The Melin Collection - Nabers backyard

Bakom Nabers Cadillac i Costa Mesa hittar man till exempel personalparkeringen, och vad kör de anställda hos en Cadillacåterförsäljare då? Jo det är en blandad kompott och inte så värst mycket Cadillacs. Här en samliga anställda och deras fordon under åren 1968-1969.

Al Dittmar med en riktigt vacker Buick Riviera från 1964,  


1965 års Plymouth Sport Fury, toppmodellen hos Plymouth kom bara med V8, en 318" på 230 hästar,  38348 coup´´eer byggdes och här står Ken McCardle från Nabers vid en av dom.



Kermit Barnhard på serviceavdelningen som vi titdiagre sett med deras lilla allt-i-allo servicebil, körde privat en Buick Invicta av 1962 års modell.
 

Ellis Stater körde också GM från 1962, men en Oldsmobile Ninety-Eight Sports sedan. Över 33000 byggdes just av denna modell, svårt att hitta nån idag då dessa 1961-62 års Oldsmobiles inte nått nån större popularitet i entusiastkretsar, 


Fords lillpippi Falcon blev lite sportigare 1963 med lanseringen av Falcon Sprint, det är dock svårt att avgöra om Delmar Thomas har en sån eller en Falcon Futura Sport coupe. Båda hade ekernavkapslar, separata stolar occh mittkonsol, plus att sprint även hade varvräknare och 260" V8 som standard.  


Den populära lilla pickupen Ranchero byggdes också på Falcons bas, 18533 sådana här 63:or såldes och här visar "service consultant" Dick Wickers upp sin.


Paul Lorentzen vid sin blänkade Chevrolet Corvair Monza från 1963, liksom hos Falcon så fanns det ett sportpaket till dessa med, dom hette då Monza Spyder som presenterades 1962.  Dess främsta skillnad var turbomatad motor, en sensationell nyhet på den tiden.  Turbon gick att få till övriga Corvairs men var standard i Spydern, effekten steg från 80 till 150 hästar. över en kvarts miljon Corvairs byggdes 1963,


Chevrolet hade innan byggt en van baserad på Corvair, alltså med motorn bak, då hette den Greenbrier. 1965 presenterade man dock den mer konventionella Chevyvan, och här står Chuck Schneck vid just en sån. Så här så de allra första vanarna ut, och var även i ganska modest format.


Och vad är nu detta? jo en Fiberfab!  Kitcars började säljas redan på femtiotalet och under sextiotalet poppade flera tillverkare av dessa glasfiberkarosser upp, Fiberfab hade ett brett sortiment från plastdelar till Ford Mustang till hela bilar som monterades på bottenplatta från Volkswagen eller liknande.
Richard Carter heter mannen som visar upp sin skapelse som verkar vara en Fiberfab Bonito. VW-fantaster känner säkert igen de ultrasällsynta fälgarna från Empi som såldes till VW i USA,  så denna torde helt klart vara byggd på en VW bottenplatta.


Lite samtida reklamannonser ur motorpressen från Fiberfab.
               
  


Inte bara begagnat på personalavdelningen, Alvin Winers dök upp en dag när han hämtat sin helt nya GMC Suburban 1970, GMC då som nu var en lyxigare version av Chevrolets arbetshästar, men namnet GMC går tillbaks långt i historien, faktiskt långt före Chevrolet. grundat 1901 som RapidMotor Vehicle company, och uppköpta av General Motors 1909 och benämndes då GMC.


Och Chuck Schneck igen, här vid en ny Chevy Nova coupe 1970, emblemen säger 307" vilket var standardåttan i Nova, det gick att få dom med 300 hästars 350" i SS-utförande, och ett litet antal gjordes även med den stora 396" motorn. Basalternativet i Nova var dock en 90 hästars fyra. Sexa och V8 var båda tillval, men av 254242 Novas 1970 hade ytterst få den lilla fyran. Hans Melins fräna mercury Cyclione syns i bakgrunden.


Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge

Fiberfab karossen var ju faktist rätt snygg, med bra proportioner, i allafall på bild.



Annars brukar ju sånna där sprotbils kit cars till WV, vara så otroligt fula, så om man ser en sådan, så skäms man fast man inte äger den.



Finns en sån riktigt ful till salu på Blocket, ta ett ljupt andetag innan ni tittar på den, för risken är stor att ni inte kan andas på ett tag när ni sett den.

Ingenting stämmer i proportionerna.

s" rel="nofollow">http://www.blocket.se/vi/19512886.htm?ca=11s



Det där med GMC, var det ett par polare som tvistade med varandra om,för ett par år sedan.

Den ena påstod att det betydde General Motors of Canada, för man ville inte att dom skulle heta Chevrolet, om dom var Canada byggda.



Den andra polaren påstod, att man hade GMC, för att kunna sälja till Icke auktoriserade bil handlare.

Man kunde ju inte sälja Chevrolet, till en bilhandlare som inte var auktoriserad, för då skulle ju dom auktoriserade börja knorra.

Hade väl med servisar, garantier mm att göra, då en GMC ägare inte kunde åka till en Chevrolet dealer och klaga.



Vet du hur det låg till??

2009-01-04 @ 19:48:33
Postat av: Jokern/ Woodridge

Länken till WV kit caren på blocket fungerade inte märkte jag, fast det är rätt address.

Det är bara att söka på WV, och bilar äldre än 80, så kommer den upp på sidan 2, nästan högst upp.

Men som sagt, andas in djupt först.

2009-01-04 @ 19:53:54
Postat av: Mårten

GMC har länge vart en "upmarket" version av Chevrolets dito när det gäller mindre trucks, och såldes vanligtvis via Buick/Pontiac återförsäljare.



GMC har sin upprinnelse i flera divisioner, GM truck, GM Truck&Bus company och GM Truck and Coach division, samt även GM Commercial. dset är rörigt.



Hittade folkan från länken,jäpp, apful :)

2009-01-04 @ 20:15:37
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: grandprix63

Går det att få en zoomad bild av den blå Rivieran?

Jag tycker mig se nåt kul innanför grinden. En guldfärgad...

2009-01-04 @ 21:37:42
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Mårten

Ah, det tror jag du gör :)



search.php?id=00082190" rel="nofollow">http://www.cardatabase.net/search/photosearch.php?id=00082190

2009-01-04 @ 21:54:41
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Mårten

provar denna

http://www.cardatabase.net/?pid=00082190

2009-01-04 @ 21:57:13
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: grandprix63

Tack för hjälpen.

Såg nog fel.

2009-01-05 @ 13:20:50
URL: http://grandprix63.blogspot.com/
Postat av: Ulf N

Hej



Kan Du inte lägga ut bilden på BodyBuildern som var med i KLASSIKER. Jag har glömt hans namn nu men jag Googlade då tidningen kom ut och han var sas ett namn på 50talets BB-scen.

2010-04-17 @ 08:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback