Vi går på bilmässa
Men då får vi först åka tillbaka till 1948, och salon de l'auto i Paris. Första stora bilsalongen efter kriget, och detta var antagligen den viktigaste bilsalongen någonsin, här danades bilismens framtid i det nya Europa, framtiden mötte dåtiden, nydanande ställdes mot hantverksmässig tradition. Detta var sista gången de tidigare anrika karossmakarna ställde ut sina handgjorda exklusiviteter. Och å andra sidan hade flertalet av bilhisitoriens viktigaste modeller hade sin premiär just här i Paris 1948.
I förgrudnen syns karossmakarna Saoutchik och Franay med sina kreationer, det är en Talbot Lago en Delage och ett par delahaye-bilar med en svart Bentley cabriolet syns hos Franay. I bakgrunden skymtar även Figoni&Falaschis skylt, ännu en av förkrigstidens prominenta karossfirmor som snart också skulle vara historia.
Den läckra gröna Talbot Lago från Saoutchik, och en välklädd dam provsitter den stora Bentleyn från Franay. I Delahayes egen monter tronar en vacker cabriolet med pontonkaross från Figoni&Falaschi. Men hos Panhard visade man framtiden, den radikala experimetnbilen Dynavia var ett av de stora dragplåstren. Var det verkligen så här vi skulle färdas in i femtiotalet?
Som sagt så hade många modeller som senare skrivit in sig i historieböckarna sin premiär just här. Efter kriget innan industrin hade kommit på fötter i Europa igen hängde många tillverkares rena överlevnad på att deras nya modeller lyckades. Många insåg att billiga folkbilar var att satsa på. Bland de som visades på parissalongen 1948 kan nämnas Morris Minor, Citroen 2CV, Peugeot 203 och Renault CV4. Men även jaguars odödliga klassiker XK120 visades upp, och i klassen mellanstora bilar hade franska Fords Vedette sin premiär just här.