda skulle man nu erbjuda kunderna lyx och prestanda i stor dos, dock inte så diskret som förr,. Chassi, motor och mekanik togs från Pontiac Grand Prix, karossen handknackades, detaljer och inredning  gjordes i de finaste materialen efter kundens önskemål. Riktpriset var runt 40 000 dollar, alltså mer än tio gånger högre än den Grand Prix den baserades på.

Dessa nya Stutz var bara för de som ville synas, och hade råd med det.  Vilka var Stutz främsta kundkrets? Ett litet axplock.


Den första Stutz-bilen gick till ingen mindre än Elvis Presley, han kom att bli stamkund då han kom att köpa fyra stycken till.






Dean Martin köpte också Stutz 1970. första bilen råkade dock illa ut rätt omgående... observera nummerplåten!   Totalt kom Dean Martin att äga tre Stutz.

              



Robert Goulet hade två stycken.





När han inte hoppade över hus, bussar, raviner och annat på motorcykel så gled Evel Knievel runt i en av sina två Stutz.





Liberace blev aldrig känd för diskretion och måttfullhet, såklart han körde en rosametallic Stutz.





Men även coola killar som Isaac Hayes gillade Stutz med





Och Sammy Davis Jr likaså.





Men vem är Kungen av Stutz då? Jo den titeln bode gå til Shan av Iran, för han ägde inte mindre än tolv stycken!


Åren 1970-1987 byggdes totalt runt 500 Stutz, utöver dessa coupéer som hette Bearcat kom 1980 även en 4-dörrars sedan och en cabriolet kallad Blackhawk.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Själv har jag väl alldrig riktigt gillat utseendet på Stutz bilarna. Det verkar mest ha varit en bil för att enbart visa att man har pengar, enlig min åsikt i allafall.



Excallibur, var väl något liknande, men dom var i allafall mycket snyggare, tycker jag.



Som vanligt, en suverän blogg du har.

Keep up the good work.

2009-01-24 @ 18:08:48
Postat av: Raggmunk

Vill minnas att det stod en på Graseland jämte en rosa Cadillac när jag var där -88,(måste leta lite bland mina foton)De är inte så himla snygga tycker jag men ändå lite småtuffa.

Postat av: Larsson

Som vanligt är det väl som så att original är bäst? Fö, som vanligt en välskriven artikel!

2009-01-24 @ 19:01:56
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: FLAK

Nja jag måste nog säga att jag inte tycker den ombyggnaden....original bilen är mycket snyggare

2009-01-24 @ 22:12:38
URL: http://nostalgimacken.blogspot.com/
Postat av: Jokern/ Woodridge

"Postat av: Larsson

Som vanligt är det väl som så att original är bäst?"



Hmmmm....men det är ju original, en original Stutz.;-)

Jag vet inte om dom där årsmodellerna av Pontiac är så tilltalande heller.

Efter -70, så börjar dom bli iskalla, tycker jag.(d.v.s. tvärtemot heta)

Jag kan inte heller förstå, varför man byggde en så exclusiv bil på Pontiac chassien, det borde ha varit Cadillac chassien, tycker jag.

2009-01-24 @ 22:42:51
Postat av: Mårten

jo, det är enbart en bil för att visa att man har stålar. den är faktiskt jäkligt ful. Men som joker säger så var ju pontiacs fullsize åren 70-73 ungefär inga smäckra skönheter heller.

2009-01-26 @ 14:03:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback