Fords franska Komet

1951 såg annonsen från Ford-SAF ut så här.



Ford Comet var den dyratse Forden på någon marknad vid denna tid. En vacker coupé som prijekterades av  Francois Lehideux, som tidigare arbetat för Renault. Motorn var densamma som i Vedette, sidventils V8 på 2,2 liter. För deisgnen svarade Daninos i Italien och karosserna byggdes sedermera av Facel Metallon.



den eleganta karossen såg smäcker ut, men var det motsatta, den visade sig vara tyngre än den vanliga Vedetten så sportigheten och spänsten kom av sig något, detta årgärdades 1953 med en större V8 på 3,9 liter.

Comete 1951-52 med tvärliggande ribba i grillen.


1953 med den nya motorn fick den lite sportigare "eggcrate" grill och falskt scoop på huven.


Dessvärre så medförde den nya större motorn också en kraftig skattehöjning enligt det komplicerade franska fordonsskattesystemet på den redan dyra Cometen, och 1954 övertogs hela Ford-SAF av Simca och Cometen lades ned efter bara 699 coupéer byggda. men på ett sätt kom den leva vidare då Facel i samma veva lanserade sin egna lyxcoupé Facel_Vega

Kommentarer
Postat av: Peter Kampf

Myycket trevligt val av modell. Har inte kopplat den till Facel innan - intressant!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback